مجازات جرم ارتشاء

مجازات جرم ارتشاء

مجازات جرم ارتشاء


با بررسی موضوع مجازات جرم ارتشاء با بهترین وکیل رشا و ارتشاء همراه شما هستیم.

قانونگذار در تعیین مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) یا رشوه گرفتن به دلیل ارتباط با نظام اقتصادی کشور و سلب اعتماد مردم به نهادهای دولتی، بسیار سخت‌ گیرانه برخورد می‌ نماید.
در این حد که امکان تخفیف و کاهش مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) بسیار کم و نیازمند مهارت وکیل حرفه‌ ای، متخصص و با تجربه است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

جرم ارتشاء داخل در جرایم اقتصادی و کارکنان دولت است.
ماهیت این جرم به نحوی است که صرفا توسط کارکنان دولت انجام خواهد شد و افراد عادی نمیتوانند مرتکب جرم ارتشاء شوند؛ مگر اینکه رشوه بدهند یا واسطه باشند.
رشد این جرم در سیستم اقتصادی یک کشور موجب فساد در جامعه و دولت و همچنین بی‌ اعتمادی مردم نسبت به نهادهای دولتی می‌ گردد.
البته این به آن معنی نیست که کارمندان بخش خصوصی به هیچ صورتی نمیتوانند مرتکب ارتشاء شوند.

در ادامه این نوشتار وکیل مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) به این موضوع پرداخته است.

تعریف رشوه

رشوه یعنی تحویل دادن مالی به کارکنان دولت جهت انجام امور خلاف وظیفه خود که منجر به ضایع شدن حق و حقوق دیگران می‌ شود.
رشا به معنی رشوه دادن و ارتشاء به معنی رشوه گرفتن است و فردی که رشوه می‌ دهد، راشی و فردی که رشوه می‌ گیرد، مرتشی نام دارد.
در معنای حقوقی، رشوه دادن به معنای دادن مالی اعم از؛ پول، طلا و… به یکی از کارمندان دولتی جهت انجام دادن یا امتناع از انجام دادن کاری که در حوزه وظایف او در سازمان محل اشتغال او می‌ باشد.
مطابق تعاریف ذکر شده، کارمندان بخش خصوصی نمیتوانند مرتکب این جرم شوند، اما ممکن است در آئین‌ نامه مربوط به محل اشتغال آن ها، مجازاتی برای چنین افرادی در نظر گرفته شده باشد.
براساس قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری، مجازات کارکنان دولت که رشوه دریافت می‌ کنند، به میزان رشوه دریافتی و جایگاه‌ شغلی‌ آنان در رده سازمانی بستگی دارد.

معاونت در ارتشاء و پولشویی

گروه تخصصی وکلای کیفری موسسه مهر پارسیان، به بررسی مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) و سایر جرایم کارکنان دولت پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعریف ارتشاء

تا زمانی‌ که جرمی واقع نگردد، مجازاتی در پی نخواهد داشت و مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء)، در پی وقوع (انجام شدن) جرم ارتشاء خواهد بود.
در فرهنگ عامه اغلب افراد جامعه، جرم ارتشاء را به عنوان رشوه می‌ شناسند که با عنوان حقوقی و کیفری آن تفاوت چندانی ندارد.

جرم ارتشاء زمانی محقق می‌ شود که مأموران دولت یا کارکنان شاغل در نهادهای عمومی، برای انجام دادن یا انجام ندادن وظایف سازمان محل اشتغال ‌خود، هر نوع مال یا سند تسلیم (تحویل) وجه (مبلغ) یا مال (مثل: چک و سفته)، دریافت کرده باشند.

مجازات پرداخت رشوه به مامور پلیس

افرادی که وجه یا مال یا سند پرداخت وجه (مثل: چک و سفته) یا تسلیم مال را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم قبول کرده باشند؛ در حکم مرتشی (رشوه گیرنده) قرار می‌ گیرند.
هر یک از کارکنان و ماموران دولتی اعم از اینکه در نهادهای قضایی و اداری یا شورا‌ها یا شهرداری‌ ها یا نهادهای انقلابی و بطور کلی قوای سه‌ گانه (قوه مقننه (قانونگذاری) قوه قضاییه، قوه مجریه).
ماموران و کارکنان نیروهای مسلح یا شرکت‌ های دولتی یا سازمان‌ های دولتی وابسته به دولت یا ماموران به خدمات عمومی، چه به صورت رسمی یا غیررسمی مشغول بکار باشند؛ مشمول این قانون می‌ شوند.

معاونت در ارتشاء و پولشویی

رفتاری که برای تحقق جرایم رشا (رشوه دادن) و ارتشاء (رشوه گرفتن) لازم است، دادن وجه یا مال و قبول کردن آن و یا انجام معامله صوری‌‎ (غیر واقعی) با مبلغ غیر واقعی‌ به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، به کارکنان دولت‎ است.
بر این اساس کارمندی که در مقابل انجام دادن کاری یا انجام ندادن کاری برای ارباب رجوع، مالی را از وی قبول می‌ کند یا مال او را با مبلغی بسیار کمتر از قیمت واقعی آن می‌ خرد، مرتشی محسوب می‌ گردد‎.

به تعبیری دیگر، دادن مال به کارمند دولت به قصد رشوه، هم میتواند به صورت مستقیم باشد و هم به صورت غیرمستقیم.
منظور از مستقیم همان دادن وجه نقد یا به صورت واریز به حساب خود کارمند یا نزدیکان اوست.
غیرمستقیم مانند فرضی است که فرد به قصد رشوه دادن به کارمند دولت ماشین خود را با قیمت خیلی پایین به او می‌ فروشد.

قابل ذکر است که، تحقق جرم رشوه منوط به دو رفتار رشوه دادن و رشوه گرفتن است، بنابراین اگر این دو رفتار محرز (واضح) نباشد، ممکن است شکایت شما رد شود.
در ادامه مقاله مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء)، به صورت تخصصی‌ تر جرم ارتشاء بررسی خواهد شد.

شرایط وقوع جرم ارتشاء

وکیل کیفری رشوه در خصوص مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) و شرایط وقوع جرم رشوه بیان داشتند:
قبول رشوه باید برای انجام دادن یا انجام ندادن كاری باشد كه مربوط به سازمان دولتی، قضایی و نهادهای دولتی است.

در صورتی‌ كه دریافت وجه یا مال یا سند دریافت وجه یا مال (مانند: چک و سفته)، به عنوان هبه (هدیه) یا قرض و… باشد و بعدا مشخص شود كه قصد و نیت دهنده مال، كسب امتیاز یا انجام عملی خاص از سوی گیرنده مال بوده است به لحاظ نبودن عنصر معنوی جرم یعنی سوء نیت و قصد، جرم ارتشاء (رشوه گرفتن) تحقق نمی‌ یابد.

مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) به عوامل مختلفی مانند: ارزش مال دریافتی، سمت فرد رشوه گیرنده و… بستگی دارد.
بر اساس قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری در صورتی‌ که ارزش مال دریافتی از سوی کارمند دولت کمتر از بیست هزار ریال باشد، انفصال سه تا شش ماه از کارهای دولتی در انتطار ایشان خواهد بود.
همچنین اگر کارمند در مرتبه مدیرکل یا هم تراز آن باشد، به صورت دائم از انجام کارهای دولتی منع می‌ گردد.

نحوه شکایت از جرم ارتشاء

همانگونه که بیان شد جرم رشوه متشکل از رفتار دو نفر می‌ باشد، فردی که رشوه می‌ دهد (راشی) و فردی که رشوه می‌ گیرد (مرتشی).
به همین دلیل ممکن است که شکایت از ارتشاء در نتیجه پشیمانی راشی از دادن رشوه به کارکنان دولت باشد یا اینکه در نتیجه اطلاع یک نفر و اعلام به مراجع بالاتر مطرح گردد.
وقتی فردی از دادن رشوه به مرتشی پشیمان شود و بخواهد اقدام به طرح دعوا کند، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و شکواییه خود که مبنی بر رشوه دادن به مرتشی می‌ باشد را ثبت نماید.
شکایت از طریق همان دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت ارسال خواهد شد.
دادسرای کارکنان دولت، شکواییه را به شعبه مربوط به رسیدگی به جرم ارتشاء ارجاع می‌ دهد و پس از آن به شکایت کننده اطلاع داده خواهد شد که برای ارائه توضیحات به دادسرا مربوطه مراجعه نمایند.

مجازات ارتشاء

دادسرا پس از آن تحقیقات لازم را جهت روشن شدن جهات (دلایل) مختلف وقوع جرم انجام خواهد داد.
پس از انجام تحقیقات و تکمیل شدن پرونده، در مرحله دادسرای کارکنان دولت، جهت تعیین تکلیف نهایی و صدور رای، پرونده به دادگاه کارکنان دولت ارجاع خواهد شد.
چنانچه مرتشی در جلسات دادگاه و دادسرا حاضر نشود رای به صورت غیابی صادر خواهد شد.
پشیمانی و طرح شکایت رشوه دهنده موجب کاهش مجازات راشی (رشوه دهنده) خواهد شد و ممکن است موجب اسقاط مجازات حبس و برگرداندن مال رشوه داده شده به وی شود.

نوع و میزان مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء)

رشوه دادن و رشوه گرفتن در قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت و همچنین در قانون مدیریت خدمات کشوری و آئین‌ نامه‌‌ های مصوب هیات دولت مورد توجه قرار گرفته و راهکاری هایی برای جلوگیری از این جرم بیان شده است.
در این زمینه قانون رسیدگی به تخلفات اداری، گرفتن رشوه را تخلف دانسته و برای مرتکب آن مجازاتی را تعیین نموده است.

مجازات‌ های پیش‌ بینی شده در خصوص جرم رشوه را وکیل مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) شرح داده است که عبارتند از:

  • حبس و در مواردی حبس ابد.
  • شلاق.
  • انفصال (برکناری / محرومیت) دائم از مشاغل دولتی.
  • ضبط (گرفتن) مال موضوع ارتشاء، به نفع دولت به عنوان تعزیر (مجازات مالی).

جرم افساد فی‌ الارض

به موجب قانون مجازات اسلامی، هر شخصی که به صورت گسترده مرتکب جرائمی مانند: جرایم علیه امنیت و تمامیت جسمانی افراد، اخلال در نظام اقتصادی، آتش سوزی، تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی، دائر کردن مراکز فساد و فحشا و… شود؛ به گونه‌ ای که موجب مختل شدن نظم عمومی گردد، مفسد فی‌ الارض می‌ باشد و تحت عنوان افساد فی‌ الارض قابل پیگیری و مجازات می‌ باشد.

بنابراین در مواردی‌ كه جرم رشوه با تشكیل گروه یا رهبری شبکه چند نفری صورت بگیرد یا سازمان‌ یافته باشد، در صورتی‌ كه مصداق جرم افساد فی الارض باشد، مجازات مرتكبین افساد فی الارض اعمال می‌ شود.
در غیر این صورت طبق قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری، علاوه بر جزای نقدی و ضبط (گرفتن) اموال كسب شده از طریق رشوه، حبس از 15 سال تا ابد خواهد بود.

شدت مجازات در این موارد به خاطر این است كه ارتكاب جرم از طریق تشكیل یا رهبری شبكه چند نفری، ممكن است باعث اخلال در نظم اقتصادی كشور شود.
همچنین به گفته وکیل کیفری رشوه در مواردی که راشی یا رشوه‌ دهنده از عمل مجرمانه خود پشیمان گردد و این موضوع را به مراجع ذی‌ صلاح اعلام نماید، مجازات رشوه دادن او اعمال نمی‌ شود.
مطابق قانون مجازات اسلامی چنانچه رشوه دهنده، بابت پرداخت رشوه شکایت نماید، نه فقط مجازات حبس او اجرا نمی‌ گردد، بلکه مبلغی که رشوه داده است به وی مسترد (پس داده شدن) می‌ گردد.
شروع به جرم رفتار مجرمانه‌ ای است که در آن مجرم شروع به انجام عملیات مجرمانه برای وقوع جرم می‌ کند، اما به دلیلی خارج از اراده مجرم، جرم کامل واقع نمی‌ شود.

منظور از عامل خارجی هر اتفاقی که خارج از اراده مجرم می‌ باشد، مانند: ورود غیرقابل پیش‌ بینی ماموران پلیس.
این رفتار در جرم ارتشاء (رشوه گرفتن) از نظر حقوقی، قابل تصور و عملی است.
مطابق قانون تشدید مجازات شروع به جرم، حداقل مجازات مقرر در آن مورد خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

معاونت در جرم ارتشاء

معاونت در جرم رشا و ارتشاء، قابل تحقق است.
معاون در جرم، فردی است که در عملیات اجرایی جرم، دخالت ندارد، اما با ایجاد انگیزه و یا تهیه مقدمات جرم و… انجام جرم را آسان می‌ کند.

جرم رشا (رشوه دادن) نیز مانند جرم ارتشاء از جرایم عمومی و غیرقابل گذشت بوده و تمام نتایج مترتب بر جرم ارتشاء (رشوه گرفتن) از نظر عنصر معنوی (سوء نیت و قصد) در این مورد نیز صادق است.

*نكته قابل توجه در جرم رشا این است كه در مواردی راشی (رشوه دهنده)، از مجازات معاف می‌ شود.

مهمترین آن‌ ها این است که، در صورتی‌ که رشوه برای حفظ حقوق یا حق رشوه دهنده باشد و نامبرده در دادن رشوه مضطر و ناچار باشد، از مجازات تعیین شده برای جرم رشا معاف می‌ شود.

وکیل جرایم مالی و اقتصادی

در صورتی‌ که قیمت مال یا وجه ماخوذ (دریافتی) بیش از بیست هزار ریال نباشد، به انفصال (برکناری) موقت از شش ماه تا سه سال محکوم می‌ شود.

چنانچه مرتکب درمرتبه مدیرکل یا هم تراز مدیرکل یا بالاتر باشد، به انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم خواهد شد. چنانچه بیش از این مبلغ تا دویست هزار ریال از یک سال تا سه سال حبس و جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه ماخوذ (دریافتی) و انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

چنانچه مرتکب در مرتبه مدیر کل یا هم تراز مدیرکل یا بالاتر باشد به جای انفصال (برکناری) موقت به انفصال (برکناری) دائم از مشاغل دولتی محکوم خواهد شد.

مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء)

در صورتی‌ که قیمت مال یا وجه ماخوذ (دریافتی) بیش از دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال باشد، مجازات مرتکب دو تا پنج سال حبس به علاوه جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه ماخوذ و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود.
چنانچه مرتکب در مرتبه پایین تر از مدیرکل یا هم تراز آن باشد، به جای انفصال (برکناری) دائم به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.
اگر قیمت مال یا وجه دریافت شده بیش از یک میلیون ریال باشد، مجازات مرتکب پنج تا ده سال حبس به علاوه جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه ماخوذ و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود.

اگر مرتکب در مرتبه پایین‌ تر از مدیرکل یا هم تراز آن باشد بجای انفصال دائم به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.
مبالغ مذکور از حیث تعیین مجازات و یا صلاحیت محاکم (دادگاه صالح به رسیدگی) اعم از این است که جرم دفعتا واحده (یک مرتبه) و یا به دفعات (چند مرتبه) واقع شده و جمع مبلغ ماخوذه (دریافتی) بالغ بر نصاب مزبور باشد.
مال ناشی از ارتشاء (رشوه گرفتن) به عنوان تعزیر (مجازات) رشوه دهنده به نفع دولت ضبط خواهد شد و چنانچه راشی به وسیله رشوه امتیازی تحصیل (به دست آورده باشد) کرده باشد، این امتیاز لغو خواهد شد.

رشوه دادن و رشوه گرفتن

مجازات شروع به ارتشاء (رشوه گرفتن) حداقل مجازات مقرر در آن مورد خواهد بود.
مواردی‌ که در ارتشاء انفصال دائم پیش‌ بینی شده است، در شروع به ارتشاء به جای آن سه سال انفصال تعیین می‌ شود و در صورتی که نفس عمل انجام شده جرم باشد، به مجازات این جرم نیز محکوم خواهد شد.

هرگاه میزان رشوه دریافتی بیش از مبلغ دویست هزار ریال باشد، در صورت وجود دلایل کافی، صدور قرار بازداشت موقت به مدت یک ماه الزامی است و این قرار در هیچ یک از مراحل رسیدگی قابل تبدیل نخواهد بود.
با توجه به تغییر قانون مجازات اسلامی، ممکن است در نوع و میزان مجازات گفته شده، تغییراتی ایجاد شده باشد.
همچنین وزیر دستگاه میتواند پس از پایان مدت بازداشت موقت، کارمند را تا پایان رسیدگی و تعیین تکلیف نهایی از خدمت تعلیق کند.

به ایام تعلیق در هیچ حالت، هیچگونه حقوق و مزایایی تعلق نخواهد گرفت، در هر مورد از موارد ارتشاء هرگاه راشی قبل از کشف جرم، مامورین را از وقوع بزه (جرم) آگاه سازد، از تعزیر (مجازات) مالی معاف خواهد شد و در مورد امتیاز طبق مقررات عمل می‌ شود.

خیانت در امانت کارمند شرکت خصوصی

چنانچه راشی در ضمن تعقیب با اقرار (اعتراف) خود موجبات تسهیل (آسان سازی) تعقیب مرتشی (رشوه گیرنده) را فراهم نماید، تا نصف مالی که به عنوان رشوه پرداخته است، به وی بازگردانده می‌ شود و امتیاز نیز لغو می‌ گردد.
با وجود مجازات‌ های پیش‌ بینی شده در قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری، قانون مجازات اسلامی جهات و دلایلی جهت کاهش مجازات و یا تخفیف مجازات و حتی تعلیق صدور حکم و… پیش‌ بینی نموده است.

از دلایل کاهش مجازات میتوان به مواردی همچون؛ گذشت شاکی خصوصی در جرایم قابل گذشت، همکاری موثر متهم، اعلام متهم قبل از تعقیب و یا اقرار متهم در حین رسیدگی، ندامت (پشیمانی) مرتکب از وقوع جرم، وضع خاص متهم مانند: بیماری، خفیف بودن زیان و آثار جرم، اقدام متهم برای جبران زیان ناشی از جرم و… اشاره نمود.

این شرایط در خصوص مباشر (انجام دهنده)، معاون و شریک در جرم نیز موثر خواهند بود.
در مواردی‌ که فردی به صورت متعدد اقدام به دریافت رشوه نماید، مرتکب تعدد یا تکرار جرم شده است در این صورت مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء)، مشمول تعدد مجازات یا تکرار مجازات فرد مرتشی می‌ شود.
البته باید توجه داشت در صورتی موجب تعدد جرم خواهد شد که دریافت رشوه از چند نفر و برای انجام کارهای متفاوت صورت گرفته باشد.

قانون تعیین حریم حفاظتی امنیتی اماکن و تاسیسات

آیا مرتشی باید کارمند دولت باشد؟
وکیل مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) اذعان دارد، یکی از موضوعات مهم در تحقق جرم ارتشاء و در نتیجه مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء)، آن است که رشوه‌‌ گیرنده یا همان مرتشی، حتما کارمند دولت باشد و برای انجام دادن یا انجام ندادن وظیفه مربوط به سازمان مورد نظر، این اقدام را انجام داده باشد.

از سوی دیگر، لزومی ندارد که رشوه حتما وجه نقد باشد، بلکه ملک، زمین یا مال هم میتواند به عنوان رشوه در نظر گرفته شود.
همچنین در مواردی ممکن است، وعده‌ ای داده شده یا توافقی صورت گیرد یا امتیاز مالی دیگری مانند تسهیلات خارج از نوبت یا وام پیش از موعد داده شود.
البته بر اساس قوانین کنونی، این موارد رشوه نیست اما میتوان آن را با شرایطی به عنوان رشوه نیز قلمداد کرد.

سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که اگر عمل رشوه دادن و رشوه گرفتن، در بخش خصوصی صورت گیرد، این عمل در گروه جرم ارتشاء نیز قرار می‌ گیرد یا خیر؟
پاسخ به این سوال منفی است. به عبارت دیگر، در صورتی‌ که کارمند بخش خصوصی اخذ وجه (گرفتن مال) کند، عمل مجرمانه‌ ای صورت نگرفته است.
همچنین اگر کارمند دولت پولی را بگیرد، برای کاری که مربوط به یک کارمند دولت در سازمان دیگری است، رشوه دادن و رشوه گرفتن محقق نخواهد شد.

کارکنان شورای حل اختلاف

با توجه به نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه، میتوان بیان نمود که چنانچه کارکنان شورای حل اختلاف برای انجام دادن یا انجام ندادن امری، مالی دریافت نمایند، مشمول قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری شده و مجازات ارتشاء را در پی خواهد داشت.

دادن رشوه و مال در محیط کار ضرورت ندارد، همین که مال دریافت شود، چه به صورت مستقیم در محیط کار و چه به صورت غیرمستقیم و خارج از محیط کار، در هر صورت مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) را در پی خواهد داشت.

کاهش مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء)

همانگونه که بیان شد جرم ارتشاء از جرائم اقتصادی است و ارتکاب آن موجب سلب اعتماد عمومی نسبت نهادهای دولتی می‌ شود و مجازات سختگیرانه‌ ای در پی خواهد داشت.
از طرفی قابل گذشت بودن یا غیرقابل گذشت بودن جرایم باید در قانون ذکر شود و بنا به آنچه گفته شد و عدم ذکر چنین مطلبی در قانون، مجازات ارتشاء غیرقابل گذشت است.
جرم ارتشاء از جرایم غیرقابل گذشت است، یعنی؛ با گذشت شاکی باز هم مجازات مجرم از بین نخواهد رفت و مجازات متهم اجرا خواهد شد.
مگر اینکه وکیل کاهش مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) با استناد به مواد قانونی و عدم سوء پیشینه، اظهار ندامت و پشیمانی متهم و… از قاضی خواستار کاهش مجازات مرتکب به حداقل مجازات قانونی شود.

جرایم کارکنان دولت

از جرایمی که کارکنان دولت ممکن است در راستای وظایف شغلی خود مرتکب شوند و بدون حضور وکیل متخصص کارکنان دولت به نتیجه مطلوب و قابل قبولی نخواهند رسید عبارتند از:

  • خیانت در امانت.
  • تعدی نسبت به اموال دولتی.
  • اختلاس.
  • پولشویی.
  • تبانی در معاملات دولتی.
  • دریافت درصد (پورسانت) در معاملات دولتی.
  • سوء استفاده از موقعیت شغلی خود.
  • اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات.
  • کلاهبرداری.
  • جعل و استفاده از سند مجعول.
  • ارتشاء (رشوه گرفتن).
  • امتناع (خودداری) از انجام وظایف قانونی.
  • تصرف غیرقانونی در اموال و وجوهات دولتی.
  • و…

وکیل مجازات ارتشاء در خصوص جرم اختلاس بیان داشتند:

اختلاس یکی از جرایم مالی کیفری است که، کارکنان دولت وجوه، مطالبات، حواله‌ ها، سهام یا اسناد، اوراق بهادار و یا سایر اموالی را که متعلق به هریک ‌از سازمان‌ ها و موسسات دولتی است و به حسب وظیفه این کارکنان، به آن‌ ها سپرده شده است، به نفع خودشان و یا دیگران برداشت و تصاحب نمایند، مختلس می‌ باشند.

تفاوت ارتشاء و اختلاس

تفاوت جرم ارتشاء و اختلاس به نقل قول از وکیل مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء):
ارتشاء و اختلاس از جهت اینکه این دو جرم مختص کارمندان دولت می‌ باشند، وجه اشتراک دارند، اما شیوه ارتکاب این دو جرم و ماهیت آن‌ ها متفاوت می‌ باشد.

در جرم اختلاس قرد مرتکب اختلاس، اموال و دارای‌ هایی که در راستای وظیفه شغلی‌ خود در اختیار دارد را، تصاحب می‌ کند و مالک می‌ شود.
اما در جرم ارتشاء کارکنان مرتکب این جرم، برای انجام وظایف شغلی خود یا انجام دادن یا انجام ندادن امری مرتبط با شغل خود، از افراد رشوه (اعم از وجه نقد و چک و…) دریافت می‌ کنند، همچنین مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) با جرم اختلاس نیز با یکدیگر متفاوت می‌ باشد.

همانگونه که بیان شد دریافت رشوه (ارتشاء) از جرایم اقتصادی است.
بنابراین در صورتی‌ که مبلغ دریافتی صد میلیون تومان یا بیشتر باشد، حکم مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) در رسانه ملی یا روزنامه کثیرالانتشار، منتشر خواهد شد.

رسیدگی به جرم ارتشاء

همانطور که گفته شد، جرم ارتشاء از جرایم اقتصادی است و مرتکبین آن کارکنان نهادها و سازمان‌ های دولتی هستند.
رسیدگی و انجام تحقیقات آن در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی، صورت خواهد گرفت و پرونده جهت صدور رای نهایی به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع خواهد شد.
دادگاه پس از بررسی پرونده و شنیدن دفاعیات وکیل و متهم با استناد به مواد قانونی و شرایط تحقق جرم، رای صادر می‌ نماید.
رای صادره شده در خصوص مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء)، با توجه به میزان مجازات تعیین شده قابل تجدیدنظر و فرجام‌ خواهی در دیوان عالی کشور خواهد بود.
همچنین این آراء امکان اعاده دادرسی به موجب ماده 477 قانون آئین دادرسی کیفری را دارند که برای اعاده دادرسی باید پرونده توسط وکیل پایه یک بررسی شود و بنا به تشخیص وکیل اعاده دادرسی نمود.

بهترین وکیل جرم ارتشاء

مرجع انجام تحقیقات درخصوص جرم ارتشاء در ادارات دولتی مانند سایر جرایم، ابتدا دادسرا است و در خصوص جرم ارتشاء دادسرا کارکنان دولت است.
پس از انجام تحقیقات، پرونده جهت تعیین تکلیف نهایی به دادگاه صالح ارجاع خواهد شد.
بهترین وکیل مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) کسی است که به قوانین تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری مسلط باشد و از راه‌ ها و روند رسیدگی دقیق و سریع اطلاع داشته باشد.
در خصوص نقش وکیل در مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) و کاهش مجازات آن، وکیل متخصص و با تجربه بالا در این زمینه میتواند بهترین تاثیر را روی پرونده و نتیجه حاصله از آن بگذارد.

اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد موضوع مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) هستید، میتوانید از وکلای متخصص و با تجربه در این زمینه کمک دریافت نمایید تا شما را از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمایی و کمک کنند.
بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی را معرفی می‌ کنیم که دارای بهترین و با تجربه‌ ترین وکلا در این زمینه می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

کدام دادگاه صالح به رسیدگی به جرم رشا و ارتشاء است؟

جرم رشا و ارتشاء، از جمله جرایم عمومی است و دادگاه عمومی محل وقوع جرم، صلاحیت رسیدگی به آن را دارد. اگر به تشخیص دادگاه این کار با تشکیل یا رهبری شبکه چند نفری جهت اختلال در نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته باشد، دادگاه انقلاب باید به آن رسیدگی کند.

مجازات جرم رشا و ارتشاء چیست؟

مطابق قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مامور دولت که رشوه دریافت می‌ کند با توجه به مقدار دریافتی رشوه و جایگاهی که در رده سازمانی دارد، مجازات می‌ شود. میزان مجازات با توجه به موارد مختلف، متفاوت است و رشوه گیرنده شامل مجازات یک تا ده سال حبس، انفصال موقت یا دائم، جزای نقدی یا شلاق می‌ شود.

رشا چیست؟

پرداخت هر نوع وجه یا مال را به منظور رشوه دادن به کارکنان دولت، رشا نام دارد و به فردی که مرتکب رشا شده باشد، راشی می‌گویند.

ارتشا چیست؟

قبول و پذیرش رشوه توسط کارکنان دولت و نهادها و سازمان‌های دولتی، جرم ارتشا می‌باشد و شخصی که مرتکب ارتشا شده است، مرتشی نام دارد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل مجازات جرم ارتشاء (وکیل رشا و ارتشاء) در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معاونت در ارتشاء و پولشویی
حبس مشارکت در کلاهبرداری
مجازات پرداخت رشوه به مامور پلیس
مشاور حقوقی کریپتوکارنسی‌ها
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (324 امتیاز)

154 دیدگاه

  • سلام. برادرم کارمند ارگان دولتی می باشد، از دوستش برای خرید خونه مبلغ 150 میلیون قرض کرده بوده و الان دوستشو به دلیل قاچاق گرفتن الان برای برادرم مشکلی پیش اومده و اداره اشون بهشون گفته که از این شخص رشوه گرفتی در صورتی که من نمیدوستم قاچاق انجام میدهد و از بردارم خواستن که اون مبلغ رو برگردونه اون هم موافقت کرده و مبلغ رو واریز کرده قبل کیفرخواست دادگاه به حساب دادگستری و بیان کرده که بابت بدهی به دوست خودش بوده واریز میکنم.الان دادگاه احضارش کرده میخواد. میخواستم بدونم چه اتفاقی براش پیش می اید؟

    • سلام از محتویات پرونده اطلاعاتی نداریم که خدمتتون بگیم ممکنه چه اتفاقی بیفته.
      بهتره مسائل رو با مستندات و اطلاعات کامل از طریق مشاوره با وکیل متخصص پرونده رشوه پیگیری کنید.

  • بنده کارمند یک شرکت که سپاه حدود ۴۸ در صد سهم آن را دارد و مابقی آن در دست مردم به عنوان سهامی عام و شرکت های خصوصی هستند که توسط سپاه تاسیس شده است اما به نام افراد می باشد در این شرکت به بنده اتهام رشوه زده اند لازم به ذکر است است شرکت در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان خصوصی سازی انتقال مالکیت داد ایا مشمول جرم ارتشا میشوم یا خیر؟

    • سلام در صورتی که شرکت ماهیت خصوصی داشته باشد اتهام رشوه بی معنی خواهد بود.
      در این گونه موارد ممکنه اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به متهم تفهیم اتهام بشه

  • با سلام.به جرم ارتشاء یک فرد نظامی با معاونت استاندار استان x در کدام دادسرا و دادگاه رسیدگی می شود؟

    • سلام اگر دادسرای نظامی شروع به رسیدگی کرده باشه به جرم همه اشخاص در دادسرای نظامی رسیدگی خواهد شد.

  • من در سال 92محکوم به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری به علت ارتشا شدم، الان میتونم گواهی عدم سو پیشینه بگیرم؟

    • سلام بله امکان دریافت گواهی عدم سوء پیشینه با منقضی شدن زمان محرومیت از حقوق اجتماعی امکان پذیر خواهد بود.

  • در دادنامه ای انجام بزه کلاهبرداری( فروش مال غیر) محرز گردیده وبر اساس ماده 1 قانون تشدید مجازات ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوبه مجمع تشخیص مصلحت ،یک سال حکم زندان وردمال (آپارتمانی به ارزش 200 میلیون تومان) تعیین گردید.آیا اگربرخلاف صراحت ماده فوق مبنی بر(پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است )تنها مبلغ 5 میلیون تومان جزای نقدی درحکم تعببن گردد، حق اعتراض برای اینجانب وجود دارد؟

    • سلام تعیین جزای نقدی در اختیار دادگاه هست.
      هر چند که میتونین به حکم اعتراض کنید اما دادگاه تجدیدنظر در این گونه موارد امکان تشدید مجازات را ندارد.

  • در پی یک عمل کلاهبرداری از ما، متوجه شدیم که مبالغی از پولمون به حساب خانواده کلاهبردار (مادر ، خواهر) واریز شده.
    آیا می توانم از مادر و برادر شخص کلاهبردار هم با عنوان پولشویی یا معاونت در کلاهبرداری شکایت کنم؟

  • در حال حاضر پرونده ای در دادسرا موجود می باشد که متهم آن آزاد شده که بعد از بررسی های به عمل آمده معلوم شده که متهم طبق دادنامه ای جعلی آزاد شده است که حتی آن دادنامه نیز اکنون موجود نیست و صرفا لاشه پرونده به صورت نصفه نیمه وجود دارد . متهم با دستور رسمی قاضی شعبه و نامه مدیردفتر آزاد شده
    کسی هم در شعبه اعتراف ننموده که در ازای دریافت رشوه همچین کاری کرده
    بر اساس گزارش حفاظت پرونده به دادسرای کارکنان دولت فرستاده شده
    و دو کارمند اداری شعبه در معرض اتهام هستند
    و دو عنوان اتهامی مطرح است اول جعل که دادنامه جعلی نیز وجود ندارد و دوم رشوه که هیچ اعتراف و ردی از آن نیست.
    صرفا بر اساس تله گذاری برای یکی از نزدیکان متهم و فیلم برداری از وی عنوان داشته که به دو کارمند رشوه پرداخت شده است با این اوصاف آیا بدون اقرار کارمندان پرداخت رشوه و جعل قابل اثبات می باشد یا خیر؟

    • سلام بعضی از جرائم دو سویه دارند.
      پرداخت رشوه باید اثبات بشه و رشوه گیرنده و دهنده اعتراف به این امر کنند. یا اینکه مدارک متقن و محکمی وجود داشته باشه که رشوه پرداخت و دریافت شده است.
      با فرض سوال بالا امکان طرح این موضوع تقریبا وجود ندارد.

  • سلام وقتتون بخیر
    من به یکی از کارمندان بخش بستری در یک بیمارستان خصوصی هستند مبلغی رو دادم تا برام وقت عملم رو جلوتر بندازن و ایشون به عهدش وفا نکرد ایا من میتونم ازشون به جرم رشوه گرفتن شکایت کنم ؟

    • سلام دوست عزیز
      رشوه در حقوق کیفری، به معنی مالی است که توسط یک فرد به یکی از کارمندان دولت داده شده تا امری را که مربوط به سازمان دولتی مورد تبعیت او بوده ، انجام داده یا از انجام آن امتناع نماید. بنابراین در جرم رشوه، اولا، رشوه گیرنده کارمند دولت است. پس کارمندان بخش خصوصی مشمول این جرم نمی شوند. ثانیا، کار انجام شده باید از وظایف آن کارمند رشوه گیرنده یا یک کارمند دیگر باشد طبق انچه در متن سوال امده کارمندان بخش خصوصی جزو کارمندان دولتی نمی باشند

  • سلام خسته نباشید. همسر من به دلیل ارتشاء به سه سال حبس محکوم شده گفتن یه شصت میلیون رد مال داره چون اولین باره که مرتکب شده یک سوم حبس و میکشه الان چهارده روز زندانه بعده چند وقت میتونم رد مال بزنم و چقدر ممکنه با پابند موافقت کنند؟

    • با سلام و وقت بخیر. اگر مجازات از نوع درجه یک تا چهار باشد و همچنین یک چهارم مجازات آن طی شده باشد و بقیه مجازات‌ ها در درجات بالاتر می توانید همان مقطع درخواست پابند الکترونیکی نمایید. ولی در برخی موارد با درخواست پابند الکترونیکی در همان ابتدا موافقت میشود. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با وکیل متخصص مشورت کنید. شرایط شما توسط وکیل متخصص بررسی و نتیجه نهایی خدمت شما اطلاع داده میشود.

  • سلام وقتتون بخیر
    من به یکی از کارمندان بخش بستری در یک بیمارستان خصوصی هستند مبلغی رو دادم تا برام وقت عملم رو جلوتر بندازن و ایشون به عهدش وفا نکرد ایا من میتونم ازشون به جرم رشوه گرفتن شکایت کنم ؟

    • سلام و عرض احترام
      این امر اخذ رشوه محسوب نمیشه ولی به دلیل دارا شدن ناعادلانه و تحصیل مال از طریق نامشروع میتونین اقدام به طرح شکایت کنید.

  • سلام خسته نباشید. همسر من به دلیل ارتشاء به سه سال حبس محکوم شده گفتن یه شصت میلیون رد مال داره چون اولین باره که مرتکب شده یک سوم حبس و میکشه الان چهارده روز زندانه بعده چند وقت میتونم رد مال بزنم و چقدر ممکنه با پابند موافقت کنند؟

    • سلام و عرض احترام
      رد مال رو باید انجام بدند و یا اینکه درخواست بدن تا دادستان وجه رد مال یا جزای نقدی رو تقسیط کنه.

  • سلام وقت بخیر
    من تابستون امسال 3 پارت لوازم ارایشی وارد کشور کردم به مبلغ 42 میلیارد تومان و برای ترخیص بارم به اداره اموال تملیکی گمرک مراجعه کردم من نگران تاریخ انقضا کالاهام هستم و کارمند ترخیص کار به من گفت برای اینکه کارم انجام بده وتسریع کنه این امر من بهش 100 میلیون پول بدم و من بابت اون شرایط اضطرار پذیرفتم اما الان واقعا پریشونم آیا من میتونم از ایشون شکایت کنم ؟ و ایا خودم دچار مشکل میشم ؟

    • سلام دوست عزیز
      شما می‌توانید تحت عنوان ارتشا کارمندان دولت از فرد مورد نظر شکایت کنید، و مطابق تبصره ماده 592 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، چنانچه راشی یا همان رشوه‌ دهنده ، برای پرداخت رشوه شکایت نماید، مجازات حبس شش ماه تا سه سال در مورد وی اجرا نشده و مال پرداخت شده نیز به وی مسترد می‌ گردد.

  • با سلام و وقت بخیر. بنده برای انجام امور مربوط به دارایی به ارگان مربوطه مراجعه کردم . کارمند اداره به دلیل بالا بودن مراجعین و حساس و فورس بودن مورد بنده درخواست کردن که بعد از ساعت اداری میتوانند کار من را انجام دهند. و مبلغی از من برای انجام این کار دریافت کردند، ولی کار من فردای همان روز در ساعت اداری انجام شد. آیا بنده میتوانم از ایشان به دلیل گرفتن رشوه و انجام ندادن تعهد خود در ساعت اعلام شده شکایت کنم ؟

    • سلام دوست عزیز
      اگر کارمند دولت برای کار کردن در خارج از ساعات اداری از ارباب رجوع مالی را دریافت نماید در این صورت جرم ارتشا صورت گرفته. با توجه به اینکه طی مراحل قانونی در رسیدگی به جرائم رشا و ارتشا تخصصی است پیشنهاد می‌شود قبل از هرگونه اقدام یا دفاع از خود در این موارد از وکیل متخصص در امور رشوه راهنمایی لازم را دریافت نمایید. می‌توانید برای دریافت مشاوره با شماره 02188663926 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام وقت بخیر من هفته پیش به گمرک مراجعه کردم بابت ترخیص کالا و با یکی از کارمندذ ها صحبت کردم متوج شدم ایشون در حوزه فارکس هم فعالیت دارن و مشاوره میدن طبق صحبت ها قرار شد من مبلغ 10 میلبیون به حساب ایشون واریز کنم تا به من مشاوره بدن ولی با مشاوره هایایشون من ضرر زیادی متحمل شدم ایا میتونم از ایشون به جرم گرفتن رشوه شکایت کنم؟

    • سلام دوست عزیز
      رشوه در حقوق کیفری، به معنی مالی است که توسط یک فرد به یکی از کارمندان دولت داده شده تا امری را که مربوط به سازمان دولتی مورد تبعیت او بوده، انجام داده یا از انجام آن امتناع نماید و باید کار انجام شده از وظایف آن کارمند رشوه گیرنده یا یک کارمند دیگر باشد. با این اوصاف مورد شما مصداق ارتشا نمی‌باشد و امکان شکایت با این عنوان را ندارد.

  • اگر شخصی برای انجام دادن کاری درخواست رشوه بکنه از طرف مقابل ولی اون کارو انجام نده. الان طرف شاکی شده شاهد هم داره چی میشه حکمش چیه؟

  • سلام و عرض ادب. من مهندس ناطر هستم الان نظارت به پروژه مسکونی را دارم . سازنده حین عملیات ساختمانی مبالغی را قبل از هر دوره گزارش مرحله ای من. به شهرداری به شماره کارت من با رضایت خودش واریز نموده ولی در مرحله اتمام کار به علت چند خلاف کوچک از دادن برگه سبز به ایشان خودداری کردم که از من شکایت کرده به جرم اخذ رشوه وارتشا، آیا میتوانم از خود دفاعی کنم یا اصلا این موضوع در صلاحیت نظام مهندسی قابل بررسی است؟

    • سلام دوست عزیز
      بله، قابل پی‌گیری است، البته مستلزم بررسی مدارک می‌باشد.لازم به ذکر است جرم رشوه در صلاحیت دادسرا و دادگاه کیفری است. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشترو مشاوره تخصصی با شماره وکلای مربوطه با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • با سلام و وقت بخیر. بنده مدیرعامل یک شرکت واردات و صادرات هستم. متاسفانه 6 ماه پیش اجناسی رو وارد کشور کردیم و گمرک اجازه ترخیص کالا را نداد. بعد از مدت ها رفت و آمد یکی از کارمندان اداره گمرک پیشنهاد داد برای انجام این کار و دریافت امضا از مدیرکل و ترخیص کالاهای شرکت ما، مبلغ 150 میلیون دریافت، و انجام میدهد. بنده به ناچار این مبلغ را به ایشان پرداخت کردم. و بعد از یک ماه ایشان توانستند نصف کالاهای شرکت را ترخیص کنن. آیا بنده می‌توانم از ایشان به جرم ارتشا و دریافت رشوه و انجام ندادن تعهدی که بابت آن پول دریافت کردند شکایت کنم ؟

    • سلام دوست عزیز
      بله، با استناد به ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری: «هریک از مستخدمین و مأمورین دولتی اعم از قضائی و اداری یا شوراها یا شهرداری‌ها یا نهادهای انقلابی و به طور کلی قوای سه‌گانه و ‌همچنین نیروهای مسلح یا شرکت‌های دولتی یا سازمان‌های دولتی وابسته به دولت و یا مأمورین به خدمات عمومی خواه رسمی یا غیر رسمی برای انجام ‌دادن یا انجام ندادن امری که مربوط به سازمان‌های مزبور می‌باشد، وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را مستقیماً یا غیرمستقیم قبول نماید ‌در حکم مرتشی است. اعم از اینکه امر مذکور مربوط به وظایف آن‌ها بوده یا آنکه مربوط به مأمور دیگری در آن سازمان باشد، خواه آن کار را انجام داده یا نداده و انجام آن بر طبق حقانیت و وظیفه بوده یا نبوده باشد و یا آنکه در انجام یا عدم انجام آن مؤثر بوده یا نبوده باشد، مجازات می‌شود. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور رشا و ارتشا با شماره 09120067664 تماس حاصل فرمایید.

    • سلام و احترام
      تعهد ایشون که قانونی نیست ولی شما بابت اخذ رشوه میتونین از ایشون شکایت کنید و البته باید اضطرار خودتون در پرداخت رشوه رو اثبات کنید تا از مجازات رشوه دهنده معاف بشین.

  • سلام قربان وقت بخیر
    ما درحال احداث یک برج در منطقه ۲۱ تهران هستیم بابت تراکم و بحث پارکینگ های طبقاتی شهرداری به ما گفت مبلغ ۸۰۰ میلیون باید به حساب یک پیمانکار واریز کنیم تا به ما مجوز بدن آیا میشه ازشون بابت این مورد شکایت کرد ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله این مورد مصداق ارتشا و شما می‌توانید شکایت خود را مطرح نمایید. همچنین جناب‌عالی می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو تایم مشاوره با وکیل متخصص این امر با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱ تماس حاصل فرمایید.

  • باسلام و وقت بخیر . بنده کارمند یک بانک دولتی هستم. تصمیم داشتم که از بانک خود یک وام 500 میلیونی دریافت کنم. به دلیل عجله ای که برای دریافت وام داشتم با یکی از همکارانم هماهنگ کردم که، اسم من رو با تاریخ 1 ماه جلوتر وارد در سیستم وارد کند. و برای انجام این کار شرط کرده بودیم که 5 درصد از مبلغ وام رو به ایشان پرداخت کنم. که متاسفانه قبل از دریافت وام رییس بانک متوجه این تخلف شد و از هر دو نفر ما به جرم ارتشا شکایت کرده است آیا بنده که هنوز وامی دریافت نکرده ام اما فقط یک مبلغی بابت پیش پرداخت به همکارم برای انجام این کار داده ام، آیا این جرم محرز است؟ و سوال دوم اینکه مجازات این جرم چیست؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز
      بله، طبق ماده ۵۸۸ قانون مجازات اسلامی در این زمینه مقرر می‌دارد: هر یک از داوران، ممیزان و کارشناسان اعم از اینکه ‌توسط دادگاه معین شده باشد یا توسط طرفین‌، چنانچه در مقابل ‌اخذ وجه یا مال به نفع یکی از طرفین اظهار نظر یا اتخاذ تصمیم‌ کند به حبس از ۶ ماه تا دو سال یا مجازات نقدی از سه تا دوازده میلیون ریال محکوم می‌شود، و آنچه گرفته است به عنوان مجازات مودی به نفع دولت ضبط خواهد شد. هم چنین ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسلامی در این زمینه مقرر می‌دارد: «رشوه دهنده علاوه بر ضبط مال ناشی از ارتشاء به حبس از ۶ ماه تا سه سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.» که در این صورت شرایط شما باید توسط وکیل متخصص بررسی شود. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور ارتشا با شماره 02188663926 تماس حاصل فرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      جرم ارتشاء زمانی محقق میشود که مأموران دولت یا کارکنان شاغل در نهادهای عمومی برای انجام دادن یا انجام ندادن وظایف سازمان محل اشتغال خود هر نوع مال یا سند تسلیم وجه یا مال (مثل چک و سفته)، دریافت کرده باشند. به طور کلی مال به هر آن چیزی گفته میشود، که ارزش عرفی اقتصادی داشته و علاوه بر آن انجام معامله به نفع مامور دولت با بهای غیر واقعی در دایره شمول مال مورد رشوه قرار گرفته میشود.

  • سلام وقت خوش
    سوالی داشتم ماهفته گذشته با همسایه بابت پارکینگ مزاحم دعوامون شد و کارمون به درگیری فیزیکی کشید و همسایه ها به پلیس زنگ زدن افسر بعد از اومدن و مشاهده صحنه از همسایه ما پول گرفته و گزارش جوری رد کرده که به نفع طرف مقابل شده من میتونم شکایت کنم ؟

  • در صورتی که قیمت مال یا وجه ماخوذ (دریافتی) بیش از دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال باشد مجازات مرتکب دو تا پنج سال حبس به علاوه جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه ماخوذ و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود.

    • سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که قیمت مال یا وجه ماخوذ (دریافتی) بیش از دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال باشد مجازات مرتکب دو تا پنج سال حبس به علاوه جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه ماخوذ و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود. شما میتوانید جهت دریافت رزرو تایم مشاوره با جناب آقای دکتر مهری از وکلای متخصص در این زمینه با شماره ۰۹۱۳۰۰۶۷۶۶۳ تماس حاصل فرمایید.

  • باعرض سلام محکومیت حبس جرم ارتشا به هر میزان ومقدار تبصره هم داره ؟جرم ارتشا مشمول عفو مشروط وتعلیق میشه یاخیر؟ چه مقدار از حبس راتحمل کند عفو شامل میشه.

    • سلام وقت شما بخیر
      شما باید درخواست عفو موردی خود را طرح نمایید و بعد از تحمل یک سوم از مدت مجازات، درخواست آزادی مشروط و تعلیق مجازات را نمایید.

  • برادر من کارمند یک شرکت نیمه دولتی هست، ارباب رجوعی به ایشان مراجعه کرده که در مقابل انجام کاری، خانه ای را که ارزش مالی آن 1میلیارد و 500 میلیون تومن هست را به ایشان به مبلغ 500 میلیون بفروشند ولی در قبال آن چند برگ را بدون اجازه مدیر شرکت مهر کند. ایشان بدون دانستن عواقب بعدی این موضوع را قبول کرده و بعد از انجام و مهر کاغذ ها آن شخص تمام این موارد را به مدیر موسسه گزارش داده است، و ادعا کرده که ایشان از من رشوه گرفته که این کار را انجام بدهد. با اینکه هنوز کاری انجام نشده، فقط برادر من به ایشان مبلغ 200 میلیون پرداخت کرده, بابت خرید آن خانه. حالا برادر من متهم به دریافت رشوه است اما بدون اینکه پولی دریافت کند حتی مبلغی هم پرداخت کرده. میخواستم بدونم از این شخص به چه عنوان میتوان شکایت کرد؟

    • سلام وقت شما بخیر
      کارمندی که در مقابل انجام یا عدم انجام کاری برای ارباب رجوع مالی را از وی قبول میکند یا ملک او را به بهایی بسیار کمتر از قیمت واقعی آن میخرد مرتشی و طرف مقابل راشی محسوب میشود‎. رشا و ارتشا از جرایم مطلق به شمار میروند و تحقق آنها منوط به تحقق نتیجه خاصی نیست‎، بنابراین‎ همان طور که ماده ۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری تصریح کرده‎ است، تحقق جرم ارتباطی با اینکه مستخدم آن کار را انجام داده یا نداده است، ندارد‎. و همچنین با توجه به اینکه برادر شما وجهی دریافت نکرده و ملکی هم به ایشان منتقل نشده و فقط در حد یک وعده دروغین بوده است، لذا تحقق جرم رشوه بعید به نظر میرسد. شما بهتر است در این خصوص با وکیل متخصص در مورد ارتشا مشورت نمایید. عمل ایشان در حکم کلاهبرداری بوه و قابل پیگیری است. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور کلاهبرداری و ارتشا با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام من از بانه خدمت شما پیام میدم من جز کادر نیرو انتظامی هستم و الان بهم اتهام رشوه زدن و ۱ سال حبس و جریمه و… تعیین شده من میخوام برام برائت بگیرین آقای دکتر

    • سلام وقت شما بخیر
      در مرحله اول باید تمام شرایط شما در جلسه مشاوره بررسی شود، تا هر اقدام و رویهای امکان پذیر است خدمت شما بیان شود. جهت هماهنگی تایم مشاوره با شماره 09120067663 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام ما یه پرونده ی اضافه بنا داشتیم که در دیوان عدالت اداری زیر دست قاضی شعبه بود حالا ما یه مقداری به ایشون پول دادیم که حکم به جزای نقدی بده هیچ کاریم نکرد میخوام شکایت کنم پولی که دادم چی میشه

    • سلام وقت شما بخیر
      مالی که در نتیجه ارتکاب ارتشا توسط کارمند دولت تحصیل گردیده، به عنوان مجازات تعزیری رشوه دهنده یا همان راشی، به نفع دولت ضبط میگردد. برای مشاوره و اطلاع از روند کلی با شماره تماس 09120067669 تماس حاصل فرمایید.

  • با سلام و وقت بخیر، فردی شاغل در سپاه پاسدران انقلاب اسلامی به اتهام اخذ رشوه در دادسرای عمومی تحت تعقیب است با صدور کیفرخواست با استناد به مقررات قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و… و مقررات حاکم بر نیرو های مسلح، آیا فرد معلق از خدمت میگردد؟ لطفا بفرمایید رویه حاکم چگونه است؟

    • سلام وقت شما بخیر
      پس از صدور کیفر خواست دادسرا تا زمان صدور رای قطعی دادگاه در وضعیت انتظار خدمت خواهد ماند و در صورت صدور رای برائت فاصله خدمتی جز سنوات خدمتی وی محاسبه خواهد شد طبق اصل ۱۷۲ از قانون اساسی جرایم عمومی و در مقام ضابطیت و در حین خدمت کارکنان نیروهای مسلح در صلاحیت محاکم عمومی و صرف جرایم نظامی در صلاحیت محکم اختصاصی خواهد بود اگرچه استثنا هم دارد. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور ارتش با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • با سلام، من به جرم پرداخت 200 هزار تومن رشوه به نیروی انتظامی مدت دو روز در بازداشت بودم، از من انگشت نگاری و عکس با پلاک گرفته شده، می‌خواستم ببینم که آیا سابقه و سوء پیشینه محسوب برای من میشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      صرف انگشت نگاری وعکس موجب سو پیشینه کیفری نمیباشد، و آنچه موجب سو پیشینه کیفری است نوع مجازات ومیزان آن است. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور ارتش با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام. یه سوال دارم اگر کسی که رشوه میده بعد خودش بره اعلام کنه و گزارش بده، جرم هست؟ مجازات رشوه دادن چیه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، طبق ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری، مجازات این جرم حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا 74 ضربه شلاق میباشد.

  • سلام اگر یک مامور پلیس برای از بین بردن یک کروکی تصادف پول بگیره ولی نتون اینکار انجام بده میشه ازش به عنوان خیانت در امانت شکایت کرد؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر. مطابق قانون هرگاه هر یک از مأموران دولتی برای انجام دادن یا انجام ندادن کاری که مربوط به سازمانهای مزبور است، وجه یا مال یا سند پرداخت وجه (مثل چک و سفته) یا تسلیم مالی را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم قبول کند، در حکم مرتشی (رشوه گیرنده) قرار میگیرد.

  • سلام اگر یک کارمند دارایی بابت درست کرد مالیات از ما پولی دریافت تقاضا کنه و ما ندیم به ایشون آیا میتونیم شکایت کنیم ودرصورت مثبت بودن آیا جرمی متوجه خود ما هست؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله میتوانید تحت عنوان ارتشا از ایشان شکایت نمایید. و جرمی متوجه خود شما نخواهد بود.

  • سلام خسته نباشید
    هفته قبل من ۱۲۰ دستگاه نبولایزر و ۱۴ دستگاه لیزر از بندر وارد منطقه درگهان کردم و الان گمرک میگه این کالا قاچاق و یک ترخیص کار که به صورت پیمانی با گمرک کار میکنه بهم گفت اگر ۳۰۰ میلیون به من بدی من کالاهات ترخیص میکنم و من شاکی شدم و میخوام از این فرد شکایت کنم آیا باتوجه به اینکه ایشون کارمند رسمی نیست میتونم به جرم رشوه گرفتن ازشون شکایت کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مأموران و کارکنان نیروهای مسلح یا شرکتهای دولتی یا سازمانهای دولتی وابسته به دولت یا مأموران به خدمات عمومی چه به صورت رسمی یا غیر رسمی مشغول به کار باشند، اگر برای انجام دادن یا انجام ندادن کاری که مربوط به سازمانهای مزبور است، وجه یا مال یا سند پرداخت وجه (مثل چک و سفته) یا تسلیم مالی را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم قبول کند، در حکم مرتشی (رشوه گیرنده) قرار میگیرند.

  • سلام و وقت بخیر، برادر من یک دوستی داشت که از مدیران اداره گمرک بود، برادرم به عنوان واسطه کسی را به ایشان معرفی کرد، برای ترخیص جنس هایی که بلوکه شده بود، در این میان این شخص به واسطه برادرم پیشنهاد رشوه میدن و ایشان قبول میکنن. الان برادر منم دستگیر کردن به عنوان رشوه دهنده با اینکه برادر من اصلا کاره ای نبود فقط به عنوان یک واسطه بین این افراد بود، الان چه مجازاتی در انتظار برادر من هست؟

    • سلام وقت شما بخیر
      کسی که با طرفین جرم درخصوص میزان وجه، یا مال مورد رشوه، و چگونگی انجام عمل یا عدم انجام عمل مجرمانه مربوط به ارتشا مذاکره کند و به گونهای موجبات وقوع جرم را فراهم نماید مجرم بوده، و محکوم به مجازات رشوه دهنده میشود. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور ارتشا با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام خسته نباشید
    من پدرم ستوان کلانتری هستن و متهم شدن به دریافت شده ما خیلی نگران هستیم میخواستم بدونم در صورت اثبات مجازات ایشون چقدر؟

    • سلام وقت شما بخیر
      براساس ماده ۳ قانون تشدید مجازات: مامور و مستخدم دولتی که رشوه دریافت میکند، مجازات او به میزان رشوه دریافتی و جایگاهاش در رده سازمانی بستگی دارد.

  • سلام و عرض ادب
    میخواستم بدونم چه کسانی مشمول قانون ارتشا میشوند؟ آیا صرف اینکه کارمند دولت باشیم کفایت می‌کند و یا لازم است که فرد کارمند رسمی باشد؟ 

    • سلام وقت شما بخیر
      هر یک از کارکنان و مأموران دولتی اعم از اینکه در نهادهای قضایی و اداری یا شوراها یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی و به طور کلی قوای سهگانه (قوه مقننه (قانونگذاری) قوه قضائیه،قوه مجریه) مأموران و کارکنان نیروهای مسلح یا شرکتهای دولتی یا سازمانهای دولتی وابسته به دولت یا مأموران به خدمات عمومی چه به صورت رسمی یا غیر رسمی مشغول به کار باشند، مشمول این قانون میشوند.

  • سلام خسته نباشید سوالی داشتم که اگر مامور دولت با استفاده از همکاری پسر و برادرش مبلغ زیادی رشوه گرفت به جرمشون کجا رسیدگی میشه ؟

  • سلام و احترام
    اگر کارمندی در وزارت دارایی یک باغی را از یک ارباب رجوع خریداری کند جرم رشوه رخ داده است؟ ارزش باغ ۱ میلیارد تومان بوده و در یکی از شهرهای مرند می‌باشد ولی فروشنده باغ راه به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان فروخت است.

    • سلام وقت شما بخیر
      بله. کارمندی که در مقابل انجام دادن کاری یا انجام ندادن کاری برای ارباب رجوع، مالی را از وی قبول میکند یا مال او را با مبلغی بسیار کمتر از قیمت واقعی آن میخرد، مرتشی محسوب میگردد‎.

  • با سلام و وقت بخیر، من یه پرونده ای داشتم در یکی از متجمع های قضایی، از طریق یکی از کارمندان مجتمع، من با صحبت‌های یکی از کارمندان مجتمع راغب شدم و برای انجام کارم که تو یکی از شعب طولانی شده بود به ایشان مبالغی رو پرداخت کنم، ایشان هم قول مساعدت رو به من دادند، اما بعد چندین نفر با شماره های مختلف با من تماس گرفتن و از من خواستن که به دفتر وکیلی بروم و در آنجا حق الوکاله ی بالایی پرداخت نمایم تا کارم انجام شود، و این آقای کارمند دادگاه بعد از واریز حق الوکاله دیگر جواب تلفن من رو نداد و من از وکیلم هم شکایت کردم و می‌خوام اثبات کنم که این افراد باند رشا و ارتشا هستند. آیا نتیجه می‌گیرم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه افرادی در این کار دخیل بودند و گمان میشود که این عده نیز از کارمندان همان مجتمع مزبور میباشند. به نظر میرسد این باند رشا و ارتشا قابل شناسایی و دستگیری هستند. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و ارائه راهکار و رویه با وکلای متخصص با شماره 09120067664 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام اگر به حساب همسر یک پلیس پولی ریخته بشه  تا یک مدرک دو از پرونده ای حذف کنه مثل یک صورت جلسه چه اتفاقی می‌افتد اگر اثبات بشه ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر ماموران پلیس دریافت وجه یا مال یا سند پرداخت وجه (مثل چک و سفته) یا تسلیم مال را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم قبول کرده باشند، در حکم مرتشی (رشوه گیرنده) قرار میگیرند.

  • با سلام و وقت بخیر. سوالی در خصوص رشوه گرفتن داشتم. من نگهبان یک ارگان نیمه دولتی هستم . چند باری از افراد و مراجعه کننده ها مبلغی رو بابت ورود و خروج دریافت کردم و این موضوع به رییس شرکت رسیده و از من به اتهام رشوه گرفتن شکایت کرده . میخواستم بدونم با این که مبلغ این موارد بسیار ناچیز بوده، آیا این جرم، شامل قانون کاهش مجازات می‌شود یا نه؟ یا به طور کلی آیا مجازات جرم رشا و ارتشا قابل بخشش هست؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری جرم رشا و ارتشا حداکثر مجازات حبس این جرم که حبس ابد است به مجازات حبس بیشتر از بیست و پنج سال تبدیل شده است. و جرایمی عمومی فاقد خصیصه قابل گذشت بودن هستند، اما در خصوص مورد شما مسئله قابل بررسی و دفاع هست که می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور رشا و ارتشا با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر قیمت مال یا وجه دریافت شده بیش از یک میلیون ریال باشد، مجازات مرتکب پنج تا ده سال حبس به علاوه جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه ماخوذ و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود.

  • سلام. وقتتون بخیر. وکیل بنده، گفتند که اگر میخواهی حکم به نفع تو صادر شود باید به عوامل دادگاه رشوه پرداخت کنی، من هم پول رو در قالب قرارداد به وکیلم دادم و وکیل هم گفت که 30 درصد از این پول بابت رشوه به عوامل دادگاه داده میشه ،حالا من شاهدی هم ندارم که پیش شاهدم وکیل این حرف رو زده باشه و رای هم به نفعم صادر شده، چجوری میتونم از عوامل دادگاه و وکلیم برای جرم رشوه گرفتن شکایت کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      شما نمیتوانید به سادگی همچین ادعایی را مطرح نمایید چرا که وکیل شما به صورت از پیش برنامه ریزی شده و با عمل به قانون مبلغ پرداختی شما را مبلغ حق الوکاله قلمداد نموده است و شما نمیتوانید به راحتی اثبات نماید که ایشان مقدار وجه معینی را به عوامل دادگاه پرداخت کرده باشد. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکيل متخصص در امور رشا و ارتشا با شماره 09120067663 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام جناب من کارمند ارتش هستم و در پرونده ای به من اتهام ارتشا وارد شده من میخوام بدونم در صورت اثبات حکم من چه خواهد بود؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بر اساس ماده ۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری، مأمور و مستخدم دولتی که رشوه دریافت می‌کند، مجازات او به میزان رشوه دریافتی و جایگاه‌ شغلی‌اش در رده سازمانی بستگی دارد.

  • سلام، برادرم به جرم ارتشا محكوم به سه سال انفصال موقت از كار و دو سال حبس تعزيري و يك ضربه شلاق و رد مال شده، پروندش بعد از راي قطعي تجديد نظر رفته اجراي احكام، آیا باتوجه به نداشتن سابقه كيفري میشه الان در خواست تعليق حبس تعزيري رو براش بكنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      در صورت عدم سابقه موثر کیفری و اخذ رضایت شاکی خصوصی می‌توانید بعد از طی محکومیت یک سوم مجازات موضوع را از طریق اجرای احکام مطرح نمایید. می‌توانید برای دریافت اطلاعلات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور ارتشا با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام جناب من یک پرونده در سازمان تعزیرات داشتم و زمانی که مراجعه کردم کارمند اون بخش مربوطه در نهایت خوش رویی پاسخ من رو جواب دادن و من برای تشکر از حسن رفتارشون یک تابلو خاتم براشون گرفتم میخوام بدونم خدایی نکرده این مورد رشوه حساب نشه و برای ایشون و خودم مشکل ساز نشه.

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر زیرا که رشوه یعنی تحویل دادن مالی به کارکنان دولت جهت انجام امور خلاف وظیفه خود که منجر به ضایع شدن حق و حقوق دیگران می‌شود و این مورد صرفا جهت تقدیر و تشکر بوده و برای انجام یا عدم انجام کاری تقدیم نشده است.

  • سلام وقتتون بخیر، من برای ترخیص کالام به یه کارمندی که ادعا داشت میتونه با یه امضا کار منو راه بندازه مبلغ 30 میلیون پول دادم اما به شماره کارتی که به نام خودش نبوده زدم، اما بعد از واریزی دیگه جواب منو درست و حسابی نداد و فقط مو دست به سر میکرد. من می‌تونم از ایشون به اتهام رشوه گرفتن شکایت کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، این مورد از مصادیق ارتشا می‌باشد، می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور رشا و ارتشا با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام جناب وکیل من تو یک کارخونه تولید مواد شوینده کار میکنم و مدیر فروش هستم هفته قبل یکی از خریدارها به من 20 میلیون دادن تا چندتا از ارسال هاشون زودتر از تاریخ مقرر انجام بشه آیا این مورد رشوه گرفتن و من محکوم میشم ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، در صورتی که کارمند بخش خصوصی اخذ وجه (گرفتن مال) کند، عمل مجرمانه‌ای صورت نگرفته است.

    • سلام وقت شما بخیر
      بستگی به محتوای پرونده خواهد داشت و ممکن است مجازات حبس در پی داشته باشد و تعیین کننده مجازات متهم با توجه به سوابق کیفری فرد، مقام قضایی است.

  • من یکسال پیش بخاطر دادن پول در حدود 8۰ میلیون تومان بابت تایید پرونده یک شرکت وارد کننده به یک کارمند دولت بازداشت شدم ولی من فقط نقش پیک را داشتم و اصلا این شرکت را نمی شناختم.
    بین من و شرکت وارد کننده یک واسطه دیگر وجود داشت که شرکت پول را به حساب واسطه اول واریز کرد و واسطه نیز پول را به صورت دلار از طریق دوستش به من رساند و به حساب بنده واریز نکرد.
    حالا با توجه به اتفاقی که افتاده آیا بنده حکم رایش را دارم؟ و با توجه به اینکه من زن و مادر دو فرزند هستم و سو سابقه ندارم مجازات من چی می تونه باشه.

    • سلام وقت شما بخیر
      رایش کسی است که دلال و کار چاق کن معامله است، برای اثبات باید مستندات و مدارک قابل قبولی را ارایه دهید که در این صورت از مجازات حبس معاف ‌شوید، در صورتی که ثابت شود از موضوع اطلاع داشته‌اید و وحدت قصد با رشوه دهنده داشته باشید در موضع اتهام قرار دارید.

  • من سال ۹2 محکوم به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری به علت ارتشا شدم، الان امکانش هست گواهی عدم سو پیشینه بگیرم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، با توجه به طی شدن مرور زمان به میزان مندرج در قانون، شما می‌توانید گواهی مزبور را دریافت نمایید.

  • من سال ۹0 در خدمت سربازی به دلیل رشوه در دادسرای نظامی به هشت ماه زندان و جزای نقدی محکوم شدم که در سال 92 با قطعی شدن حکم به زندان رفتم وبعد از هفتاد روز با پرداخت جریمه و عفو مشروط آزاد شدم،الان میخوام عدم سوسابقه بگیرم، سوالم اینه اصلا عدم سو پیشینه در ارتشا میدهند یا نه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله شما هم اکنون فاقد سوء پیشینه می‌باشید و در قانون ممنوعیتی برای اتمام پیشینه جرم ارتشا در نظر گرفته نشده است.

  • سلام جهت دریافت مشاوره رشا و ارتشا با کدام یک از وکلای مجموعه شما که در این زمینه تخصص دارند می توانم مشاوره شوم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      با توجه به تخصص آقای دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری در زمینه علوم کیفری و با توجه به سابقه قضاوت ایشان در محاکم، پیشنهاد می‌نماییم وقت مشاوره‌ای از ایشان دریافت نمایید.

  • سلام و عرض ادب من میخواستم سوالی بپرسم هفته قبل من تو یکی از نهادهای اداری کاری داشتم و به یک مامور دولتی پولی رو دادم ولی مستقیم به حساب خودش نریختم برای خانومش واریز کردم آیا این مورد هم رشوه است؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر این وجه بابت انجام و یا عدم انجام وظیفه که ایشان داشته‌اند پرداخت شده است، بله این مورد از مصادیق ارتشا می‌باشد.

  • سلام ی جناب سروانی توی اگاهی به ما گفت برای اینکه دزد ماشینتون را بگیرم و ماشینتون پیدا بشه باید یک سکه تمام بهار ازادی به من بدی تا برات پیداش کنم اگر تا 3 ماه پیدا نشد سکتو پست میدم پیدا نکرد ماشینو سکه هم پس نداد چیکارش کنیم

    • سلام وقت شما بخیر
      امکان طرح شکایت علیه این مامور وجود دارد و می‌توانید به صورت رسمی طی اظهارنامه قانونی بخواهید سکه را به شما پس بدهد.

  • سلام اقای وکیل پدر من محوم به ارتشا هستن میخواستم بدونم ایا امکان درخواست عفو براشون وجود داره یا حداقل حبس تعلیق بشه چقدر باید از حبس تحمل کنن؟

    • سلام وقت شما بخیر
      شما باید درخواست عفو موردی را مطرح نمایید و بعد از تحمل یک سوم از مدت مجازات می‌توانید درخواست آزادی مشروط و تعلیق مجازات را اقامه نمایید.

  • سلام خسته نباشید
    جناب وکیل اگر یک کارمند وزارت خونه جلوگیری کنه از لغو یک مجوز و طرف مقابل برای تشکر بهش 2 تا سکه بده این مورد رشوه حساب میشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، مطابق قانون کارمندی که در مقابل انجام دادن کاری یا انجام ندادن کاری برای ارباب رجوع، مالی را از وی قبول می‌کند یا مال او را با مبلغی بسیار کمتر از قیمت واقعی آن می‌خرد، مرتشی محسوب می‌گردد‎.

  • سلام آقای وکیل پسر من یک خونه مجردی حوالی پل چوبی داره هفته قبل ریختن خونش متوجه شدن این خونه ساعتی کرایه داده میشه و خانم ها اقدام به تن فروشی می‌کردن من الان سوالم این ایا واقعا اتهام پسر من افساد فی الارض چون بهمون این رو گفتن؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، به موجب قانون مجازات اسلامی ماده ۲۸۶ دایر نمودن مراکز فساد و فحشا در زمره افساد فی الارض قرار می‌گیرد.

  • سلام وقت خوش من 3 ماه قبل برای دریافت یک وام تولیدی از بانک سامان به رئیس شعبه بابت مساعدت ایشون یک هدیه نقدی دادم و میخواستم بدونم ایا این رشوه حساب میشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، جرم رشوه در خصوص کارمندان دولت انجام پذیر است و کارمند بانک خصوصی جز نیروی کار دولتی نمی‌باشد.

  • سلام آقای وکیل من میخوام اعاده دادرسی کنم برای ارتشا من سال 98 به جرم ارتشا 5 سال حبس محکوم شدم و الان با مرخصی بیرون هستم میخوام بدونم شما انجام میدید ما سه نفر هستیم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، برای این مورد شما باید با وکیل متخصص این امر آقای دکتر مهری مشاوره شوید. جهت هماهنگی تایم مشاوره با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام همسر من قاضی شورای حل اختلافه مقداری وسایل بهش دادند که خودش میگه ایرادی نده و رشوه نیست ولی من می ترسم اگه برای یک پرونده که هنوز رای قطعی صادر نشده است به عنوان هدیه وسایلی رو بهش بدند باز هم رشوه محسوب میشه؟

    • سلام وقت بخیر
      در صورت اثبات ارتباط بین فرد هدیه دهنده و پرونده‌هایی که همسر شما بهشان رسیدگی کردند احتمال اثبات جرم رشا هست. ولی در صورتی‌که فرد هدیه دهنده هیچ ارتباطی با پرونده‌ها نداشته باشد و یا درخواست غیر قانونی در مورد رسیدگی به موضوع پرونده‌ها نداشته باشد جرمی رخ نداده است.

  • سلام من کسی رو میشناسم که کارمند اداره دولتیه و برای اینکه کار دیگران را انجام بده ازشون هدایای متفاوتی می خواد، حتی دیدم کسی براش مسکرات برده دم خونه اش می تونم گزارش این آدم را رد کنم؟ به کجا باید گزارش بدم؟ این آدم کارمند ایران خودرو است.

    • سلام وقت بخیر
      اتهام ارتشا اتهامی است که باید شواهد و مدارک برای اثبات آن داشت و فقط برای کارمندان دولتی به کار می رود.ایران خودرو نیز شرکت خصوصی تابع دولتی محسوب می شود. در صورتی که کارمند ادارات دولتی مبالغ و هدایا را در ازای انجام دادن وظیفه خود دریافت کند؛ می‌توان وی را متهم به گرفتن رشوه نمود.

  • سلام من سر یک پرونده‌ای به قاضی رشوه دادم و حکم به نفع من صادر کرد، الان عذاب وجدان گرفتم می‌خوام یه کاری کنم ولی شنیدم که با قاضی‌ها نمی‌شه کاری کرد درسته؟

    • سلام وقت بخیر
      در صورتی‌که اتهام ارتشا برای هر شخص دارای سمت دولتی ثابت شود، این شخص به مجازات مقرره محکوم می‌گردد. در رابطه با شغل قضاوت هم پرونده‌های مربوط به تخلفات قضات در دادگاه ویژه قضات رسیدگی می‌شود.

    • سلام وقت بخیر
      در صورت اینکه شخص راشی (رشوه دهنده) خود اقدام به اطلاع دادن به مقامات قضایی بنماید در مجازات‌ها تخفیف و یا بخشودگی بنا بر نظر قاضی شامل حالش می‌شود.

  • سلام برای پسر من تو پرونده دادگاه، اتهام معاونت در ارتشا زده شده؛ یعنی چی آخه پسر من هیچ کاری نکرده، یکی دیگه رشوه گرفته، یکی دیگه داده پسرمن باید بیکار شه؟ الان براش زندان هم بریدن؛ من کجا برم بگم پسرم بی‌گناهه؟

    • سلام وقت بخیر
      قاضی پرونده با توجه به شواهد و مدارک موجود حکم صادر می‌کند؛ در صورتی‌که فرزند شما به طورغیر مستقیم امکان جرم ارتشا را فراهم کرده باشد به مجازات معاونت در ارتشا محکوم می‌شود.

  • سلام من نظامی هستم و کارمند یکی از بانک‌های مربوط به نیروهای انتظامی، کسی بهم اتهام رشوه زده و تهدید کرده که ازم شکایت می‌کنه؛ هنوز در مراحل ابتداییه، می‌خوام ببینم که مشمول مجازات ارتشا می‌شوم؟

    • سلام وقت بخیر
      با توجه اینکه بانک خصوصی و یا دولتی باشد اتهام متفاوت است و اینکه آیا رشوه‌ای که پذیرفتید برای انجام دادن یا ندادن وظیفه در بانک بوده است یا مربوط به وظایف نیروهای انتظامی باشد، مسیر پرونده شما را مشخص می‌کند.

    • باسلام و احترام
      طبق ماده 593 قانون تعزیرات رایش نامیده شده و لذا مرتکب به مجازات حبس به علاوه ضبط مال ناشی از ارتشاء محکوم میگردد.

  • سلام وقت بخیر
    بنده میتونم به یک‌کارمند که توی شرکت خصوصی مار میکنه اتهام رشوه بزنم ؟ اگر نه باید چه اتهامی بزنم ؟

    • سلام وقت بخیر اتهام رشوه فقط برای کارکنان دولتی صدق میکنه و اگر شما بخواین اقدامی من باب این موضوع مطرح کنید باید اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع رو مطرح بفرمایید.

    • سلام وقت بخیر در صورت اینکه شخص راشی (رشوه دهنده) خود اقدام به اطلاع به مقامات قضایی بنماید در مجازات‌ها تخفیف و یا بخشودگی بنا بر نظر قاضی شامل حالش می‌شود

  • سلام برا قاضی عسل شهرمون را بردیم منشی دفتر میگه زنگ میزنم حفاظت بیان بگیرنتون رشوه میدین ؟بعد من میگم ما اصلا کارمون اینجا تموم شده چی میگی خلاصه نزاشت ما عسل بدیم به قاضی این کار جرم بود ؟

    • سلام وقت شما بخیر هرچند عمل شما منطبق با عمل رشوه دادن نیست اما با توجه به شان قضایی قضات این عمل پسندیده نبوده و بهتر بود مدیر دفتر یا منشی محترمانه شما را از اقدام منصرف می نمودند .

    • سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه کارمند دادگستری محسوب نمی شود عمل مزبور شامل جرم رشا و ارتشا نمی شود.

  • سلام اینجانب به اتهام دریافت رشوه در سال 90 جلب و به دادگاه عمومی رفتم پس از بازجویی هیچ اتهامی رو قبول نکردم بازپرس دستور بازداشت موقت به مدت یک ماه صادر کرد که 5 روز آن در بند ملاقات ممنوع زندان سپری سپس به بند مالی منتقل شدم بعد از مدت بازداشت موقت بازپرس پرونده با گذاشتن صدا ضبط شده من را تهدید کرد و من ناچار به قبول کردن شدم حالا سوال من اینه که میتونم اعترافم رو پس بگیریم چون تحت فشار حبس و زن مریض و باردار و 3 تا بچه و همچنین در صورت محکومیت یا حبس من تبدیل به اخراج یا تنزیل درجه در دادگاه میشه ضمنا من الان حدود یکسال در هیچ جلسه دادگاه احضار نشدم

    • با سلام خدمت شما، علت صدور قرار تأمین بر علیه شما بابت دلایل یا مدارک کافی موجود در پرونده به اتهام رشوه خواری بوده و اقرار یا عدم اقرار شما تأثیری در تفهیم اتهام رشوه خواری به شما نداشته است . اخراج از محل کار مربوطه نیز با محکومیت شما قطعیست ضمن اینکه انکار بعد از اقرار، مسموع و پذیرفتنی نیست.

  • سلام وقت بخیر
    بنده با مشخصات اشخاص دیگه از ارگان دولتی که خودم در سازمان شاغل هستم ثبت خرید کالا میزدم و به خریدار های اصلی سازمان که خواستار ثبت خرید کالا (مازاد به قرارداد با سازمان) بودن میفروختم
    الان بعد بازرسی حساب های بنده مورد بازخواست قرار گرفتم وضعیت کیفری مالی بنده چه طور تلقی میشه ؟
    در صورت شناسایی جرم امکان تعلیق هست ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      نفس اقداماتی از این دست مجرمانه تلقی می گردد ولیکن با توجه به توضیحات ارائه شده، مدارک و مستندات نیاز به بررسی دارد.

  • سلام من به ی اقایی پول دادم که گزارش مارو به سازمان نده بازرس بود حالا اونو گرفتن زنگ زده میگه بیا تو بگو که تو پول دادی من پول نخواستم ازت تکلیف چیه جرمی داره برا من ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      رشا و ارتشا رخ داده است و ایشان به دنبال این هستند تا با این ترفند از مجازت خود کم کنند، در صورتی که حق قانونی ای برای شما متصور باشد تا حدی امکان دفاع از اعمال ارتکابی وجود دارد.

  • سلام و عرض ادب، برادر من کارمند اداره ثبت هست، با شخصی یک سری قرار مداری میزارن که پولی دریافت کنه و کاری رو خارج از تایم اداری انجام بده این مورد توسط همکار لو میره و در همین مدت هم ایشون از تصمیمی که گرفتن منصرف میشن و پولی دریافت نمی‌کنن ، با توجه به این موضوع امکان داره که ایشون مجازات بشه یا نه ؟ چون الان 2 هفته اس در بازداشتگاه موقت هست .

    • سلام وقت شما بخیر
      شروع به جرم به نظر محقق می‌باشد، اما در این خصوص باید مدارک و مستندات بررسی شود تا بتوان اظهار نظر دقیقی اعلام گردد. برای مشاوره با وکیل متخصص می‌توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

  • سلام و وقت بخیر، من کارمند دولت هستم و شخصی که مراجعه کننده هست قراره ملکی رو با قیمت خیلی پایین به من بفروشه ولی مبایعه نامه قراره بنویسیم و در ازاش من قراره روند زمانی پرونده رو چند ماهی جلو بندازم که کارش زودتر انجام بشه، می‌خوام بدونم با اینکه قولنامه داریم و پول هم از طرف من به ایشان داده شده امکان داره این رو به عنوان رشوه محسوب کنن؟

    • سلام وقت شما بخیر
      این مورد توصیه نمی‌شود چون به نظر انگیزه مجرمانه محقق وجود دارد و در صورت ارتکاب عمل؛ فعل مجرمانه نیز محقق است.

  • سلام ما کارمون گیر برای فروس ماژور داریم، با این وضع اگر بریم رشوه را بدیم بعد که کارمون اوکی شد بریم قضیه را بگیم برا ما دیگه مشکلی پیش نمیاد؟

    • سلام وقت شما بخیر
      صرف تصور در اضطرار قرار داشتن باعث سلب مسئولیت از شما نیست و احراز اضطرار توسط مقام قضایی صورت می گیرد، اما به هر شکل همکاری موثر بی شک موجب تخفیف خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *