وکیل خوب برای مهریه

وکیل خوب برای مهریه

وکیل خوب برای مهریه


با معرفی وکیل خوب برای مهریه همراه شما هستیم.

انتخاب وکیل خوب برای مهریه، از دغدغه‌هایی است که افراد هنگام جدایی و طلاق با آن مواجه هستند.
در قانون ایران اموال زن و مرد، دارایی مشترک را تشکیل نمی‌دهد، بلکه اموال هر یک از زوجین مستقل و جدا از اموال یکدیگر است.
بدین ترتیب در حقوق ایران، که از فقه اسلامی پیروی کرده است، زن از نظر مالی مستقل است.
تقریبا هیچ زنی هنگام ازدواج توقع دریافت مهریه را از همسر خود مطرح نمی‌کند.

اغلب زنانی هم که با مهریه‌‌های بالا حاضر به ازدواج می‌شوند، به شکل شفاهی به همسران خود قول می‌دهند که تنها در زمان طلاق یا در صورت بروز مشکلات سخت در زندگی مهریه خود را مطالبه خواهند کرد.

همه چیز در مورد رجوع از بذل و بخشیدن مهریه

اما گاهی اوقات این اتفاق به وجود می‌آید که زن دقیقا بعد از ازدواج تقاضا مهریه می‌کند؛ در واقع زن این حق را دارد که هر وقت تمایل داشت حتی در حین زندگی مشترک، مطالبه مهریه نماید و این باور که فقط با تقاضای طلاق می‌توان مطالبه مهریه نمود و مهریه خود را دریافت کرد؛ باوری غلط است.

در گروه وکلای خانواده مهر پارسیان، تیم پژوهشی، توسط  وکیل خوب برای مهریه به بررسی دعاوی خانوادگی و بالاخص به مطالبه مهریه پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر یا مشاوره با وکیل مهریه هستید؛ می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان که در آخر مقاله درج شده‌اند، تماس حاصل نمایید.

سوالات مهمی که در این مقاله توسط وکیل خوب برای مهریه پاسخ داده می‌شوند:

  • مهریه چیست و بر چند نوع تقسیم می‌شود؟
  •  مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟
  • بهترین وکیل برای مطالبه و وصول مهریه در تهران کیست؟
  • چگونه می‌توان در پرونده مطالبه مهریه بین زن ومرد سازش برقرار کرد؟
  • راهکار وکیل خوب برای مهریه در ایجاد سازش بین زن و مرد چیست؟

مهریه چیست؟

از دیدگاه وکیل خوب برای دعاوی خانوادگی، مهریه از حقوق مالی است که با ازدواج به زن تعلق می‌گیرد و زن مالک آن می‌شود؛ در همین راستا وکیل خوب برای مهریه به ماده 1082 قانون مدنی اشاره داشتند که بیان می‌دارد:

به مجرد (محض) عقد (تنظیم سند ازدواج)، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
بنابراین به محض اینکه قرارداد ازدواج میان طرفین واقع شد، زن مالک مهریه می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند جلوی این مالکیت را بگیرد.

وکیل در آرژانتین

منظور قانون‌گذار از اینکه عنوان نموده “هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید” این است که هم می‌تواند تصرف حقوقی داشته باشد و هم می‌تواند تصرف مادی داشته باشد؛ مانند اینکه اگر خانه‌ای مهریه زن است پس از ازدواج می‌تواند آن را اجاره بدهد یا بفروشد که این دو مورد از مصادیق تصرف حقوقی است یا اینکه آن خانه را به صورت فیزیکی و ظاهری تغییر دهد مثلا رنگ یا کاغذ دیواری بزند که از مصادیق تصرف مادی می‌باشد.

هرچند که در عمل، بسیار اتفاق می‌افتد که زن هنگام طلاق بخواهد این مهریه را مطالبه کند، اما او از زمان عقد و هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه را مطالبه کند.

انواع مهریه

وکیل خوب برای مهریه، در خصوص انواع مهریه بیان داشتند مهریه تقسیم‌بندی‌های متفاوتی دارد در یک نوع تقسیم‌بندی، مهریه به دو دسته مهرالسنه و مهرالمسمی تقسیم می‌گردد.

مهر السنه: مهریه‌ای که رسول خدا برای همسران و فرزند خود فاطمه زهرا (س) تعیین و به امت خود سفارش نموده‌اند تا از این مقدار بیشتر نباشد بیشتر از آن، کراهت دارد.

مهرالمسمی: زن و شوهر قبل ازدواج نسبت به مقدار و میزان آن توافق نموده و در عقد ذکر می‌کنند.

تعیین مقدار مهریه مطابق ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی با توافق زن و مرد تعیین می‌شود و محدودیتی در این خصوص در قانون پیش‌بینی نشده است، طبق ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی مهریه باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت شود، معلوم باشد به گونه‌ای که ایجاد ابهام نکند مثلا به صراحت ذکر شود 100 سکه بهار آزادی یا سه دانگ از آپارتمان واقع در خیابان… با سند ثبتی…

نقش مهرالمثل در مهریه

منطبق بر مواد ۱۰۸۷ و ۱۰۹۱ قانون مدنی مهر المثل مهریه‌ای است که در عقد نکاح (ازدواج) و پس از وقوع نزدیکی (رابطه زناشویی) و در حالتی  که زوجین بر مهریه معین توافق نکرده باشند، بر حسب شرافت و اوضاع و احوال زوجه (زن) به او داده می‌شود.

به بیان دیگر، مهرالمثل میزان مهریه‌ای است که با توجه به شرایط جامعه و عرف و عادت و نیز با در نظر گرفتن ویژگی‌های زن مانند سن، زیبایی، میزان تحصیلات، وضعیت اجتماعی و خانوادگی او تعیین می‌شود.

بنابراین شرایط تعلق گرفتن مهرالمثل عبارت است:

  • ازدواج به صورت دائم باشد.
  • در هنگام ازدواج میزان مهریه تعیین نشده است.
  • بین زن و مرد نزدیکی رخ دهد.

بنا به نظر وکیل خوب برای مهریه و با توجه به مواد قانونی در این صورت حتی اگر در ضمن عقد شرط شده باشد که به زن مهریه تعلق نگیرد؛ بعد از وقوع نزدیکی شرط باطل ولی عقد صحیح است و در این حالت به زن مهرالمثل تعلق می‌گیرد.

عقد دائم بدون تعیین مهریه صحیح است.

برخلاف تصور برخی از افراد ازدواج دائم بدون تعیین مهریه صحیح است و به گفته وکیل خوب برای مهریه، اگر زن و مرد در زمان ازدواج، مهریه را تعیین کرده باشند، اما مهریه به هر دلیلی مانند نامشروع بودن یا مالیت نداشتن، باطل اعلام شود یعنی شرایط لازم برای صحت مهریه موجود نباشد، مانند اینکه مهریه قرار دادن مشروبات الکلی یا آلات و ادوات قمار، درحالی که نزدیکی بین زن و مرد رخ داده باشد در این صورت زن مستحق مهرالمثل است.

مهرالمتعه: در صورتی که در زمان ازدواج دائم بین زن و مرد مهریه، تعیین نشده باشد و هنوز نزدیکی بین آن‌ها صورت نگرفته باشد و مرد، زن را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه می‌باشد.

این مهریه متعلق به ازدواج دائم است و در ازدواج موقت وجود ندارد؛ در خصوص تعلق این نوع مهریه به زن، وجود طلاق حائز اهمیت می‌باشد و فوت مرد شامل این نوع مهریه نمی‌شود.

طلاق بائن

شرح طلاق بائن توسط وکیل خوب برای مهریه:
طلاق بائن، طلاقی است که مرد نمی‌تواند در طول مدت عده (مدت زمانی که پس از طلاق زن نمی‌تواند مجددا ازدواج کند و امکان رجوع وجود دارد) به زن رجوع کند و به زندگی مشترک بازگردد و به همین دلیل به آن بائن گفته می‌شود.

برای اینکه بدانیم طلاق در چه صورتی از نوع طلاق بائن می‌باشد، وکیل خوب برای مهریه به ماده 1145 قانون مدنی اشاره نمودند و براساس این ماده، انواع طلاق بائن عبارتند از:

الف) طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.
ب) طلاق زن یائسه.
ج) طلاق خلع و مبارات. طلاقی که به واسطه کراهت شدید بین زن و مرد به وجود می‌آید و به موجب آن زن با پرداخت مالی به مرد از او طلاق می‌گیرد.
د) سومین طلاق که پس از سه وصلت متوالی به عمل آید، اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه ازدواج جدید.

بهترین وکیل مهریه

بهترین وکیل خوب برای مهریه ، وکیلی است که احاطه کامل در خصوص موضوعات حقوق خانواده دارد، در میان جامعه وکلای شهر یا حتی کشور شناخته شده می‌باشد.

به دلیل اینکه وکیل مهریه با رویه قانونی و به تمامی قانون‌ها مسلط است و به راحتی می‌تواند از حق و حقوق موکل خود دفاع کند.

اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد موضوع وکیل خوب برای مهریه هستید، می‌توانید از وکلای متخصص و باتجربه در این زمینه کمک دریافت نمایید تا شما را از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمایی و کمک کنند.

بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری را معرفی می‌کنیم که دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در این زمینه می‌باشد.

جهت دریافت نوبت مشاوره در زمینه مهریه، با شماره تماس‌های موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل خوب برای مهریه در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

مهریه عندالمطالبه چیست؟

مهریه عندالمطالبه، مهریه‌ای است که به محض مطالبه زن، مرد باید آن را پرداخت نماید.

مدارک لازم برای اجرای مهریه چیست؟

کپی کارت ملی، اصل شناسنامه، اصل سند ازدواج و اگر سند ازدواج نباشد، باید رونوشت سند از دفترخانه ثبت ازدوج دریافت شود.

5/5 - (66 امتیاز)

23 دیدگاه

  • سلام. ببخشید یه سوال داشتم. ممنون میشم کمک کنید. شوهر من 2ساله که فوت شده و خانواده همسرم چیزی به من نمیدن و به من میگن تو هیچ حقی نداری. میخوام بدونم که آیا میتونم بابت مهریه از خانواده شوهرم پول بگیرم؟

    • سلام و عرض احترام
      ادعای خانواده همسر شما اشتباه است و شما می‌توانید علاوه بر اینکه از ماترک همسر مرحومتان مهریه خود را مطالبه کنید، با اخذ گواهی حصر وراثت، سهم مربوط به خود را در جایگاه همسر آن مرحوم نیز دریافت نمایید.
      در صورت تمایل به مشاوره حقوقی با گروه وکلای تخصصی خانواده با ما تماس بگیرید.
      09120067664

  • سلام. وقت بخیر. مهریه من یک دستگاه اتومبیل به ارزش 600 میلیون تومان می‌باشد که قرار بود بلافاصله بعد از عقد به نام من شود. حالا بعد از عقد متوجه شدم که این خودرو چند وقت قبل از عقد تصادف داشته و به شدت آسیب دیده. حالا همسرم مسئولیتش را بر عهده نمیگیرد و میگوید مهریه ام همین ماشین بوده است و حاضر به جبران خسارت نیست. حتی ما در زمان عقد مدل ماشین، رنگ، قیمت دقیق و مشخصات دیگر را قید کرده بودیم ولی با تصادفی که داشته قیمتش به شدت پایین آمده. آیا میتوانم شوهرم را ملزم به تعمیر و جبران خسارت کنم؟

    • سلام. با استناد به ماده ۱۰۸۴ قانون مدنی، هر گاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن ‌عیب و تلف است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067662

  • با سلام و وقت بخیر. خانم من 6 ماه هست که خانه خود را ترک کرده و به منزل پدرش رفته . آیا خانومم میتونه مهریه اش رو به اجرا بزاره ؟ تنها دارایی من همین خانه هست که در آن زندگی میکنم و درآمد متغییری دارم . آیا خانومم میتونه خانه ی من رو به عنوان مهریه توقیف کنه ؟ با این شرایط که ما فرزندی هم نداریم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز
      بله، مهریه در هر حال به زوجه تعلق خواهد گرفت و هر زمان بخواهد میتواند مهریه خود را از زوج درخواست نماید. در خصوص سوال دوم بله قابل توقیف است، البته بستگی به متراژ خانه و محل سکونت دارد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص امور خانواده با شماره 02188663926 تماس حاصل فرمایید.

  • باسلام و خسته نباشید، بنده تازه طلاق گرفتم وحکم اعسار بنده پذیرفته شده و چندتا از اقساط را پرداخت نمودم وتا الان هیچ بدهی ندارم .زوجه از طریق اجرای احکام دودانگ ملک که به نام بنده می‌باشد را توقیف نموده است من هیچ مال واموالی ندارم به جز همین دوددانگ وخودم در اون ملک ساکن نیستم .سوال بنده اینه که آیا این دودانگ جز مستثنیات دین میشه حساب کرد یا خیر؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اصولا اگر زوج در منزل مسکونی زندگی ننماید خانه جز مستثنیات محسوب نخواهد شد، ولی چون شما مالک دو دانگ محسوب خواهید شد. جهت اظهار نظر حقوقی نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر میباشد. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور خانواده و مهریه با شماره 02188663927 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام وقت بخیر
    اگر دونفر باهم عقد موقت داشته باشن و مهریه ۱۰۰ سکه تعیین‌شده باشه و خانم متاسفانه فوت کنن آیا والدین خانم میتونن روی مهریه اقدام کنن

    • سلام وقت شما بخیر
      میزان مهریه کاملا بر اساس توافق و اراده طرفین است و این مورد زمانی است که اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد، پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوج است.

  • سلام خسته نباشید
    امکانش هست زن و مردی ازدواج کنن و شرط کنن به زن مهریه تعلق نگیرد و در عوض جهازی هم نبرد؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر در زمان عقد، زن و مرد میزان مهریه را معین نکرده باشند و نزدیکی بین زن و مرد رخ دهد در این صورت به زن مهرالمثل تعلق می گیرد و شرط عدم مهر باطل است ولی عقد صحیح میباشد. در خصوص جهیزیه در فرض سکوت هم زن تکلیفی به آوردن وسایل زندگی ندارد و مرد باید تهیه اثاثیه نماید.

  • باسلام و‌ احترام، 4 سال هست که از همسرم(زوجه) خبری ندارم و ایشان خارج از کشور زندگی‌ میکنند، و کلا علاقه ای به برگشت ندارن و کلا جواب گوی من نیستن، و کلا خانوادشون هم از ایران رفتن، لذا بنده اقدام کردم برای طلاق خواستم بدونم برای مهریه وقتی ایشون یا هیچ خانواده ای از سمتشون نیستن که ببخشن یا بگیرن و اصلا توجهی ندارن تکلیف مهریه برای صیغه طلاق چی هست؟ با تشکر

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر زوجه در جلسه دادگاه طلاق حاضر نشود، حکم غیابی صادر میشود. میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در أمور خانواده و مهریه با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام آقای وکیل من به صورت سنتی با خانمی آشنا شدم و چون خانواده مذهبی هستند گفتند صیغه محرمیت بخونیم و ما یک صیغه 6 ماه خوندیم و برای مهریه 5 سکه تعیین کردیم و بعد از دوماه بین ما رابطه زناشویی اتفاق افتاد و الان خانم میگن به ایشون مهر المثل تعلق میگیره من میخوام بدونم این درست؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، از شرایط تعلق مهر المثل این است که بین طرفین عقد ازدواج دائم صورت گرفته باشد و عقد شما موقت می‌باشد.

  • سلام وقتتون بخیر، من آقایی هستم 35 ساله که 6 ساله ازدواج کردم در این مدت بخش عمده ای از مهریه همسرم را به صورت شمش طلا و خرید خودرو پرداخت کرده‌ام، الان که درخواست طلاق داده این پرداختی‌ها که بابت مهریه پرداخت شده را قبول نداره و جایی هم ثبت نشده که بابت مهریه پرداخت شده آیا از مبلغ مهریه همسرم کسر میشه یا خیر؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، اگر دلیل و مدرکی دال بر پرداخت به عنوان مهریه ندارید و اینکه به طور رسمی در دفاتر رسمی ثبت نشده است کسر نخواهد شد و مهریه با توجه به شرایط شما محاسبه خواهد شد. می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *