قرداد با برنامه نویس

قرداد با برنامه نویس

قرداد با برنامه نویس


موضوع بحث امروز بررسی قرارداد با برنامه نویس است.

با گروه وکلای مهر پارسیان همراه باشید.

امروزه دارا بودن یک سیستم نرم‌افزاری کارآمد و استاندارد، برای شرکت‌ها و کسب ‌و کارها اهمیت بسیاری دارد.

برنامه‌نویسی نرم‌افزارها از وب‌سایت و اپلیکیشن گرفته تا سرویس و API همگی را می‌توان در قالب طراحی و توسعه نرم‌افزار گنجاند.

با توجه به جایگاه برنامه‌نویس‌ها در کسب‌وکار و گرایشی که در تولید نرم‌افزارها ایجادشده است، هرکدام از طرفین درخواست‌کننده و ارائه‌کننده این خدمات با چالش‌هایی در نحوه تعامل با یکدیگر و روند این همکاری مواجه شده‌اند. این مسائل سبب شده است تا اکثر افراد تمایل به داشتن یک قرارداد کتبی جامع‌ومانع را احساس کنند.

وکیل متخصص قرارداد محمدرضا مهری در این مقاله برای ما اطلاعات ضروری و مفیدی در خصوص قراردادهای طراحی نرم‌افزار ارائه نموده است.

نکات مهم قرداد با برنامه نویس

در قراردادهای طراحی وب‌سایت یا اپلیکیشن و نرم‌افزار، مشخص نمودن مواعد پرداخت یکی از مباحث مهمی است که باید به آن پرداخته شود. فایده عملی این موضوع زمانی مشخص می‌گردد که اگر در اواسط کار به هر دلیلی همکاری طرفین ادامه پیدا نکرد به میزان فعالیت‌های انجام‌گرفته تا آن برهه از قرارداد، به طراح پرداختی داشته باشیم.

کارفرما موظف است از میان طراحی‌های ارائه‌شده توسط مجری یک طرح را جهت موضوع قرارداد فی‌مابین انتخاب نماید و هیچ‌گونه حقی نسبت به طرح‌های مشابه نخواهد داشت.

مساله پشتیبانی از وب‌سایت یا اپلیکیشن و نرم‌افزار از نکات مهمی است که در قراردادهای طراحی و توسعه مطرح می‌شود. معمولاً طراحان تمایل بیشتری به انعقاد قرارداد جداگانه برای مسئله پشتیبانی دارند. درهرصورت، چه قرارداد جداگانه امضا شود، چه در ضمن همان قرارداد طراحی به پشتیبانی بپردازیم، پشتیبانی ازجمله موارد ناگسستنی پروسه تولید یک وب‌سایت یا اپلیکیشن و نرم‌افزار است.

شرایط و تکنولوژی که موضوع قرارداد باید بر اساس آن تشکیل گردد به‌صورت کامل تشریح گردد. بهتر است در قالب یک پیوست همه شرایط توضیح داده شوند.

طرفین قرارداد طراحی نرم‌افزار

صاحبان کسب‌وکارهای مجازی به‌منظور ارائه خدمات و کالاهای خود و همچنین شرکت‌ها برای ارایه تصویری مناسب از فعالیت‌های خود که اطلاعاتی جامع و مفید را در اختیار مخاطبان قرار دهد، به‌عنوان سفارش‌دهندهیا کارفرما طرف اول قرارداد طراحی نرم‌افزار هستند.

طرف دوم قرارداد طراحی نرم‌افزار افراد حقیقی یا شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات می‌باشند که تحت عنوان مجری یا پیمانکار با توجه به نیازها و درخواست سفارش‌دهنده، وب‌سایت موردنظر وی را طراحی می‌نمایند.

موضوع قرارداد

طراحی و پیاده‌سازی مناسب نرم‌افزار توسط مجری در چارچوب اصول طراحی و موازین استاندارد با در نظر گرفتن نظرات و نیازمندی‌های سفارش‌دهنده که در قالب پیوست قرارداد، جزئیات آن به‌دقت بیان‌شده و به توافق و امضای طرفین می‌رسد.

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

مبلغ قرارداد معمولاً در سه مرحله توسط سفارش‌دهنده به مجری پرداخت می‌گردد:

پرداخت پنجاه‌درصد مبلغ قرارداد به‌عنوان پیش‌پرداخت در زمان امضای قرارداد

سی درصد پس از ارائه طرح رابط گرافیکی طراحی سایت و تائید کارفرما

بیست درصد پس از ارائه طرح کد نویسی شده و تائید کلی کارفرما طرح باید کامل بوده و دارای عملکرد صحیح باشد.

 انواع قرارداد طراحی نرم‌افزار بر اساس نحوه طراحی

استفاده از قالب‌های آماده: مجری با توجه به درخواست سفارش‌دهنده از پیش‌فرض‌ها و قالب‌های آماده موجود برای طراحی استفاده می‌کند. در این نوع طراحی، با توجه به این‌که قالب‌ها از پیش موجود بوده، امکان تغییر توسط سفارش‌دهنده وجود ندارد مگر در موارد جزئی و اندک که غالباً باعث می‌شود تا مبلغ قرارداد مقداری افزایش پیدا کند.

طراحی مطابق میل و نظر سفارش‌دهنده:

سفارش‌دهنده از ابتدا طرحی خاص مدنظر دارد و از مجری می‌خواهد که طرح موردنظر وی را به‌صورت اختصاصی طراحی و پیاده‌سازی نماید. در این نوع سفارش با توجه به این‌که مجری اقدام به طراحی اختصاصی می‌نماید، مبلغ قرارداد بیشتر بوده و سفارش‌دهنده می‌تواند درخواست تغییر ساختار و ویژگی‌های نرم‌افزار را به مجری بدهد.

خدمات پشتیبانی

خدمات پشتیبانی یک نرم‌افزار شامل رفع هرگونه نقص در عملکرد صحیح نرم‌افزار بر اساس ویژگی‌های موردتوافق طرفین و همچنین آموزش نحوه مدیریت و کارکردن با بخش‌های مختلف آن می‌باشد که این خدمات توسط مجری به سفارش‌دهنده ارایه می‌گردد.

در اکثر قراردادهای طراحی نرم‌افزار خدمات پشتیبانی از زمان راه‌اندازی به مدت یک تا سه ماه به‌صورت رایگان توسط مجری انجام می‌شود و تمدید آن برای زمان‌های آینده در قالب توافق جداگانه و پرداخت درصدی از مبلغ قرارداد صورت می‌پذیرد.

چنانچه در طول مدت قرارداد پشتیبانی، کارفرما تقاضای ایجاد بک ویژگی جدید یا توسعه محصول در ابعاد تازه‌ای را داشته باشد، باید قرارداد جدید دیگری میان طرفین به امضا برسد.

قرداد با برنامه نویس

حوزه مالکیت فکری

مالکیت مادی نرم‌افزار طراحی‌شده و نام دامنه آن متعلق به سفارش‌دهنده است، درحالی‌که مالکیت معنوی کدها و قالب‌های استفاده‌شده توسط مجری برای طراحی نرم‌افزار برای ایشان بوده و سفارش‌دهنده نمی‌تواند ادعایی نسبت به آن داشته باشد.

نکته قابل‌توجه دیگر در خصوص مباحث مالکیت فکری در قرارداد طراحی نرم‌افزار توجه به این نکته است که سفارش‌دهنده باید مالک تمامی اطلاعات و دارایی‌های ارائه‌شده به مجری جهت استفاده در نرم‌افزار، ازجمله علامت تجاری، عکس‌ها و طرح‌ها بوده و یا اجازه استفاده از آن‌ها را داشته باشد. همچنین مجری نیز باید مالک قالب‌های استفاده‌شده جهت طراحی باشد یا مجوز استفاده از آن‌ها را داشته باشد.

تعهدات کارفرما

1    – ارایه داده‌های موردنیاز مجری جهت پیشبرد کار

2   –  تهیه وسایل و ادوات اولیه کار

3-     پرداخت دستمزد به‌موقع مجری

4-     کارسازی اقدامات لازم جهت حفظ امنیت پروژه پس از تحویل

تعهدات مجری

1-     ارائه چند نمونه طراحی اولیه جهت جلب رضایت کارفرما

2-     اجرای پروژه بر اساس استانداردهای روز دنیا و با تکنولوژی موردتوافق طرفین

3-     دریافت حق‌الزحمه و دستمزد مطابق با پیشرفت کار

4-     رعایت اصول و شرایط منع افشاء و رازداری داده‌های کارفرما

5-     تحویل به‌موقع پروژه

6-     ارایه آموزش‌های لازم به کارفرما یا نماینده ایشان

نکاتی در مورد پسورد یا رمزعبور که باید در قراردادنویسی خود رعایت کرد

رمز عبور از دیدگاه وکیل

در جهانی که پر شده است از گذرواژه‌ها و رمزگذاری، دیگر نمی‌توان روز جهانی پسورد یا رمزعبور را نادیده گرفت. چه مناسبتی بهتر از این روز برای این که به ذکر مطالبی بپردازیم که هم از نظر فنی و هم از نظر حقوقی و قراردادی لازم است در مورد آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار هستید یا در نقش یک مدیر با کارمندی قراردادی امضا می‌کنید که از پسوردهای مهم سازمان اطلاع دارد لازم است موارد زیر را در قراردادتان ذکر کنید:

پسوردها یا رمز عبورها جزء دارایی‌های نامشهود یک قرارداد است و لازم است حتما در قسمت دارایی‌های نامشهود به آن‌ها اشاره‌کنید؛

طرف قرارداد را ملزم نمایید تا از رمز عبورها به‌دقت نگه‌داری کند و در این راستا استانداردهای لازم را رعایت کند و چنانچه به هر دلیلی امنیت پسوردها به خطر افتاد اقدامات لازم را طبق پروتکل‌های از قبل تعیین شده‌ای به عمل آورد؛

فردی که به رمز عبورها دسترسی دارد درواقع به قسمتی از اطلاعات محرمانه کسب‌وکار دسترسی داشته و در صورت نقض حریم محرمانگی اطلاعات باید خسارات وارد آمده به‌طرف مقابل قرارداد را جبران نماید. بهترین راه جبران این‌گونه خسارات در نظر گرفتن مبلغ مشخص و موردتوافق یا همان وجه التزام است؛

در ضمن قرارداد حتماً به این مورداشاره نمایید که رمز عبورها در چه تاریخی به‌طرف مقابل تحویل داده‌شده و ایشان موظف است در زمان خاتمه همکاری تمامی اطلاعات محرمانه ازجمله پسوردها را مسترد نماید.

زمانی که پسورد خود را انتخاب می‌کنید سعی کنید از عناوینی استفاده کنید که ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

1- پسورد شما باید حداقل از 6 حرف تشکیل‌شده باشد؛

2- حتماً از حروف کوچک و بزرگ توأمان استفاده نمایید؛

3- از کاراکترهای خاص نظیر:@، #، % استفاده نمایید؛

حتما در نظر داشته باشید که پس از خاتمه همکاری و خارج شدن طرف مقابل از کسب‌وکار موضوع قرارداد، تمامی رمز عبورها را تغییر دهید.

پسوردها دقیقا کلید ورود به دنیای اطلاعات کسب‌وکار شما هستند با دقت در انتخاب پسوردها و تنظیم قراردادهای مربوطه می‌توانید تا حد زیادی از اطلاعات خود حفاظت کنید.

برنامه‌نویس موظف است یک نسخه تمام و کمال از سایت را به شما تحویل دهد بدون هیچ ایرادی!

اگر در همان روزهای اول با ایرادات متعددی در سایت مواجه شدید و برنامه‌نویس هم برای رفع آن‌ها درخواست پول اضافی داشت، بهترین راهکار می‌تواند در نظر گرفتن یک دوره تست و امتحان باشد. در این دوره (معمولاً 30 روزه) طراح موظف است اشکالاتی که در اثر آزمون‌وخطا و تست کاربران بروز پیدا می‌کند را رفع کند. بیشتر از این زمان و این اشکالات؛ مسئله به دوره پشتیبانی برمی‌گردد و برنامه‌نویس در ازای حق‌الزحمه متناسب به اوامر شما پاسخگو خواهد بود.

قطعاً زمان تحویل پروژه از نکات کلیدی و حساس برای هر کارفرمایی است.

برنامه‌نویس هم موظف است پروژه را رأس موعد تحویل دهد.

شما می‌توانید برای این امر وجه التزام متناسب با مبلغ قرارداد پیش‌بینی کنید.

در ازای هرروز دیرکرد در تحویل پروژه، برنامه‌نویس ملزم به جبران خسارت وارده است.

کار انجام پذیرفته برای شما متعلق به خود شماست.

چراکه شما برای آن پول پرداخت کرده‌اید و برنامه‌نویس هیچ‌گونه حق مالکیتی بر آن ندارد.

با در نظر گرفتن یک‌بند مناسب در قرارداد و همچنین پیش‌بینی خسارت کافی، تا حد زیادی از دردسرهای اقامه دعوا و تبعات آن آسوده می‌شوید.

امضای قرارداد استخدامی با برنامه نویس

زمانی که شما تصمیم به استخدام برنامه نویس در کسب‌وکار خود می‌گیرید بهترین گزینه از میان قراردادهای استخدامی، قرارداد استخدام موقت خواهد بود.

با امضای قرارداد استخدام موقت شما درواقع توافق می‌کنید که طی مدتی که در قرارداد مشخص شده است با برنامه نویس همکاری داشته باشید و مسلما در این مدت برنامه نویس هم مانند سایر کارمندان شما از مزایای همچون بیمه بهره‌مند می‌گردد. این یک اصل قانونی است که نمی‌شود خلاف آن توافق کرد!

دفتر وکالت وکیل آنلاین قرداد با برنامه نویس در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری

دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.

مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی حقوق سایبری تهران

عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.

امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تایید هیات مدیره.

قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.

بهترین وکیل کیفری تهران

بهترین وکیل ملکی تهران

بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران

بهترین وکیل خانواده تهران

بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر

بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور

بهترین وکیل فرجام خواهی

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663628

021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی حقوق سایبری

9120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص حقوق رایانه ای

09120067664

09120067665

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل قرداد با برنامه نویس

5/5 - (25 امتیاز)

جرایم اینترنتیمقالات ثبتیمقالات حقوقی

قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاریقرارداد ۴۳۱۱قرارداد ۴سالهقرارداد ۵ سالهقرارداد ۵+۱قرارداد ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستانقرارداد ۵۴۹۰قرارداد ۵۹۸قرارداد ۵۹۸ چیستقرارداد با چینقرارداد با طراحقرارداد با طراح سایتقرارداد بازاریابیقرارداد بین کارفرما و کارگرقرارداد پاریسقرارداد پشتیبانی itقرارداد پیش فروش آپارتمانقرارداد پیمان مدیریتقرارداد پیمانکاریقرارداد پیمانکاری ساختمانقرارداد پیمانکاری ساختمان wordقرارداد پیمانکاری ساختمان درصدیقرارداد پیمانکاری ساختمان صفر تا صدقرارداد تامین نیروی انسانیقرارداد تبصره 4 وزارت بهداشتقرارداد تبصره 5 وزارت بهداشتقرارداد تحویل ماشین به رانندهقرارداد تخریب ساختمانقرارداد ترکمنچای چند ساله بودقرارداد تعمیرات ساختمانقرارداد تقسیم زمین کشاورزیقرارداد ثالثقرارداد ثبتقرارداد ثبت اختراعقرارداد ثبت برندقرارداد ثبت شرکتقرارداد ثبت نام ایران خودروقرارداد ثبت نام مهدکودکقرارداد ثبتیقرارداد ثوریقرارداد جعالهقرارداد جعاله بانکی چیست؟قرارداد جعاله کارگزاریقرارداد جعاله ملکیقرارداد جوشکاریقرارداد چیستقرارداد چیست و انواع آنقرارداد حجمیقرارداد حجمی چیستقرارداد حجمی شهرداریقرارداد حسابداریقرارداد حسابداری وخدمات مالیقرارداد حفر چاهقرارداد حق العمل کاریقرارداد حق الوکالهقرارداد حمل و نقلقرارداد حوزه علمیه بلایای طبیعیقرارداد خدمات itقرارداد خرید خدمتقرارداد خرید خودروقرارداد خرید زمینقرارداد خرید کالاقرارداد خرید و فروشقرارداد خرید و فروش خودروقرارداد خرید و فروش ملکقرارداد خطقرارداد خودروقرارداد دارسیقرارداد داوریقرارداد درصدیقرارداد دریای خزرقرارداد دکوراسیون داخلیقرارداد دوربین مداربستهقرارداد دورکاریقرارداد دیاباتهقرارداد دیوار چینیقرارداد ذمهقرارداد ذمه ای چیستقرارداد ذمه چیستقرارداد رانندهقرارداد راننده استیجاریقرارداد رهنقرارداد رهن و اجارهقرارداد زمین زراعیقرارداد زمین کشاورزیقرارداد زمین کشاورزی اجارهقرارداد ساخت ساختمانقرارداد ساعتیقرارداد سبدگردانیقرارداد سبدگردانی آگاهقرارداد سرمایه گذاریقرارداد سرویس مدارسقرارداد سعدآبادقرارداد سلفقرارداد سنگ کاریقرارداد شراکتقرارداد شراکت در مغازهقرارداد شراکت کاریقرارداد شراکت مغازهقرارداد شرکتیقرارداد شفاهیقرارداد شفاهی در قانون مدنیقرارداد شفاهی کارقرارداد صادرات کالاقرارداد صد ساله ترکیهقرارداد صلحقرارداد صلح چیستقرارداد صلح عمریقرارداد صلح معوضقرارداد صلح ملکقرارداد صلح نامهقرارداد صوریقرارداد صوری یا صوریقرارداد ضرر و زیانقرارداد ضریب کاقرارداد ضمانقرارداد ضمانتقرارداد ضمانت چکقرارداد ضمانتنامهقرارداد ضمنیقرارداد ضمنی چیستقرارداد ضمنی کارقرارداد ضمنی یعنی چهقرارداد طراحی داخلیقرارداد طراحی سایتقرارداد طراحی سایت نمونهقرارداد طراحی معماریقرارداد طراحی نرم افزارقرارداد طراحی نماقرارداد طراحی وب سایتقرارداد ظرفیت خالیقرارداد عاملیتقرارداد عاملیت فروشقرارداد عدم افشاقرارداد عدم افشای اطلاعاتقرارداد عدم رقابتقرارداد عروسقرارداد عکاسیقرارداد غذا با شرکت هاقرارداد غرفه سازی نمایشگاهقرارداد غزه اریحاقرارداد غیر حضوری کارگزاری مفیدقرارداد غیر قابل فسخقرارداد غیر نافذقرارداد غیر نافذ چیستقرارداد غیرقانونی پروپیچ با استقلالقرارداد غیرقانونی مجیدیقرارداد غیرمنصفانهقرارداد فروشقرارداد فروش آپارتمانقرارداد فروش اقساطیقرارداد فروش خودروقرارداد فروش زمینقرارداد فروش کالاقرارداد فروش ماشینقرارداد فروش ملکقرارداد فروش موتور سیکلتقرارداد فینکنشتاینقرارداد قانون کارقرارداد کابینتقرارداد کارقرارداد کار ساعتیقرارداد کار موقتقرارداد کارگر و کارفرماقرارداد کارگزاریقرارداد کاریقرارداد کاری بین دو نفرقرارداد گچ کاریقرارداد گودبرداریقرارداد لاتاریقرارداد لوله کشیقرارداد لوله کشی ساختمانقرارداد لوله کشی گازقرارداد مدیریت پیمانقرارداد مشارکتقرارداد مشارکت در ساختقرارداد مشارکت مدنیقرارداد مشاور itقرارداد مشاوره itقرارداد مضاربهقرارداد مقاصدقرارداد مودتقرارداد میدان گازی رامقرارداد نظامی ایران و چینقرارداد نقاشی ساختمانقرارداد نقشه برداریقرارداد نگهبان ساختمانقرارداد نگهبانیقرارداد نگهبانی ساختمانقرارداد نمایندگیقرارداد نمایندگی انحصاری فروشقرارداد نمایندگی انحصاری فروش کالاقرارداد هبهقرارداد همکاریقرارداد همکاری بین دو نفرقرارداد همکاری پروژه ایقرارداد همکاری در فروشقرارداد هوشمندقرارداد هوشمند اتریومقرارداد یعنی چهقرارداد یک طرفهقرارداد یک طرفه انگلیسیقرارداد یک ماههقرارداد یک ماهه اداره کارقرارداد یک ماهه قانونی استمتن قرارداد طراحی نرم افزارنمونه فرم قرارداد طراحی نرم افزارنمونه قرارداد ITنمونه قرارداد آی تینمونه قرارداد طراحی سایت و نرم افزارنمونه قرارداد طراحی نرم افزارنمونه قرارداد طراحی نرم افزار موبایلنمونه قرارداد کامپیوتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *