مجازات سرقت وسایل نقلیه چیست


امروز با موضوع مجازات سرقت وسایل نقلیه چیست با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

یکی از بدترین اتفاقات ممکن برای اشخاص در این روزها و وضعیت کنونی که قیمت خودرو سر به فلک کشیده است، به سرقت رفتن خودرو ناگوارتر از پیش جلوه می‌نماید.

با همراه باشید تا در قالب بازخوانی یک پرونده به بررسی ابعاد حقوقی سرقت بپردازیم، تا خواننده گرامی همگام با ما از روند پیگیری پرونده کیفری آگاهی یابند.

نکات مهم سرقت وسایل نقلیه چیست

  • در پرونده‌های سرقت وسایل نقلیه چه می‌گذرد؟
  • چگونه دادگاه سرقت را تشخیص می‌دهد؟
  • در دادسرای رسیدگی کننده به جرم سرقت چه می‌گذرد؟

 

آغاز دعوا

ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی

در پرونده حاضر شخصي به هويت علی… به عنوان شاكي دعوا عليه شخص ديگري با هويت سعید… شكايتي را تحت عنوان جرم سرقت تقديم دادسراي عمومي و انقلاب محل وقوع جرم كرده است. پرونده مزبور در اين مرجع تعقيب، ثبت و توسط واحد معاونت ارجاع به يكي از شعب بازپرسي مستقر در آن دادسرا ارسال مي‌شود.

 

فرستادن پرونده به کلانتری جهت یافتن مشتکی عنه

سپس پرونده براي انجام تحقيقات مقدماتي در خصوص جرم مذكور به كلانتري محل فرستاده مي‌شود. در ادامه موتورسیکلت در تصرف متهم پرونده یافت و در نتيجه مشتكي‌عنه (کسی که از او شکایت شده است)، توسط ماموران نیروی انتظامی دستگیر می‌شود.

مجازات سرقت وسایل نقلیه چیست

دفاع متهم در مرجع انتظامی دال بر امانی بودن وسیله نقلیه

وی در تحقیقات مقدماتي مرجع انتظامی اعلام می‌کند که آن وسيله ‌نقليه را از دوست خود به نام امیر امانت گرفته است و علمی به مسروقه بودن آن مال نداشته است و در نتيجه سارق نيست.

 

استعلام سوابق متهم (واحد سجل کیفری)

در استعلام بعدي مشخص مي‌شود كه متهم دعوا سابقه کیفری ندارد.

 

اقدامات بازپرسی و صدور قرار کفالت و علت اصلی بازداشت شدن متهم

پس از انجام تحقيقات مقدماتي پرونده مذكور به دادسراي محل وقوع جرم ارسال  می‌شود. در ادامه بازپرس محترم پرونده پس از اخذ تحقیقات، اقدام به صدور قرار کفالت به ميزان صد و پنجاه میلیون ریال می‌کند و متهم به دلیل عجز از معرفی کفیل به بازداشتگاه فرستاده می‌شود.

تحویل وسیله نقلیه مسروقه به صاحب آن

در ادامه موتورسیکلت موضوع دعوا پس از احراز مالکیت شاکی به وی تحویل می‌شود

دفاعیات متهم و شاکی در بازپرسی

در بازجویی مجدد از متهم، وی اظهار می‌دارد که من نمی‌توانم دوستم را به نهاد قضايي معرفی کنم، زیرا در پارک با وی دوست شده بودم و نمی‌دانم کجاست. شاکی دعوا نیز در پاسخ می‌گوید كه اگر متهم پرونده خسارتش را به طور كامل پرداخت كند، شکایتی از وی ندارد که متهم پرداخت خسارت را قبول می‌کند.

صدور قرار جلب به دادرسی (قرار مجرمیت)و سپس صدور کیفرخواست

متهم دعوا پس از معرفی کفیل، چند روز پس از بازداشت آزاد می‌شود. بازپرس محترم پرونده در وقت فوق‌العاده تشکیل جلسه می‌دهد و قرار مجرمیت متهم را به اتهام سرقت و ورود خسارت عمدی به موتورسيكلت صادر می‌کند.

پرونده برای اظهارنظر راجع به قرار صادره به داديار اظهارنظر داده مي‌شود.

وي نيز با قرار صادره موافقت می‌کند و در نهايت پس از تایید دادستان کیفرخواست متهم با توجه به گزارش ضابطين قضايي، کشف موتور از متهم دعوا، اقرار متهم و به استناد مواد 661 و 677 قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1375 صادر و تقاضای مجازات وی از دادگاه كيفري می‌شود.

مجازات سرقت وسایل نقلیه چیست

رسيدگي دادگاه به چه نحو بود

در ادامه پرونده به مجتمع قضايي كيفري ارسال و پس از ثبت به يكي از شعب كيفري ارجاع مي‌شود. سپس دفتر دادگاه  مبادرت به تعیین وقت می‌کند و دادگاه در وقت مقرر تشکیل مي‌شود. در روز تشکیل دادگاه رییس شعبه حضور ندارد و جلسه به ریاست دادرس شعبه تشکیل مي‌شود. همچنين متهم حضور ندارد و شاکی و نماینده دادستان با حضور در جلسه تقاضای مجازات متهم را بر اساس کیفرخواست درخواست می‌كنند.

در رای دادگاه شاهد چه احکامی هستیم؟

راي دادگاه

دادگاه پس از تنظیم صورت‌جلسه مبادرت به اعلام ختم رسیدگی و صدور رای به شرح ذيل می‌كند:

«در خصوص اتهام آقای حمید… فاقد سابقه کیفری داير بر سرقت به شرح کیفرخواست با عنایت به مراتب فوق و گزارش مرجع انتظامی و شکایت شاکی و کشف موتورسیکلت مسروقه در ید متهم و استنکاف مشارالیه از حضور در جلسه دادرسی و دفاع از اتهام انتسابی و ساير قراين و امارات موجود در پرونده که بزهکاری‌اش را مسلم می‌كند.

لذا به استناد ماده 661 قانون مجازات اسلامي (مصوب 1375) متهم را به تحمل 8 ماه حبس و پنجاه ضربه شلاق محکوم و در خصوص استرداد مال مسروقه با توجه به تحویل آن به مالک، دادگاه مواجه با تکلیف نمی‌باشد و در خصوص ایراد خسارت با عنایت به پرونده و فقد دلیل حاکی از ورود خسارت و عدم احراز سوء‌نیت متهم مستندا به ماده 177 قانون آيين دادرسي كيفري حکم برائت متهم صادر و اعلام می‌كند.

رای صادره در خصوص متهم غیابی و ظرف ده روز قابل واخواهی در این دادگاه و قابل تجدیدنظر ظرف 20 روز در دادگاه تجدیدنظر می‌باشد.

در تحلیل پرونده کارشناسان حقوقی موسسه مهر پارسیان به چه نکاتی دست یافتند؟

در پرونده فوق نکات ذیل حايز اهمیت است:

رای به درستی غيابي به حساب آمده است، زیرا با توجه به ابلاغ قانونی احضاریه به متهم و عدم دفاع شفاهی یا کتبی وی در دادگاه به درستی حکم، غیابی توصیف شده است.

مطابق قانون در كليه جرايم مربوط به حقوق‌الناس و نظم عمومي كه جنبه حق‌اللهي ندارند، هرگاه متهم يا وكيل او در هيچ يك از جلسات دادگاه ‌حاضر نشده و يا لايحه نفرستاده باشند، دادگاه راي غيابي صادر مي‌كند.

اين راي پس از ابلاغ واقعي ظرف ده روز (در حال حاضر 20 روز) قابل واخواهي در دادگاه صادر كننده ‌راي مي‌باشد و پس از انقضاي مهلت واخواهي برابر قانون تجديد نظر احكام دادگاه‌ها قابل تجديدنظر است.

دوم اينكه در مورد توصیف عمل نیز به درستی نظر داده شده است؛ ولی کیفرخواست دادسرا با توجه به عدم دقت در ورود یا عدم ورود خسارت داراي اشکال است.

زیرا با توجه به عدم تحقق عنوان ایراد خسارت عمدی صرفا می‌بایست قرار مجرمیت و کیفرخواست سرقت مستوجب تعزیر باشد.

نکته آخر اينكه در مورد مجازات تعیین‌شده به نظر می‌آید، با توجه به فقدان سابقه کیفری متهم، دادگاه می‌توانست با اعمال تخفيف و تبدیل آن به جزای نقدی مجازات موثری را درباره متهم معمول دارد و در مورد برائت از سایر اتهامات نیز رای به درستی صادر شده است.

به طور كلي به نظر فارغ از مسايل فوق رای به درستی و مطابق مقررات قانونی و سایر اصول و قواعد صادر شده است و خدشه‌ای در آن وارد نیست.

وکیل شکایت سرقت خودرو

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث شکایت سرقت خودرو یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل متخصص

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

مجازات سرقت وسایل نقلیه چیست

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک متخصص

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *