اعتراض ثالث به رای داور

اعتراض ثالث به رای داور

اعتراض ثالث به رای داور


امروز با بررسی شرایط اعتراض ثالث به رای داور و معرفی بهترین وکیل پرونده داوری در ایران با شما هستیم. 

دفتر حقوقی محمدرضا مهری بهترین وکیل داوری و پرونده های ابطال رای داوری، اعتراض ثالث به رای داوری و همچنین قبول داوری در قراردادها در تهران، به بررسی تطبیقی اعتراض ثالث به رای داور خواهد پرداخت.

نمونه دادنامه اعتراض ثالث به رای داور

 دادنامه شماره 9709977575400777 مورخ 8/7/1397 موضوع پرونده 970300 شعبه 4 دادگاه عمومی حقوقی مشهد، به برخی از احکام اعتراض ثالث به رأی داور اشاره دارد:

مرجع اعتراض ثالث به رای داور کجاست؟

«… ۱- از حيث صلاحیت، اعتراض شخص ثالث به رای داوری خارج از صلاحیت داور می باشد و در صلاحیت دادگاه است زیرا داور صلاحیت خود را از قرارداد داوری اخذ می نماید که شخص ثالث در آن دخالتی نداشته است؛

طرفین دعوای اعراض ثالث به رای داور چه کسانی هستند؟

2- خواهان شخص ثالث محسوب می گردد زیرا در جریان داوری به عنوان یکی از اصحاب دعوا حضور نداشته و علی رغم اینکه طبق اثر نسبی بودن، رای داوری نمی تواند سبب تعهداتی نسبت به ثالث گردد لیکن مانند آرای دادگاه ها قابلیت استناد در مقابل اشخاص ثالث را دارد و اجرای رای داور، مخل حقوق خواهان است لذا ذينفع در طرح دعوای اعتراض ثالث محسوب می گردد؛

آیا رسیدگی به درخواست ابطال رای داور با اعتراض ثالث توامان رسیدگی می شود؟

۳- هرچند رای داوری مورد اعتراض، مورد درخواست ابطال آقای … قرار گرفته است و طبق دادنامه شماره … اعتراض وی رد شده و طی دادنامه شماره … شعبه 13 دادگاه تجدیدنظر قطعیت یافته است، ليكن درخواست ابطال رای داور از جانب آقای … نیز منافاتی با رسیدگی به دعوای اعتراض ثالث، خواهان [فعلی] ندارد و در نهایت اینکه این دادگاه تا تعیین تکلیف پرونده مذکور، رسیدگی را متوقف و با قطعیت رای داوری نسبت به رسیدگی اقدام نموده است؛

در رسیدگی به اعتراض ثالث به داوری رسیدگی ماهیتی است یا شکلی؟

۴- رسیدگی به اعتراض شخص ثالث بر عکس رسیدگی به دعوی ابطال رای داور، یک رسیدگی کامل است؛ چه اینکه رسیدگی در دعوي ابطال یک رسیدگی شکلی و در چارچوب موارد مصرحه در قانون است و فقط به امور شکلی رسیدگی می شود در حالی که در این دعوا به کلیه جهات اعم از موضوعی و حکمی رسیدگی می شود.

موضوع اعتراض ثالث به رای داور چیست؟

5- از لحاظ موضوعی، اختلاف طرفین نسبت به مالکیت آپارتمان مود تنازع می باشد که هر دو به استناد قرارداد عادی، مدعی خرید ملک از آقای … می باشند و نسبت به صحت و اصالت قراردادهای یکدیگر ایرادی ندارند و با توجه به اینکه هیچ یک از قراردادها بر دیگری ترجیجی ندارند، ملاک صحت تاریخ معامله می باشد و چون تاریخ قرارداد عادی خانم … مقدم بر تاریخ معامله خواهان می باشد؛ اعتراض وی وارد نمی باشد چه اینکه فروشنده بعد از فروش مبیع، دیگر مالکیتی بر مبیع ندارد تا حق فروش مجدد آن را داشته باشد و در صورت فروش مصداق معامله فضولی خواهد بود که با رد خریدار اولیه محکوم به بطلان خواهد بود.

علاوه بر این علی رغم اینکه طبق قانون ثبت معامله نسبت به اموال غیر منقول می بایست به صورت رسمی باشد و الا در محاکم و ادارات پذیرفته نخواهد شد لیکن این امر به معنی بی اعتباری قرارداد های عادی بین اشخاص نمی باشد بلکه طبق اثر نسبی، قراردادها بین طرفین معتبر و در قبال اشخاص ثالث باحسن نیت، طبق مفهوم عدم قابلیت استناد، غیر قابل استناد خواهد بود.

بنابراین اعتراض خواهان را وارد تشخیص نداده…». شعبه 29 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به موجب دادنامه شماره 9709975154901122 مورخ 19/9/1397 این رأی را تأیید می کند.

??? اعتراض شخص ثالث نسبت به رأی داور: چهار راه قواعد حقوقی!

این نیز دعوای دشواری است! فیلسوفان حقوق (هارت، دورکین و …) می گویند اگر برای دعوا، یک نتیجه مشخص نباشد و به عبارت دیگر، متغیرها متفاوت باشد یا یک راهکار متفق القول برای کاربران حقوقی (استادان، قضات، وکلا و ..) وجود نداشته باشد، با دعوای دشوار (hard case) مواجهیم.

به نظر، غالب مباحث در نظام حقوقی ایران را با این وصف، باید دشوار تلقی کرد! داوری که قطعاً تمام وجودش دشواری است!

اعتراض شخص ثالث به رأی داور، محل تلاقی قواعد اساسی دادرسی است؛ مانند لزوم توجه به همه دلایل خواهان از یکسو و محدود شدن دادگاه در جهات مشخص ابطال رأی داور؛ محل برخورد اصل قابلیت استناد و اصل نسبی بودن که یکی به سود آرای دادگاه و دیگری به نفع آرای داوری است؛ محل جمع شدن دعاوی مرتبط مانند جلب ثالث یا تقابل و مرکز گریز از این دعاوی (مبتنی بر یک تحلیل در حقوق داوری که این دعاوی را در حین دعوای ابطال قابل طرح نمی دانند)؛ محل توقف رأی به دلیل عدم قطعیت نسبت به ثالث و اجرای آن به دلیل قطعی بودن رأی داور؛ عجیب نیست از مقنن ما که تنها دو ماده به آن اختصاص داده است؛

چه دعاوی توسط معترض ثالث به رای داور قابل طرح است؟

ثالث با توجه به قواعد مربوط به تعیین و توصیف خواسته، می تواند هر یک از عناوین ابطال رأی داور، اعتراض به رأی داور و ابطال آن، بی اعتبار رأی داور و مانند آن را درخواست کند و سخت گیری در قالب دعوا، وجهی ندارد! رسیدگی دادگاه، حداقل از دو جهت با دعوای ابطال رأی داور که محکوم علیه اقامه می کند، متفاوت است.

اولاً دادگاه رسیدگی کامل دارد و مقید به جهات مصرح برای ابطال رأی داور نیست؛

ثانيا دادگاه نباید به صرف جهات مذکور در ماده 489 ق.آ.د.م، رأی داور را بی اعتبار اعلام کند زیرا آن جهات به زیان محکوم علیه داوری است ولی در مورد شخص ثالث، باید حق و ماهیت ادعای او را بررسی کرد و اگر رأی داور برخلاف آن باشد، بی اعتبار خواهد بود.

بنابراین اگر داور خارج از مهلت رأی صادر کند ولی شخص ثالث حقی در موضوع نداشته باشد، رأی ابطال نمی شود. به همین ترتیب اگر داور خارج از خواسته رأی داده باشد، به صرف این جهت، نباید دعوای ثالث را تأیید کرد بلکه او باید حق واقعی خود و ضرر حقیقی (نه ضرر دادرسی) را ثابت کند.

آیا رای داور می تواند مخل به حقوق شخص ثالث باشد؟

باید دانست که رأی داور برخلاف رأی دادگاه در مقابل شخص ثالث، حتی قابلیت استناد ندارد و از این رو، اعتراض ثالث تنها در جایی قابل تصور است که ادعا، برخلاف سند رسمی یا قاعده ید یا دیگر دلایل اثباتی باشد.

برای مثال، در موردی که سند اتومبیل به نام ثالث است، رأی داوری مبنی بر تحویل آن به غیر، نسبت به ثالث قابل اجرا نیست و نیازی هم به اعتراض ثالث نخواهد بود اما اگر سند به نام ثالث نباشد و او بخواهد خلاف این امر را ثابت کند، باید راه اعتراض ثالث پیش بگیرد.

در حقوق تطبیقی، برخی کشورها، قواعد مربوط به اعتراض شخص ثالث نسبت به رأی دادگاه را در خصوص آرای داوری قابل اعمال نمی دانند(بلژیک). برخی اعتراض را مقید به مهلت می دانند (لبنان)و برخی اجازه می دهند دعوای اعراض به رأی داور و اعتراض ثالث، تجمیع و همزمان رسیدگی شوند؛

در صورتی که دعوای ابطال رأی داوری، مردود شود؛ اعم از ماهوی یا شکلی و رأی داور، توسط  دادگاه تجدیدنظر تأیید شود (دعوای ابطال مصون بماند)؛ دعوای اعتراض شخص ثالث به آن در صلاحیت کدام مرجع است؟ دادگاه نخستین به عنوان قاعده عمومی یا دادگاه تجدیدنظر به این عنوان که رأی منتسب به آن مرجع شده است؟ نظر صحیح همانطور که در دادنامه شعبه 4 مشهد می بینیم، اعمال قواعد عام صلاحیت یعنی دادگاه نخستین است.

بهترین وکیل ابطال رای داور و اعتراض ثالث به رای داور

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، داوران آموزش دیده در مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران و داوران بین المللی تجاری، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

اعتراض ثالث به رای داور

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

 

4.5/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *