مشاوره حقوقی اعسار در کلاهبرداری

مشاوره حقوقی اعسار در کلاهبرداری

مشاوره حقوقی اعسار در کلاهبرداری


امروز با موضوع مشاوره حقوقی نحوه ادعای اعسار در کلاهبرداری با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

معسر کسی است که به دلیل نداشتن مالی به غیر از مستثنیات دین، قادر به تأدیه ی دیون خود نباشد.

عدم دسترسی به مال هم در حکم نداشتن مال محسوب می‌شود.

اعسار دو نوع است: اعسار از پرداخت هزینه‌ی دادرسی و اعسار از پرداخت محکوم‌به.

امروزه که ثبت دادخواست‌ها در تهران و برخی حوزه‌های قضایی دیگر از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صورت می‌گیرد، اعسار از هزینه دادرسی نیز از طریق همین دفاتر باید انجام شود.

طبق رویه فعلی دفاتر خدمات قضایی، اعسار از هزینه دادرسی، در ضمن دادخواست اصلی تقدیم می‌شود.

سوالات مهم مشاوره حقوقی اعسار در کلاهبرداری

1) آیا در جرایم مالی مانند کلاهبرداری اعسار پذیرفته می‌شود؟

2) اعسار در کلاهبرداری تحت چه شرایطی پذیرفته می‌شود؟

3) راه‌های اثبات اعسار چیست؟

چگونه اعسار را در محکومیت کلاهبرداری اثبات کنیم؟

برای این کار لازم است استشهادیه‌ای توسط مدعی اعسار تنظیم شود و توسط دو نفر امضا شود.

آدرس این دو نفر باید در استشهادیه نوشته شود.

هم‌چنین، این دو نفر باید منشأ اطلاعاتشان و این‌که خواهان را از کجا می شناسند (فامیل هستند، دوست یا همکار هستند یا…) را در استشهادیه بنویسند. میزان درآمد خواهان و وسیله امرار معاش وی و مبلغ هزینه دادرسی که درخواست معافیت از پرداخت آن شده است نیز می‌بایست در استشهادیه قید شود.

رعایت شکل تنظیم استشهادیه، مطابق مطالب فوق، ضروری است به گونه‌ای که عدم رعایت آن، در موارد زیادی، موجب رد دعوی اعسار گردیده است.

طبق ماده ۵ قانون حمایت از خانواده، در صورت عدم تمکن مالی هر یک از اصحاب دعوا، دادگاه می‌تواند پس از احراز مراتب و با توجه به اوضاع و احوال، وی را از پرداخت هزینه دادرسی، حق الزحمه کارشناسی، حق الزحمه داوری و سایر هزینه‌ها معاف یا پرداخت آن را به زمان اجرای حکم موکول کند.

هم‌چنین در صورت اقتضاء ضرورت یا وجود الزام قانونی دایر بر داشتن وکیل، دادگاه حسب مورد، رأسا یا به درخواست طرف فاقد تمکن مالی، وکیل معاضدتی تعیین می‌کند.

در این رابطه نکته حایز اهمیت این است که احراز عدم تمکن مالی توسط دادگاه، از هر طریقی می‌تواند باشد، مثلا تحقیق از طریق مرجع انتظامی و یا تشکیل جلسه دادرسی و تحقیق از شهود و یا هر طریق دیگری که دادگاه لازم بداند. نظر دادگاه در قالب تصمیم اداری و غیر قابل شکایت است.

توضيح دادخواست اعسار از پرداخت محكوم‌‌به

دادخواست اعسار از پرداخت محکومٌ به، باید ظرف یک ماه (سی روز) از ابلاغ اجرائیه تقدیم دادگاه شود و رعایت موارد شکلی و ضمایم مندرج در ماده 8 و 9 قانون نحوه ی اجرای محکومیتهای مالی ضروری است.

اعسار در محکومیت‌های مالی

در خصوص محکومیت‌های کیفری، قبلا این‌گونه بود که مستثنیات دین رعایت نمی‌شد و همه‌ی اموال محکوم‌علیه جزایی را در بر می‌گرفت اما با توجه ماده 22 قانون فعلی (مصوب 1394) که مقرر کرده: «کلیه محکومیت‌های مالی از جمله دیه، ضرر و زیان ناشی از جرم، رد مال و امثال آن جز محکومیت به پرداخت جزای نقدی مشمول این قانون خواهد بود.» لذا باید گفت، هم اکنون، رعایت مستثنیات دین در خصوص محکومیت‌های کیفری نیز رعایت می‌شود بجز جزای نقدی.

بنابراین در جرم کلاهبرداری که مجازات آن شامل زندان، رد مال و جزای نقدی است، نمی توان رد مال را از مستثنیات دین اجرا نمود. البته در ماده ی 529 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 امکان تقاضای تقسیط جزای نقدی پیش بینی شده است.

آنچه از ماده ی 7 قانون نحوه ی اجرای محکومیتهای مالی قابل برداشت می‌باشد این است که در دعوی اعسار از پرداخت مهریه و اعسار از پرداخت دیه و اعسار از پرداخت ضمان مالی، اگر طرف مقابل، نتواند دارا بودن مدعی اعسار را ثابت کند، و نتیجه‌ی استعلام مقرر در ماده ی 10 قانون مذکور نیز حاکی از اعسار وی باشد در این صورت، دعوی اعسار با سوگند مدعی اعسار (خواهان دادخواست اعسار) قابل اثبات است، به عبارت دیگر، قول مدعی اعسار مقدم بر خوانده ی دعوی اعسار خواهد بود.

اما در دعوی اعسار از پرداخت محکومیت مالی غیر از موارد مذکور، مدعی اعسار می‌بایست معسر بودن خود را از طریق شهادت شهود ثابت کند.

وکیل متخصص در اعسار در جرم کلاهبرداری

قبول وکالت در پرونده های مشاوره حقوقی اعسار در کلاهبرداری

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

 تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل مشاوره حقوقی اعسار در کلاهبرداری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین مشاوره حقوقی اعسار در کلاهبرداری

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *