قتل فرزند توسط مادر

قتل فرزند توسط مادر

قتل فرزند توسط مادر


امروز با موضوع قتل فرزند توسط مادر با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

رابطه مادر و فرزند در تمام ادیان و فرهنگ‌های ملل ستایش شده است، چندان که مادر  این مقام والای انسانی ،فرو رفتن خار در چشم خویش را به رفتن خار در پای فرزند خود ترجیح می‌دهد و مادر به عنوان دلسوزترین و ایثارگرترین مهربان عالم شناخته شده است، حال پرسشی فلسفی ما را به فکر فرو خواهد برد و آن پرسش این است که چگونه می‎‌شود مادری با این الطاف خداوندی که در سرشت او نهادینه شده است دست به قتل  فرزند خویش بزند، در مقاله حاضر به بررسی حقوقی قتل فرزند توسط مادر می‌پردازیم

نکات مهم قتل فرزند توسط مادر

  • چه ادله‌ای می‌تواند باعث ممنوعیت قصاص مادر در صورت قتل فرزند وی شود؟
  • مهمترین دلیل‌هایی که برای عدم معافیت مادردرصورت قتل فرزند برشمرده شده است به شرح زیر میباشد :
  • در فقه شیعه برای قتل فرزند توسط مادر چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟
  • برای قتل فرزند توسط مادر در قانون چه مجازاتی پیش بینی شده است؟

آیا در منابع شرعی، در مورد تخفیف مجازات مادری که بر اثر زایمان تعادل روحی خود را از دست می‌دهد و طفل خود را می‌کشد ، تصریحی صورت گرفته است؟

در این خصوص نصی وجود ندارد و مجازات قصاص هم مجازات ثابتی است که تخفیف نمی‌پذیرد اما بهتر این است قانونگزار در این خصوص هم مقرراتی را وضع کند و سکوت منابع شرعی هم دلیلی بر آن نیست که شارع اسلام مخالف تخفیف مجازات چنین مادری باشد همان گونه که بسیاری از کشورهای مسلمان که حقوقشان از فقه اسلامی سرچشمه می‌گیرد مقرراتی را در این زمینه وضع کرده اند ، اما بزعم نگارنده مقاله علیرغم موارد فوق، ظرفیت‌های موجود در قانون مجازات اسلامی و قواعد حقوق جزا، این امکان را به اشخاص داده است که از باب موانع مسئولیت کیفری و حالات روحی مرتکب از مادران اینچنینی دفاع شایسته به عمل آورند.

برای رهانیدن مادری که  فرزند خود را به قتل رسانده است به چه دلایلی می‌توان مستمسک شد (به استحضار خواننده گرامی می‌رساند این پرسش یک تحلیل حقوقی است و احتمال اینکه بتوان در محاکم قضایی به این تمسک جست جای بحث کارشناسی دارد)

وفق روایتی متواتر که منجر به تصویب قانون شده است، پدر از مجازات قصاص به خاطر قتل فرزند معاف گردیده است که به نظر این روایت شامل قتل فرزند توسط مادر هم می‌شود زیرا در این روایت کلمه « اب » به کار رفته است و این کلمه هم در مورد مادر و هم در مورد پدر به کار می‌رود، که البته این استدلال  برای محاکم قضایی در حال حاضر قابل پذیرش نیست.و امید آن است حقوقدانان بتوانند دستگاه تقنیین را مجاب به این رای نمایند.

حقوق ایران در خصوص قصاص مادر در قتل فرزند چه رویکردی دارد؟

در قانون مجازات عمومی و قانون مجازات اسلامی ایران، مقررات خاصی برای قتل فرزند توسط مادر به چشم نمیخورد بنابراین مجازات این قتل نیز همچون بقیة قتل‌ها، قصاص است و قصاص هم قابل تخفیف نیست.

اما قانون مجازات اسلامی صورتی را پیش بینی کرده است که در قوانین کیفری خارجی بجز کشورهایی که حقوق کیفری آنها تحت تاثیر فقه اسلامی است، سابقه ندارد و آن قتل فرزند توسط پدر است.

وفق ماده 220 قانون مجازات اسلامی: پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمیشود و به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد.

اداره حقوقی قوة قضائیه در نظریه شماره 9076/7 ـ 7/1/1368 آورده است:

برابر ماده 32 قانون راجع به مجازات اسلامی اقدامات والدین و . . . به منظور تادیب یا محافظت اطفال جرم نیست مشروط به اینکه در حدود متعارف تادیب و محافظت باشد و نیز برابر ماده 16 قانون حدود و قصاص پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد فقط به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتول محکوم و تعزیر می‌شود.

بنابراین به موجب این دو ماده چنانچه پدری فرزند خود را به قتل برساند قابل تعقیب کیفری است، النهایه به جای قصاص باید دیه بپردازد ولی این امر در مورد مادر تجویز نشده است و در صورت ارتکاب قتل عمد فرزندش مجازات او تابع مقررات مربوط به قصاص خواهد بود.

وکیل دعاوی کیفری قتل

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث قتل فرزند توسط مادر یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *