در صورت سرقت سند مالکیت چه کنیم؟

تفاوتهای اسناد ملکی و اسناد اوقافی

تفاوتهای اسناد ملکی و اسناد اوقافی


با پاسخ به سوال در صورت سرقت سند مالکیت چه کنیم؟ همراه شما هستیم.

تحولات صدور سند مالکیت برای ملک در سال های اخیر به منظور جلوگیری از جعل اسناد بسیار چشمگیر بوده است.

سندهای منگوله دار دفترچه ای حذف شده و پس از هر نقل و انتقالی از سال 1392 سند تک برگ با طرح کاداستر و رعایت موضوعات امنیتی صادر و تحویل متقاضی می شود.

تمامی املاکی که دارای سند دفترچه ای هستند برای دریافت خدمات جدید نقل و انتقال باید سند مالکیت خود را با طرح جدید منطبق نموده و به اصطلاح سند تک برگ دریافت نمایند.

گاهی نیز ممکن است به هر دلیلی سند مالکیت ملک، مفقود، پاره و یا سرقت شود و دسترسی به سند مالکیت ممکن نباشد.

راه چاره این امر بر خلاف سند ازدواج و یا طلاق و یا بنچاق، اخذ رونوشت از دفتر اسناد رسمی نیست.

بلکه باید به اداره ثبت محل مراجعه کنیم تا تشریفات اداری آن انجام شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص پرسش در صورت سرقت سند مالکیت چه کنیم؟ با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دفتر وکالت محمد رضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری در تهران در این نوشتار که توسط گروه پژوهشی موسسه حقوقی مهر پارسیان تهیه شده است به سوال در صورت سرقت سند مالکیت چه کنیم؟ پاسخ خواهد داد.

سند مالکیت المثنی

مقررات مربوط به صدور سند مالکیت المثنی

سند مالکیت یکی از آثار حقوقی ثبت املاک است. حال ممکن است این سند دچار مشکلاتی شده و فرد ناچار به دریافت سند مالکیت المثنی شود.

سند عبارت است از؛ هر نوشته‌ ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. قانونگذار مدنی در مواد 1286 و 1289 سند را به دو نوع رسمی و عادی تقسیم‌ بندی می‌ کند.

مطابق ماده 1287 قانون مدنی

اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر ماموران  رسمی در حدود صلاحیت‌ های آن ها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، رسمی است و برابر ماده 1289 غیر از اسناد مذکوره در ماده 1287، سایر اسناد عادی است.

موارد صدور سند مالکیت المثنی

سند مالکیت المثنی در صورت گم شدن سند مالکیت و نیز به سرقت رفتن آن؛ از بین رفتن تمام سند مالکیت یا جزیی از آن و نیز در صورتی که سند مالکیت نزد دیگری بوده و استرداد آن حتی از طریق مراجع قضایی امکان پذیر نباشد، صادر می‌ شود.

گم شدن سند مالکیت یا به سرقت رفتن آن

در مواردی که سند مالکیت بنا به دلایلی همچون؛ گم شدن یا به سرقت رفتن و… وجود ندارد، مالک باید صدور سند مالکیت المثنی را تقاضا کند.

در این خصوص مالک باید به صورت کتبی، دلیل از بین رفتن سند «مفقود شدن، به سرقت رفتن و…» را اعلام کرده و استشهادیه ای نیز به امضاء لااقل 3 نفر که امضاء آن ها از سوی کلانتری محل یا یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی شده باشد، به اداره ثبت محل تسلیم کند.

نکته‌ ای که باید مورد توجه قرار داد، این است که در رویه کنونی، گواهی امضاء صرفا از طرق دفاتر اسناد رسمی صورت می‌ گیرد.

در مورد استشهادیه نیز باید گفت:

که مطابق با نمونه‌ ای است که سازمان ثبت اسناد و املاک آن را ارائه می‌ کند و در 2 نسخه چاپی در اختیار متقاضیان قرار می‌ دهد.

پس از طی مراحل فوق و ارائه تقاضانامه کتبی به پیوست استشهادیه، اداره ثبت اقدام به ثبت موضوع در دفتر املاک می‌ کند و در حوزه‌ هایی که به صورت کامپیوتری است، از طریق کامپیوتر و در حوزه‌ هایی که به صورت دستی و فاقد کامپیوتر باشد، به وسیله بخشنامه به دفاتر اسناد رسمی اعلام می‌ دارد و سپس ظرف یک هفته به هزینه درخواست‌ کننده موضوع یک نوبت در یکی از روزنامه‌ های کثیرالانتشار یا یکی از روزنامه‌ هایی که آگهی‌ های ثبتی در آن چاپ می‌ شود، موضوع ثبت می‌ شود.

چنانچه از تاریخ انتشار آگهی و ظرف 10 روز اعتراض واصل نشود، سند مالکیت المثنی صادر می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص پرسش در صورت سرقت سند مالکیت چه کنیم؟ با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

در صورت سرقت سند مالکیت چه کنیم؟

مواردی که باید در آگهی سرقت یا مفقودی جهت صدور سند المثنی ملکی ذکر شود.

نام و نام خانوادگی مالک؛ محل وقوع ملک و شماره پلاک ثبتی؛ خلاصه‌ ای از ادعای از بین رفتن یا گم شدن سند مالکیت و معاملاتی که حکایت از سند ثبتی دارد، باید در آگهی منتشر شود.

همچنین باید تاکید کرد که هر شخصی که نسبت به ملک مذکور در آگهی، قراردادی منعقد کرده که در خلاصه سند ذکر نشده است یا اینکه سند مالکیت نزد او قرار دارد، میتواند به اداره ثبت محل مراجعه و ضمن ارائه اصل سند مالکیت، اعتراض خود را نیز تقدیم کند.

چنانچه در مهلت مقرر اعتراضی واصل نشود یا اینکه اعتراض واصله بدون ارائه سند مالکیت باشد، اعتراض فاقد اثر بوده و سند مالکیت المثنی طبق مقررات برای متقاضی صادر می‌ شود.

در مورد از بین رفتن تمام سند مالکیت یا جزیی از آن نیز همچون مراحل مربوط به «گم شدن سند مالکیت یا به سرقت رفتن آن»، باید با تمام شرایط ذکر شده اعم از؛ استشهادیه و نشر روزنامه و… اقدام شود.

در خصوص مواردی که سند مالکیت نزد دیگری بوده و استرداد آن حتی از طریق مراجع قضایی امکان پذیر نباشد، باید گفت که به عنوان مثال: در مواردی که سند مالکیت نزد شخص ثالثی است و وی از استرداد آن استنکاف می‌ کند و حتی از طریق مراجع قضایی و صدور اجراییه امکان مسترد کردن سند میسر نیست، مالک میتواند بدون تحقیق از شهود، «استشهادیه» و حتی انتشار آگهی و فقط با اخذ گواهی از دادگاه صادرکننده حکم و ارائه به اداره ثبت، تقاضای صدور سند مالکیت المثنی کند.

آیا امکان طرح شکایت خیانت در امانت نسبت به سند مالکیت ممکن است؟

گاهی ممکن است سند مالکیت برای انجام کاری به امانت سپرده شود.

حال امین از استرداد سند مالکیت خودداری می کند.

در صورت اثبات شرایط و ارکان جرم خیانت در امانت امکان طرح شکایت در دادسرای محل وقوع جرم وجود دارد.

قبل از طرح شکایت یا دعوی حتما با وکیل تخصصی کیفری مشاوره نمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص پرسش در صورت سرقت سند مالکیت چه کنیم؟ با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

در صورت سرقت سند مالکیت چه کنیم؟

خدمات تخصصی گروه وکلای ملک و حقوقی تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای تخصصی ملکی در شمال تهران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود:

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل در صورت سرقت سند مالکیت چه کنیم؟

قبول وکالت در پرونده اختلافات ملکی بین مالک و سازنده

قبول وکالت در مطالبه وجه چک و سفته، مطالبات بانکی و اختلافات مالی بین شرکاء

قبول وکالت در پرونده تصرف عدوانی حقوقی، مزاحمت و ممانعت از حق حقوقی، خلع ید

تنظیم دادخواست جهت دعاوی ملکی و حقوقی در تهران

قبول وکالت در پرونده الزام به اخذ پایانکار، صورتمجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی

تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه حقوقی و ملکی در تهران

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی ملک و حقوقی در تهران به یکی از راه های زیر اقدام کنید.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده ملکی و حقوقی تهران

4.8/5 - (18 امتیاز)

16 دیدگاه

  • سلام در صورت گم شدن سند مالکیت منزل مسکونی باید چیکار کنیم و به کدوم نهاد یا سازمان دولتی اطلاع بدیم؟ نو اینجور مواقع نیازه که به 110 زنگ بزنیم یا اینکه دادسرا شکایت کنیم؟

    • سند مالکیت المثنی در موارد ذیل صادر میگردد:

      1- در صورت گم شدن سند مالکیت
      2- در صورت از بین رفتن تمام سند مالکیت و یا جزئی از آن
      3- در صورتی که سند مالکیت نزد دیگری باشد و استرداد آن حتی از طریق مراجع قضایی امکان پذیر نباشد.

      نکته- سرقت سند مالکیت و… نیز مشمول بند 1 می باشد.

      در مواردی که مالک به علت از بین رفتن یا گم شدن سند مالکیت، تقاضای صدور المثنی سند مالکیت می نماید، بایستی طریق از بین رفتن یا گم شدن سند را کتبی به اداره ثبت محل اعلام و استشهادیه ای مبنی بر شهادت و اظهار اطلاع حداقل سه نفر که هویت و امضای آنها به گواهی یک نفر از شهود مذکور رسیده و هویت و امضای نامبرده به گواهی نیروی انتظامی محل یا یکی از دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد، ضمیمه نماید. اداره ثبت پس از وصول درخواست نامه و برگ استشهاد باید نخست آن را ثبت و در دفتر املاک منعکس کند و سپس مراتب را طی بخش نامه ای به دفاتر اسناد رسمی اعلام کند و در محل هایی که از رایانه استفاده می شود، صدور بخش نامه مزبور ضرورت نداشته و بایستی موضوع را به متصدی رایانه ابلاغ نمایند و پس از آن به هزینه درخواست کننده، مراتب را یک نوبت در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار یا یکی از روزنامه هایی که آگهی های ثبتی در آن درج می شود، آگهی کند. درصورتی که تا ده روز از تاریخ انتشار آگهی، اعتراضی نرسیده یا در صورت اعتراض اصل سند مالکیت یا سند معامله ارائه نشده باشد، اداره ثبت به صدور المثنی سند مالکیت اقدام خواهد نمود و در مواردی هم که مندرجات صفحه یا صفحات سند مالکیت مفقود گردیده، می بایست المثنی صادر گردد.

      سند مالکیت المثنی حاوی کلیه مندرجات سند مفقودی است. (ذکر اسناد شرطی و رهنی که فسخ و یا فک شده ضرورتی ندارد)

      🔸در آگهی که در روزنامه منتشر می شود، باید مطالب زیر قید شود:
      ١‏- نام و نام خانوادگی مالک.
      ٢‏- شماره پلاک و بخش و محل وقوع ملک.
      ٣‏- خلاصه ادعای از بین رفتن یا گم شدن سند مالکیت.
      ۴‏- معاملاتی که به حکایت سوابق ثبتی و اظهار مالک مستند به سند رسمی در سند مالکیت نوشته شده است.
      ۵‏- تذکر به این که هر کس نسبت به ملک مورد آگهی معامله ای کرده که در قسمت چهارم ذکر نشده یا مدعی وجود سند مالکیت نزد خود می باشد، باید تا ده روز پس از انتشار آگهی به ثبث محل مراجعه و اعتراض خود را ضمن ارائه اصل سند مالکیت یا سند معامله تسلیم نماید و اگر ظرف مهلت مقرر اعتراضی نرسد و یا در صورت اعتراض اصل سند مالکیت یا سند معامله ارائه نشود اداره ثبت المثنی سند مالکیت را طبق مقررات صادر و به متقاضی تسلیم خواهد کرد.

      در صورت ارائه سند مالکیت یا سند معامله، صورتمجلس مبنی بر وجود آن نزد معترض در دو نسخه تنظیم و یک نسخه آن به متقاضی المثنی تسلیم و اصل سند به ارائه دهنده مسترد می شود.
      درصورتیکه در آگهی مذکور اشتباهی رخ دهد تشخیص اشتباه و صدور دستور رفع اشتباه به عهده مسئول اداره کل ثبت اسناد و املاک استان مربوط خواهد بود.
      گم شدن سند جرم مشهود نیست که مرکز فوریت های پلیسی 110 بخواد دخالتی داشته باشه
      در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با موسسه حقوقی دکتر مهری تماس بگیرید.
      09120067661

  • سلام
    سند ملک (منزل) بنده دست برادرم بوده و سند هم به نام بنده است،الان از دادن سند امتناع میکند،چطور میتونم سند را پس بگیرم؟
    آیا از طریق مبحث خیانت در امانت پیگیری کنم ، یا راه حل دیگری هم وجود دارد ،، با تشکر

    • سلام اگر امانت سپرده باشین میتونین با طرح شکایت خیانت در امانت به هدفتون برسین که البته شرایط و ارکانی دااره.
      اگر هم نه باید دادخواست استرداد لاشه سند رو به دادگاه حقوقی تقدیم کنید.

  • سلام خسته نباشید.
    حدود ۳ ماه پیش یک قلمستان خریدیم و پولش را پرداخت کردیم زمین ۳ سند داشت اما فروشنده ۲ سند به ما داده و می گوید یکی را گم کرده دفترخانه هم می گوید تا سند سوم نباشد سند نمی زند تکلیف ما چیست ؟

  • سلام همسر خواهرم اصل سند منزل خواهرم را گرفته و پس نمی دهد قصد جدایی دارند، آیا امکان دارد به نحوی بتواند سند را بنام کس دیگری بزند؟ بصورت کلاهبرداری؟ششدانگ بنام خواهرم که همسرایشان است میباشد

  • من در ادامه پیام قبلی، گواهی‌پایان کار و مدارک ساختمان هم دست دامادمان است چکاری میتواند انجام دهد؟

    • سلام
      درود و احترام
      متقاضی محترم🌹🙏🏻
      جهت تنظیم وقت جلسه مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری، پس از واریز وجه به شماره کارت 5047061090088226
      بانک شهر. به نام موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان ، نام و نام خانوادگی و عنوانِ موضوع مشاوره و تصویر فیش واریزی را به واتس اپ شماره

      Tel :09120067669
      ارسال نمایید .
      هزینه مشاوره حضوری و تلفنی به شرح ذیل است.
      مشاوره حضوری :
      🏛
      ۱-هزینه مشاوره حضوری با وکیل محمدرضا مهری مدیریت موسسه : ۶۰۰ هزار تومان
      ۲-هزینه مشاوره حضوری با سایر وکلای موسسه :۴۰۰ هزار تومان

      مشاوره های آنلاین و تلفنی :
      🌍
      ۱-هزینه مشاوره آنلاین با وکیل محمدرضا مهری : ۳۰۰ هزار تومان

      ۲-هزینه مشاوره آنلاین با سایر وکلا :
      ۲۰۰ هزار تومان .

      زمان مشاوره صرفا از طریق شماره موبایل فوق و پس از هماهنگی با وکلا تنظیم و اعلام می‌گردد.
      ❌توجه❌⏳
      پس از تنظیم وقت مشاوره و اعلام آن به مشاوره شونده گرامی، امکان تغییر زمان جلسه مشاوره و یا لغو جلسه مشاوره وجود ندارد.

      🌐Www.mehrilaw.com
      📞02188663925-7

      موفق و پیروز باشید🌷
      مؤسسه حقوقی مهرپارسیان⚖️

  • خسته نباشید.منزل ما دو تا سند سه دنگ داره که یکی ازین سندها مفقود شده.شخصی هم که سند به نامش هست در حال حاضر در خارج از کشور هست.ایا امکانش هست برای المثنی،شخصی که سه دنگ دیگر به نامش هست اقدام کنه؟
    ضمن اینکه احتمال داره با این سه دنگ کاری انجام بدن و معامله ای بکنن یا وامی بگیرن؟
    تشکر

    • سلام خیر صرفا مالک و یا وکیل رسمی و قانونی وی امکان درخواست سند المثنی از طریق اداره ثبت اسناد و املاک رو دارن

  • سلام سند خانه ام گم شده و اشنايي در شهر محل زندگي ندارم كه بخواهد شاهد شود
    وقتي فردي سند را گم كرده حتما لزومي ندارد كه دو نَفَر گم شدن إنرا ديده باشند كه شاهد هم شوند ،،
    در اين موارد چكار كنيم تشكر

  • سلام خسته نباشید
    پدرومادرمن ملکی رودارن دودانگ ونیم ازخانه به نام مادرم هست ودودانگ ونیم به نام پدرم
    ویک دانگ دیگش هم به نام مادربزرگم سندخورده بوده که ازغضا حدود سی سال پیش نیم دانگ ازیک دانگ روپدرم به مادربزرگم بخشیده بود ونیم دانگ بعدی هم عموی کوچکترم به مادربزرگم داده
    ولی الان عموی بزرگترم که حکم پسربزرگ خانواده روداره به بهانه ی این که برای مادربزرگم ازسمت بهزیستی حقوقی براش دریافت کنه ازش امضاگرفته وسندیک دونگ ازخانه رو به نام خودش زده چون مادربزرگم سوادخوندن نوشتن نداره
    میخوام ببینم مابااین مسئله ای که ‌پیش آمده بایدچکارکنیم چون مادرمن هربارطلب خانشوداره ومیگه سی سال پیش من ازخانم بایداستفاده میکردم نتونستم چون مادربزرگم اجازه زندگی کردن روبه مانمیداده مادرمن هم میترسه شکایت کنه وچون مادربزرگم پیرهست وسنش از۱۰۰سال زیاده میترسه بلایی سرش بیاد وبقیه اولادش بندازن گردن مادرمن
    ازطرفی هم ماباعموی بزرگترم صحبت کردیم به قول خودش که گفته این خانه شش دانگ ماله شماست فقط مادربزرگ نبایدازاون خانه بیادبیرون ویک ماه هم هست برای اومدن وتکلیف روشن کردن هی امروز فردامیکنه یبارمیگه کاردارم یبارمیگه خونه برای اجاره پیدانکردم یبارمیگه مریضم دکتراستراحت مطلق به من داده خلاصه هی امروزفرداکرده نیامده

    من میخوام ببینم بامشکلاتی الان توضیح دادم بایدچکارکنیم چون پدروعموی کوچکترم ازسهم خودشون به مادربزرگم خانه دادن که پیرزن بنده خدا آواره خیابان نباشه
    والان باکاری که عموی بزرگم انجام داده ذهن همه روبهم ریخته
    فقط میخوام بدونم بااین همه مشکلات بایدچکاری انجام بدیم که درست باشه

    • سلام وقت شما بخیر بهترین راه حل تقاضای افراز و سپس دریافت دستور فروش ملک می باشد در خصوص سایر توضیحات به لحاظ غیر حقوقی بودن مناسبات امکان اظهار نظر وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *