وکیل قوانین شکار و صید

وکیل قوانین شکار و صید

وکیل قوانین شکار و صید


با موضوع وکیل قوانین شکار و صید یا همان وکیل شکارچی و صیاد با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

شکار یا نخجیر کُشتن یا به چنگ آوردن موجودی زنده توسط موجود زنده دیگر است.

به کسی که شکار می‌ کند نیز شکارچی، یا نخجیربان گویند.

شکار جانوران توسط انسان برای تجارت شاملِ؛ فروش پوست و مو، استخوان و عاج، گوشت و دیگر اجزای بدن یا برای تفریح (به اسم ورزش) انجام می‌ شود.

در کنار حقوق حیوانات حقوق شکارچیان و صیادان نیز مورد احترام قانون قرار گرفته است.

لیکن در قرآن کریم به ضرورت پرهیز از شکار و صید حیوانات، با انگیزه‌ ای جز تامین نیازهای خوراکی اشاره شده است:

خداى تعالى دنبال بیان حكم شكار و در آخر آن فرموده:

(وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسابِ)

تا اشاره كرده باشد به اینكه در مساله شكار كردن باید از خدا ترسید،

و بیهوده‌ حیوانات وحشی را بى‌ جان ننموده و در كشتن آن ها اسراف نورزید.

صرفا به منظور تفریح و سرگرمى و یا خودنمایى و زورمندى شكار نكرد.

باید دانست كه خداى تعالى در حسابگرى سریع است، و کیفر ظلم و تعدى را قبل از آخرت در همین دنیا مى‌ دهد، و این ظلم‌ها و تجاوزها و دام اندازی‌ ها و بى خبر كشتن حیوانات بى زبان همانطور كه بسیار به چشم خود دیده‌ ایم جز سوء عاقبت و نكبت ثمره‌ اى ندارد.

پس از مسایلی که در مورد شکار جانوران وحشی و انقراض برخی از گونه‌ های جانوری و نیز کشته‌ شدن محیط بانان و جنگلبانان به‌ دست شکارچیان غیرِ مجاز در ایران به‌ وجود آمد، دولت و سازمان محیط زیست تلاش بسیاری را برای مقابله با این پدیده بکار بستند. سرانجام قانونی تصویب شد که بر اساس آن جریمه شکار جانوران وحشی با توجه به ماده سوّمِ قانون شکار و صید، بطور متوسط حدود پنج برابر و برخی از گونه‌ ها تا بیش از ۱۰ برابر افزایش یافت.

جهت دریافت مشاوره از وکیل قوانین شکار و صید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعرفه‌ های جریمه شکار غیرمجاز در ایران

در تعرفه‌ های جدید برخی از جریمه‌ ها تا ۱۶ برابر نیز افزایش یافته‌ است که نشان از اهمیت حفظ گونه‌ های جانوری دارد.

در تعرفه جدید جریمه پلنگ از ۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان و یوزپلنگ از ۲۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته‌ است.

جریمه گوزن زرد ایرانی از ۵ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان، مرال و شوکا از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۳۵ میلیون تومان و قوچ و میش و کل و بز و جبیر به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین انواع نهنگ‌ ها از ۱۵ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و فک خزری در دوره قبل جریمه‌ ای نداشت.

اما در جدول جدید جریمه ۱۵ میلیون تومانی برای آن در نظر گرفته شده‌است.

چه مجازاتی در انتظار شکارچیان متخلف است؟

هركس مرتكب اعمال زیر شود به مجازات حبس از نود و یک روز تا سه سال یا جزای نقدی از 60 میلیون ریال تا 85 میلیون ریال و در صورت تكرار به هر دو مجازات محكوم می‌ شود.

شكار جانوران وحشی كمیاب و در معرض خطر انقراض از قبیل؛ جیبیر، گورخر، گوزن زرد ایرانی، یوزپلنگ، تمساح (‌كروكودیل)، هوبره و میش ‌مرغ.

شكار در پارک ‌های ملی

شكار، صید و یا كشتار جانوران وحشی با استفاده از سموم و مواد منفجره و امثال آن و شكار به صورت تعقیب با استفاده از وسیله نقلیه موتوری و‌ همچنین كشتار آنان به طریق جرگه و محاصره دسته‌ جمعی.

هر كس مبادرت به زنده ‌گیری، شكار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و صدور پرندگان شكاری از قبیل؛ شاهین، بحری، بالابان و دلیجه كند‌ علاوه بر محكومیت به حداكثر مجازات حبس مقرر فوق به جزای نقدی از 60 میلیون ریال تا 120 میلیون ریال محكوم خواهد شد.

مبادرت به اقداماتی كه موجبات آلودگی آب دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان با مواد غیرنفتی را فراهم آورده و باعث مرگ و میر آبزیان یا به ‌خطر افتادن محیط زیست آنان شود.

جهت دریافت مشاوره از وکیل قوانین شکار و صید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات آتش زدن پارک های ملی

ایجاد یا فراهم كردن مقدمات آتش ‌سوزی در پارك ‌های ملی و آثار طبیعی ملی و مناطق حفاظت شده یا پناهگاه‌ های حیات وحش بر اثر بی ‌مبالاتی یا‌ عدم رعایت مقررات محیط زیست و یا تخلف از نظامات دولتی.

در صورت ایجاد آتش ‌سوزی عمدی در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی، مرتكب به مجازات‌ های مقرر در ماده (675) قانون مجازات ‌اسلامی محكوم خواهد شد.

نحوه توقیف وسایل شکار

وسایل شكار و صید از قبیل؛ تفنگ، فشنگ، نورافكن، دوربین چشمی، تور و قلاب ماهیگیری و سایر ادوات ارتكاب جرم كه مرتكبان اعمال‌ یاد شده بالا به همراه دارند و همچنین موتورسیكلت ‌هایی كه مرتكبان اعمال بالا بطور مستقیم برای شكار مورد استفاده قرار می ‌دهند توسط سازمان‌ توقیف و این وسایل تا خاتمه رسیدگی و صدور حكم قطعی زیرنظر سازمان به صورت امانی نگهداری شده و دادگاه پس از صدور حكم نسبت به اموال ‌یاد شده تعیین تكلیف می ‌كند.

آیا شروع به شکار جرم است؟

شروع بشكار جانوران وحشی بر خلاف مقررات این قانون قابل تعقیب و مجازات میباشد و مرتكب بحداقل مجازات ‌مقرر محكوم خواهد شد.

گزارش خلاف واقع ماموران سازمان شکاربانی چه آثاری برای آن ها در پی خواهد داشت؟

در صورتی كه گزارش مامور سازمان بر خلاف واقع باشد مامور مزبور به دو برابر كیفر جرمی كه موضوع گزارش بوده محكوم خواهد شد.

در مواردی كه مامور شكاربانی با اطلاع از وقوع جرائم مذكور در این قانون از جریان امر به مقام مسئول گزارش ندهد بر حسب مورد به حداكثر مجازات ‌مقرر محكوم خواهد شد. ‌

هرگاه مامورین سازمان خود مرتكب جرائم مندرج در این قانون شوند و یا در ارتكاب جرم مشاركت یا معاونت داشته باشند بر حسب ‌مورد به حداكثر مجازات مقرر در این قانون محكوم خواهند شد. ‌

برای شناخت تعریف قانونی از جانوران وحشی به مطالب ذیل توجه کنید

در آئین نامه صید جانوران وحشی به گروه‌ های ذل تقسیم شده‌ اند؛

جانوران وحشی بومی، جانوران وحشی غیربومی، جانوران وحشی در معرض خطر انقراض، جانوران وحشی حمایت شده و حفاظت شده، جانوران وحشی عادی، جانوران وحشی زیانكار و آسیب رسان.

جانوران وحشی:

جانورانی كه منشأ طبیعی داشته و ذاتا به صورت وحشی در طبیعت زندگی و تولید مثل می كنند.

جانوران وحشی موضوع این آئین نامه اعم از؛ پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان، بی مهرگان و آبزیان می باشند.

جانوران وحشی بومی:

جانوران وحشی كه در طبیعت ایران زندگی می كنند.

جانوران وحشی در اسارت نیز مشمول این تعریف می باشند.

جانوران وحشی غیربومی:

جانوران وحشی كه بومی ایران نبوده و به هر ترتیب از خارج به كشور وارد شده یا می شوند.

جانوران وحشی در معرض خطر انقراض:

جانوران وحشی كه به دلیل جمعیت كم یا قرار گرفتن در شرایط زیستی بحرانی و یا تهدیدات ناشی از فعالیت های انسانی و تخریب زیستگاه یا تغییرات محیطی و زیست بومی و مانند آن ها در معرض خطر نابودی قرار دارند.

جهت دریافت مشاوره از وکیل قوانین شکار و صید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

جانوران وحشی حمایت شده و حفاظت شده:

جانوران وحشی كه با عوامل تهدیدكننده طبیعی و انسانی یا تخریب زیستگاه با كاهش جمعیت مواجه بوده و چنانچه مورد حمایت و حفاظت ویژه قرار نگیرند، در معرض خطر انقراض خواهند بود.

جانوران وحشی عادی:

جانوران وحشی كه از لحاظ وضعیت زیستی و جمعیتی شرایط مناسبی داشته و در معرض خطر انقراض نیستند.

جانوران وحشی زیانكار و آسیب رسان:

جانوران وحشی كه به دلیل افزایش تراز جمعیت سرزمینی مورد تائید سازمان، موجب ورود خسارت به انسان یا مزارع، باغات و دام و یا سایر گونه های جانوری و گیاهی می شوند.

قرق اختصاصی چیست؟

محدوده ای از جنگل، مرتع، آب (به جز محدوده های مقرر در ماده (29) قانون شكار و صید – مصوب 1346 – با اصلاحات بعدی آن) و آب بندان، كوهستان و زمین های بایر یا دایر كه پروانه شكار و صید در آن با رعایت حقوق اشخاص و مقررات مربوط به حفظ و تكثیر و بهره برداری از جانوران قابل شكار و صید، پس از هماهنگی با مقامات صلاحیت دار وزارت جهاد كشاورزی از طرف سازمان برای مدت معین به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می گردد.

ایجاد قرق اختصاصی در مناطق چهارگانه موضوع بند (الف) ماده (3) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست – مصوب 1353- با اصلاحات بعدی آن، ممنوع است.

به چه جایی شكارگاه اختصاصی می‌دگویند؟

محدوده ای محصور كه جانوران وحشی در آن تكثیر می شوند یا جانوران وحشی كه در اسارت تكثیر شده اند، به منظور شكار در آنجا رهاسازی می گردند.

مرجع تشخیص مصادیق بندهای این ماده شورای عالی حفاظت محیط زیست می باشد.

چند نوع پروانه شکار و صید وجود دارد؟

پروانه های شكار و صید مذكور در قانون شكار و صید به صورت پروانه های عادی، ویژه و انتفاعی صادر می گردند.

پروانه های عادی بر حسب درخواست به متقاضیان شكار جانوران وحشی قابل شكار یا صید برای یک یا چند دسته یا مجموع آن ها صادر می گردد.

برای مواردی است كه مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های پنج گانه زیر نباشد:

1- محدودیت و ممنوعیت زمانی (فصول، روزها و ساعات)

2- محدودیت و ممنوعیت مكانی (پارک های ملی، مناطق حفاظت شده، پناهگاه های حیات وحش، اثر طبیعی ملی، قرق های اختصاصی و مناطق شكار ممنوع)

3- محدودیت و ممنوعیت نوعی (جانوران در معرض خطر انقراض و حمایت شده و حفاظت شده)

4- محدودیت و ممنوعیت طریقی (انواع اسلحه و مهمات و روش ها و ابزار)

5- محدودیت و ممنوعیت اعلامی از سوی سازمان دامپزشكی كشور راجع به شیوع بیماری ها در جانوران وحشی كه قابل انتقال به انسان است.

پروانه های ویژه برای شكار و صید در مناطق حفاظت‏ شده، پناهگاه های حیات وحش، قرق های اختصاصی و همچنین شكار و صید جانوران حمایت شده و حفاظت شده صادر می گردند.

پروانه های انتفاعی حسب مورد برای شكار و صید جانوران وحشی قابل شكار و صید كه جنبه حرفه ای یا كسب یا تجارت داشته باشد و همچنین برای خرید و فروش، عرضه، نگهداری، صادرات، واردات، صادرات مجدد، تكثیر و پرورش جانوران وحشی قابل شكار و صید اعم از زنده یا مرده یا اجزای آن ها صادر می شود.

آیا تاکسیدرمی نیاز به پروانه دارد؟

خرید و فروش، آكنده سازی (تاكسیدرمی)، عرضه، نگهداری، حمل، صادرات، واردات و صادرات مجدد كلیه جانوران وحشی (اعم از بومی و غیربومی) زنده و كشته و اجزای آن ها و جانوران وحشی آكنده سازی (تاكسیدرمی) شده بدون تحصیل پروانه از سازمان ممنوع است و متخلفین علاوه بر جبران ضرر و زیان وارده مشمول مجازات های موضوع ماده (10) قانون شكار و صید – مصوب 1346 – با اصلاحات بعدی آن می شوند.

جهت دریافت مشاوره از وکیل قوانین شکار و صید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دفترچه های شناسایی چکارچیان تحت چه شرایطی تمدید خواهد شد؟

تمدید یا تجدید دفترچه های شناسایی شكارچیان نسبت به برگزاری دوره های آموزشی قوانین و مقررات شكار و صید اقدام و گواهی آموزشی مربوط را صادر نماید.

مقامات مسئول در صورتی مبادرت به صدور یا تمدید اعتبار پروانه های حمل اسلحه شكاری می نمایند كه متقاضی طبق مقررات شكار دارای پروانه معتبر شكار باشد.

صدور پروانه حمل و نگهداری سلاح شكاری برای افراد دارای سابقه كیفری موثر و افراد فاقد گواهی آموزشی ممنوع است.

مرجع لغو پروانه شکار

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سایر مقامات صلاحیتدار به تقاضای سازمان، پروانه حمل اسلحه كسانی را كه برخلاف مقررات شكار عمل نمایند لغو خواهد نمود.

وکیل قوانین شکار و صید

دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمدرضا مهری متانکلائی بنا به مقتضیات روز جامعه تصمیم به اجرایی کردن سریع تر پروژه استارت آپ وکیل در ایران نموده است.

با توجه به ضرورت کم کردن حجم مراجعین به اماکن عمومی.

کم کردن رفت و آمدهای غیر ضروری شهروندان در سطح شهر.

کمک به متمرکز شدن امور اداری، حقوقی و مالیاتی شهروندان در سراسر ایران.

سایت جدید دفتر حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی با عنوان وکیل آنلاین آغاز به کار نموده است.

دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.

ارائه منظم اطلاعات و مشاوره حقوقی رایگان صرفا از طریق درج مقالات علمی حقوقی.

امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.

مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی پس از تعیین وقت قبلی.

عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.

امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تائید هیات مدیره.

قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

در صورت نیاز به خدمات مشاوره حقوقی، تهیه و تنظیم لوایح و دادخواست و شکواییه های حقوقی، تنظیم قرارداد های حقوقی، مالیاتی و اداری با دفتر حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره از وکیل قوانین شکار و صید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس با دفتر محمدرضا مهری متانکلائی

021-88663925

021-88663926

021-88663927

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده کیفری تهران

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *