دیابت و تاثیر آن بر پرخاشگری اشخاص و وقوع جرم

دیابت و تاثیر آن بر پرخاشگری اشخاص و وقوع جرم

دیابت و تاثیر آن بر پرخاشگری اشخاص و وقوع جرم


امروز با بررسی موضوع دیابت و تاثیر آن بر پرخاشگری اشخاص و وقوع جرم همراه شما هستیم.

ديابت يکی از عوامل تنش زا و استرس زاي عمده و واقعی در زندگي است.  عدم کنترل آن منجر به بروز رفتارهای نامناسب اجتماعی از جمله پرخاشگری می‌شود.

برخورداری از سلامت روان و کاهش استرس در بيماران می تواند فرد را در برقراري ارتباط سالم تر در جامعه و در نتيجه کاهش جرایم ناشی از بهم ریختگی سطوح هورمونی را پی داشته باشد.

بنابراين با توجه به رابطه مثبت بين استرس ادراک شده و پرخاشگری، اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت شناسايی عوامل استرس زا و تقويت مهارت های مقابله با استرس، مي تواند براي پيشگيری و کنترل پرخاشگری بيماران و نهايتا دريافت هرچه بهتر خدمات درماني، به عنوان يک هدف در نظر گرفته شود.

نکات مهم دیابت و تاثیر آن بر پرخاشگری اشخاص و وقوع جرم

آیا اشخاص دیابتی برای تمدید گواهینامه خود باید ابراز نمایند که به دیابت مبتلا هستند؟

آیا دیابت باعث جنون آنی می‌شود؟

قضات دادگاه‌ها در بررسی وضعیت جسمانی اشخاص آیا باید دیابت را هم ملاک قرار دهند؟

آیا به اشخاص دیابتی گواهینامه رانندگی داده می‌شود؟

همانگونه که مستحضرید نظارت دقیق بر مقدار قند خون در حین رانندگی برای افراد دیابتی از ملزومات است.

خطر رانندگی بدون مدیریت هوشیارانه ی دیابت هنگامی در جهان سر و صدا به راه اندخت.

که یک مرد دیابتی در انگلیس در سال 2012 درهنگام رانندگی دچار هیپوگلایسمی شد و در تصادف با یک دوچرخه سوار موجب مرگ وی گردید.

افت قند خون شدید یا هیپوگلایسمی افراد مبتلا به دیابت را دچار رخوت و بی حالی وحتی غش می کند.

این حالت زمانی اتفاق می افتد که فرد مقادیر زیادی انسولین تزریق کرده و یا به اندازه کافی غذا نخورده باشد.

افراد مبتلا به دیابت که نیاز به تزریق انسولین دارند باید قبل از دریافت گواهینامه ی رانندگی افسر مربوطه را از بیماری خود مطلع کنند.

بر طبق قوانین بین المللی رانندگی، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هر 3 سال یکبار باید گواهینامه ی رانندگی خود را تمدید نمایند تا صلاحیت آنها برای دریافت مجدد گواهینامه وانجام رانندگی تایید گردد.

در برخی کشورها مانند انگلستان انجمن خیریه دیابت لایحه ای را به پارلمان ارائه داده است که مدت تمدید گواهینامه برای افراد دیابتی را تا 10 سال افزایش دهند.

اما رانندگان مبتلا به دیابت قبل از نشستن پشت فرمان باید با وسواس مقدار قند خون خود را مدیریت کنند.

موضوع بسیار مهم در رانندگی افراد دیابتی ، اندازه گیری مقدار قند خون قبل از سوارشدن به اتومبیل و چنانچه مسیر رانندگی طولانی باشد هر دو ساعت یک بار بطور منظم است.

در چه صورتی احتمال مجرمانه تلقی شدن اعمال رانندگی شخص دیابتی وجود دارد؟

افراد دیابتی نباید خود را در معرض خطر قرار دهند و باید برای جلوگیری از هیپوگلایسمی با مشورت با پزشک مقدار قند خون خود را درسطح مناسبی نگهدارند.

اگر عمداً با خوردن مقادیر زیادی مواد حاوی قند سبب افزایش مقدار قند خون خود نشوند که در اینصورت در معرض عوارض بالا بودن قندخون قرار می گیرند.

از جمله علایم هیپوگلایسمی می توان به تاری دید وخستگی اشاره کرد که بخصوص درهنگام رانندگی می تواند خطر آفرین باشد.

لذا چنانچه اتفاقی از این رهگذر روی دهد می‌تواند خطای محض و یا حتی عمدی تلقی گردد.

دیابت چه تاثری در ارتکاب جرایم دارد؟

از‌ مـهمترين عـوامل دروني تاثيرگـذار در وقـوع رفتـار مجرمانـه تغييـرات هورمـونی در بـدن و هيپوگلسيمی است که‌ به نوعی بستگی بـه شيوه عملکرد غدد درون ريز و رابطه ای که اين‌ عملکـرد با رفتارهای پرخاشگرانه‌ دارد‌.

هيپوگليسمي عارضه اي خـطرناک و از مظاهر درمـان بيمـاري ديابــت، وقـتي که سطح قند خون فرد به کمتر از ٧٠ ميليگرم در دسيليتر برسد، بـروز مـي کنـد.

اخـتلال در هيپوگليسمي (افت قند‌ خون ) موجب افزايش ترشح هورمون آدرنالين در بدن و بروز علائمـي چـون؛ افزايش ضربان قلب، گـرسنگی، سرگيجه، لرزش، تشنج، اضطراب و حالات عصبی، افسردگی، خـواب آلودگی، بی حالی، تحريک پذيری شديد، انقباضات پراکنده‌ عضلات‌، ضعف در عضلات، عرق کـردن شديد دست و پا، پرخاشگری، اختلال شخصيت و جامعه ستيزی و با طرز فکر منفی و از دســت دادن آگـاهی و هوشياری لازم برای تصميم گيری می گردد.

در اين‌ حالت‌ مقدار قند خون به خوبی تنظـيم نمی شود و قدرت دفاعي بدن فرد بيمار در برابر استرس و بيماری های عفونی کـاهش مـی يابـد.

چـون اين بـيماری جنبه داخلی و فردی دارد‌، لذا‌ شخصي که جرم را تحت تأثير اختلال هيپوگليسـمی مرتکب مي شود خود نيز واقف به مشکلش نبوده، و از عوارض آن نيز بي اطلاع است.

از لحاظ جـرم شناختی بررسي‌ هـر‌ يکـ از اين عوارض ، از اين‌ جهت‌ که‌ منجر به ناهنجـاري هـای رفتـاری در فـرد مبتلا به اين بيماری می شود و زمينه را براي ارتکاب جرم را در او‌ تقويت‌ ميی کند، بسيار حائز اهميت است.

قاضی دادگـاه‌ نـيز‌ بـايد به اين امر توجه کافی و وافـی داشـته بـاشد که اين وضع ناشـی از بيماری ديابت بوده است و دفاع‌ او‌ را‌ بپذيرد.

و با توجه به مورد آن ، از باب شدت و حـدت‌ يـا ضـعف بيماری، از مسؤوليت کيفری مـبرا يا نـيمه مـسؤول تلقی مي گردد.

چنانچه وضع شخص دیابتی به نحوی باشد که فرض جنون بر وی صدق نماید آیا این جنون رافع مسئولیت کیفری است؟

از لحاظ جرم شناختي، بيماري ديابت‌ بسيار‌ با‌ اهميت و داراي پيچيدگي هاي خاصي اسـت که بايد به طور دقيق مورد مطالعه قرار‌ گـيرد‌.

بـايد بگوئيم ديابت بيماري است که به عنوان جنون حقوقي با آن برخورد‌ مي‌ شود‌ که بر توانايي شخصي براي استفاده از مواد قندي تأثير مـي گــذارد که معمولا با‌ تزريق‌ انـسولين کـنترل مي شود، ماده اي که بدن براي سرشکن کردن قند‌ خون‌ نياز‌ دارد.

کاهش کيفيت زندگي در بيماران مبتلا به ديابت منتج به کم کردن مراقبت کـنترل‌ نـامناسب‌ قند‌ خون و افزايش خـطر عـوارض بيماري مي گردد.

بـه‌ طوري که در افراد ديابتي احتمال ابتلا به افسردگي بسيار بالاست ، به طوري که احتمال ابتلا‌ بـه‌ آن را در افراد عادي ٥ درصد و در افراد ديابتي ٣٥ درصـد اسـت‌.

مشکل بدین نحو بروز می‌نماید، کـه شـخص بيمـار در تـدارک انسولين خود کـوتاهي کـند کـه سبب افزايش قند‌ خـونش مـي شـود و بـه‌ عنـوان‌ هيپرگلاسـيمي شناخته مي شـود.

يا اينـکه بـيمار به خود انسولين بزند و سپس الکل بخورد يا در زمـاني کـه بايـد چيزي بخورد کوتاهی کـند.

اين مـوارد سـبب پائين آوردن قند خون مي‌ شوند و به عنـوان دوره هيپرگلاسـيمی شـناخته می شوند که به نظر مـی رسـد؛ اين بيماری به عنوان جنون حقوقی تلقی شود.

به دليل اينکه آنهـا از عمل داخلي نـاشی مـی شـوند‌.

در‌ حالي که مي توان اين بيماری را به عنـوان بـی ارادگـی غيـر جنون تلقی کرد بـه دليل اين کـه ناشی از يک عامل خارجي يعني انسولين است.

چنانچه متهم يک بيمار ديابتي باشد که برای مثال به طور ناگهاني به دوسـتش حـملـه و او را زخمي مي‌ کند‌، آیا می‌تواند جنون آنی را در دفاع از خویش مطرح نماید؟

اگر متهم دیابتی در دفاع از خود چنـين عنـوان کنـد‌ کـه‌:

قبـل از ايـن حملـه احسـاس ناخوشايندي داشته و مـقداري شـکر خورده بود اما غذاي ديگري نخورده بود.

در اين جا‌، اين‌ دفاع‌ مي تـواند بـراي او يک نوع دفاع بي ارادگي و عدم‌ هوشياري تـلقي شـود،

چـرا که اين بي ارادگي ناشي از خودتحريکي عمـدي نـبـوده اســت و او را واقعـا در‌ يـک‌ شـرايط‌ غيرعادي قرار داده که خود خواستار آن نبوده است.

چرا که‌ او‌ نـمـي دانـسـته کوتـاهي در خـوردن شکر، او را در وضعيتي قـرار نـمي دهد کـه بـدون تـوجه‌ به‌ ديگري‌ حمله کند.

در واقع اگــر او از ايـن امـر آگاه بود و در‌ خوردن‌ شکر‌ کوتاهي نمي کرد او بايد بي احتيـاط تلقـي و دفــاعش هــم مـورد پذيرش قرار نگيرد‌.

قضات دادگاه‌ها چگونه به پرونده جزایی اشخاص دیابتی باید رسیدگی نمایند؟

قضات‌ دادگاه‌ها نـيز بايد به اين امر تـوجه کـافي و وافي داشته باشد که اين وضــع‌ نـاشـيی از بيماری ديابت بوده است و دفاع او را بپذيرد.

در واقع متهمان ممکن‌ است‌ اقرار‌ به جـرم کـننـد امـا استدلال کنند، برخی دلايل وجـود دارد کـه بـايد مجازات تخفيف‌ يافـته‌ دريافـت کننـد.

بـدين لحـاظ شـايسته اسـت که در مورد چنين مجرميني عدم مسـؤوليت‌ او‌ را‌ پذيرفتـه و عـدالت قضـایی را در مورد آنان به نحو صـحيحی اجـرا کنيم.

وکیل انجمن دیابت

قبول وکالت در پرونده های بیماریهای خاص به صورت رایگان مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

 تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل دیابت و تاثیر آن بر پرخاشگری اشخاص و وقوع جرم

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین دیابت و تاثیر آن بر پرخاشگری اشخاص و وقوع جرم

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *