مطالبه قیمت عقب نشینی

مطالبه قیمت عقب نشینی

مطالبه قیمت عقب نشینی


مطالبه قیمت عقب نشینی بر اساس تبصره 6 ذیل ماده 96 قانون شهرداری ها، اراضی کوچه های عمومی و به طور کلی معابری که مورد استفاده و بهره برداری عمومی قرار می گیرد در مالکیت شهرداری است. در ماده 101 همین قانون، معابر و شوارع عمومی که در اثر تفکیک اراضی احداث می شود، متعلق به شهرداری دانسته و شهرداری در قبال تملک این گونه املاک، وجهی به مالک پرداخت نمی کند.

مفهوم مخالف آن این است که اگر احداث معبر و شارع در اثر اجرای طرح باشد، لازم است خسارت آن به مالک پرداخت شود. توضیح این که عقب نشینی املاک که در نتیجه اجرای طرح تعویض به مالکان این گونه املاک تحمیل می شود به منزله اجرای حکم ماده 101 قانون شهرداری محسوب نشده و در چنین مواردی، ماده 45 اصلاحی آیین نامه قانون ثبت املاک نیز، دلالتی بر سلب مالکیت رایگان ندارد. گروه وکلای مهر، به بررسی تخصصی چگونگی مطالبه قیمت بهای املاک عقب نشینی شده از شهرداری و ارائه مستندات این گونه پرونده ها، و انتشار آن در سایت موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان اقدام خواهد نمود

 

مستندات مطالبه قیمت عقب نشینی از شهرداری

در بند 6 ماده 100 قانون شهرداری ها، به صراحت عنوان شده که در مورد تجاوز به معابر شهر مالکین در هنگام نوسازی می بایست رعایت برهای اصلاحی را بنماید و هیچ دلالتی بر این که مالکین مقدار عقب نشینی شده را مجانی به شهرداری واگذار و تملیک نمایند، ندارد و درست است که قانونگذار در بند 6 ماده 100 اشاره ای به پرداخت معوض ننموده ولی در تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری، برای ملکی که در مسیر توسعه خیابان و گذر عمومی قرار گرفته اعم از این که دارای سابقه ثبتی باشد یا حتی به ثبت نرسیده باشد پرداخت غرامت در نظر گرفته، فلذا عدم تصریح به پرداخت معوض در این ماده به منزله تملیک مجانی نیست و تملیک رایگان نیاز به تصریح قانونگذار دارد و با توجه به این که مقدار عقب نشینی به تملک شهرداری می تواند نسبت به میزان عقب نشینی سند مالکیت بنام خود دریافت کند و مطابق تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری و ماده 45 ایین نامه مالی شهرداری ها،کوچه های عمومی جزو اموال شهرداری و در مالکیت شهرداری قرار می گیرد.

در ماده 96 قانون شهرداری مقرر شده هرگاه برای تامین احتیاجات و رفع نیازمندیهای عمومی باید تمام یا قسمتی از اراضی و املاک در محدوده شهر به تملک و تصرف شهرداری در آید، از قانون توسعه معابر 1320 استفاده نماید و ماده 96 قانون شهرداری و قانون توسعه معابر نیز هنوز، نسخ یا لغو نشده و در ماده 1 قانون اصلاح قانون توسعه معابر 1/4/1320 مقرر شده هرگاه شهرداری ها توسعه یا اصلاح یا احداث برزن، خیابان، میدان، گذر،کوی،  انهار، یا قنوات را برای تسهیل آمد و شد یا زیبایی شهر لازم بدانند طبق مقررات این قانون رفتار خواهد شد و در ماده 4 این قانون تصریح شده که شهرداری می تواند هر مقدار ملکی را که لازم بداند به بهای عادله خریداری نماید.

مطابق ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و مستفاد از مضمون رای شماره 563 مورخ 8/12/90 هیات عمومی دیوان عدالت ادرای، واگذاری رایگان قسمتی از اراضی اشخاص به شهرداری برخلاف اصل تسلیط و اعتبار حرمت مالکیت مشروع اشخاص است.

 

واگذاری تراکم در ازای تملک و  تصرف املاک

یکی از موارد شایع تامین و جبران حقوق مالکانه املاکی که قسمتی از آن ها در طرح تعریض معابر قرار می گیرد اعطای تراکم مازاد بر تراکم مجاز به مالک است که این اقدام شهرداری، خود موید اصل استحقاق مالک در دریافت معوض مقدار عقب نشینی می باشد. به صورت معمول شاهد هستیم که شهرداری برای پرداخت عوض حقوق مالکانه قسمتی از ملکی که در طرح تعریض واقع گردیده، پولی پرداخت نمی کند، بلکه مالک را ترغیب می نماید که در ازای حقوق خود مقدار بیشتری بنا در قسمت باقیمانده ملک خود احداث نماید یا این که از این امتیاز در املاک دیگر استفاده نماید و همین مساله موضوعات کاذب دیگری همچون «تراکم شناور»یعنی تراکمی که در هر ملکی قابل استفاده است و نیز بورس بازی تراکم واگذار شده یا به قولی، پولی بابت عوارض تراکم مازاد اعطایی دریافت نمی کند و در مقابل صاحب حقوق مالکانه نیز پولی بابت حقوق مالکانه واقع در طرح عمرانی یعنی طرح تعریض معبر اخذ نمی کند و این دو مطلب با یکدیدگر تهاتر می شوند .

البته به هر صورت انچه مسلم است استفاده از این وسیله برای تامین حقوق مالکانه و معوض مشروط با این می باشد که اعطا امتیاز بعنوان معوض در قبال عقب نشینی طی توافق نامه و با موافقت مالک صورت گیرد و دارنده حق حاضر شود که به جای دریافت غرامت از این امتیاز یعنی تراکم مازاد استفاده کند.با توجه به مراتب فوق می توان نتیجه گرفت، تعریض کوچه و معبر چه ناشی از اجرای طرح تفصیلی باشد یا طرح عمرانی بنا بر لایحه قانونی خرید راضی و املاک مورد احتیاج دولت و شهرداری ها مصوب 1358 و برابر ماده واحده قانون نحوه تقدیم ابنیه، املاک مورد نیاز شهرداری ها مصوب 1370 شهرداری موظف به پرداخت قیمت روز ان به مالک می باشد.

مطالبه قیمت عقب نشینی

دلایل لزوم جبران خسارت اراضی واقع در عقب نشینی

  • اصل عدم نسخ قواعد مربوط به تملک اراضی و استصحاب بقای آن
  • جریان عمومات مربوط به لزوم جبران خسارت تحدید حقوق مالکانه و جریان قواعدی مانند «برابری همه اشخاص در برابر هزینه های عمومی»، «قابلیت سرزنش بلاجبران ماندن خسارت» و اصل تسلیط و قاعده لاضرر و عدم خصوصیت معابر برای استثنا کردن و خارج نمودن از عمومات؛
  • قیاس اولویت جبران خسارت معابر واقع در عقب نشینی نسبت به اراضی واقع در حریم اماکن ناشی از اعمال حاکمیت مانند مراکز نظامی.
  • استثنایی و خلاف قاعده بوده تملک رایگان و عدم امکان تفسیر موسع آن؛ به عبارت دیگر لزوم تفسیر مضیق مقررات مربوط به تملک اراضی.
  • نظرات شورای نگهبان. به صورت کلی بدین نحو که هرگونه مصوبه که منجر به بهره برداری عمومی از املاک خصوصی، به صورت رایگان و بدون جبران حقوق مالکانه افراد شود، مردود خلاف شرع است و به صورت خاص و موردی مبنی بر این که حکم به عقب نشینی به طور رایگان خلاف موازین شرع است.
  • آرای متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری و عدم تفکیک میان انواع عقب نشینی.

 

وکیل متخصص شکایت از شهرداری

با توجه به تخصصی بودن موضوعات شکایت از شهرداری و بررسی تخصصی پرونده های ملکی، در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل متخصص شهرداری ها، با موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

مطالبه قیمت عقب نشینی

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

3.6/5 - (5 امتیاز)

4 دیدگاه

  • باسلام وآرزوی توفیق
    زمینی به مساحت تقریبی ۳۷۰۰ متر در مارلیک کرج داریم که بر اثر تعریض بلوار ۱۲۰۰ متر آن را شهرداری مالک میشود.
    معوض یا مقدار تراکمی که شهرداری تهران میدهد بسیار بالاتر وبیشتر از بعضی شهرستانها میباشد ومثلا شهرداری فردیس کرج به دلخواه میخواهد عمل کند.
    آیا وحدت رویه ای دراین مورد برای شهرداریهای کل کشور وجود دارد وآیا تا بحال شکایتی مشابه این موضوع در دیوان منتج به رای شده است ؟
    منتظر لطف شما هستم

    • سلام برای مشاوره حقوقی و اطلاع از جزییات موضوع حتما لطف کنید وقت مشاوره از طریق سایت به صورت آنلاین و یا از طریق تماس تلفنی با شماره 09120067661 اقام بفرمایید.
      بدون مطالعه مدارک و مستندات امکان پاسخگویی دقیق وجود نداره.
      موسسه حقوقی مهر پارسیان

  • با سلام.

    بنده زمینی به مساحت حدود ۶۶۶ متر را جهت مشارکت درساخت از مالک تحویل گرفتم.
    در همین زمان ملکی به مساحت حدود ۱۲۵ متر واقع در شمال زمین قبلی را خریدم و هر دو ملک را تجمیع کردم ام و بعد به شهرداری مراجعه کردم جهت دریافت جواز ساخت

    شهرداری در ازای صدور جواز ساخت به اجبار از سمت جنوب ملک اولی (زمین 666متری بر خیابان ۲۴ متری طبق طرح تفصیلی) ۸۸متر و در قسمت شمالی ملک دوم (زمین ۱۲۵ متری بر کوچه ۶ متری طبق طرح تفصیلی) ۱۸ متر درمجموعا به زمین ۷۹۱ متری حدود ۱۰۶ متر عقب نشینی داده و تاکید میکنم به اجبار شهرداری اعلام کرد (اگر این متراز عقب نشینی را کتبا بصورت رایگان به شهرداری واگزار نمایید) پروانه ساختمانی صادر میگردد در غیراین صورت امکان صدور جواز نمیباشد، مالک زمین که پیرمردی بیش از ۷۰ سال است را تحت فشار قرار داده و صورتجلسه ای مبنی بر واگزاری رایگان این ۱۰۶ متر به شهرداری را امضا نموده

    “”لازم به توضیح است شهرداری در ازای تجمیع دو ملک و عقب نشینی هیچگونه امتیازی برای ملک در زمان صدور پروانه ساخت لحاظ ننموده است””
    ضمنا یادآور میشوم در منطقه ای که این ملک واقع شده (استان البرز، شهرستان فردیس، شهر مشکین دشت) اکثریت املاک فاقد سند رسمی بوده و تقریبا ۸۵٪ املاک بصورت قولنامه ای خرید و فروش میگردد

    در پایان ضمن تشکر از عوامل محترم سایت خواهشمندم حقیر را راهنمایی نمایید که آیا با استناد به تحت فشار بودن مالک (پیرمرد ۷۰ ساله) همچنین بیسوادی و عدم آگاهی لازم از قوانین امکان پیگیری و حصول نتیجه به نفع مالک طبق توضیحات ارائه شده وجود دارد

    محمد صادق اصغری
    09016377157

    • سلام وقت به خیر
      لطف کنید با شماره های موسسه حقوقی مهر پارسیان جهت تعیین وقت مشاوره تماس بگیرید.
      درود و احترام
      متقاضی محترم🌹🙏🏻
      جهت تنظیم وقت جلسه مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری، پس از واریز وجه به شماره کارت 5047061090088226
      بانک شهر. به نام موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان ، نام و نام خانوادگی و عنوانِ موضوع مشاوره و تصویر فیش واریزی را به واتس اپ شماره

      Tel :09120067669
      ارسال نمایید .
      هزینه مشاوره حضوری و تلفنی به شرح ذیل است.
      مشاوره حضوری :
      🏛
      ۱-هزینه مشاوره حضوری با وکیل محمدرضا مهری مدیریت موسسه : ۶۰۰ هزار تومان
      ۲-هزینه مشاوره حضوری با سایر وکلای موسسه :۴۰۰ هزار تومان

      مشاوره های آنلاین و تلفنی :
      🌍
      ۱-هزینه مشاوره آنلاین با وکیل محمدرضا مهری : ۳۰۰ هزار تومان

      ۲-هزینه مشاوره آنلاین با سایر وکلا :
      ۲۰۰ هزار تومان .

      زمان مشاوره صرفا از طریق شماره موبایل فوق و پس از هماهنگی با وکلا تنظیم و اعلام می‌گردد.
      ❌توجه❌⏳
      پس از تنظیم وقت مشاوره و اعلام آن به مشاوره شونده گرامی، امکان تغییر زمان جلسه مشاوره و یا لغو جلسه مشاوره وجود ندارد.

      🌐Www.mehrilaw.com
      📞02188663925-7

      موفق و پیروز باشید🌷
      مؤسسه حقوقی مهرپارسیان⚖️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *