وکیل تنفيذ سند عادى

مشاوره حقوقی آنلاین شرق تهران

مشاوره حقوقی آنلاین شرق تهران


امروز با معرفی وکیل تنفيذ سند عادى با شما عزیزان همراه هستیم.

بر مبنای اصل صحت، مادامی که به اصالت اسناد عادی تنظیمی بین مردم خدشه‌ای (مثل ادعای جعل یا انکار) وارد نشده باشد، اصل بر صحت آن سند می‌باشد.

بنابراین طرح دعوای تنفیذ (تایید) سند عادی مسموع (قابل شنیده شدن یا رسیدگی) نیست.

بررسی موارد طرح دعوای تنفیذ (تأیید) سند عادی، بیانگر آن است که تا مادامی که سند عادی در دادگاهی مورد تردید یا ادعای جعل و انکار قرار نگرفته باشد، طرح دادخواست تنفیذ سند عادی موضوعیت ندارد و از موارد صدور قرار عدم استماع (شنیده شدن و رسیدگی) دعوا خواهد بود.

به منظور اثبات این موضوع و توضیح بیشتر نمونه‌ای از رأی قطعی دادگاه تجدیدنظر استان تهران در ادامه برای مطالعه عزیزان خواهد آمد.

رای دادگاه بدوی در پذیرش دعوای تنفیذ سند عادی

تاریخ رای نهایی:  1393/11/28

شماره رای نهایی: 9309970–3201513

درباره دادخواست آقای ج.ب. و خانم‌ها ف.، م.، ز. شهرت همگی پ.، س.الف. با وکالت آقای ی.الف. به طرفیت آقا و خانم‌ها ف.، ف. شهرت هردو پ.، م.پ. به خواسته تنفیذ (تأیید) صلح ‌نامه و سند عادی مورخه 24/2/76 مبنی بر تأیید پرداخت سهم‌الارث به انضمام (همراه) خسارت دادرسی.

به استناد فتوکپی مصدق (تأیید شده) رسید عادی مورخه 24/2/76 به شرح دادخواست تقدیمی با این توضیح که مورث خواندگان به موجب رسید عادی مورخه 24/2/76 سهم ‌الارث خود را از ماترک (اموال فرد فوت شده) مرحوم الف.پ. که مشتمل بر سهم ‌الارث آن مرحوم از ماترک مورث خواهان‌ ها بوده ‌است را مجموعا به مبلغ سه میلیون ریال از خواهان ردیف اول دریافت و مراتب به تایید شهود حاضر نیز رسیده است، حالیه تقاضای تنفیذ رسید مذکور را دارند.

خواندگان در جلسه رسیدگی ضمن تأیید رسید مذکور که به امضاء مورثشان رسیده است، اظهار می‌دارند رسید مذکور مربوط به سهم ‌الارث از نقدینگی مرحوم الف.پ. بوده ‌است و ارتباطی به ماترک خواندگان مرحوم ن.ع. ندارد.

دادگاه پس از بررسی محتویات پرونده و مستندات ابرازی (ابراز شده) و دفاع غیرمؤثر خواندگان دادگاه دعوی خواهان را وارد و ثابت تشخیص داده و مستندا به مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی و مواد 10 و 219 قانون مدنی حکم به تنفیذ رسید عادی مورخه 24/2/76 صادر و اعلام می‌دارد و از حیث تسبیب، خواندگان را به پرداخت مبلغ 000/660/1 ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان‌ها محکوم می‌نماید.

رأی صادره حضوری است و ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

دادرس شعبه 188 دادگاه عمومی حقوقی تهران

رای دادگاه تجدیدنظر در صدور قرار عدم استماع دعوای تنفیذ سند عادی

در خصوص تجدیدنظر خواهی ف.، ف. با نام خانوادگی پ. و م.پ. به طرفیت ج.ب. و خانم‌ها ف.، م.، ز. همگی پ.، س.الف. نسبت به دادنامه (حکم) شماره 00680 مورخ 28/8/93 شعبه 188 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن در مورد دعوی تجدیدنظرخواندگان مبنی بر تنفیذ صلح ‌نامه و سند عادی مورخ 24/2/76 حکم به تنفیذ (تأیید) رسید عادی مذکور به علاوه پرداخت خسارت دادرسی صادر شده است.

دادگاه با توجه به اینکه سند مدرکیه خواهان‌های بدوی (مرحله اول) دلالت بر آن دارد که آقای ع.پ.کلیه اموال منقول و غیرمنقول از جمله مبلغ سه میلیون ریال وجه نقد را مربوط به مرحوم الف.پ. و مرحوم ن.پ. را از فرزند آن مرحوم به نام ج.پ. تحویل گرفته است که متعاقب آن خواهان‌ های بدوی با طرح این موضوع که مورث خواندگان بدوی سهم ‌الارث خود از ماترک مرحوم الف.پ. را دریافت کرده ‌است، تقاضای تنفیذ رسید فوق را نموده‌اند و دادگاه بشرح دادنامه تجدیدنظر خواسته حکم صادره نموده است.

اموال منقول اموالی هستند که قابل نقل مکان و جابجایی هستند مانند خودرو، اموال غیر منقول، اموالی هستند که قابل نقل مکان و جابجایی نیستند مانند خانه و زمین.

اما در این مرحله از رسیدگی، از آنجا که اصل بر صحت و تایید اسناد و مدارک تنظیمی از سوی افراد می‌باشد مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

بنابراین در پرونده حاضر هر چند که سند فوق مؤید (تأییدکننده) اقرار آقای ع.پ. به دریافت سهم ‌الارث خود می‌باشد و تا زمانی که نسبت به آن ادعای جعل و یا انکار در مقام دفاع و یا مدعی در دعاوی احتمالی نشده است، اصل بر صحت آن است و طرح دعوی تنفیذ قابلیت استماع (شنیده شدن و رسیدگی) ندارد.

لذا مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی و ماده 2 قانون مرقوم، با نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته قرار رد دعوی خواهان‌‌های بدوی را صادر و اعلام می‌نماید. این رای قطعی است.

رئیس شعبه 32 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه

وکیل تنفیذ سند عادی

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی حضوری یا آنلاین با برترین تیم وکلای ایران دارید، با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

گروه وکلای برتر ایران، امکان مشاوره درباره نحوه تنظیم دادخواست تنفیذ سند عادی و همچنین تهیه لایحه دفاعیه در پرونده های حقوقی را برای عزیزان دارد.

دپارتمان حقوقی گروه وکلای مهر

5/5 - (13 امتیاز)

7 دیدگاه

  • سلام من با برادرم بر سر یک ملک اختلاف داشتیم و ایشون مدعی بودن من ملک تصرف کردم و من دادخواست بابت تنفیذ سند دادم که قرار عدم استماع صادر شده میخواستم بدونم دلیلش چیه ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بر مبنای اصل صحت، مادامی که به اصالت اسناد عادی تنظیمی بین مردم خدشهای (مثل ادعای جعل یا انکار) وارد نشده باشد، اصل بر صحت آن سند میباشد. بنابراین طرح دعوای تنفیذ (تایید) سند عادی مسموع (قابل شنیده شدن یا رسیدگی) نیست.

  • سلام. خسته نباشید و امیدوارم حالتون خوب باشه . ما یه کاغذی داریم از برادرم که در اون نوشته از سهم الارث پدرمون 4 میلیون تومن پولش رو تمام کمال گرفته ولی الان میگه نگرفتم. من ازش یه رسید دارم اونم رفته از ما شکایت کرده من با این رسیدم چیکار میتونم کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      شما بابت رسیدی که دارید، باید تنفیذش را از دادگاه بخواهید، زیرا رسید شما بر روی سند عادی تنظیم شده است.

  • باسلام و‌ وقت بخیر، اگر اصل سندی عادی، معدوم شده باشد و دیگر موجود نباشد، ولی کپی آن سند دست وکیل باشد، آن کپی معتبر است یا باید به طریق دیگری اثبات کنیم؟با تشکر

    • سلام وقت شما بخیر
      البته اگر کپی سند موکل دست وکیل دادگستری باشد وکیل دادگستری میتواند رونوشت مدارک موکل خود را برابر اصل نماید. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور اسناد عادی با شماره 09120067663 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *