قبول وکالت در فسخ

قبول وکالت در فسخ

قبول وکالت در فسخ


امروز با موضوع قبول وکالت در فسخ در خدمت شما عزیزان هستیم.

فسخ، انشای یک‌طرفه انحلال قرارداد و تعهد است و مانند ابراء نوعی ایقاع محسوب می‌شود.

به این معنا که یک طرف به طور مستقل می‌تواند حق فسخ خود را اعمال کند، بدون اینکه نیازی به رضایت طرف دیگر باشد که به این عمل ایقاع گفته می‌شود.

مبنای فسخ قرارداد ممکن است متفاوت باشد؛ ممکن است فسخ قرارداد مبتنی بر حقی باشد که به وسیله توافق طرفین ایجاد شده یا به وسیله حکم مستقیم قانون به وجود آمده باشد.

این حق ممکن است برای یکی از طرفین یا هر دو یا شخص ثالث باشد.

در این مقاله با بررسی یک رای در زمینه فسخ قرارداد، سعی کردیم شما را با شرایط آن آشنا کنیم.

نکات مهم قبول وکالت در فسخ

ماهیت فسخ در روابط حقوقی چیست؟

چه کسی حق دارد فسخ را اعمال کند؟

دادگاه در دعاوی مربوط به فسخ قرارداد چه اقداماتی انجام می­دهد؟

با یک رای در زمینه فسخ قرارداد آشنا شوید.

مختصری از موضوع پرونده

یک دستگاه اتومبیل سواری پژو۴۰۵ مورد معامله قرار گرفته است. به علت عدم وصول وجه چک مورد معامله، آقای و.الف. به طرفیت ح.ک. دعوای فسخ قرارداد و استرداد خودرو را در دادگاه مطرح کرده است که به بررسی آرا صادره می­پردازیم.

رای دادگاه بدوی در فسخ

در خصوص دعوی و.الف. به طرفیت ح.ک. به خواسته فسخ قرارداد بـه دلیل عدم وصول چک مورد معامله به شماره ……. به انضمام خسارات دادرسی و استرداد خودرو، دادگاه با توجه به اوراق و محتویات پرونده و نظر به اینکه حق فسخ از حقوق طرفین است و در صورت وجود شرایط قانونی، اعمال این حق از اختیارات طرفین بوده و دادگاه فاقد این وصف است،

بنابراین تقاضای فسـخ از دادگاه بر مدار منهج قانونی نبوده و قابل استماع نمی‌باشد.

بنا به مراتب مذکور دعوی به کیفیت مطروحه قابل استماع نداشته مستنداً ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر و اعلام می‌نماید.

رأی صادره حضوری ظرف بیست روز قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.

رای دادگاه تجدیدنظر

تجدیدنظرخواهی‌های آقایان و.الف. و ح.ک. به طرفیت یکدیگر نسبت به دادنامه شماره…… دادگاه عمومی حقوقی تهران می‌باشد، که به موجب آن دعوی آقای و.الف. به طرفیت آقای ح.ک. به خواسته فسخ قرارداد شماره……..موضوع معامله یک دستگاه اتومبیل سواری پژو ۴۰۵ به جهت عدم وصول وجه چک مورد معامله و صدور حکم به استرداد خودرو موصوف، منجر به صدور قراررد دعوی­گردیده وارد و موجه نمی‌باشد.

زیرا: اولاًـ آقای ح.ک. محکوم‌علیه واقع نشده‌اند و دلیلی دال بر متضرر شدن از قرار صادره ارائه و اقامه نکرده‌اند.

ثانیاًـ آقای و.الف. به شرح دادخواست تسلیمی خواستار احراز فسخ و به تبع آن استرداد مبیع شده‌اند؛

درحالی‌که اساساً فسخ مسأله‌ای حقوقی و به عبارتی ایقاع است که اگر شخصی در رابطه‌ای حقوقی حق فسخ دارد باید خودش رابطه مذکور را فسخ نماید و آن‌ را به‌طرقی قانونی به‌طرف مقابل اعلام نماید.

و در صورت مواجهه با مخالفت نامبرده، تأیید اعلام فسخ را از دادگاه می‌خواهد، نظر به مراتب دعوی مطروحه آقای و.الف. با این وضعیت موقعیت پذیرش ندارد.

فلذا رأی صادره شعبه بدوی صحیح و منطبق با موازین قانونی صادر گردیده و تجدیدنظرخواهی‌ را با هیچ‌یک از جهات مندرج در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی منطبق نمی‌داند.

با استناد به ماده ۳۵۳ قانون آیین‌دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی دادگاه بدوی را تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است.

چه کسی درقرارداد، اختیار اعمال حق فسخ را دارد؟

فسخ ایقاع (عمل حقوقی یک جانبه) است؛ بنابراین اگر شخصی در یک رابطه‌ یا قراردادحقوقی، حق فسخ دارد، باید خودش رابطه حقوقی را فسخ کند و آن را به شیوه قانونی به‌طرف مقابل اعلام نماید و در صورتی که با مخالفت طرف مقابلش رو به رو شود، تائید فسخ را از دادگاه بخواهد.

وکیل متخصص فسخ قرارداد

بررسی موضوع و قبول وکالت در فسخ، مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره همراه وکیل فسخ قرارداد

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

شماره تلفن دفتر وکیل فسخ قرارداد

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای تخصصی مهر پارسیان

5/5 - (30 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر، می‌خواستم بدونم هنگامی که حکم قطعی بر فسخ معامله‌ای صادر می‌شود، آیا اجرای آن نیاز به تنظیم برگ اجراییه دارد یا خیر؟

    • سلام، در صورتی که خواسته دعوی صرفاً تقاضای فسخ معامله باشد، حکم صادره به فسخ معامله جنبه اعلامی دارد و مورد برای درخواست صدور اجراییه نیست. اما اگر درخواست فسخ معامله با دعوای دیگری از قبیل استرداد ثمن و یا تخلیه ویا امثال آن توأم باشد، تفاضای صدور اجراییه ضروری است.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *