جرم استفاده از داده جعلی

جرم استفاده از داده جعلی

جرم استفاده از داده جعلی


بهترین وکیل در حوزه جرایم رایانه ای در این نوشتار به بررسی جرم استفاده از داده جعلی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، ارکان، مجازات و مرجع صالح رسیدگی به جرم استفاده از داده مجعول در فضای مجازی (سایبری)

امروزه به دلایل مختلفی جوامع از سیستم ­ها یا سامانه ­های رایانه­ ای یا مخابراتی در حوزه­ ها، زمینه ­ها و مبادله ­های خود بهره می­ برند. این فن آوری با ورود خود به دنیای مبادله داده ­ها و اطلاعات تغییر عمیقی را ایجاد کرده است. بزه ­کاران با توجه به نو ظهور بودن این پدیده قابلیت ­های مختلف آن را شناسایی و فرصت را برای استفاده­ های نامشروع خود در این فضا غنیمت می­ شمارند و بدیهی است به سبب ­آن پدیده ­های مجرمانه در این محیط شکل تازه­ ای به خود گیرند.

به نظر برخی حقوقدانان صحبت از حقوق کیفری در حوزه رایانه ­ها و سامانه ­های مخابراتی امری چندان آسان نمی ­باشد، چرا که فضای سایبری پیچیدگی ­های خاص خود را دارد، که بکارگیری قواعد حقوق کیفری سنتی در آن امری دشوار است. جرم جعل و استفاده از داده مجعول نیز از این قاعده مستثنی نمی ­باشد.

داده عبارت است از؛ هر نوع اطلاعات یا مفاهیم قابل پردازش در سیستم رایانه ­ای. داده دارای اشكال مختلفی از قبیل؛ آنالوگ، دیجیتال و موج نوری یا الكترومغناطیسی است. داده ­های رایانه ­ها دارای ساختار دیجیتالی هستند و به اقسام مختلفی از قبیل؛ برنامه ­رایانه ­ای، متن، صوت و تصویر قابل تقسیم هستند.

انواع داده

داده هرگونه علامت، نشان و نمادی است كه اطلاعاتی را مخاطب آن انتقال می ­كند. این داده ممكن است متضمن مفهومی باشد یا این كه فاقد هرگونه مفهوم باشد. داده ­های رایانه ای می­ توانند به اقسام مختلف به شرح ذیل وجود داشته باشند که عبارتند از؛

الف) داده محتوا

داده ­ها ممكن است به صورت برنامه رایانه ­ای یا این كه به صورت متن، صوت و تصویر كه از آن به عنوان «داده محتوا» یا به اختصار «محتوا» یاد می ­شود وجود داشته باشد. هر چند كه ممكن است داده­ ها متضمن اطلاعاتی نبوده یا طلاعات آن با بهره­ گیری از رمز نگاری بر مخاطب پوشیده باشد، با این حال اطلاعات رایانه ­ای به ­صورت مسامحه ­ای در مورد چنین داده­ هایی نیز به كار می ­رود. همچنین باید توجه داشت كه داده ­ها و اطلاعات رایانه ­ای به تنهایی و به ­خودی خود كارایی و مفهومی ندارند، به ­تعبیر دیگر داده ­ها و اطلاعات رایانه ­ای بدون وجود سخت افزارهای رایانه ­ای نخواهند توانست عملكرد خود را به معرض اجرا بگذارند و مخاطب از آن ها چیزی نخواهد فهمید.

ب) داده ترافیک

هرگونه داده ­ای است که سامانه­ های رایانه ­ای در زنجیره ارتباط ­های رایانه ­ای و مخابراتی تولید می ­کنند تا امکان ردیابی آن ها از مبداء تا مقصد وجود داشته باشد، این داده­ ها شامل اطلاعاتی از قبیل؛ مبداء، مسیر، تاریخ، زمان، مدت و حجم ارتباط و نوع خدمت مربوط می ­شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم استفاده از داده جعلی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

داده ­پیام

طبق قانون تجارت الکترونیکی مصوب سال 1382 داده پیام عبارت است از؛ هر نمادی از واقعه، اطلاعات یا مفهوم است که با وسایل الکترونیکی، نوری و با فناوری های جدید اطلاعات تولید، ارسال، دریافت، ذخیره یا پردازش می ­شود.

به ­تعبیر دیگر پیام هر نشان و علامتی از وقایع، اطلاعات، اشکال، یا مفاهیم است که قابل ایجاد یا ارائه یا انتشار و یا پردازش در سیستم ­های رایانه ­ای، مخابراتی و الکترونیکی باشد و شامل هرگونه اطلاعات، متن، تصویر، صدا، کد، پایگاه داده، هرگونه نرم افزار ایجاد شده یا قابل انتقال یا ذخیره در سیستم رایانه ­ای است که بیانگر واقعیت قابل درکی باشد.

داده مجعول

داده مجعول، در صورتی مجعول است كه دارای دو ویژگی كلی «قلب رابطه انتساب» و «قابلیت استناد» باشد، به تعبیر دیگر داده ­هایی كه رابطه انتساب آن ها قلب شده و در ابتدا معتبر و مستند بوده ­اند، ولی به ­واسطه اقدامات جاعل غیر مستند به نظر برسند یا اینكه در حقیقت فاقد ارزش اثباتی باشند، ولی به واسطه اقدامات جاعل مستند به نظر برسند مجعول هستند، البته ارزش مالی داشتن داده مجعول شرط تحقق جرم نیست.

ارزش اثباتی داده ­ها

طبق قوانین و مقررات داده­ ها از حیث ارزش اثباتی به 3 دسته ذیل قابل تفكیك می­ باشند، که عبارتند از؛

داده­ های فاقد ارزش اثباتی،
دارای ارزش اثباتی مطمئن،
داده ­های دارای ارزش اثباتی عادی؛

  • داده­ های منضم به امضاء الكترونیك عادی،
  • داده­ هایی كه با توجه به اوضاع و احوال دارای ارزش اثباتی هستند.

بطور كلی، از حیث قابلیت استناد، داده معادل نوشته است، داده ­های دارای ارزش اثباتی مطمئن ارزشی هم­سان با اسناد رسمی و داده ­های دارای ارزش اثباتی عادی دارای ارزش اثباتی مشابه اسناد عادی هستند.

ارکان جرم استفاده از داده مجعول در فضای مجازی (سایبری)
رکن قانونی جرم استفاده از داده مجعول در فضای مجازی (سایبری)

هر کس با علم به مجعول بودن داده­ ها یا کارت­ ها یا تراشه ­ها از آن ها استفاده کند، مجرم و به مجازات مندرج در قانون محکوم خواهد شد.

رکن مادی جرم استفاده از داده مجعول در فضای مجازی (سایبری)

1.موضوع جرم 

داده، کارت های الکترونیکی و تراشه ها موضوع جرم می باشند.

2.رفتار مرتکب 

استفاده کردن از داده مجعول که باید در فضای سایبر و سامانه ­های رایانه ای و مخابراتی یا حامل­ ها و کارت ­های حافظه انجام شود، رفتار مرتکب در بزه استفاده از داده مجعول را تشکیل می ­دهد.

لازم­ به ­ذکر است­ که، اگر کسی در فضای بیرونی و فیزیکی از داده مجعول استفاده کند، این بزه رخ نمی­ دهد. برای مثال اگر فردی جعل رایانه ­ای کند و متن یک قرارداد الکترونیکی را تغییر دهد و یا اینکه چنین قرارداد مجعولی را بیابد یا دریافت دارد و سپس آن را چاپ کرده و به نهاد یا کسی ارائه دهد مرتکب جرم استفاده از سند مجعول شده است نه جرم استفاده از داده مجعول، چرا که رفتار استفاده کردن در فضای بیرونی یا فیزیکی انجام شده است.

رکن روانی جرم استفاده از داده مجعول در فضای مجازی (سایبری)

آگاهی مرتکب به جعلی بودن، بر جسته ­ترین عنصر رکن روانی است و لازم است که مرتکب عمد در استفاده کردن از داده مجعول را نیز داشته باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم استفاده از داده جعلی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات جرم استفاده از داده مجعول در فضای مجازی (سایبری)

طبق قانون جرایم رایانه ­ای هر کسی که مرتکب جرم استفاده از داده مجعول بشود، به یکی مجازات یا هر دو مجازات ذیل محکوم خواهد شد؛

  • حبس از 1 تا 5 سال،
  • یا پرداخت جزای نقدی از 20  میلیون ریال تا 100 میلیون ریال.

معاونت در جرم استفاده از داده مجعول در فضای مجازی (سایبری)

معاونت در جرم استفاده از داده مجعول نیز قابل تصور است، اگر هر کس، دیگری را برای استفاده از داده ­ها یا کارت­ ها یا تراشه ­های مجعول ترغیب، تهدید، تطمیع یا تحریک کند و یا وسایل ارتکاب جرم را تهیه یا طرق ارتکاب جرم نیز فراهم کند، مشروط به وحدت قصد در ارتکاب فعل مجرمانه و همچنین تقدم زمانی میان رفتار معاون و مرتکب جرم موجود داشته باشد.

مرجع صالح به رسیدگی به جرم استفاده از داده مجعول در فضای مجازی (سایبری)

طبق قواعد عمومی قانون آئین دادرسی کیفری، مرجع صالح رسیدگی به جرم استفاده از داده مجعول در فضای مجازی (سایبری) دادگاه محل وقوع جرم است، ولی در برخی موارد تشخیص محل وقوع جرم استفاده از داده مجعول به آسانی ممکن نیست، به همین دلیل قانونگذار علاوه بر ضوابط عمومی تعیین دادگاه صالح روش­ های دیگری نیز بیان نموده است.

اگر جرم استفاده از داده مجعول در صلاحیت دادگاه ­های ایران در محلی كشف یا گزارش شود، ولی محل وقوع آن معلوم نباشد، دادسرای محل كشف مكلف است، تحقیقات مقدماتی را انجام بدهد و اگر محل وقوع جرم مشخص نشود،‌ دادسرا پس از اتمام تحقیقات مبادرت به صدور قرار و در صورت اقتضاء صدور كیفرخواست می ­كند و دادگاه مربوط نیز رأی مقتضی را صادر می ­‌كند.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های جرم استفاده از داده جعلی پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی جرایم رایانه ای، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم استفاده از داده جعلی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل جرم استفاده از داده جعلی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (2 امتیاز)

8 دیدگاه

    • سلام وقت شما بخیر
      بله در مورد مشابه اشخاصی در جایگاه سوخت با سوءاستفاده از کارت سوخت رانندگانی که پس از سوختگیری کارت خود را فراموش و از جایگاه خارج شده بودند و با تعویض تراشه آن با یک کارت سوخت سوخته اقدام به فروش آزاد بیش از هزاران لیتر بنزین نموده بودند که با اتهام جعل و کلاهبرداری روانه زندان شدند.

  • اگه ما قرارداد نوشته باشیم با کسی و کد ایمیلمون رو اون فرد عوض بکنه و رمز ارز ها رو به کیف پول دیگه ای انتقال بده آیا عملش جرم هست؟

    • سلام و وقت بخیر
      بله، هر گونه تغییر رمز رایان نامه جرم بوده و الباقی اقدامات فرد مزبور نیز در قانون جرم انگاری شده است. می‌توانید از وی شکایت کیفری نمایید.

  • سلام موضوع ما ارجاع شده به کارشناسی چجوری تشخیص می دهند که داده جعلی هست یا نه یعنی فاکتور تشخیص و معیارشون چیه

    • سلام وقت شما بخیر داده مزبور ، در صورتی مجعول است كه دارای دو ویژگی كلی قلب رابطه انتساب و قابلیت استناد باشد و در کارشناسی این فاکتورها بررسی می شود .

    • سلام وقت شما بخیر
      طبق قانون جرایم رایانه ای هر کسی که مرتکب جرم استفاده از داده مجعول شود، به یکی مجازات ها یا هر دو مجازات حبس از 1 تا 5 سال، یا پرداخت جزای نقدی از 20 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال محکوم می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *