سرقت رایانه ای

سرقت رایانه ای

سرقت رایانه ای


بهترین وکیل در حوزه جرایم رایانه ای در این نوشتار به بررسی سرقت رایانه ای پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، ارکان، مجازات و مرجع صالح رسیدگی به جرم سرقت رایانه ­ای

رشد و توسعه روز افزون علم و فن ­آوری باعث شده که شیوه انجام امور مختلف همچون؛ خرید، پرداخت قبوض، رزرو بلیط، هتل، هماهنگی ویزیت پزشک و هزاران کار روز مره دیگر تغییر بنماید و در حال حاضر تمامی این امور در بستر اینترنت و از داخل منزل انجام پذیر هستند و می توانند در عین فراهم نمودن راحتی افراد باعث صرفه جویی در زمان و هزینه آن ها نیز شوند. اما برخی افراد در استفاده از این تکنولوژی نیز همچون هر فناوری دیگری، سوء استفاده را بر استفاده صحیح ترجیح می­ دهند و از این رو ممکن است به دلیل ارتکاب جرم در این حوزه متحمل مجازات شوند. یکی از این جرایم، سرقت رایانه ای است که در این متن به بررسی آن خواهیم پرداخت.

جرم سرقت سنتی

به ربودن مالی که متعلق به فرد دیگری است، تحقق جرم سرقت مستلزم انجام اعمالی مثل: ربودن، کش­ رفتن، برداشتن، بلند کردن، گرفتن و قاپیدن مال متعلق به دیگری بدون رضایت و اطلاع مالک یا متصرف آن است و البته پنهانی بودن عمل و قصد انجام عمل مجرمانه و علم به مالکیت فرد دیگر و وجود سوءنیت و تکمیل جریان ربایش در وقوع جرم سرقت، خصوصیت دارد.

جرم سرقت رايانه ای

قانونگذار جرم سرقت رايانه ای را در قانون جرایم رايانه ­ای پيش بينی نکرده است و اين جرم، يک بزه رايانه ­ای محض است چرا که ربودن داده در جايی که عين داده در جای خود باقی است، مثل: جاسوسی و شنود غير مجاز است که بر ضد محرمانگی داده رخ می دهد و در جايی که به وسيله برش، عين داده از سامانه برداشته می ­شود، مثل تخريب داده است. بنابراين در دسته جرایمی قرار دارد که رايانه، هدف يا موضوع جرم است.

بطور کلی هر شخصی که از رایانه یا سامانه­ مخابراتی با علم به تعلق آن به ­دیگری بدون کسب اذن و جلب رضایت مالک یا دارنده آن، به قصد تصاحب داده­ ها و اطلاعات (رو گرفتن “کپی” یا برداشتن “کات”) متعلق به دیگری استفاده کند، خواه از این راه وجه یا مال یا منفعت یا امتیازی کسب کند یا خیر، مرتکب جرم سرقت رایانه ای شده است.

در جرم سرقت رایانه ­ای داده ‌ها و اطلاعات مورد ربایش واقع می ‌شوند، که ممکن است از طریق هک کردن موبایل، رایانه یا لپ ‌تاپ شخص انجام شود. به این صورت که فردی بدون اطلاع صاحب داده ‌ها و اطلاعات به محتوای برنامه ‌های او در سامانه رایانه ­ای یا مخابراتی راه پیدا می ‌کند و این اطلاعات را یا از دسترس صاحب آن خارج می‌ کند و یا اینکه همه یا بخشی از اطلاعات شخص را کپی می‌ کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص سرقت رایانه ای با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

انواع جرم سرقت رایانه ­ای

لازم ­به ­ذکر است­ که؛ سرقت اطلاعات و داده ‌ها، ممکن است از هر مکانی صورت بگیرد و فقط لازم نیست فرد وارد خانه شخص شود و اقدام به ربودن اطلاعات از طریق سامانه رایانه ­ای یا مخابراتی نماید. همچنین ممکن است فرد از طریق ایجاد ایمیل ‌های جعلی با نام شخص و یا از طریق ایجاد درگاه ‌های پرداخت جعلی، اطلاعات شخص را برباید و این ربایش به 2 روش ذیل انجام می ‌­شود که عبارتند از؛

روش اول – پس از اینکه داده ‌ها و اطلاعاتی که متعلق به فرد دیگری است سرقت می ‌شود، دارنده از این اطلاعات محروم می‌ شود، به­ تعبیر دیگر ربایش یا برداشت داده با در اختیار نبودن عین داده برای مالک آن.

روش دوم – سرقت به شکلی روی می‌ دهد که اطلاعات همچنان در اختیار دارنده اصلی است، به ­تعبیر دیگر اما نسخه ‌ای از آن داده ‌ها یا اطلاعات در اختیار سارق نیز هست، ربایش یا برداشت داده با در اختیار بودن عین داده برای مالک آن.

تفاوت عمده جرم سرقت سنتی با جرم سرقت رایانه ­ای

  • جرم سرقت رایانه ای بر خلاف جرم سرقت سنتی که با ربودن اموال سر و کار دارد با ربودن اطلاعات مرتبط است،
  • جرم سرقت رایانه ای اقدام علیه محرمانگی افراد تلقی شده و ارزش مالی داده سرقت شده، مطرح نمی ‌باشد.

ارکان جرم سرقت رایانه ­ای

  • رکن قانونی

هر كس بطور غير مجاز داده ‎­ها متعلق به ديگري را بربايد، که ممکن است این ربایش همراه با بقاء اصل اطلاعات و داده­ ها در اختيار صاحب آن باشد یا خیر.

  • رکن مادي

  1. موضوع جرم

موضوع بزه سرقت رايانه ­ای، داده یا اطلاعات متعلق به ­دیگری است.

  1. رفتار مرتکب

رفتار مرتکب جرم سرقت رايانه ­ای، همچون سرقت سنتی، ربودن است. آن­ چه مفهوم ربايش را می ­سازد، دست­ اندازی عامدانه و قاصدانه به مال ديگری يا از آن خود کردن، با رو گرفتن (کپی) است يا با برش (کات) بدون کسب رضایت صاحب یا دارنده آن است، يعنی همين که کسی مال ديگری را بدون رضايت وی بدست آورد رفتارش، ربايش است.

اوضاع و احوال جرم

  • ربایش داده­ ها و اطلاعات خواه با رو گرفت يا کپی بايد در فضای سايبر انجام گيرد،
  • برش داده و اطلاعات بايد به نحوی صورت گيرد که فرد مرتکب داده را از جايگاه خود برداشته و به جای ديگری چه رايانه و يا حامل­ داده بفرستد،
  • اين داده بايد متعلق به ديگری باشد، خواه داده ­های دارای ارزش مالی باشند یا نباشند،
  • داده­ ای که متعلق به ديگری است بايد در رايانه او يا جايی که بطور قانونی مکان قرار گرفتن داده ­های آن فرد است، باشد.

نکته: اگر کسی به سامانه ديگری که با تدابير امنيتی محافظت شده، نفوذ کرده و داده يا اطلاعات را يافته و آن ­ها را بر روی کاغذ بنويسد مرتکب بزه دسترسی غير مجاز شده است نه بزه سرقت رايانه ­ای.

نکته: اگر مرتکب داده ديگری را حذف کرده بدون آن­ که خودش از آن بهره ­ای ببرد رفتارش مصداق تخريب است. اما اگر در برش، مرتکب مکان داده را جابجا کند بطوری که عين داده در اختيار دارنده آن نباشد مرتکب سرقت رايانه ای شده است.

نکته: بنابراين اگر کسی نوشته ديگری را که بطور آزاد در اينترنت هست، بارگذاری کند و دريافت دارد، سارق نيست ولی اگر کسی مقاله ديگری را از رايانه وی بربايد، حتی اگر متن آن مقاله در اينترنت و بطور آزاد، دسترس پذير باشد، عمل وی قابل مجازات است.

  • رکن معنوی

مرتکب بايد آگاه باشد که داده از آن ديگری است. مرتکب ربايش رايانه ای بايد عمد در رفتار داشته باشد که اين عمد خود می­ تواند به صورت عمد در روگرفت برداری (کپی برداری) باشد يا عمد در برش داده.

جهت دریافت مشاوره در خصوص سرقت رایانه ای با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات جرم سرقت رایانه ­ای

  1. هر کسی که مرتکب جرم سرقت رایانه ­ای که منجر به روگرفتن (کپی) از داده­ ها و اطلاعات بشود، به مجازات برای حالت جزای نقدی از 6 ميليون ريال تا 50 میلیون ريال محکوم خواهد شد؛
  2. هر کسی که مرتکب جرم سرقت رایانه ­ای که منجر به برش داده ­ها و اطلاعات شود، به یکی از مجازات یا هردو مجازات ذیل محکوم خواهد شد؛
  • حبس از 91 روز تا 1 سال،
  • يا جزای نقدی از 20 ميليون ريال تا 80 ميليون ريال يا هر دو مجازات خواهد بود.

مرجع صالح به رسیدگی به جرم سرقت رایانه ­ای

طبق قواعد عمومی قانون آئین دادرسی کیفری، مرجع صالح رسیدگی به جرم سرقت رایانه ­ای دادگاه محل وقوع جرم است، ولی در برخی موارد تشخیص محل وقوع جرم سرقت رایانه ­ای به آسانی ممکن نیست، به همین دلیل قانونگذار علاوه بر ضوابط عمومی تعیین دادگاه صالح روش ­های دیگری نیز بیان نموده است.

اگر جرم سرقت رايانه ­­‎ای ارتکابی در صلاحيت دادگاه­ های ايران در محلی كشف يا گزارش شود، ولی محل وقوع آن معلوم نباشد، دادسرای محل كشف مكلف است، تحقيقات مقدماتی را انجام بدهد و اگر محل وقوع جرم مشخص نشود،‌ دادسرا پس از اتمام تحقيقات مبادرت به صدور قرار و در صورت اقتضاء صدور كيفرخواست می­ كند و دادگاه مربوط نيز رای مقتضی را صادر می كند.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های سرقت رایانه ای پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی جرایم رایانه ای، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص سرقت رایانه ای با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل سرقت رایانه ای در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

    • سلام وقت شما بخیر
      در خصوص سرقت دادسرای عمومی صلاحیت تحقیق دارد در صورتی که صورتجلسه پلیس را دارید از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی شکواییه ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *