مجازات مزاحمت تلفنی

مجازات مزاحمت تلفنی

مجازات مزاحمت تلفنی


امروز با بررسی مجازات مزاحمت تلفنی با شما هستیم.

مزاحمت تلفنی عبارت است از اينكه فردی با استفاده از تلفن يا ساير وسايل مخابراتی،  بدون جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقيقی يا حقوقی، موجبات اذيت و آزار و سلب آسايش طرف ديگر را فراهم کند.

مانند اينكه در نيمه‌های شب با به صدا در آوردن زنگ تلفن ديگری او را از خواب بيدار كرده و آرامش او را بر هم بزند.

دفتر حقوقی محمدرضا مهری بهترین وکیل جرایم و پرونده های کیفری در تهران، در این نوشتار به بررسی جرم مزاحمت تلفنی و مجازات های مقرر در قانون برای مزاحمت تلفنی خواهد پرداخت.

نکات مهم در بررسی مجازات مزاحمت تلفنی

  • آیا زنگ زدن از طریق اپلیکیشن های موبایلی و از طریق اینترنت هم مزاحمت تلفنی تلقی می شود؟
  • برای شکایت از جرم مزاحمت تلفنی چه اقداماتی لازم است؟
  • مجازات مزاحمت تلفنی برای بار دوم و همراه با تهدید و اخاذی چگونه تعیین می شود؟
  • بهترین وکیل پرونده مزاحمت تلفنی در شمال تهران کیست؟

انواع مزاحمت تلفنی

مزاحمت‌های تلفنی به صور گوناگون صورت می‌گيرد:

1- سوت کشيدن، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه.

2- فحاشی و بيان حرف‌های رکيک نسبت به مخاطب و در مواردی دادن اخبار کذب و غير واقعی به مخاطب و نيز بيان تهمت‌های ناروا که ممکن است عواقب وخيمی به دنبال داشته باشد.

3- عنوان اخبار کذب و تکان‌دهنده که گاهی اوقات باعث شوک آنی می‌شود و آرامش خانواده‌ها را بر هم می‌زند.

عنصر قانونی جرم مزاحمت تلفنی

بر اساس ماده 641 بخش تعزيرات قانون مجازات اسلامي، هر كس به وسيله تلفن يا دستگاه‌های مخابراتی ديگر برای اشخاص ايجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شركت مخابرات، مرتكب به حبس از يك تا 6 ماه محكوم خواهد شد.

اين ماده قانونی، مزاحمت با تلفن يا دستگاه‌های مخابراتی ديگر را جرم تلقی كرده و برای آن مجازات تعيين كرده است؛ علاوه بر آن ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تأسيس شركت مخابرات ايران مصوب سال 1366 نيز مويد اين مطلب است که می‌گويد:

هر كس وسيله مخابراتی در اختيار خود را وسيله مزاحمت ديگری قرار دهد يا با عمد و سوء نيت ارتباط ديگری را مختل كند، برای بار نخست پس از كشف، ارتباط تلفنی او به مدت يك هفته همراه با اخطار كتبی قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه‌های مربوطه خواهد بود.

مجازات مزاحمت تلفنی برای بار دوم

برای بار دوم، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار كتبی قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه‌های مربوطه و تقاضای مشترك خواهد بود.

برای بار سوم، شركت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و وديعه مشتری را پس از تسويه حساب مسترد خواهد کرد.

عنصر مادی و معنوی مزاحمت تلفنی

برای تحقق اين جرم، رفتار فيزيكی خارجی مرتكب در ايجاد ارتباط لزوماً بايد به صورت رفتار غيرمتعارف بوده و انجام آن باعث ناراحتی و سلب آسايش شنونده يا گيرنده پيام شود. بنابراين ترك فعل نمی‌تواند تشكيل‌دهنده عنصر مادی اين جرم باشد.

يعنی هر كس با علم و اطلاع از قصد ديگری مبنی بر ايجاد مزاحمت تلفنی برای شخص ثالث، اقدامی در جلوگيری از اين كار به عمل نياورد، ترك فعل او باعث تحقق عنصر مادی نمی‌شود.

مجازات مزاحمت تلفنی توام با تهدید به قتل

هرگاه ايجاد مزاحمت تلفنی همراه با جرايم ديگری مانند تهديد به قتل و اخاذی باشد، عمل مرتكب واجد عناوين متعدد ايجاد مزاحمت تلفنی (موضوع ماده 641) و نيز مشمول حكم ماده 669 قانون مجازات اسلامی خواهد بود.

ماده 669 بخش تعزيرات قانون مجازات اسلامی

هر گاه كسی ديگری را به هر نحو تهديد به قتل يا ضررهای نفسی يا شرفی يا مالی يا به افشای سری نسبت به خود يا بستگان او کند، اعم از اينكه به اين واسطه تقاضای وجه يا مال يا تقاضای انجام امر يا ترك فعلی را کرده يا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه يا زندان ازدو ماه تا دو سال محكوم خواهد شد.

گفتنی است؛ جرم مزاحمت تلفنی جرم مطلق به شمار می‌آيد و مقيد به نتيجه خاص نيست، بنابراين وجود سوء نيت‌ خاص لازم نيست بلکه مرتکب بايد دارای سوء نيت عام باشد.

مرجع رسیدگی و صدور حکم به مجازات مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پيگيری از سوی شرکت مخابرات، از طريق دادسرا و در قالب شکايت کيفری نيز قابل پيگيری است.

براي اين اقدام، کافی است به دادسرای محل سکونت يا کار خود يعنی جايی که مزاحمت در آنجا رخ داده است، مراجعه کنيد. داشتن نامه‌ای از مخابرات نيز می‌تواند باعث سرعت در کار شود.

در اين مرحله پس از ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه یا ثنا، می‌توانيد روی يک برگه کاغذ شکايت خود را مطرح ‌کنيد. و از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه و یا مراجعه مستقیم به دادسرا، شکایت خود را مطرح فرمایید.

عنوان مجرمانه اين شکايت نيز چنين است: «ايجاد مزاحمت تلفنی از طريق ارسال پيامک يا تلفن.»

همچنين در صورتی که توهين شديدی صورت گرفته باشد، شاکی می‌تواند تقاضای «اعاده حيثيت» را نيز مطرح کند. ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد که در چنين حالتی در بخش مربوط به مشتکی عنه نوشته می‌شود: «ناشناس»

بعد از اين مرحله، با ارجاع شکايت به يکی از شعبه‌هاي دادياری يا بازپرسی، با نامه‌ای که مرجع قضایی خطاب به کلانتری برای تکميل تحقيقات می‌نويسد، کلانتری از مخابرات در خصوص اين شماره تلفن استعلام و تقاضای پرينت مکالمات تلفنی را عنوان می‌کند.

ممکن است اين استعلام به طور مستقيم از سوی بازپرس یا دادیار رسیدگی کننده، خطاب به مخابرات ارسال شود اما بخش اوليه کار در اين مرحله شناسايی مزاحم است.

اين نامه‌ها نيز برای بخش بازرسی عملکرد و رسیدگی به شکایات شرکت مخابرات ارسال می‌شود. در اين بخش رديابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه قابل انجام است و حتی مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده است را رديابی و اين مساله را مشخص کند که آخرين بار، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سيم کارتی در آن فعال بوده است.

پس از اين مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاريه ارسال می‌شود و دادسرا وی را احضار و از او تحقيق می‌کند.

اگر فردی در مرحله اول در دادسرا يا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نيز برای او اخطاريه ارسال می‌شود و در نهايت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که مرجع قضایی دلايل جرم را قوی تشخيص دهد، برای او حکم جلب صادر می‌شود.

تاثیر گذشت شاکی بر مجازات مزاحمت تلفنی

از آنجايی که کيفر مرتکب جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکايت شاکی حبس از يک تا 6 ماه خواهد بود (ماده 641 قانون مجازات اسلامی)، به نظر می‌رسد در صورت گذشت شاکی تعقيب کيفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد؛ به اين دليل که اين جرم از جرايم عمومی است و قانون مجازات اسلامی اين جرم را در شمار جرايم قابل گذشت احصا نکرده است.

در مرحله بازپرسی، اگر فرد مزاحم اين مساله را بپذيرد، پرونده با صدور کيفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود.

البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد.

در اين مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می‌يابد و در صورتی که دلايل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می‌کند.

يکی از شيوه‌های اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط ‌شده است.

صدای ضبط‌ شده در رسيدگی به يک پرونده جزو امارات محسوب می‌شود و گاهی دادياران، بازپرس‌ها يا قضات اين مساله را نمی‌پذيرند. چون ممکن است با توجه به پيشرفت تکنولوژی، صداي ضبط شده، ساختگی باشد.

مجازات مزاحمت تلفنی

وکیل متخصص پرونده مزاحمت تلفنی در تهران

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

مجازات مزاحمت تلفنی

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *