دانستنی‌های بیمه بیکاری

دانستنی‌های بیمه بیکاری

دانستنی‌های بیمه بیکاری


امروز با موضوع دانستنی‌های بیمه بیکاری با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

بیمه بیکاری از جمله دستاورد های انجمن‌های حمایت از کارگران است که امروزه جای خود را در قوانین گنجانده و برای کارگران و کارفرمایان لازم الرعایه است.

در مقاله حاضر به دنبال آن هستیم تا از شائبه‌های به وجود آمده در اذهان اشخاص زنگار بزداییم و با شما در خصوص حقیقت های نهفته در قانون کار صحبت کنیم.

خواننده گرامی می‌تواند در خلال پرسش و پاسخ‌های ذیل با نهاد بیمه بیکاری بیشتر از پیش آشنا گردد.

نکات مهم بیمه بیکاری

  • بیمه بیکاری چیست؟
  • فواید و مزایای بیمه بیکاری چیست؟
  • چه اشخاصی مستحق دریافت بیمه بیکاری اند؟

بیمه بیکاری چیست؟

بیمه بیکاری حق بیمه و مستمری است که به افرادی تعلق می‌گیرد که بدون میل و اراده شخصی و به موجب حوادث غیر مترقبه بیکار شده و آماده به کار باشند.

بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های تامین اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر به بیمه شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید.

طبق ماده 2 قانون بیمه بیکاری:

بیکار به بیمه شده‌ای گفته می‌شود که بدون میل و اراده خود تحت شرایط مندرج در تبصره یک و دو این ماده یعنی حالاتی که دلالت بر این نماید که شخص یا به دلیل تغییر ساختار اقتصادی واحد مربوطه به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تایید شورای عای کار بیکار شده است و یا به دلیل بروز حوادث قهریه و غیر مترقبه از قبیل سیل،زلزله، جنگ و …. بیکار می‌شوند و حداقل 6 ماه سابقه بیمه دارند که با معرفی به واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

در چه صورت بیمه بیکاری به اشخاص تعلق می‌گیرد؟

در صورت صدور حکم قطعی از مرجع صالح اعم از هیات تشخیص و واحد کار و امور اجتماعی محل بیمه بیکاری به افراد تعلق می‌گیرد.

این افراد چه کسانی هستند؟ اشخاص و بیمه شدگانی که بدون میل و اراده و به موجب بلایای طبیعی بیکار شده‌اند ، بیمه شده‌ای که تا قبل از اتمام قرارد کار ترک کار نکرده است، بیمه شده‌ای که از کار خود استئفا نداده است، کارگران و کارمندانی که قرارداد پروژه‌ای بیتشر از 6 ماه منعقد کرده اند.

مرجع صالح جهت صدور رای در خصوص تعلق گرفتن بیمه بیکاری کدام مرجع است؟

هیئت‌های تشخیص کار، واحد کار و امور اجتماعی محل کار بیمه شده در صلاحیت صدور این را است.

بیمه بیکاری کدام قرارد های کار را تحت پوشش خود قرار میدهد؟

تمامی قرار دادهایی که طبق قانون کار میان کارگر و کارفرما به رسمیت شناخته شده است تحت پوشش مزایای بیمه بیکاری قرار می‌گیرد.

چه تفاوتی میان بیمه بیکاری اشخاص مجرد و متاهل وجود دارد؟

‌طبق ماده 7 قانون بیمه بیکاری:

چنانچه بیمه شده مجرد باشد جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن حداکثر (۳۶) ماه و برای متاهلین یا متکلفین حداکثر (۵۰) ماه براساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول ذیل می‌باشد.

کارکرد ماه برای مجردین برای متاهلین
از (6) ماه لغایت (24) ماه (6) ماه (12) ماه
از (25) ماه لغایت (120) ماه (12) ماه (18) ماه
از (121) ماه لغایت (180) ماه (18) ماه (26) ماه
از (181) ماه لغایت (240) ماه (26) ماه (36) ماه
از (241) ماه به بالا (36) ماه (50) ماه

طبق بنده ب تبصره این ماده: میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می‌باشد.

به مقرری افراد متاهل یا‌متکفل، تا حداکثر (۴) نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان (۱۰%) حداقل دستمزد افزوده خواهد شد.

در هر حال مجموع دریافتی ‌مقرری بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از (۸۰%) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

در جه صورت شحص ملزم به استرداد وجوهات دریافتی به بیمه می‌باشد؟

طبق تبصره 1 ماده 8 قانون بیمه بیکاری: در صورتی که پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری محرز شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از میل و اراده او بوده است کارگر موظف به‌استرداد وجوه دریافتی به سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود.

وکیل بیمه بیکاری

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث مربوط به بیمه بیکاری یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067669

دفتر وکالت محمدرضا مهری

5/5 - (11 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *