مجازات استفاده از ماهواره

مجازات استفاده از ماهواره

مجازات استفاده از ماهواره


امروز با موضوع مجازات استفاده از ماهواره با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

مطابق رای وحدت رویه شماره ۷۵۱ هیات عمومی دیوان عالی کشور  که در سال 1395 صادر گردید:

نگهداری تجهیزات دریافت از ماهواره به استثناء تبصره ماده۳ و ماده۸ و بند ب ماده ۹ قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات استفاده از ماهواره در حکم قاچاق نبوده و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه‌های عمومی جزایی(کیفری 2) است.

درست بیست و سوم بهمن ماه سال 1373  یعنی حدود بیست و شش سال پیش بود که قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات ماهواره‌ای به قصد مقابله با تهاجم فرهنگی تصویب گردید،

هرچند با گسترش شبکه اینترنت این قانون دیگر کارایی چندانی ندارد.

لیکن هنوز هم مجری بوده و هرچند وقت یکبار شاهد آن هستیم که در طرح‌های ضربتی تجهیزات ماهواره ای یک منطقه یا یک مجتمع جمع آوری می‌شود.

و پس از یک هفته مجدد پای نصاب‌های ماهواره به بام منازلی که اعمال قانون شدند، باز می‌شود که این خود از دلایل بزرگ ناکارآمدی این قانون است و امروزه کمتر کسی را می‌بینید که اگر  متصل به شبکه اینترنت نباشد در منزل خود ماهواره نداشته باشد.

مجازات استفاده از ماهواره

و اگر تصاویر هوایی از مناطق و شهرها قابل تهیه باشد کمتر  بامی دیده می‌شود که خالی از بشقاب های ماهواره باشد.

اما به هر روی این قانون به نحو سلیقه ای و هراز چندگاهی به شکل اتفاقی و اصطلاحا رندومی اعمال می‌شود.

طرح های تشویقی که در آن با تحویل رسیور به مراکز تعیین شده به اشخاص گیرنده دیجیتال هدیه داده می‌شد نیز کارساز واقع نگردید.

به هر روی تا زمانی که این قانون مجری باشد روند رسیدگی به جرایم موضوع آن به همین ترتیب ادامه دارد.

در ادامه پس از بررسی قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات ماهواره ای به واکاوی یک پرونده در این خصوص می‌پردازیم.

نکات مهم مجازات استفاده از ماهواره

  • آیا استفاده از ماهواره جرم است؟
  • چه مجازاتی برای استفاده از ماهواره در نظر گرفته شده است؟
  • آیا پلیس می‌تواند بدون حکم وارد مشاعات شود؟

 با ما باشید تا سری به قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره بزنیم

‌ماده 1 – به موجب این قانون ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره جز در مواردی که قانون تعیین کرده است ممنوع می‌باشد.

‌ماده 2 – وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت‌از ماهواره اقدام نماید.

‌تبصره – مهلت جمع‌آوری تجهیزات موجود دریافت از ماهواره از تاریخ تصویب این قانون یک ماه می‌باشد. بعد از انقضای مهلت مذکور‌استفاده‌کنندگان به مجازات‌های تصریح شده در این قانون محکوم خواهند شد.

‌ماده 3 – وزارت کشور موظف است با هماهنگی وزارت اطلاعات با وسایل ممکن نسبت به جلوگیری از ورود و توزیع تجهیزاتی که صرفاً برای‌دریافت از ماهواره مورد استفاده قرار می‌گیرد اقدام نماید و ضمن توقیف وسایل فوق عاملین آن را با وسائل توقیفی به مراجع صالحه قضائی معرفی‌نماید.

نحوه هماهنگی در آیین‌نامه اجرایی مشخص خواهد شد.

مجازات استفاده از ماهواره

‌تبصره – کلیه کالاهای ضبط و مصادره شده موضوع این قانون جهت توسعه پوشش رادیو و تلویزیونی کشور در اختیار سازمان صدا و سیمای‌جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

‌ماده 4 – کلیه دستگاه‌های فرهنگی کشور موظفند اثرات مخرب استفاده از برنامه‌های منحرف‌کننده را در جامعه تبیین نمایند.

‌ماده 5 – سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (‌مؤسسه رسانه‌های تصویری) می‌توانند نسبت به ضبط و پخش آن دسته از‌برنامه‌های ماهواره که مغایر با ارزش‌های و مبانی فرهنگ اسلامی و ملی نباشد اقدام نمایند.

‌ماده 6 – دستگاه‌های صدا و سیما، پست و تلگراف و تلفن و سازمان‌های وابسته از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

‌تبصره – صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور واردات فرستنده‌ها، تجهیزات تولید و پخش و لوازم یدکی متعلق به آنها مواد اولیه تولید‌فیلم و سریال از اخذ مجوز ورود و گواهی عدم ساخت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی نظیر وزارتخانه‌های پست و تلگراف و تلفن، صنایع و‌بازرگانی و گواهی سازمان انرژی اتمی و ثبت سفارش وزارت بازرگانی معاف می‌باشد.

‌ماده 7 – دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که برای انجام وظایف قانونی خویش لازم است از تجهیزات دریافت از ماهواره استفاده نمایند باید مجوز لازم را‌از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی وزارتخانه‌های اطلاعات و پست و تلگراف و تلفن کسب نمایند.

‌ماده 8 – واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه توسط دادگاه‌ها به‌مجازات ده تا یکصد میلیون ریال محکوم می‌گردند.

‌ماده 9 – استفاده‌کنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه به مجازات نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریال‌محکوم می‌گردند.

‌الف – حمل، نگهداری، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع و مرتکبین به مجازات نقدی از یک تا پنج میلیون ریال محکوم‌می‌گردند.

ب – وجوه دریافتی بابت مجازات مواد 8 و 9 این قانون به خزانه واریز و صد درصد (100%) آن جهت تأمین هزینه‌های اجرای این قانون و مقابله‌با تهاجم فرهنگی در اختیار وزارتخانه‌های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار داده می‌شود تا در‌حدود اعتبارات مصوب بودجه سالانه کل کشور به مصرف برسد.

‌ماده 10 – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت پست و تلگراف و تلفن و سازمان‌های ذیربط موظفند با استفاده از اهرم‌های حقوقی و‌بین‌المللی در جهت حراست از مرزهای فرهنگی کشور و حفظ کیان خانواده علیه برنامه‌های مخرب و مبتذل ماهواره اقدام لازم را انجام دهند.

‌تبصره – نشر آگهی‌های تبلیغاتی از طرق مختلف توسط مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات شهری که متضمن جواز استفاده از برنامه‌های ماهواره‌می‌باشد ممنوع است.

‌ماده 11 – دولت موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب این قانون آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و تصویب نماید.

‌قانون فوق مشتمل بر یازده ماده و چهار تبصره در جلسه روز یکشنبه بیست و سوم بهمن

ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی‌تصویب و در تاریخ 1373.11.26

به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

نمونه شکایت استفاده از ماهواره

شاکی

مدعی العموم یا همان دادستان

نام متهم

محمد

موضوع پرونده

تجهیزات دریافت از ماهواره

شرح شکواییه:

بااحترام به استحضار می رساند

برابر گزارش عوامل این یگان مبنی بر کشف یک دستگاه رسیور که در تاریخ ۹۷/۵/۲۰ ساعت ۲۰:۰۰

طی هماهنگی با معاون محترم دادستان مبنی بر بازرسی منزل واقع در ایمان ۱۴ واحد ۷ که مراتب

ورود با رعایت کامل موازین شرعی و قانونی و حفظ حقوقی شهروندی است بازدید انجام شد

که یک سری تجهیزات دریافت از ماهواره از قبیل رسیو sclassبه همراه کنترل مربوط کشف و ضبط گردید

و مراتب با معاون محترم دادستان هماهنگ و با توجه به اینکه اقای محمد موارد مربوط را متصل به خود اعلام نموده از منزل خارج شده که اعلام داشت موارد مکشوفه متعلق به خودم است

واز شبکه استان های آن برای فرزندم استفاده میکنم واعلام داشت از فردی رهگذر در شمال خریدم و سابقه کیفری ندارم

که اظهارات به همراه تفهیم حقوق شهروندی به پیوست پرونده شده است.

تحقیقات دادسرا

رسیدگی در شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان به تصدی امضا کننده ذیل تشکیل و پرونده کلاسه تحت نظر قرار گرفت با عنایت به محتویات پرونده مبادرت به اتخاذ تصمیم به شرح زیر میگردد

در خصوص اتهام اقای محمد مبنی بر حمل و نگهداری تجهیزات و دریافت از ماهواره با استناد به بند (ح) ماده ۲۱۷ و ماده ۲۵۰ قانون ایین دادرسی کیفری قرار کفالت با وجه کفاله به مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال از حال تا ختم دادرسی و اجرای رای صادره و اعلام می شود.

در صورت معرفی کفیل و در صورت قرار قبولی کفالت متهم ازاد و الا بازداشت باشد.

در صورت بازداشت متهم می تواند بر اساس ماده ۲۲۶ قانون مذکور ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ قرار نسبت به اصل قرار منتفی به بازداشت یا عدم پذیرش کفیل اعتراض کند

قرار جلب به دادرسی

به تاریخ ۹۷/۶/۱۷ در وقت فوقالعاده جلسه شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان با حضور امضا کننده ذیل تشکیل و پرونده به کلاسه پیوست تحت نظر است.

این شعبه با عنایت به جمیع اوراق و محتوییات پرونده ختم تحقیقات مقدماتی را اعلام و با استناعت از خداوند منان به شرح مبادرت به صدور قرار نهایی می نماید.

دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز استان

سلام علیکم:

با احترام در خصوص اتهام محمد دایر بر نگهداری تجهیزات دریافت از ماهواره (کالای ممنوعه قاچاق)

شامل یک دستگاه رسیوربه همراه کنترل با عنایت به محتویات پرونده، گزارش مرجع انتظامی و صورت کشف تجهیزات مذکور از منزل وی اظهارات نامبرده در مرجع انتظامی دفاعیات بلاوجه متهم و سایر قراین و امارات موجود در پرونده دلایل کافی برای فراخواندن متهم به دادگاه جهت محاکمه موجود است.

لذا مستندا به ماده ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و و ارز مصوب ۱۳۹۲

و در راستای ماده ۲۶۵ قانون ایین دادرسی کیفری قرار جلب به دادرسی متهم صادر و اعلام میگردد.

قرار صادره پس از موافقت دادستان محترم قطعی می باشد

کیفر خواست

ریاست محترم دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان

سلام علیکم

با احترام : اقای محمد متولد ۶۸/۴/۲ شغل کارگر تابعیت ایران مذهب تشیع متاهل محل اقامت فاقد سابقه کیفری ازاد با قرار قبولی کفالت متهم است به نگهداری تجهیزات دریافت از ماهواره ( کالای ممنوع قاچاق)

شامل : یک دستگاه رسیو ربه همراه کنترل نگهداری

با عنایت به دلایل ذیل:

۱) گزارش مرجع انتظامی

۲) صورت جلسه کشف تجهیزات مذکور از منزل وی

۳) اظهارات نامبرده در مرجع انتظامی

۴)دفاعیات بلاوجه متهم در شعبه دادیاری

۵) سایر قراین و امارات موجود در پرونده به استناد ماده ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ در خواست صدور حکم مجازات وی می‌گردد تاریخ فوق بزه ۹۷/۵/۲۰ محل ان حوزه قضایی شهرستان

در جلسه دادگاه چه گذشت

به تاریخ ۹۷/۷/۲۵ در وقت مقرر جلسه شعبه ۱۰۱ کیفری دو شهرستان به تصدی اینجانب دادرس شعبه در ارتباط با پرونده محاکماتی کلاسه ۹۷ تشکیل و پرونده مذکور تحت نظر است.

ملاحظه می گردد دادستان محترم و یا نماینده ایشان در جلسه حضور ندارند.

متهم اقای محمد حضور دارد دادگاه با علام رسمی بودن جلسه خطاب به متهم از وی خواسته می شود:

چنان چه ادرس محل اقامتش تغییر نموده مراتب را اعلام نماید.

متهم اظهار داشت فهمیدم دادگاه خطاب به حاضرین اخطار می کند در موقع محاکمه خلاف حقیقت وجدان و قوانین و ادب و نزاکت سخن نگویید

متهم اظهار می‌دارد فهمیدم خطاب به متهم هویت شما به شرح منعکس در اوراق پرونده محرز است.

نیازی به معرفی مجدد نیست بیان نمایید ایا اتهام وارده را مطابق ان چه در کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سمنان درج گردیده است و برایتان قرایت شده قبول دارید یا خیر؟

ایشان اظهار می دارد اتهام را قبول دارم .

نگهداری تجهیزات را قبول دارم و اشتباه خودم را قبول دارم ببخشید واقعا اشتباه کردم و عمل بدی کردم دیگر این عمل را مرتکب نمی شوم

رای دادگاه مجازات استفاده از ماهواره

متهم اقای محمد

اتهام : نگهداری تجهیزات دریافت از ماهواره

رای دادگاه:

در این پرونده مطابق کیفر خواست شماره ۹۷۱۰۴۳۱ صادره از دادسرای عمومی انقلاب اقای محمد متولد ۶۸/۴/۲ ازاد با قرار قبولی کفالت.

متهم است به نگهداری تجهیزات دریافت از ماهواره ( نگهداری کالاهای ممنوع قاچاق )

شامل یک دستگاه رسیور همراه آن به ارزش ۱۷۳۳۳۷۶۰ ریال

موضوع گزارش مامورین نیروی انتظامی به تاریخ ۹۷/۵/۲۰ مبنی بر کشف تجهیزات ماهواره مذکور از منزل متهم و جمع آوری آن ها

دادگاه از توجه به محتویات پرونده از جمله گزارش ضابطان و صورت جلسه ی کشف تجهیزات مذکور از منزل متهم،

اقرار و اعتراف صریح و منجز در مرجع انتظامی و دادسراوجلسه رسیدگی دادگاه،

بزه انتسابی به متهم را محرز و مسلم تشخیص و به استناد ماده ۲۲ قانون مبارزه یا قاچاق کالا و ارز مصوب ۹۲ و متهم را به پرداخت دو برابر  قیمت اقلام مذکور معادل ۳۴۶۷۵۲۰ ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم می نماید و به استناد ماده ی مذکور ماده ۲۱۵ از قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ حکم به ضبط مشکوف به نفع دولت صادر و اعلام می دارد.

رای صادر شده حضوری بوده و ظرف ۲۰ روز قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان می باشد.

وکیل تخصصی کیفری شمال تهران

همراهان گرامی دفتر وکالت محمد رضا مهری

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تهران به یکی از راههای زیر اقدام کنید.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی کیفری شمال تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل تخصصی کیفری شمال تهران

09120067664

09120067669

09121281014

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

وکیل تخصصی کیفری شمال تهران

3/5 - (28 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *