مشاوره حقوقی تسهیلات بانکی

مشاوره حقوقی تسهیلات بانکی

مشاوره حقوقی تسهیلات بانکی


امروز با موضوع معرفی مشاوره حقوقی تسهیلات بانکی در خدمت شما عزیزان هستیم.

از نیا­ز­های گسترده و متنوع مشتریان بانک‌ها، نیاز تسهیلاتی جهت خرید کالاها و خدمات است، مشتریان بانک‌ها اعم از خانوارها، بنگاه‌های اقتصادی و دولت، به صورت مستمر احتیاج به خرید انواع کالاها و خدمات پیدا می­کنند.

در موارد زیادی برای تامین مالی خرید، نیاز به استفاده از منابع بانکی دارند، گرچه قراردادهای فروش اقساطی تا حدی این نیاز را تامین می‌کنند، اما محدودیت‌های فقهی و حقوقی و چارچوب­های آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آنها از سوی دیگر باعث شده که همه مطالبات مشروع و اقتصادی مشتریان پوشش داده نشود.

نکات مهم وکیل مرابحه

ماهیت عقد مرابحه چیست؟

عقد مرابحه چه موضوعاتی را در بر می­­گیرد؟

ازعقد مرابحه در عملیات بانکی به چه نحو استفاده می­شود؟

آیا وکالت درخرید، در قالب مرابحه امکان پذیر است؟

امکان استفاده ی عقد مرابحه در قالب کارتهای اعتباری وجود دارد؟

عقد مرابحه به چه معناست؟

به موجب این عقد، بانک یا موسسه اعتباری به عنوان عرضه کننده، بهای تمام شده اموال و خدمات را به اطلاع متقاضی می­رساند و سپس با افزودن مبلغ یا درصدی اضافی به عنوان سود، آن را به شکل نقدی، نسیه دفعی یا اقساطی به اقساط مساوی یا غیرمساوی در سررسید معین به متقاضی به فروش می­رساند.

موضوع عقد مرابحه چیست؟

مرابحه منحصربه کالای خاصی نیست، درحالی­که فروش اقساطی فقط کالاهای معینی را دربرمی­­‌گیرد. 

مرابحه علاوه بر پوشش گسترده کالاها برای خريد خدمات مورد نياز خانوارها، موسسات توليدی، صنعتی و حتی بازرگانی نيز قابل استفاده است، در حالی­که در فروش اقساطی چنين امکانی وجود ندارد.

شیوه پرداخت در عقد مرابحه به چه شکل است؟

از لحاظ شيوه پرداخت، فروش اقساطی ،عموما شيوه پرداخت اقساطی تدريجی را مورد توجه قرارداده است در حالی­که مرابحه ساير شيوه‌های پرداخت در عقد بيع اعم از بيع نقدی، بيع نسيه دفعی و بيع نسيه اقساطی را در برمی­گيرد.

آیا در عقد مرابحه امکان تخفیف دادن به دریافت کننده تسهیلات وجود دارد؟

درمرابحه،درصورتی­كه دريافت­کننده تسهيلات، قبل ازسررسيدهای مقرر، مبادرت به واريز قسمتی از بدهی خود نمايد، تخفيف لازم از محل سود متعلقه، متناسب با مدت باقی­مانده تا سررسيد قسط يا اقساط واريزی، به وی تعلق خواهد گرفت.

قرارداد مرابحه ی بانکی به چه شکل منعقد می­شود؟

ـ مرابحه ی سه جانبه.

ـ وکالت برای خرید با حق فسخ برای بانک.

ـ خرید وفروش با کارت بانکی.

در چه شرایطی قرارداد مرابحه سه جانبه منعقد می­شود؟

در مواردی که موضوع قرارداد مرابحه کالای با قیمت زیاد است، مانند خرید و فروش زمین، ساختمان، تاسیسات، خط تولید، کشتی، هواپیما، مواد اولیه زیاد، بعد از انجام تشریفات تعیین کالا و شناسایی فروشنده اصلی و توافق روی قیمت و نرخ سود، از فروشنده اصلی و مشتری بانک دعوت می‌شود در موعد مشخصی در بانک حاضر شوند و قرارداد خرید بانک و فروش مرابحه در یک جلسه منعقد می‌شود یعنی بانک از یک طرف کالای مورد نظر را ‌خریداری کرده و از طرف دیگر آن را می‌فروشد.

مرابحه در قالب وکالت برای خرید به چه نحور صورت می­گیرد؟

در مواردی که موضوع قرارداد مرابحه کالا با قیمت کم است، مانند لوازم­ خانگی، مصالح­ساختمانی یا خدمات مصرفی بعد ­از انجام تشریفات تعیین کالا و شناسایی فروشنده اصلی و توافق روی قیمت و نرخ سود، بانک به مشتری وکالت می‌دهد تا وی کالا را برای بانک خریداری کند.

در ضمن حق فسخ برای بانک در نظر گرفته شود؛ سپس سراغ بانک بیاید تا بانک کالا را به مشتری بفروشد، بانک با فروش کالا به مشتری، از طریق همان مشتری قیمت خرید را طی چک به فروشنده اولیه می‌رساند و مشتری با پرداخت چک، کالایی را که حالا مال خودش شده از فروشنده تحویل می‌گیرد.

آیا مرابحه می­تواند در قالب کارت اعتباری قرارگیرد؟

بانک‌ها می‌توانندتسهیلات مرابحه را به شکل کارت اعتباری ارائه کنند. از بهترین قالب­ها برای کارت اعتباری، مرابحه است که بیم ربوی بودن هم درآن نیست.

الف)کارت مرابحه موردی:

بانک با تعیین سقف تسهیلات اعطایی برای مشتری، کارت مرابحه در اختیار وی قرار می‌دهد،که مشتری­ می‌تواند با استفاده از آن، کالا و خدمات مورد نیاز خود را به وکالت از بانک برای بانک خریداری کند، بانک با احتساب سود بانکی کالاها و خدمات مذکور را به صورت الکترونیکی به دارنده کارت می‌فروشد.

(دوره محدود حداکثر یک ماهه)

ب)کارت اعتباری مستمر:

بانک با تعیین سقف تسهیلات اعطایی برای مشتری، کارت اعتباری در اختیار وی قرار می‌دهد که مشتری می‌تواند با استفاده از آن، کالاها و خدمات مورد نیاز خود را به صورت مستمر به وکالت از بانک برای بانک خریداری کند، بانک با احتساب سود بانکی کالاها و خدمات مذکور را به صورت الکترونیکی به دارنده کارت می‌فروشد(دوره ی محدود ندارند.)

شیوه ی استفاده از کارت اعتباری مرابحه چگونه است؟

پس در واقع دارنده ی کارت،وکیل بانک در خرید کالا و خدمات است و بانک طبق قرارداد متعهد می شود که تا سقف اعتبار، منابع لازم برای خرید را تامین کند.

دارنده، کارت را در دستگاه پایانه فروش قرار می دهدو بانک ناشر بعداز تایید اعتبار از طریق بانک پذیرنده، قیمت را می­پردازد.

فروشگاه پذیرنده ی کارت ،کالا را به تملک بانک ناشرکارت درمی­‌آورد وتحویل وکیل بانک(مشتری) می دهد.

دارنده ی هردو نوع کارت باید قیمت مرابحه ای کالا وخدمات را طبق زمان بندی خاص به بانک بپردازد.

بهترین وکیل بانکی ایران محمدرضا مهری

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی در زمینه عقدمرابحه توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

راه‌های ارتباطی با دفتر دکتر محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های مشاوره حقوقی تسهیلات بانکی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با دکتر مهری و سایر وکلای موسسه، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

 گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (133 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *