کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس

کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس

کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس


در گروه وکلای کیفری موسسه حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی جرم کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس پرداخته است و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی، می‌باشد.

بورس نوعی بازار است که در آن اموال و دارایی‌های اشخاص متفاوت معامله می‌شود و انواع مختلفی دارد مثلا بورس ارز، بورس کالا و بورس اوراق بهادار.
سرمایه گذاری در بورس نوعی فعالیت اقتصادی است که مورد حمایت و پشتیبانی قانون و دولت قرار گرفته است.
افراد زیادی سرمایه خود را وارد بازار بورس کرده‌اند اما در همین حین عده‌ای از افراد سودجو به دنبال کلاهبرداری از افرادی هستند که سرمایه خود را وارد بورس نموده‌اند.
در این نوشته سعی شده که تمام ابعاد کلاهبرداری در این بازار اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد؛ اما چنانچه درگیر کلاهبرداری از طریق سرمایه‌گذاری در بورس شده‌اید و نیازمند مشورت گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری هستید با شماره‌های مندرج در انتهای این صفحه تماس بگیرید.

سوالات مهمی که پیرامون موضوع کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس، بررسی می‌شوند:

1. کلاهبرداری چیست؟
2. به چه شیوه‌های کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس، انجام می‌شود؟
3. چه قانونی مرتبط با جرایم بورسی می‌باشد؟
4. وکیل حرفه‌ای در حوزه کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس، کیست؟

کلاهبرداری چیست:

کلاهبرداری جرمی است که در آن شخص کلاهبردار با انجام عملیات و رفتارهای متقلبانه و فریب‌کارانه، موجب فریب اشخاص می‌شود و در نتیجه اموالی که از طریق فریب دادن اشخاص به دست آورده است، برای خود یا شخص مورد نظرش تصاحب می‌کند و مالک می‌شود.

شرایط وقوع جرم کلاهبرداری

برای اینکه جرم کلاهبرداری واقع شود باید شرایطی وجود داشته باشد که حقوق‌دانان به آن شرایط ارکان یا عناصر تشکیل دهنده جرم می‌گویند.
ارکان تشکیل دهنده جرم کلاهبرداری شامل سه مورد رکن یا عنصر قانونی، رکن یا عنصر مادی و رکن یا عنصر معنوی (روانی) می‌باشند.

عنصر قانونی جرم کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس

به این معنی است که آن رفتار و عملی که کلاهبردار انجام داده است توسط قانون جرم محسوب شود و برای آن مجازات تعیین شده باشد.

عنصر قانونی جرم کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس، قانون بورس و اوراق بهادار و همچنین قانون مجازات اسلامی به عنوان قانون مرجع در امور کیفری می‌باشد.
در قانون بورس و اوراق بهادار در قسمت جرایم و مجازات‌ها، رفتارهای مجرمانه و مجازات‌های در ارتباط با بورس بیان شده است.

رکن مادی جرم کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس

عنصر مادی یعنی همان رفتار فیزیکی که کلاهبردار برای اغفال مردم و بردن مال آنها، از آن استفاده می‌کنددر واقع کلاهبردار رفتار یا عملی که توسط قانون‌گذار جرم شناخته می‌شود، را انجام دهد.
بنابراین همان‌گونه که بیان شد، کلاهبرداری نیازمند انجام رفتارهای متقلبانه و فریب‌کارانه می‌باشد.

به طور مثال شخصی با انجام رفتارهای متقلبانه و غیرواقعی خود را به عنوان کارگزار بورس معرفی می‌کند و مردم به او اعتماد می‌کنند و سرمایه‌شان را در اختیار او قرار می‌دهند.

رکن معنوی (روانی) جرم کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس

مهم‌ترین عنصر برای تحقق هر جرمی عنصر روانی یا معنوی آن است و در کلاهبرداری این عنصر به آن نحو است که کلاهبردار، با انجام رفتار و اعمال مجرمانه قصد و سوءنیت ضرر رساندن به اشخاص را داشته باشد و باید این قصد نزد دادگاه اثبات و محرز گردد تا بتوان نسبت به آن رای محکومیت صادر نمود.
به طور مثال شخصی که با معرفی خود به عنوان کارگزار بورس، سرمایه و اموال افراد مختلف را می‌گیرد و سپس از کشور خارج می‌شود، موجب ضرر مالی به افراد شده است و در نتیجه قصد ضرر محقق می‌گردد.

شیوه‌های کلاهبرداری از طریق سرمایه‌گذاری در بورس:

با توجه به اینکه در بورس تضمینی برای کسب سود وجود ندارد، بستر برای کلاهبرداری افراد سودجو و کلاهبردار فراهم می‌باشد.

اشخاصی که با سوء استفاده از عدم آگاهی افراد، سرمایه آنها را برای خود برمی‌دارند؛ در واقع مرتکب کلاهبرداری شده و قابلیت طرح دعوا و پیگیری و شکایت را دارند.

در ادامه به بررسی چند مورد کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس خواهیم پرداخت.

یکی از شیوه‌های کلاهبرداری از طریق بورس به این علت است که چون سود مشخصی وجود ندارد، هر شخصی ممکن است، با وعده سودآوری بالا در مدت زمان کوتاه، قصد فریب افراد را داشته باشد.

نوعی دیگر از کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس، فرضی است که در آن کارگزار بورس با سوء استفاده از اطلاعات مشتریان خود، اقدام به انجام معامله می‌کند، چرا که افزایس تقاضا نسبت به یک سهم، موجب افزایش نرخ سهم می‌شود.

همچنین دریافت کدهای بورسی سایر اشخاص و کسب سودهای کلان پدیده جدیدی است که با استفاده از کدهای بورسی دیگران یا اطلاعات و مدارک هویتی دیگران نیز نوعی کلاهبرداری از طریق بازار بورس می‌باشد.

مواد قانونی مربوط به جرایم بورسی:

قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران مواد چهل و شش تا پنجاه

اشخاص زير به حبس تعزيري از سه ماه تا يك سال يا به جزاي نقدي معادل دو تا پنج برابر سود به دست آمده يا زيان متحمل شده يا هر دو مجازات محكوم خواهند شد:

هر شخصي كه اطلاعات نهاني مربوط به اوراق بهادار موضوع اين قانون را كه حسب وظيفه در اختيار وي قرار گرفته به نحوي از انحاء (به هر شیوه‌ای) به ضرر ديگران يا به نفع خود يا به نفع اشخاصي كه از طرف آنها به هر عنوان نمايندگي داشته باشند، قبل از انتشار عمومي، مورد استفاده قرار دهد و يا موجبات افشاء و انتشار آنها را در غير موارد مقرر فراهم نمايد.

هر شخصي كه با استفاده از اطلاعات نهاني به معاملات اوراق بهادار مبادرت نمايد.

هر شخصي كه اقدامات وي منجر به ايجاد ظاهري گمراه كننده از روند معاملات اوراق بهادار يا ايجاد قيمت‌هاي كاذب و يا اغواي اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود.

هر شخصي كه بدون رعايت مقررات اين قانون اقدام به انتشار آگهي يا اعلاميه پذيره نويسي به منظور عرضه عمومي اوراق بهادار نمايد.

اشخاصي كه اطلاعات خلاف واقع يا مستندات جعلي را به سازمان و يا بورس ارائه نمايند يا تصديق كنند و يا اطلاعات، اسناد و يا مدارك جعلي را در تهيه گزارشهاي موضوع اين قانون مورد استفاده قرار دهند.

حسب مورد به مجازات‌هاي مقرر در قانون مجازات اسلامي مصوب ۱۳۷۵/۳/۶ محكوم خواهند شد.

كارگزار، كارگزار / معامله‌گر، بازار گردان و مشاور سرمايه گذاري كه اسرار اشخاصي را كه برحسب وظيفه از آنها مطلع شده يا در اختيار وي قرار دارد، بدون مجوز افشاء نمايد، به مجازاتهاي مقرر در ماده (۶۴۸) قانون مجازات اسلامي مصوب ۱۳۷۵/۳/۶ محكوم خواهد شد.

اشخاص زير به حبس تعزيري از يك ماه تا شش ماه يا جزاي نقدي معادل يك تا سه برابر سود به دست آمده يا زيان متحمل نشده يا هر دو مجازات محكوم خواهند شد:

هر شخصي كه بدون رعايت مقررات اين قانون تحت هر عنوان به فعاليت‌هايي از قبيل كارگزاري، كارگزار / معامله‌گري، يا بازار گرداني كه مستلزم اخذ مجوز است مبادرت نمايد يا خود را تحت هر يك از عناوين مزبور معرفي كند.

هر شخصي كه به موجب اين قانون مكلف به ارائه تمام يا قسمتي از اطلاعات، اسناد و يا مدارك مهم به سازمان و يا بورس مربوط بوده و از انجام آن خودداري كند.

هر شخصي كه مسؤول تهيه اسناد، مدارك، اطلاعات، بيانيه ثبت يا اعلاميه پذيره نويسي و امثال آنها جهت ارائه به سازمان ميباشد.

همچنین هر شحصي كه مسئوليت بررسي و اظهار نظر يا تهيه گزارش مالي، فني يا اقتصادي يا هرگونه تصديق مستندات و اطلاعات مذكور را بر عهده دارد و در اجراي وظايف محوله از مقررات اين قانون تخلف نمايد.

هر شخصي كه عالما (با آگاهی) و عامدا (با قصد و عمدا) هرگونه اطلاعات، اسناد، مدارك يا گزارش‌هاي خلاف واقع مربوط به اوراق بهادار را به هر نحو مورد سوء استفاده قرار دهد.

كارگزار، كارگزار / معامله‌گر يا بازار گرداني كه اوراق بهادار و وجوهي را كه براي انجام معامله به وي سپرده شده و وي موظف به نگاهداري آن در حسابهاي جداگانه است، بر خلاف مقررات و به نفع خود يا ديگران مورد استفاده قرار دهد، به مجازات‌هاي مقرر در ماده (۶۷۴) قانون مجازات اسلامي مصوب ۱۳۷۵/۳/۶ محكوم خواهد شد.

وکیل حرفه‌ای در حوزه کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس:

دریافت مشاوره برای جرم کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس، باعث می‌شود که از روند رسیدگی به جرم انجام شده و همچنین مواد و مستندات قانونی مربوط به آن جرم آگاهی پیدا کنید و همچنین باعث جلوگیری از ضرر بیشتر و احقاق حق زائل شده می‌گردد.

به همین دلیل موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا مهری، که دارای وکلای متخصص و متبحر در زمینه کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری در بورس، می‌باشد به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.

کلاهبرداری از طریق بورس چگونه واقع می‌شود؟

با انجام اعمال متقلبانه و اغفال و فریب افراد و بردن سرمایه آنها از طریق بورس، واقع می‌شود.

مجازات کلاهبرداری از طریق بورس چیست؟

حبس، جزای نقدی و بازگرداندن اموال ربوده شده به صاحب آن که با توجه به شیوه وقوع جرم، میزان مجازات متفاوت خواهد بود.

 

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

3.7/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام جناب وکیل اگر فردی اقدام به خرید و فروش اوراق بورس کنه ولی در حقیقت عضو کانلهای سیگنال فروشی باشه این مورد مجازات داره؟ چون با استفاده از این موارد داره اینکار رو انجام میده میخوام بدونم مجازات این فرد چیه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مطابق قانون مجازات این افراد به حبس تعزيري از سه ماه تا يك سال يا به جزاي نقدي معادل دو تا پنج برابر سود به دست آمده يا زيان متحمل شده يا هر دو مجازات محكوم خواهند شد.

  • سلام، من 4 پیش مبلغ 300 میلیون تومان به شماره حساب یکی از دوستان واریز کردم تا برای من در بورس خارجی به اسم سرمایه گذاری کنند. ایشان مدعی شدند که شیوه ی کار این شرکت قانونی است و هیچ مشکلی وجود ندارد.حال بعد از گذشت چهار ماه متوجه شدم از من کلاهبرداری کرده است و جواب تلفن من رو نمیده. عکس رسید واریزی ها رو هم دارم. چگونه می‌توانم از ایشان شکایت کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      شما می‌توانید حسب شرایط، دادخواست مطالبه وجه یا شکایت کیفری تحت عنوان تحصیل مال از طریق نامشروع و کلاهبرداری را مطرح نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشورت با وکیل متخصص در امور کیفری و کلاهبرداری با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *