خیانت در امانت مدیرعامل

خیانت در امانت مدیرعامل

امروز با بررسی جرم خیانت در امانت مدیرعامل و مدیران شرکت های تجاری با شما هستیم.

اقدامات خیانت آمیز مدیران

همان‌طور که بررسی بندهای 3 و 4 ماده 258 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت و تطبیق آن با ماده 674 قانون مجازات اسلامی نشان می‌دهد برخی از اقدامات خیانت‌آمیز مدیران شرکت‌های سهامی به شرح مذکور در ماده 258 لایحه شرکت‌های سهامی، از شمول ماده 674 قانون مجازات اسلامی خارج است.

لکن هر جا با توجه به شرایط خاص، تردید در اجرا یا شمولیت یکی از این دو ماده‌قانونی بر نحوه عملکرد خیانت‌آمیز مدیران باشد بایستی به قانون عام که قانون مجازات اسلامی است مراجعه گردد.

به‌عبارت‌دیگر برخی از اقدامات مدیران شرکت‌های سهامی (رئیس و امضاء هیأت مدیره و مدیرعامل) مشمول بند 3 و 4 ماده 258 قانون تجارت است.

برخی دیگر مشمول ماده 674 قانون مجازات اسلامی می‌شود.

لذا این شبهه که با وضع ماده 258 لایحه اصلاحی قانون مجازات جرم خیانت‌ در امانت برای مدیران شرکت‌های سهامی متصور نیست مطلب صحیحی نیست و با توجه به عام بودن ماده 674 قانون مجازات اسلامی، در مقام تردید و شک بایستی ماده 674 قانون مجازات اسلامی را ملاک عمل قرار داد.

هیت مدیره و مدیر عامل و استعمال آن شرط تحقق خیانت در امانت

برای تحقق جرم خیانت در امانت لازم است که اموال شرکت به هیات مدیره و یا مدیر عامل سپرده شده باشد و چه در حقوق ایران و چه در حقوق فرانسه شرط استرداد یا به مصرف معین رسانیدن نیز وجود داشته باشد در مورد این مساله و احراز آن در قانون تجارت کشورمان میتوان به بند 3 ماده 258 اشاره کرد که در آن عنوان شده است:

…3: رئیس و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که اموال یا اعتبارات شرکت را برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا برای شرکت یا موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می باشند، مورد استفاده قرار دهند.

البته باید گفت ماده مذکور بطور کلی که مقررات جزایی را در خصوص رئیس و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بیان می کند منحصرا مربوط به شرکتهای سهامی عام و خاص بوده و ارتباطی به مقررات جزایی سایر شرکتها ندارد.

عناصر مادی تحقق جرم خیانت در امانت در اموال شرکت توسط هیات مدیره و مدیر عامل

استعمال نمودن در حقوق ایران و یا مصرف معین آنها در حقوق فرانسه

درماده 674 قانون مجازات اسلامی، خیانت در امانت به وسیله انجام یکی از چهار فعل در مورد مال مورد امانت تحقق میپذیرد که یکی از این افعال استعمال نمودن است.

لازم به ذکر است که در قانون فرانسه این فعل تحت عنوان مصرف معین نمودن آنها به کار رفته است.

هرگونه استعمال ناروایی مال مورد امانت درصورتی که با سوء نیت همراه باشد موجب تحقق جرم خیانت در امانت است.

منظور از استعمال ، مصرف کردن یا مورد استفاده قرار دادن مال مورد امانت میباشد مثل اقدام به مصرف دارو و یا پوشیدن لباس یا استفاده از اتومبیلی که به وی سپرده شده است، بنماید.

به عبارت دیگر استعمال دراین ماده عبارت است از موردی که استفاده قراردادن مال مورد امانت یا مصرف کردن آن  به ضرر مالک یا متصرف قانونی مال باشد.

استعمال با بقای عین  نیز ممکن بوده و ملازمه‌ای با از بین بردن عین ندارد مانند آنکه مرتکب فرش امانی سپرده شده را به زیر پا بیندازد و از آن استفاده نماید.

 سپرده شدن اموال شرکت به هیات مدیره و مدیر عامل و استعمال آن شرط تحقق خیانت در امانت

برای تحقق جرم خیانت در امانت لازم است که اموال شرکت به هیات مدیره و یا مدیر عامل سپرده شده باشد.

چه در حقوق ایران و چه در حقوق فرانسه شرط استرداد یا به مصرف معین رسانیدن نیز وجود داشته باشد.

در مورد این مساله و احراز آن در قانون تجارت کشورمان میتوان به بند 3 ماده 258 اشاره کرد که در آن عنوان شده است :

…3: رئیس و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که اموال یا اعتبارات شرکت را برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا برای شرکت یا موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می باشن، مورد استفاده قرار دهند.

البته باید گفت ماده مذکور بطور کلی که مقررات جزایی را در خصوص رئیس و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بیان می کند منحصرا مربوط به شرکتهای سهامی عام و خاص بوده و ارتباطی به مقررات جزایی سایر شرکتها ندارد.

یعنی باید گفت این وضع در انواع شرکتهای تجاری چه در حقوق ایران و چه در حقوق فرانسه مختلف است اما در همه آنها سپرده شدن اموال شرکت به اعضای هیات مدیره و مدیر عامل  و استعمال و استفاده آنها به واقع شرط تحقق جرم خیانت در امانت است.

لازم به ذکر است که قانون تجارت در مورد جرائمی که مدیر شرکت تضامنی به سبب انجام دادن تکالیفش مرتکب میشود نصی ندارد.

 در مورد مدیر شرکت تضامنی، قواعد عام حقوق جزا حاکم خواهند بود.

 در قانون فرانسه نیز نکته ای که قابل ذکر است این است که سپرده شدن عین اموال بطور مستقیم ضرورتی ندارد، بلکه اموال ممکن است به اعتبار سپرده شدن کلید محلی که آن اموال در آن قرار دارند به شخص سپرده شده به وی محسوب شوند.

 در حالتی که اموال شرکت در جایی باشد و کلید آن جا بطور مثال گاو صندوق در اختیار اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل قرار بگیرد ارتکاب رفتار خائنانه نسبت به این اموال توسط این افراد و برداشت به جهت منافع شخصی موجب تحقق جرم خیانت در امانت می گردد.

این مساله می تواند البته در قانون ما نیز سنخیت داشته باشد.

ضمنا قابل ذکر است که چون اموال شرکت یا اتحادیه تعاونی نزد مدیران عامل یا سایر اعضای هیات مدیره یا کارکنان آنها، امانی محسوب می شود،

لذا به موجب ماده 128 قانون شرکت های تعاونی( مصوب 16 خرداد 1350)

هرگاه یکی از مدیران عامل یا اعضای هیات مدیره یا بارزسان و یا کارکنان شرکت ها و اتحادیه های تعاونی مرتکب خیانت در امانت در مورد وجوه و اموال شرکت یا اتحادیه شود، به حداکثر مجازات مقرر در ماده 241 قانون مجازات عمومی( سه سال حبس و جزای نقدی) محکوم می شود.

با جایگزین شدن ماده 674 قانون تعزیرات سال 1375 بجای ماده 241 در حال حاضر مجازات این قبیل اشخاص براساس ماده 674 تعیین  می شود، یعنی به حداکثر مجازات شش ماه تا 3 سال حبس محکوم می شود

استعمال نمودن

 امانت گیرنده بایست با سوء نیت در مال مورد امانت تصرفات مالکانه نمایند بنابراین لازم نیست که متهم در حین تعقیب مالک مال مورد خیانت بوده و یا ضمن از بین بردن مال و یا تغییر مالکیت دادن آن نفعی برای خود در نظر گرفته باشد بلکه از لحاظ سوء نیت آنچه مورد نظر می باشد این است که مال مورد امانت به طور موقت بدون آنکه اشتباهی شده باشد.

بنحوی از انحاء در نزد وی بوده و فاعل در آن مال تصرفاتی نماید که نتواند مال را به صاحب آن مسترد دارد و یا مال را در معرض خطر و تعدی و تفریط قرار داده که در نتیجه نتواند مال مورد امانت را به صاحب وی در وقت مقرر مسترد دارد.

چنانچه مال مورد امانت در اثر فرس ماژوریا اموری که اراده فاعل در آن موثر نبوده از بین برود( حریق- دزدی- گم شدن) چون فاعل در موارد مذکور فاقد سوء نیت می باشد عمل مذکوره بزه نمی باشد.

دلیل سوء نیت متهم چنانچه محرز و آشکار نباشد بایست به تاریخ تبدیل مالکیت شیی و اضطراب درونی او ضمن تحقیقات و عملیات تصنعی وی و مدافعات او توجه نموده و با در نظر گرفتن مدارک مذکور  سوء نیت وی را ثابت نماید.

در صورت احراز سوء نیت این امر مورد نظر نیست که آیا متهم قادر به پرداخت بهای مال مورد امانت و خسارات ناشیه از جرم می باشد یا خیر حتی چنانچه زیان دیده از جرم از تعقیب مجرم صرف نظر نماید موضوع جنبه عمومی داشته و متهم قابل تعقیب می باشد.

لزوم درج دلایل احراز سوء نیت در احکام

چنانچه نتیجه رسیدگی منجر به محکومیت متهم گردید دادگاه بایست ضمن صدور دادنامه دلایل سوء نیت را درج نماید زیرا عنصر مذکور از جمله عناصر تشکیل دهنده جرم بوده و در صورت عدم درج چنین حکمی در دیوان عالی کشور نقض می شود.

بنابراین می بایست توجه نمود که صرف وجود مال موضوع امانت در ید مدیر عامل و اعضا هیات مدیره کافی برای اثبات اتهام خیانت در امانت نیست.

لازم است دلائل و مستندات  مبنی بر امانی بودن اموال شرکت وجود داشته باشد.

مهمتر از اثبات امانی بودن مال اثبات سوء نیت وی است.

چرا که بعضا تصرف بر اموال شرکت، بدون سوء نیت و در جهت احقاق حق قانونی بوده که در چنین حالتی  موضوع  از شمول بزه خیانت در امانت خارج خواهد شد.

این در موردی که این افراد قسمتی از اموال شرکت را در جهت برداشت حقوق عقب افتاده خود بر داشته اند قابل تحقق است.

البته اثبات این مهم یعنی سوء نیت یا عدم سوء نیت  متهم به خیانت در امانت، بر عهده دادگاه خواهد بود.

اما اگر  مقرر بوده مال به مصرف مشخصی برسد و مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره  تصرف دیگری بدون اذن در مال نموده و با سوء استفاده مال را به نفع خود تصرف و یا به ضرر صاحب مال مورد استفاده قرار داده باشد بزه خیانت در امانت محقق شده است.

قبول وکالت در پرونده های خیانت در امانت

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری

و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

 تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل خیانت در امانت

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین خیانت در امانت

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (83 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *