وکیل اعاده دادرسی کیفری

وکیل اعاده دادرسی کیفری

وکیل اعاده دادرسی کیفری


امروز با موضوع وکیل اعاده دادرسی کیفری در خدمت شما عزیزان هستیم.

وقتی رای دادگاه کیفری قطعیت پیدا می­کند، فرض بر این است که کلیه مراحل رسیدگی در دادگاه، اعم از بدوی (نخستین) و تجدیدنظر به درستی صورت گرفته و رای قابل اجراست.

اما قضات هم عاری از خطا و اشتباه نیستد؛ به همین علت، اعاده دادرسی برای اعتراض به آرای قطعی ­شده پیش ­بینی شده است.

فرض کنید کسی به موجب حکم قطعی به اعدام به دلیل ارتکاب قتل محکوم می­شود، اما دلایل جدیدی بعدا به دست می آید که مقتول زنده است.

یا جعلی بودن اسنادی که در دادگاه به آن استناد شده، بعد از صدورحکم­ قطعی ثابت میشود و…

در این مقاله سعی کردیم شما را با شرایط و دلایل اعاده دادرسی در امور کیفری آشنا کنیم و در آخر نمونه رأیی که در نتیجه اعاده دادرسی ماده 474 توسط دادگاه تجدیدنظر صادر گردیده است را بررسی خواهیم نمود.

قبل از هر چیز، اگر درگیر پرونده و دعاوی حقوقی مانند دعاوی ملکی یا دعوای کیفری مانند کلاهبرداری و… هستید، جهت دسترسی به بهترین وکلای پایه یک دادگستری از طریق شماره تماس های درج شده در این مقاله با ما در تماس باشید.

سوالات مهم وکیل اعاده دادرسی کیفری

کدام مرجع، صالح به رسیدگی درخواست اعاده دادرسی کیفری است؟

چگونه باید برای اعاده دادرسی اقدام کرد؟

پس از قبول درخواست اعاده دادرسی، پرونده به کجا ارسال می­شود؟

آیا می­توان با اعاده­ دادرسی جلوی اجرای حکم را گرفت؟

چند روز بعد از صدور رای می­توان درخواست اعاده دادرسی کرد؟

کدام مرجع به اعاده دادرسی رسیدگی می­کند؟

تقاضای اعاده دادرسی در دعاوی و پرونده‌های کیفری به دیوان عالی کشور تقدیم می­شود.

دادگاه بدوی (نخستین) و تجدیدنظر حق ندارد که به این درخواست رسیدگی کنند و باید این تقاضا را به دیوان ارجاع دهند.

دیوان عالی کشور پس از بررسی درخواست اعاده دادرسی، اگر دلیل اعاده دادرسی منطبق با جهات (دلایل) اعاده دادرسی در قانون باشد، رسیدگی مجدد به پرونده را از یک دادگاه هم ­عرض با دادگاه صادرکننده حکم قطعی، می­خواهد.

دادگاه هم­ عرضی که دیوان پرونده را به آن ارسال می­کند، کدام دادگاه است؟

منظور از دادگاه هم ­عرض این است که:

مثلا شخصی به اتهام کلاهبرداری در شعبه سه دادگاه عمومی کیفری شهرستان به حبس محکوم می­شود و به علت عدم تجدیدنظر، رای قطعی می­شود؛

محکوم­ علیه از آن اعاده دادرسی می­‌نماید و درخواست هم در دیوان قبول می­شود. در این­جا دیوان، پرونده را به شعبه­ ی دیگری از همان دادگاه شهرستان ارسال می­کند.

طبق رأی وحدت رویه دادگاه صادر کننده حکم قطعی، دادگاهی است که حکم آن بر اثر تأیید مرجع تجدیدنظر یا در اثر اسقاط یا عدم تجدیدنظرخواهی قطعی شده است؛ نه دادگاهی که حکم غیر قطعی را تأیید کرده است.

اگر دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی (نخستین) را نقض نماید و خود رأی جدیدی را صادر کند، دادگاه صادرکننده حکم قطعی، دادگاه تجدیدنظر خواهد بود.

قبول درخواست اعاده‌ دادرسی در دیوان، دادگاه را مکلف نمی­کند که رأی قبلی را نقض و رأی جدید صادر کند یا اصلا ممکن است آن را تأیید کند.

آیا با درخواست اعاده دادرسی، اجرای حکم متوقف می­شود؟

اگر دیوان عالی درخواست اعاده را بپذیرد، اجرای حکم تا زمان رسیدگی دوباره و صدور حکم مجدد، به تعویق خواهد افتاد؛ ولی برای جلوگیری از فرار محکوم­ علیه (شخصی که حکم به ضرر او صادر شده است)، تامین (تضمین) مناسب از وی گرفته می­شود.

مهلت درخواست اعاده دادرسی در دعاوی کیفری چند روز است؟

اعاده دادرسی برخلاف تجدیدنظر دارای مهلت خاصی نیست.

در هر زمانی قابل طرح است؛ در صورت عدم پذیرش اعاده دادرسی، و به اصطلاح رد آن، درخواست اعاده دادرسی مجددا امکان­پذیر است؛

هم­چنین اعاده دادرسی مقید به تعداد دفعات معینی نیست.

آرایی که پس از قبول اعاده دادرسی صادر می­شوند، قطعی است؟

 آرایی که پس از درخواست اعاده دادرسی در دادگاه هم ­عرض صادر می­شوند، قطعی نیستند و اگر قابلیت تجدیدنظرخواهی داشته باشند، می­توان از آن­ها تجدیدنظر کرد.

در صورت پذیرش درخواست اعاده دادرسی، نسبت به حکمی که پس از آن صادر شود، دیگر امکان پذیرش اعاده دادرسی به همان دلیل میسر نخواهد بود.

نمونه رأیی که در نتیجه اعاده دادرسی ماده 474 آیین دادرسی کیفری از شعبه هم عرض دادگاه تجدید نظر استان تهران صادر شده است:

پرونده کلاسه 1400—–6920000052694 شعبه 48 دادگاه تجديدنظر استان تهران تصمیم نهايی شماره

140068—08188

تجديدنظرخواه:

آقای الف.ب فرزند ع با وكالت آقای محمد نمازيان فرزند عبداله و آقای محمدرضا مهري متانكالئي فرزندحسینعلي به نشاني استان تهران…

تجديدنظرخوانده:

دادسراي عمومي و انقالب مركز تهران – معاون دادستان به نشاني تهران – میدان 15 خرداد – ساختمان مركزي دادسراي عمومي و انقلاب تهران

اتهام ها:

1 .جعل

2 .استفاده از سند مجعول

رای دادگاه

در خصوص درخواست اعاده دادرسی آقای الف.ب با وکالت آقای محمد نمازيان و آقای محمدرضا مهري

متانكالئي نسبت به دادنامه شماره 99—428 مورخ 25/8/99 ناظر بر دادنامه شماره 99—027 مورخ /1/99

11 صادره از شعبه ۶۷ دادگاه تجديدنظر استان تهران که در مقام تجديدنظرخواهی از دادنامه 9–090 مورخ 11/2/98

صادره از شعبه ۱۰۱۹ دادگاه کیفری دو تهران اصدار يافته و حسب آن متقاضی اعاده دادرسی به دو فقره سه سال حبس تعزیری بابت اتهامات جعل دو فقره دانشنامه دوره لیسانس و ريز نمرات دانشگاه آزاد و يک فقره استفاده از سند مجعول محکوم شده و ۲۸ ماه از مجازات قابل اجراء به مدت سه سال تعلیق شده است.

شعبه سی و دوم ديوان عالی محترم کشور به موجب دادنامه شماره 140—517 مورخ 31/5/14000 مقرر داشته نظر به اينکه گواهی مترجم اسناد موضوع اتهام و حکم مبنی بر ارائه اسناد توسط غیر از محکوم علیه آقای الف.ب ادعای عدم تهیه و استفاده از آنها را مقرون (نزدیک) به بند ج ماده ۴۷۴ و صدر ماده به صحت مینمايند.

لذا تقاضای متقاضی اعاده دادرسی قابل پذيرش است و مستند به ماده ۴۷۶ از قانون آيین دادرسی کیفری ضمن تجويز (اجازه) اعاده دادرسی، رسیدگی مجدد را به دادگاه هم عرض محول نموده است.

با توجه به اظهارات متقاضی اعاده دادرسی مبنی بر اينکه بنده اسناد مجعول را ارائه نکردم و اطلاعی از آن ندارم درخواست مهاجرت به آژانس—- داده ام و اينکه دلیلی بر ارائه اسناد مجعول و علم و اطلاع مشارالیه (ایشان) از استفاده از اسناد مجعول ارائه نشده و گواهی مترجم اسناد رسمی نیز دلالت بر اين دارد اسناد مجعول توسط شخصی غیر از متقاضی اعاده دادرسی ارائه شده، درخواست اعاده دادرسی مشارالیه (ایشان) وارد بوده است.

لذا به استناد مواد مرقوم (نوشته شده) و اصل برائت و ماده ۴ قانون آيین دادرسی کیفری و ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴۸0 قانون صدرالذکر ضمن نقض دادنامه‌های مرقوم حکم برائت متقاضی اعاده دادرسی را صادر و اعلام می نمايد رای صادره قطعی است.
رئیس شعبه 48 دادگاه تجديدنظراستان تهران مستشاردادگاه
نشاني: تهران- ميدان هروي – خيابان وفامنش – مجتمع قضايي غدير (دادگاههاي تجديد نظر استان تهران)

 

جهات پذیرش اعاده دادرسی در دعاوی کیفری در قانون منحصرا ذکر شده است؛ برای آگاهی درباره این­که پرونده­ ی شما امکان اعاده دادرسی دارد یا خیر، حتما با وکیل اعاده دادرسی کیفری اقدام کنید.

وکیل اعاده دادرسی کیفری

قبول وکالت در پرونده های اعاده دادرسی کیفری، مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

جهت هماهنگی با موسسه حقوقی مهرپارسیان با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و سایر وکلای متخصص و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره همراه وکیل اعاده دادرسی کیفری

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

شماره تلفن دفتر وکیل اعاده دادرسی کیفری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (81 امتیاز)

18 دیدگاه

    • سلام وقت به خیر
      ابتدا باید پرونده شما مورد بررسی دقیق وکیل تخصصی اعاده دادرسی قرار بگیره و اگر شهادت شهود واقعا موید اتفاق جدیدی باشه شاید بشه به عنوان دلیل جدید استفاده کرد.

  • سلام

    در صورتی که دادگاه درخواست اجراي احکام یا محکوم علیه به اعمال تخفیف موضوع ماده 45 الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1396 که در اجراي ماده 10 قانون مجازات اسلامی مصوب 1396 با اصلاحات و
    الحاقات بعدي به عمل آمده است را قابل پذیرش نداند و آن را رد کند.
    آیا تصمیم دادگاه در این خصوص قابل اعاده دادرسی موضوع ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفري مصوب 1392 با اصلاحات بعدي است یا خیر؟

    • سلام و احترام

      درخواست اعاده دادرسی موضوع ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفري مصوب 1392 در خصوص احکام محکومیت قطعی دادگاهها است و فرض استعلام از شمول این حکم خروج موضوعی دارد.

  • سلام ببخشید ما برای اعاده دادرسی پرونده قتل باید کجا بریم من برادرم مرتکب قتل شده و به ما گفتن باید اعاده دادرسی کنیم ؟

    • سلام دوست عزیز
      تقاضای اعاده دادرسی در دعاوی و پرونده‌های کیفری به دیوان عالی کشور تقدیم می‌شود. دادگاه بدوی (نخستین) و تجدید نظر حق ندارد که به این درخواست رسیدگی کنند و باید این تقاضا را به دیوان ارجاع دهند. دیوان عالی کشور پس از بررسی درخواست اعاده دادرسی، اگر دلیل اعاده دادرسی منطبق با جهات (دلایل) اعاده دادرسی در قانون باشد، رسیدگی مجدد به پرونده را از یک دادگاه هم عرض با دادگاه صادرکننده حکم قطعی، می‌خواهد. شما باید تقاضای اعاده دادرسی را در دفاتر خدمات قضایی ثبت کنید، تا به دیوانعالی کشور ارجاع شود.

  • سلام مادرم یه پرونده کیفری دارد باید اعاده دادرسی بدیم یه وکیل حرفه ای در زمینه اعاده دادرسی کیفری بهم معرفی کنید و اینکه تضمینی است؟

    • سلام دوست عزیز
      وقت بخیر، در زمینه جرایم کیفری و اعاده دادرسی، آقای محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری را معرفی می‌نماییم. جهت رزو وقت مشاوره تخصصی با شماره 09120067664 تماس بگیرید و ما هیچگونه تضمینی در نتیجه امور قضایی نخواهیم داشت.

    • سلام دوست عزیز
      خیر، برای ثبت درخواست خود، باید از طریق دادگستری کل استان محل سکونت اقدام نمایید. از طریق دفاتر خدمات قضایی درخواست اعمال ماده ۴۷۷، امکان پذیر نمی‌باشد.

  • برادرم به 7 ماه حبس محکوم شده بخاطر ترک انفاق . در دیوان اعاده دادرسی داده که قرار قبولی اعاده دادرسی از سوی شعبه دیوان عالی کشور صادر شد. سوالم اینه در شعبه هم عرض تجدید نظر ممکن رای اصراری صادر شود یا نتیجه حکم برائته؟

    • سلام دوست عزیز
      سوال شما کامل نیست، ولی با توجه به فرض سوال، به دلیل اینکه رسیدگی مجدد انجام می‌شود، امکان صدور رای اصراری یا برائت وجود دارد. هر چند نفقه زن صرفا شامل پرداخت وجه نمی‌باشد و اگر منزل و تمامی مایحتاج زندگی فراهم بوده است، عملا نبايد محكوم شوید.

  • با سلام و عرض ادب. بنده ملکی را 1 سال پیش خریداری کردم بعد از گذشت مدتی متوجه شدم که ملک قبل از من به شخص دیگری فروخته شده. دادگاه حقوقی قولنامه ی خریدار دوم که بنده هستم رو ابطال کرده، اما متعاقبا دادگاه کیفری حکم به حبس و رد عین مال به نفع بنده را صادر نموده، آیا بنده می‌توانم اعاده دادرسی با حکم کیفری مبنی بر رد عین مال، بابت نقض دادنامه حقوقی دهم؟ ممنونمیشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز
      بله، چون صدور حکم در دادگاه کیفری برای دادگاه حقوقی لازم اتباع است. شما می‌توانید طبق ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری اعاده دادرسی کنید. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر ومشاوره با وکیل متخصص در خصوص اعاده دادسی با شماره 02188663926 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *