چجوری مستاجر را بیرون کنیم

چجوری مستاجر را بیرون کنیم

چجوری مستاجر را بیرون کنیم در برخی موارد مستاجرانپس انعقاد قرارداد اجاره به تعهدات قراردادی خویش اعم از پرداخ


امروز با موضوع چجوری مستاجر را بیرون کنیم با شما مخاطبان گرانقدر همراه هستیم.

در برخی موارد مستاجرانپس انعقاد قرارداد اجاره به تعهدات قراردادی خویش اعم از پرداخت به موقع اجور و یا اقدام به تخلیه در زمان انقضا اجاره و یا زمان معینه نمی‌نمایند.

یا بدون داشتن اختیار ملک مورد اجاره را به شخص ثالثی منتقل می‌نماید.

یا اینکه از مورد اجاره استفاده‌ای غیر از آنچه در قرارداد و قوانین موضوعه مقرر گشته می‎‌نمایند که از این رهگذر باعث ورود خسارت به موجر یا همان صاحبخانه می‌شوند.

اما راهکارهایی که قانونگذار برای جلوگیری از اقدامات این قبیل اشخاص در نظر گرفته است، در اغلب موارد موجرین نمی‌توانند، ملک خویش را از تصرف مستاجر خارج نمایند، در این مقاله با ما همراه باشید تا از قوانین اجاره در خصوص طرق بیرون کردن مستاجر آگاه شوید.

نکات مهم

مالکان در چه صورت می‌توانندملک خود را فوری ازتصرف مستاجر تخلیه کنند؟

مالک در چه صورتی می‌تواند فورا مستاجر را بیرون کند؟     

حکم تخلیه چه تفاوتی با دستور تخلیه دارد؟

موجر کیست؟

به شرح ماده ۴۴۶ قانون مدنی اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود، اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره گویند.

مستاجر در قبال پرداخت اجاره بها، مالک منافع عین مورد اجاره می‌شود، نه خود موضوع اجاره.

قرارداد اجاره صحیح به چه شکل باید تنظیم شده باشد؟

قرارداد اجاره غیر رسمی( یعنی در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم نشده باشد) حال این قرارداد توسط موجر و مستاجر روی یک برگ کاغذ چاپی تنظیم شده باشد یا توسط دفاتر املاک تنظیم شده باشد٬ در این صورت فرقی نمی‌کند٬ باید در انتهای آن علاوه بر موجر و مستاجر دو نفر شاهد قرارداد هم آن را امضاء کرده باشد تا از ضمانت اجراهای ممکن بهره مند گردد

برای تخلیه فوری ملک چه شرایطی لازم است؟

مدت اجاره منقضی شده باشد.

یا مستاجر از پرداخت بیش از سه ماه مبلغ اجاره ٬ امتناع ورزد.

یا در صورت شرط عدم انتقال به غیر اجاره داده باشد.

یا محل مورد اجاره را مورد استفاده (غیر مشروع) کرده باشد. یا به هر علت دیگر…

در این صورت موجر می‌تواند در عریضه خود(دادخواست به شورای حل اختلاف) محل وقوع ملک مراجعه کند و خواسته‌ی خود را دستور تخلیه فوری بنویسد نه حکم تخلیه و پس از آن بررسی این مرجع قضایی دستور تخلیه ملک صادر می‌شود و ظرف۷۲ ساعت اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است اگر تقاضای حکم کند٬ رویه حکم تخلیه اجرا می‌شود که با صدور این حکم با مهلت ۲۰ روز حق تجدید نظر خواهی اعتراض ایجاد می‌شود.

رویه‌ای طولانی بر آن حاکم می‌شود و پس از طی مدت طولانی ٬ چنانچه حکم به نفع مالک صادر شود پس از آن مالک باید تقاضای صدور اجراییه کند. و در اجراییه باز مهلت ۱۰ روز اعتراض باید طی شود.

چنانچه اعتراض به اجراییه نشود و یا اعتراض شد اما اعتراض او پذیرفته نشود٬ در این صورت تخلیه ملک انجام می‌پذیرد.

در صورت انقضا مدت اجاره یا نسبت به تخلیه اقدام نمایید یا اجاره دیگر تنظیم و مدت آن را هر چند کوتاه مشخص و شرایط فوق را رعایت نمایید تا در صورت لزوم رویه طولانی دادرسی برآن حاکم نشود.

رسیدگی شورای حل اختلاف به دعاوی اجاره به چه شکل است؟

مطابق با بند ب. ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴ رسیدگی به تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه، در صلاحیت شورای حل اختلاف می‌باشد.

عدم تخلیه ملک ‌پس از پایان مدت اجاره چه آثاری برای مستاجر دارد؟

با انقضا موعد اگر مستاجر از تخلیه مورد اجاره امتناع کند به درخواست موجر، دستور فوری تخلیه از مرجع رسیدگی کننده صادرمی گردد و اگر مدت اجاره منقضی نگردیده باشده پس از تعیین وقت و رسیدگی و در صورت ذی حق بودن موجر و مطابقت خواسته با قرارداد اجاره و قوانین و مقررات، حکم تخلیه صادر می‌گردد.

حکم تخلیه برخلاف دستور تخلیه قابل اعتراض و تجدیدنظر خواهی می‌باشد.

رسیدگی به درخواست تخلیه عین مستاجره چنانچه ملک مورد اجاره مسکونی باشد، به موجب مقررات قانون شورای حل اختلاف، در صلاحیت شورا خواهد بود؛ اما چنانچه قرارداد اجاره مربوط به ملک تجاری و تابع مقررات پرداخت حق کسب و پیشه و سرقفلی باشد مرجع درخواست تخلیه دادگاه محل خواهد بود. همچنین به موجب مقررات شورای حل اختلاف چنانچه طرح دعوا و درخواست تخلیه ملک مورد اجاره به طرفیت دوایر، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی مطرح شود شورای حل اختلاف فاقد صلاحیت رسیدگی است و مرجع رسیدگی به آن دادگاه محل خواهد بود.

مهلت مستاجر پس از صدور دستور تخلیه برای خالی کردن ملک چند روز است؟

پس از ابلاغ دستور تخلیه مستاجر مکلف است ظرف سه روز پس از ابلاغ دستور دادگاه یا شورای حل اختلاف نسبت به تخلیه اقدام نماید. این مهلت در خصوص حکم تخلیه ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه می‌باشد.

اگر موجر مبلغی به عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض الحسنه و… از مستاجر دریافت کرده باشد تخلیه و تحویل مورد اجاره موکول به استرداد آن سند یا وجه به مستاجر است.

اگر سند اجاره رسمی چه تفاوتی به حال موجر و مستاجر خواهد داشت؟

اگر سند اجاره رسمی باشد برای تخلیه مورد اجاره فرم اجرائیه از قسمت اجرای اداره ثبت اسناد تهیه و پس از تکمیل، درخواست صدور اجرائیه از دفترخانه‌ای که قرارداد اجاره تنظیم کرده به عمل می‌آید.

دفترخانه اقدام به صدور اجرائیه نموده و اوراق اجرائیه را ظرف ۲۴ ساعت و در سه نسخه با قید تخلیه محل مورد اجاره به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک محل ارسال و آن اداره ظرف ۲۴ ساعت نسبت به تشکیل پرونده و صدور ابلاغ اقدام نموده و مامور اجرا نیز مکلف است ظرف ۴۸ ساعت اجرائیه را به مستاجر ابلاغ نماید و مستاجر موظف است ظرف ۳ روز از تاریخ ابلاغ نسبت به تخلیه اقدام نماید.

جهت اجرای حکم تخلیه موجر موظف است مبلغ ودیعه و یا رسید پرداخت آن به مستاجر را به دایره اجرا تسلیم نماید. در صورت ادعای مالی نسبت به مستاجر، موجر همزمان در دادگاه یا مرجع صالح اقامه دعوی نموده و دستور توقیف تمام یا قسمتی مبلغ ودیعه را به دایره اجرا تحویل می‌دهد.

وکیل تضمینی تخلیه

قبول وکالت در پرونده های موجر و مستاجر تهران مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

 تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل چجوری مستاجر را بیرون کنیم

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *