وکیل قتل عمد جنوب تهران

وکیل قتل عمد جنوب تهران

وکیل قتل عمد جنوب تهران


امروز با موضوع وکیل قتل عمد جنوب تهران با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

قتل نفس از بزرگ‌ترین صدمات بدنی است که علیه بشر اتفاق می‌افتد و از جرایمی است که همیشه منفور بوده و از قدیم‌الایام، بشر در مقابل قتل واکنش و عکس‌العمل شدیدی نشان داده اند.

علمای حقوق کیفری وقتی جرم را بر مبنای شدت و ضعف طبقه‌بندی می‌نمایند، قتل در صدر آن قرار می‌گیرد.

در حقوق اسلام، قتل نفس از بزرگ‌ترین گناهان محسوب می‌شود، به‌طوری‌که در آیه‌ی 32 سوره‌ی مائده در قرآن کریم، کشتن انسان بی‌گناه معادل کشتن تمام انسان‌ها تلقی شده است.

ازاین‌رو از قدیم‌الایام در‌نظام‌های حقوقی مختلف مجازات‌های سنگینی برای مرتکبان این دسته جرایم پیش‌بینی‌شده است.

نکات مهم وکیل قتل عمد جنوب تهران

مجازات جرم قتل شبه عمد چیست؟

چه زمانی قصاص برای شخص مرتکب قتل در نظر گرفته می‌شود؟

وجه افتراق جرایم قتل عمد قتل شبه عمد و خطای محض چیست؟

قتل عمد

قتل عمد گرفتن جان دیگری بدون مجوز شرعی و قانونی است.

هرکسی جان دیگری را بدون مجوز بگیرد قاتل و مستوجب مجازات است. قتل دارای انواع مختلفی است که قتل عمدی می‌تواند به قصاص قاتل منجر شود اما تشخیص دقیق اینکه قتلی عمدی است یا غیرعمدی، شرایطی دارد که در سیر تحول قوانین مختلف قابل بررسی است

چنانچه شخص قاتل قصد ارتکاب جنایت را نداشته ولی عملی انجام داده که نوعا کشنده است و نسبت به این امر هم آگاه بوده و قانونگذار به دلیل این آگاهی و در واقع کوتاهی، قتل ارتکابی توسط وی را در شمار قتل عمد آورده.

لازم به ذکر است اصل نیز آگاهی مرتکب نسبت به این امر است که عمل او نوعا کشنده است و اگر او بخواهد از مصداق قتل عمد خارج شود بایدعدم آگاهی خود را نسبت به اینکه که عمل او نوعا کشنده است اثبات کند و اگر او نتواند این عدم آگاهی را به اثبات برساند قتل او عمدی است.

قتل شبه عمد

هرگاه مرتکب نسبت به مجنی علیه قصد رفتاری را داشته باشد لکن قصد جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته باشد و از مواردی که که مشمول تعریف جنایت عمدی می گردد، نباشد.

هرگاه مرتکب عدم آگاهی نسبت به موضوع داشت مانند اینکه جنایتی را با اعتقاد به اینکه موضوع رفتار وی شی یا حیوان  است به مجنی علیه وارد کند، سپس خلاف آن معلوم گردد.

چنانچه مرتکب جنایتی را با اعتقاد به اینکه مجنی علیه مرتکب جرم حدی است که موجب سلب حیات است.

یا مرتکب جرم حدی است که مستوجب قطع عضو است یا مستحق قصاص نفس یا عضو است یا متجاوز و کسی که تجاوز او قریب الوقوع است و یا در دفاع مشروع شخصی است که جنایتی بر او وارد می شود یا زانی و زانیه نسبت به شوهر زانیه در غیر موارد اکراه و اضطرار است، وارد سازد و بعد خلاف آن معلوم شود

جنایت به علت تقصیر مرتکب واقع شود، مشروط بر اینکه جنایت واقع شده یا نظیر آن، مشمول تعریف جنایت عمدی نباشد.

خطای محض

در حالت خواب و بیهوشی و مانند آنها اتفاق افتاده باشد مگر اینکه شخص مرتکب آگاه و متوجه باشد که اقدام او نوعا موجب جنایت برشخص دیگری می گردد.

در اینصورت جنایت عمدی محسوب می گردد.

به وسیله صغیر و مجنون و مانند آنها واقع شود.

جنایتی که در آن شخص مرتکب نه قصد جنایت بر مجنی علیه را داشته باشد و نه قصد ایراد فعل واقع شده بر او را، مانند اینکه تیری به قصد شکار رها کند و به فردی برخورد نماید مگر اینکه مرتکب آگاه و متوجه باشد که اقدام او نوعا سبب جنایت برشخص دیگری می گردد که در اینصورت جنایت عمدی محسوب می‌گردد.

مجازات جرم قتل عمد

جرم قتل عمد، دارای مجازات قصاص نفس است. یعنی اولیای دم مقتول میتوانند خواهان قصاص قاتل شوند.

البته در مواردی دو طرف می‌توانند صلح و گذشت کنند یا اینکه به جای قصاص، دیه برای مقتول تعیین کنند.

در جنایات عمدی‌ای که مستوجبِ قصاصِ قاتل است اما قصاص صورت نگرفته و دیه باید پرداخت شود ظرف ۱ سال باید به خانواده مقتول تأدیه شود.

از سوی دیگر در چنین فرضی که شخص مرتکب قتل عمد شده اما قصاص صورت نمی‌گیرد، علاوه بر پرداخت دیه، مرتکب به مجازات ۳ تا ۱۰ سال حبس نیز محکوم می‌گردد

مجازات جرم قتل شبه عمد

از آن جایی که این نوع قتل عمدی نیست، پس  قصاص برای آن واجب تلقی نمی ‌شود و مجازات در نظر گرفته شده برای آن پرداخت دیه توسط خود شخص مرتکب است.

البته در خصوص اینکه آیا مرتکب زندانی هم می‌شود یا نه، اختلاف عقیده داریم اما دست‌کم در مورد قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی مرتکب علاوه بر پرداخت دیه، مجازات حبس نیز دارد.

در سایر موارد حکم به پرداخت دیه توسط شخص مرتکب، قطعی است.

مجازات جرم قتل خطای محض

قتلِ خطا همانند قتل شبه عمد مستوجب پرداخت دیه است. با این تفاوت که در شبه عمد دیه توسط خود مرتکب پرداخت می‌شود اما در خطای محض، عاقله‌ی شخص مرتکب، ملزم به پرداخت دیه هستند.

وکیل تضمینی قتل عمد جنوب تهران

قبول وکالت در پرونده های قتل مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل قتل عمد تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین قتل عمد تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *