وکیل توهین و افترا

وکیل توهین و افترا

وکیل توهین و افترا


امروز با موضوع وکیل توهین و افترا با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

در بسیاری از موارد پیش آمده که به راحتی دیگران را به امری متهم می‌نماییم که به عینه ندیده‌ایم.

و در رابطه با آن که شخص مرتکب آن عمل را مرتکب شده، آگاهی کامل و اطمینان نداشتیم.

این موضوع منجر به از بین رفتن آبروی آن شخص می‌شود و قانونگذار تعرض به حیثیت و آبروی افراد را جرم محسوب می‌کند، در نتیجه توهین و افترا از جرایمی است که قانون گذار برای آن مجازات در قانون پیش بینی کرده است.

نکات مهم وکیل توهین و افترا

برای تحقق جرم افترا چه شرایطی لازم است؟

چه مجازاتی برای توهین و افترا در نظر گرفته شده است؟

توهین و افترا چیست؟

توهین زمانی اتفاق ‌‌می‌افتد که هتک حرمتی به فردی صورت گیرد و این هتک حرمت لزوما ‌‌‌نمی‌باید فعل مجرمانه‌‌‌ای باشد.

توهین می تواند با گفتار، کردار، نوشتار و حتی اشارات دست و چشم و نظایر آن باشد، مثل آب دهان به روی دیگری انداختن، هل دادن تحقیر آمیز دیگری باشد، همچنین شخصیت مخاطب در قضاوت عرف و توهینی که به ایشان شده است بسیار تاثیر گذار است.

افترا به این معناست که شخصی به نفر دیگر نسبتی را بدهد که ضمن توهین آمیز بودن، واقعیت نداشته باشد.

به طور مثال اگر به شخصی نسبت کلاهبردار بودن بزنیم، در حالی که ثابت شود وی به هیچ وجه کلاهبردار نبوده است، جرم افترا اتفاق افتاده است.

توجه داشته باشید زمانی که افترا به صورت شفاهی انجام شود، فرد شاکی باید بتواند آن را ثابت کرده و نسبت به آسیب‌‌هایی که از بابت این افترا به وجود آمده است، مدارکی محکمه پسند ارایه دهد.

اما در صورتی که افترا نوشتاری باشد و مثلا در روزنامه یا نشریه‌‌‌ای آورده شود، آسیب‌‌ها و اثبات آن ساده تر خواهد بود.

شرایط لازم برای تحقق جرم توهین و افترا

انتساب جرم به دیگری:

نسبت دادن اعمالی که جرم نیست ولی برخلاف شرع است جرم افترا نیست برای مثال اگر کسی را متهم به بی تقوایی یا بی عدالتی کنیم جرم افترا صورت نگرفته است.

صراحت انتساب:

یعنی مرتکب باید جرمی را صریحاً نسبت دهد مثلا بگوید فلانی دزدی کرده یا آدم کشته است ولی بکار بردن کلمات و واژه هایی مثل جانی و بزهکار جرم افترا نبوده و ممکن است جرم توهین محسوب شود.

عدم توانایی اثبات جرم از طرف افترا زننده:

هر گاه افترا زننده بتواند اثبات نماید که طرف مقابل که مخاطب افترا بوده مرتکب جرم انتسابی شده است جرم افترا صورت نگرفته است.

مجازات جرم توهین و افترا

مجازات توهین در صورت اثبات از طرف شاکی، ‌‌می‌تواند طبق نظر قاضی و بسته به میزان آن، از پرداخت جزای نقدی تا ضربات شلاق باشد.

لازم به ذکر است که توهین چه به صورت شفاهی یا بدنی و چه به صورت کتبی و حتی ارسال پیامک قابل پیگرد قانونی است و در صورت اثبات شامل مجازات توهین ‌‌می‌شود.

همین طور به خاطر داشته باشید مجازات توهین و حتک هرمت موجب ایجاد سو پیشینه‌‌ی موثر برای فرد نخواهد شد.

مجازات افترا پس از اثبات آن ‌‌می‌تواند از یک ماه تا یک سال باشد و همین طور تا ۷۴ ضربه شلاق نیز با تشخیص قاضی امکان پذیر خواهد بود.

همین طور در نشر اکاذیب که در رسانه‌‌های عمو‌‌می‌ به چاپ رسیده باشند، مجازات ‌‌می‌تواند از دو ماه تا دو سال باشد.

دقت کنید، در افترا و هتک حرمت‌‌هایی که جنبه‌‌ی عمو‌‌می‌ پیدا ‌‌می‌کند، قانون گذار سختگیری بیشتری داشته است و موضوع شکل جدی تری به خود ‌‌می‌گیرد.

به طور مثال زمانی که به شخصیت‌‌های اجتماعی و سیاسی و شناخته شده هتک حرمت و افترا صورت ‌‌می‌پذیرد، جرم بزرگ تر بوده و مجازات آن نیز به نسبت سنگین‌تر خواهد بود.

وکیل تضمینی شکایت توهین و افترا

قبول وکالت در پرونده های شکایت توهین و افترا

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل توهین و افترا

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین توهین و افترا

9120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

8 دیدگاه

  • سلام، وقت بخیر. پدر ما از بزرگای صنف چینی فروش بازار اصفهان بود عمرشو داد به شما، حالا کسی که قبلا پادوی بابام بود و بابای من دستش رو گرفت الان دیگه به نون و نوایی رسیدن (بازم صدقه سری بابای خدا بیامرزم) حالا این آقا با بچه هاش برای اینکه ابروی چندین ساله بابای منو ببرن، همه جا گفتن بابای فلانی که دستش به دهنش میرسه یعنی بابام، از نزول پولدار شده اما خودش کلی به ما بدهکار بوده. از ما شکایت کردن و حسابدار ما نشون داد به دادگاه ما حسابامونو دادیم یه چیزیم اضافه دادیم (خواسته خود بابام بوده)، حالا حرفشون غلط در اومده ولی ابروی ما رفته. چیکار میتونیم بکنیم؟

    • سلام، شما می‌توانید با طرح دعوا به طرفیت ایشان مبنی بر ایراد اتهام و افترای وارده مستند به ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری تمام ضرر و زیان‌های مادی و معنوی و منافع ممکن الحصولی که مصداق تلف قرار گرفته‌اند را مطالبه نمایید.

  • سلام. بنده با صاحب خانه ام در مورد اجاره بهای ملک دعوا کردم و او اقدام به فحاشی و بی احترامی به بنده نمود، چگونه میتوانم از او شکایت کنم؟ ممنون از پاسخگویی شما.

    • سلام. با عنایت بر ماده 608 قانون مجازات اسلامی: توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار‌ تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. چنانچه توهین مزبور شامل حد قذف باشد، بر اساس ماده 250 قانون مجازات اسلامی باب حدود، حد قذف 80 ضربه شلاق است.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق وکلای متخصص، می‌توانید با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *