قانون تاسیس کارگاه قالیبافی بزرگ

تاسیس کارگاه قالیبافی بزرگ

تاسیس کارگاه قالیبافی بزرگ


امروز با موضوع بررسی قانون تاسیس کارگاه قالیبافی بزرگ و ارائه راهکارهای تاسیس کارگاه بزرگ قالیبافی با شما همراه هستیم.

راهکارهای تاسیس کارگاه بزرگ قالیبافی

قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد توجه بوده و سالنامه‌ی چینی سئی سو در دوره ساسانی از فرش ایرانی به عنوان کالای وارداتی به چین نامبرده شده است.

در حال حاضر در راستای حمایت از این هنر قوانین و ایینامه‌هایی درباره تاسیس کارگاه‌های قالیبافی وضع شده است.

خواننده گرامی چنانچه قصد تاسیس کارگاه قالیافی و دریافت مجوزهای مربوطه را داشته باشد می‌تواند با وکلای حاذق موسسه مهر پارسیان در این خصوص مشاوره شوند.

در مقاله حاضر سعی شده است تا پاسخ برخی پرسش‌های مخاطبان در زمینه تاسیس کارگاه‌های بزرگ قالیبافی داده شود.

نکات مهم قانون تاسیس کارگاه قالیبافی بزرگ

وفق قانون بافندگان فرش،قالی،گلیم و ….. چه شرایطی باید داشته باشند؟

برای حل اختلافات بین باافنده و صاحب کارگاه به چه مراجعی باید مراجعه کرد؟

درصورت فقدان بیمه خدمات درمانی ، صاحب کارگاه موظف به پرداخت چند درصد از حق بیمه می‌باشد؟

طبق قانون چه اشخاصی به عنوان بافنده صلاحیت کار در کارگاه های بافندگی را دارند؟

به استناد ماده 1 آیین‌نامه اجرايي قانون حمايت از تأسيس و اداره مجتمع هاي بزرگ و متمركز قاليبافي

بافنده در اين آيين نامه به فردي گفته  مي شود كه حداقل داراي پانزده سال سن بوده و براساس قرارداد با صاحب كارگاه (منفرداً يا مشتركاً) با ميزان معيني از فعاليت در مجتمعهاي قاليبافي مشمول اين آيين نامه به بافت قالي، گليم، جاجيم، ورني و نظاير آن اشتغال داشته باشد.

با رعایت چه شرایطی در کارگاه‌های قالیبافی به موسسین در شهرها و روستاها پروانه کسب و مجوز کار اعطا می‌گردد؟

به استناد ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکزقالیبافی كارگاههاي قاليبافي كه مبادرت به توليد محصولات مندرج در قانون به صورت دستباف می‌نمایند، در صورت داشتن شرايط زير به عنوان مجتمع قاليبافي شناخته شده و از مزاياي قانون حمايت از تأسيس و اداره مجتمع هاي بزرگ و متمركز قاليبافي ـ مصوب 1380ـ برخوردار ميگردند:

شرایط بدین نحو است که کارگاه  در زميني به مساحت حداقل سيصد و سي (330) متر مربع با سطح زيربناي حداقل دويست (200) متر مربع شامل يكصد و سي (130) متر مربع سالن بافت و هفتاد (70) متر مربع ساير موارد شامل مديريت مجتمع، تأسيسات، انبار و خدمات جانبي و غيره بوده و با رعايت استانداردهاي نور، روشنايي، تهويه، امكانات بهداشتي و ايمني مطابق با ضوابط ايمني و بهداشت كار مصوب شوراي عالي حفاظت فني تأسيس و اداره شوند.

 ـ حداقل ميزان ظرفيت توليد سالانه يكصد (100) متر مربع رجشمار سي و پنج و پايين تر و ظرفيت توليد سالانه هفتاد (70) متر مربع براي رجشمار بالاتر از سي و پنج رج با حداقل بيست و چهار نفر بافنده متناسب با مشخصات ياد شده باشد.

ـ براي رعايت فاصله مناسب در آرايش دارهاي قالي بايد يك متر فاصله عرض و طول دار قالي با ديوار يا دار قالي مجاور رعايت شود.

ـ كارگاههايي كه در روستاها با حداقل پنجاه درصد (50%) مشخصات فضا و متراژ مذكور در بندهاي (الف) و (ب) ايجاد شده يا مي شوند، مشمول مقررات اين آيين نامه خواهند بود.

ـ كليه كارگاههاي موجود و همچنين كارگاههايي كه فاقد حداقل شرايط فوق باشند، مي توانند به شرط تجهيز كارگاه و تأمين حداقل شرايط از مزاياي اين آيين نامه برخوردار شوند.

سازمان بیمه‌ی خدمات درمانی چه مسئولیتی در قبال بافندگان خواهد داشت؟

به استناد ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی: سازمان بيمه خدمات درماني موظف است درخصوص برقراري بيمه خدمات درماني براي بافندگان مجتمعهاي قاليبافي اقدام كند و مالكان مجتمعهاي قاليبافي يا نمايندگان آنان از طرف بافندگان شاغل در مجتمع در اين مورد اقدام و حق بيمه خدمات درماني از طرف بافندگان به حساب سازمان بيمه خدمات درماني واريز خواهند نمود.

ـ درصورت نداشتن يكي از انواع بيمه هاي خدمات درماني، پنجاه درصد (50%) حق بيمه موضوع ماده فوق که بدان اشاره شد توسط بافنده و پنجاه درصد (50%) توسط صاحب كارگاه پرداخت خواهد شد. 

ـ اشتغال بافندگان بدون بيمه خدمات درماني در كارگاههاي متمركز ممنوع مي باشد. 

به استناد ماده 5 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکزقالیبافی: بافندگاني كه قبل از ورود به كارگاههاي متمركز تحت پوشش بيمه قاليبافان خانگي بوده اند، در زمان اشتغال در اين كارگاهها، همچنان از حمايت اين بيمه برخوردار خواهند بود.

ـ شایان ذکر است بافندگاني كه از بيمه كامل تأمين اجتماعي در كارگاههاي متمركز استفاده مي‌نمودند، كماكان مشمول همان بيمه باقي خواهند ماند.

چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به اختلافات میان بافنده و صاحب کارگاه دارد؟

به استناد تبصره ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی مرجع اوليه حل اختلاف ميان صاحب مجتمع قاليبافي با بافندگان، هيئتي متشکل از نماينده صاحب مجتمع قاليبافي، نماينده بافندگان و نماينده وزارت بازرگاني خواهد بود.

وکیل تاسیس کارگاه قالیبافی

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث مربوط به راهکارهای تاسیس کارگاه‌های بزرگ قالیبافی یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

9120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

دفتر وکالت محمدرضا مهری

5/5 - (11 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *