وکیل ابطال قرارداد رهنی بانک

وکیل ابطال قرارداد رهنی بانک

وکیل ابطال قرارداد رهنی بانک


با معرفی وکیل ابطال قرارداد رهنی بانک همراه شما هستیم.

وکیل ابطال قرارداد رهنی بانک، در خصوص  ابطال سند رهنی  بیان داشتند که ابطال این اسناد نیاز به مقدماتی دارد که باید در مشاوره با وکیل تخصصی پولی و بانکی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

نمونه پرونده های موفق بانکی

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع وکیل ابطال قرارداد رهنی بانک پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان می‌ باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌ توانید با شماره تماس‌ های موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان که در آخر مقاله درج شده‌ اند نیز، تماس حاصل نمایید.

بررسی ماهیت، شرایط و مرجع صالح رسیدگی به دعوای ابطال سند رهنی بانکی در نظام حقوق ایران

از آن ­جا که دعاوی بانکی در طی سال ­های اخیر بسیار افزایش یافته، پیچیدگی و تنوع مسائل پیش روی بانک ­ها و سایر موسسه­ های مالی نیز قابل توجه است و از آن ­جایی که مدیریت صنعت مالی و مقررات بطور فزاینده ­ای دشوار می ­شود و بانک ‌ها به ‌عنوان یک نهاد اقتصادی وظایف متنوعی را برعهده دارند که در پی آن، مسئولیت‌ های حقوقی فراوانی نیز به وجود می‌ آیند و در نتیجه دعاوی بانکی در سیستم قضایی هر کشوری یک موضوع طبیعی و رایج است و به ­نحوی که در جوامع امروزی بانک­ ها به ­عنوان واسطه بین صنعت، تجارت، تولید و اشتغال نقش موثری ایفاء می­ کنند و اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت ­های تولیدی و خدماتی و اقتصادی خود ناچار به داشتن ارتباط مستقیم با نظام بانکی و موسسه ­های مالی و اعتباری می­ باشند و در این راه اقدام به اخذ تسهیلات از بانک­ ها می نمایند.

ابطال سند رهنی بانک

ابطال سند رهنی بانک از جمله دعاوی هست که امروز در مراجع قضایی مطرح می ­شود معنی سندی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و بطور کامل قانونی است، در صورتی ­که سند رهنی به هر دلیلی قانونی تنظیم نشود امکان ابطال آن وجود دارد.

سند رهنی

سند رهنی که جهت اخذ تسهیلات در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و به امضاء طرفین و سردفتر می ­رسد و در آن مالی برای دین یا ضمانت انجام تعهد به وثیقه گرفته می­ شود، به ­تعبیر دیگر هر سندی که  بانک جهت حصول اطمینان از استرداد تسهیلات پرداختی یا انجام تعهد وام گیرنده یا متعهد در دفتر اسناد رسمی تنظیم می ­شوند و در آن مال منقول یا غیرمنقول وام گیرنده یا شخص ثالث را به وثیقه می گیرد سند رهنی می ­باشد. طبق سند رهنی، فرد بدهکار می‌ تواند، ملک خود را  به صورت وثیقه در رهن طلبکار قرار دهد.

گاهی اوقات شرایطی پیش می‌ آید که فرد می‌ تواند درخواست ابطال سند رهنی را داشته باشد. برای مثال زمانی که شخص ملک دیگری را ملک خود معرفی کرده و در رهن قرار دهد و مالک آن ملک متوجه موضوع شود، می‌ تواند درخواست ابطال سند رهنی را ارائه دهد.

دعوای ابطال سند رهنی

در مواردی که بانک در موقع اعطای وام سند ملکی را به ­عنوان ضمانت اخذ وام دریافت کرده و به ­عبارتی سند ملک در رهن بانک قرار گرفته شده، در صورتی ­که مشتری به تمام تعهدهای خود عمل کند و اقساط را به ­موقع پرداخت نماید، بطوری ­که در حال تسویه قرار بگیرند، ولی بانک به ­هر دلیل غیرقانونی از فک رهن خودداری کند، در این صورت وام گیرنده یا وثیقه گذار حق طرح دعوای فک رهن علیه بانک را خواهند داشت. دعوای فک رهن علیه بانکی که به موقع سند را آزاد نکرده، در دادگاه عمومی­ – حقوقی محل وقوع مال غیرمنقول و با پرداخت هزینه دادرسی دعوای مالی صورت می­ گیرد.

اسباب طرح دعوای ابطال سند رهنی

اسباب طرح دعوای ابطال سند رهنی به شرح ذیل عبارتند از؛

  •  باطل بودن قرارداد بانکی،
  • تقدم عقد رهن نسبت به اصل دین،
  • عدم قبض مال مرهونه،
  • معامله فضولی،
  • اختصاص سند رهنی سابق بر دین جدید.

موارد ابطال سند رهنی بانک

موارد ابطال سند رهنی بانک به ­شرح ذیل عبارتند از؛

  • اگر قرارداد بانکی که مبنای سند رهنی است، باطل باشد.
  • تقدم عقد رهن نسبت به اصل دین.
  • عدم قبض مال مرهونه و شرط صحت بودن قبض در عقد رهن.
  • زمانی که تسهیلات بانکی دریافتی، خواهان تسویه شود و یا اینکه رهن مجدد قرار دادن، مضمون سند رهنی تسهیلات دوم باشد.

ماهیت دعوای ابطال سند رهنی

ابطال سند رهنی طبق رویه قضایی حاکم یک دعوای مالی است اما بهای خواسته به مقدار اعلامیه خواهان یا براساس مبلغ درج شده در سند رهنی است اختلاف نظرهایی وجود دارد رویه قضایی که بطور کلی ­انجام می­ شود، این است که تقویم بهای خواسته با نظر خواهان است.

مرجع صالح رسیدگی به دعوای ابطال سند رهنی بانکی

مرجع صالح رسیدگی به دعوای ابطال سند رهنی بانکی از حیث صلاحیت ذاتی در صلاحیت دادگاه ­های عمومی – حقوقی بوده و از حیث صلاحیت محلی در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول ­می­ باشد، در نتیجه دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است.

نکته­ های مهم در ارتباط با دعوای ابطال سند رهنی

  1. کسی که به موجب مبایعه نامه عادی، ادعای مالکیت ملک را دارد و سند رسمی ندارد، در دادگاه به عنوان مالک شناخته نمی­ شود و نمی­ تواند دادخواست ابطال سند رهنی را مطرح نماید، بلکه باید قبل از این کار دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح نماید.
  2. بایستی همزمان و یا قبل از دادخواست ابطال سند رسمی، حسب مورد باید تأیید بطلان عقد رهن موضوع سند رهنی نیز از دادگاه خواسته شود، چرا که ابطال سند رهنی، فرع بر بطلان عقد رهن است.
  3. بعضی وقت ­ها ممکن است که دادخواست ابطال سند رسمی، همزمان با دادخواست توقیف و ابطال اجرائیه موضوع سند رهنی تقدیم شود. در چنین حالتی ابتدا در دادگاه محل وقوع ملک به دادخواست ابطال سند رهنی رسیدگی می­ شود و بعد از صدور حکم قطعی مبنی بر ابطال سند، به خواسته توقیف و ابطال اجرائیه، رسیدگی می­ شود.

وکیل بانکی چیست؟

وکیل ابطال قرارداد رهنی بانک

نمونه دادخواست ابطال قرارداد بانکی

وکیل ابطال قرارداد رهنی بانک

باید به تمام دستورالعمل‌ ها و بخشنامه‌ های مرتبط و قوانین پولی بانکی مسلط باشد و تجربه کافی در موضوع چنین پرونده‌ هایی را داشته باشد.

اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد موضوع وکیل ابطال قرارداد رهنی بانک هستید، می‌ توانید از وکلای متخصص و با تجربه در این زمینه کمک دریافت نمایید تا شما را از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمایی و کمک کنند.

بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری متانکلائی را معرفی می‌ کنیم که دارای بهترین و با تجربه‌ ترین وکلا در این زمینه می‌ باشد.

جهت دریافت نوبت مشاوره در زمینه ابطال قرارداد رهنی بانک، می‌ توانید با شماره تماس‌ های موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

راهن در قرارداد بانکی کیست؟

فردی که سند ملک خود را در گرو (وثیقه)، نزد بانک قرار می‌ دهد را راهن می‌ گویند.

برای ابطال سند رهنی چه اقداماتی باید انجام داد؟

چنانچه مالک ملکی که ملک خود را برای شخص دیگری به رهن می‌ گذارد، دچار ضرر شده باشد، می‌ تواند دعوای ابطال سند را طرح نماید و برای طرح شکایت، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در محل وقوع ملک مراجعه نماید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل وکیل ابطال قرارداد رهنی بانک در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (110 امتیاز)

6 دیدگاه

  • سلام من تاجیک هستم
    ضامنت شرکتی برای دریافت وام انجام دادم و الان سند من که در رهن بانک بوده توقیف و به مزایده گذاشته شده چون سند قبلیم کفایت اقساط و سود وام را نداشته بانک یک سند دیگه من رو توقیف کرده آیا اینکار قانونی؟

    • سلام وقت شما بخیر
      جهت اظهار نظر تخصصی نياز به بررسی قرارداد و مستندات شما میباشد. میتوانید جهت هماهنگی تایم مشاوره با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام خدمت شما
    من با آقای محمد علی مهری پرونده بانکی داشتم. که موضوع ابطال مزایده بانکی بود من ضامن برادرم شدم  وام برداشتن و پرداخت نکردن و ایشون برای من تونستن ابطال مزایده بگیرن. واقعا ممنونم

  • سلام و وقت بخیر، من ملکی را در سال 97 به نفع خود توقیف کرده ام و بعد از مدتی متوجه شدم که ملک رفع توقیف شده است و مالک آن بعد از رفع توقیف در رهن بانک قرار داده است. به اجرای احکام مراجعه و اجرای احکام اعلام کرد که در خصوص رفع توقیف اشتباهی سهوی توسط اجرا صورت گرفته است. حال سوال این هست چون رفع توقیف از ملک غیر قانونی و اشتباه بوده و چون ملک پس از این اشتباه در رهن قرار گرفته، می توان تقاضای ابطال قرارداد رهنی نمود؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، وفق مواد 56 و 57 قانون اجرای احکام مدنی قابل انجام است. میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور بانکی با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *