بهترین وکیل حقوقی شمال تهران

بهترین وکیل حقوقی شمال تهران

بهترین وکیل حقوقی شمال تهران


بهترین وکیل حقوقی شمال تهران در این نوشته به بررسی موضوع الزام به تحویل اسناد و مدارک پرداخته است.

با گسترش روابط بین اشخاص بدیهی است که مدرک یا سندی از شما نزد شخصی خواسته یا ناخواسته قرار بگیرد و پس از تقاضای شما مبنی بر بازگرداندن مدرک خود آن شخص عمدی یا سهوی وجود آن سند و مدرک را در نزد خود انکار کند؛ آیا چنین رفتاری جرم است و مجازات دارد.

اجبار اشخاص به سپردن اسناد و مدارکی که در اختیار دارند توسط برخی از مراجع نیازمند درخواستی به عنوان الزام به تحویل اسناد و مدارک می‌باشد.

با طرح این خواسته دادگاه خوانده دعوی شما را مجبور به بازگرداندن آن اسناد و مدارک می‌کند.

نحوه تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

به عبارت ساده‌تر وقتی که شما در حین انعقاد قرارداد یک باب آپارتمان، سند آن خانه را به طرف مقابل معامله نیز تحویل می‌دهید، اما پس از مدتی بنا به هر دلیلی قرارداد به سرانجام نمی‌رسد و شما از طرف مقابل سندی که هنگام انعقاد قرارداد تحویل داده‌اید؛ می‌خواهید؛ اما طرف مقابل از دادن آن به شما امتناع می‌کند.

در اینجا شما می‌توانید دادخواست الزام به تحویل سند را به دادگاه ارائه دهید و دادگاه او را ملزم می‌کند که سند را تحویل شما دهد.

البته در چنین فرضی غالبا وکلا توصیه می‌کنند که ابتدا اظهارنامه رسمی ارسال نمایید و در صورت عدم تحویل، خواسته خود را از طریق دادگاه مطرح نمایید؛ لازم به ذکر است که رویه همیشگی نیست و بنا به تشخیص بهترین وکیل حقوقی شمال تهران باید راه مناسب‌تر را انتخاب نمایید.

بهترین وکیل حقوقی شمال تهران، با بررسی کامل قراردادهای تنظیمی، تصمیم درست را اعلام خواهد نمود.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی، توسط بهترین وکیل حقوقی شمال تهران، به بررسی راهکارهای الزام به تحویل اسناد و مدارک پرداخته است.

همچنین موسسه حقوقی مهر پارسیان با معرفی وکلای متخصص آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی در خصوص دعاوی ملکی، اعم از الزام به تنظیم سند رسمی، دعاوی بانکی مانند الزام به تنظیم فک رهن، دعاوی کیفری اعم از جرایم اقتصادی و پولشویی، رشوه و… می‌باشد.

سوالاتی که در بررسی موضوع الزام به تحویل اسناد و مدارک پاسخ داده می‌شوند.

  • چه زمانی می توانیم دعوی الزام به تحویل اسناد و مدارک طرح کنیم؟
  • قانون درباره الزام به تحویل اسناد و مدارک چه مقرراتی در نظر گرفته است؟
  • وکیل متخصص برای الزام به تحویل اسناد و مدارک تهران کیست؟
  • بهترین راه به نتیجه رسیدن در دعوی الزام به تحویل اسناد و مدارک چیست؟

چه افرادی می‌توانند دادخواست الزام به تحویل اسناد و مدارک را بدهند؟

بهترین وکیل حقوقی شمال تهران پاسخ می‌دهد:

بستگی به نوع سند و شخصی که سند و مدارک در اختیار ایشان قرار می‌گیرد ممکن است لازم باشد که دادخواست الزام بدهیم.

وقتی که شما یک سند را به عنوان امانت در اختیار کسی قرار می‌دهید و سپس شخص از بازگرداندن آن سند به شما خودداری می‌کند.

در اینجا شخص امانت دهنده (مودع) می‌تواند دادخواست بدهد و شخص امانت گیرنده (مستودع) را الزام به بازگرداندن اسناد و مدارک بنماید.

وقتی که در جریان رسیدگی به پرونده، شما مدارکی را جهت رسیدگی به پرونده خود در اختیار وکیل قرار می‌دهید و حالا وکیل از پرونده شما استعفا می‌دهد یا شما وکیل را عزل (برکنار) می‌کنید یا رسیدگی خاتمه می‌یابد و وکیل از استرداد اسناد و مدارک به شما خودداری می‌کند.

در صورتی‌ که شما در یک تصادف رانندگی مدارک خود را با شخصی که با آن تصادف کرده‌اید، می‌دهید بعد از جبران خسارت آن شخص از بازگرداندن مدارک به شما خودداری می‌کند.

اعاده حیثیت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که شما مدارکی را به کارفرما خود سپرده‌اید و کارفرما از بازگرداندن آنها به شما خودداری می‌کند.

وقتی که شخصی در قید حیات می‌باشد و اقدام به تنظیم وصیت‌نامه می‌کند و  پیرو این وصیت‌نامه مدارکی نیز در اختیار ایشان(وصی) قرار می‌دهد و شخص پس از مدتی از وصیت نوشته خود منصرف می‌شود و از وصی تقاضای عودت (بازگرداندن) مدارک و اسناد و وصیت‌نامه خود را می‌کند.

وصی از باز گرداندن آنها خودداری می‌کند در اینجا شخص می‌تواند دادخواست الزام به تحویل اسناد و مدارک را به وسیله خود یا وکیل یا نماینده قانونی خود بنمایند.

در فرضی که ضمن معامله‌ای که بین اشخاص صورت می‌گیرد مدارک و اسناد مبیع (موضوع معامله) نیز مبادله می‌شود و پس از مدتی ممکن است معامله به دلیل فسخ و…به هم بخورد و طرفین پول و مال معامله شده را باز می‌گردانند اما از بازگرداندن اسناد و  مدارک خودداری می‌کنند در اینجا نیز می‌توان الزام به تحویل اسناد و مدارک را از طرف مقابل خواست.

بازداشت اموال بدهکار مالیاتی نزد شخص ثالث

گاهی ممکن است شخصی در دادخواست خود به اسناد و مدارکی استناد نماید و طرف مقابل پرونده از ارائه آن اسناد و مدارک خودداری فرمایند که در این صورت دادگاه طرف مقابل را ملزم به تحویل اسناد و مدارک می‌نماید.

شخصی که مدت زیادی غایب بوده و اموال او نزد ورثه یا امین (امانت گیرنده) می‌باشد و پس از مدت‌ها بازگشته و اشخاص از بازگرداندن اموال و به تبع آن اسناد و مدارک آنها خودداری می کنند، در اینجا نیز اشخاص شخص می‌تواند الزام به تحویل اسناد و مدارک را بخواهند.

گاهی ممکن است اسناد در دست نهادها و مراجع دولتی و قضایی باشند که در این صورت در صورت صلاحدید مرجع قضایی و در صورتی که اسناد و مدارک از اسناد سری نباشند می‌توان از مراجع قضایی تقاضا نمود.

ظرفیت‌های قانونی الزام به تنظیم و تحویل اسناد و مدارک:

پاسخ بهترین وکیل حقوقی شمال تهران:

طبق ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی هر کس می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست حق خود را به وسیله اظهارنامه مطالبه کند به این صورت که ابتدا به وسیله اظهار‌نامه به شخص اطلاع می‌دهد که مثلا مدارک و اسنادی از من که نزد شما موجود می‌باشند را مسترد نمایید.

درماده 616 قانون مدنی ضمانت اجرای عدم رد ودیعه (مالی که امانت گذاشته شده) توسط مستودع (امانت گیرنده) پیش‌بینی شده است که احکام غاصب بر او مترتب می‌شود.

ماده 209 قانون آیین دادرسی مدنی

نیز در خصوص اسناد و مدارکی که مستند دادخواست می‌باشند بیان می‌دارد که: هرگاه سند معینی که مدرک ادعا یا اظهار یکی از طرفین است و نزد طرف دیگر باشد، به درخواست طرف، باید آن سند ابراز شود.

هرگاه طرف مقابل به وجود آن سند نزد خود اعتراف کند ولی از ابرازآن امتناع نماید، دادگاه می‌تواند آن را از جمله قراین مثبته (اثبات کننده) بداند.

همچنین در مواردی که اسناد و مدارکی نزد شخصی باشد و شخص از استرداد آن امتناع نماید بتوان خیانت در امانت را متصور شد و بتوان به لحاظ جرم بودن جنبه جزایی و کیفری آن را نیز بررسی نمود، که قانون مجازات اسلامی به هر یک به تفصیل پرداخته و ممکن است که شخص امتناع کننده به مجازات کیفری نیز محکوم گردند.

مدارک لازم جهت اثبات کلاهبرداری

در خصوص وکلایی نیز که از استرداد اسناد و مدارک نزد خود به موکل امتناع می‌کنند، نیز علاوه بر دعوای الزام به تحویل اسناد و مدارک می‌توان در دادسرای انتظامی  وکلا نسبت به تخلف وکیل خود طرح دعوا کنند.

طبق مواد قانونی مبحث تعهدات در قانون مدنی، یکی از تعهدات بایع (فروشنده) تحویل مبیع (مورد معامله) به مشتری می‌باشد که اگر به تعهد خود عمل نکند خریدار می‌تواند الزام او را از دادگاه بخواهد، همچنین یکی از تعهدات خریدار پرداخت ثمن (مبلغ) است.

حال طبق ماده 367 قانون مدنی

تسلیم عبارت است از دادن مبیع (مورد معامله) به تصرف مشتری به نحوی از انحاء (هر نحوی) تصرفات و انتفاعات باشد و قبض عبارت است از استیلا (تسلط) مشتری بر مبیع (مورد معامله)، پس فروشنده زمانی به تعهد خود عمل می‌کند که مبیع (مورد معامله) را به نحوی تحویل مشتری بدهد که مشتری هرگونه تصرفی در مال خود انجام دهد حتی نقل و انتقال!!!!!

تحویل باید به نحوی باشد که بتواند هرگونه تصرفی کند وقتی شخصی اسناد و مدارک مالی که شما خریداری نمودید مثل ملک یا خودرو به شما تحویل نمی‌دهد این تسلیم به صورت کامل صورت نمی‌گیرد.

زیرا شما نمی‌توانید هرگونه تصرفی نمایید مثلا تا وقتی که مدارک به شما تسلیم و تحویل داده نشوند نمی‌توانید آن مال را به دیگری انتقال دهید.

پس اینجا هنوز تحویل صورت نگرفته و شما می‌توانید الزام آن شخص به تحویل یا حتی الزام به انجام تعهدات قانونی را از دادگاه درخواست نمایید.

حق حبس در قرارداد خرید و فروش:

برای متعاملین (طرفین عقد) حقی را پیش‌بینی کرده است به عنوان حق حبس، شرح ماده به اینگونه است که هریک از بایع و مشتری حق دارد از تسلیم مبیع (مورد معامله) یا ثمن (مبلغ قرارداد) خودداری کند تا طرف دیگر حاضر به تسلیم شود، مگر اینکه مبیع یا ثمن موجل (مدت‌دار) باشد.

مراجع صلاحیت‌دار رسیدگی دادخواست الزام به تحویل اسناد و مدارک

پاسخ بهترین وکیل حقوقی شمال تهران:

اگر موضوع اصلی دعوا، الزام به تحویل اسناد و مدارک باشد، دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت شخصی که از بازگرداندن اسناد خودداری می‌کند مرجع رسیدگی می‌باشد.

اما اگر ضمن رسیدگی به دعوایی بخواهیم سندی را عودت کنیم ضمن همان دادخواست هم ‌می‌توانیم درخواست الزام به تحویل اسناد و مدارک را نیز ارائه نماییم.

در صورتی که موارد امتناع از استرداد مشمول قانون مجازات شوند و جنبه کیفری و جرم نیز داشته باشند می‌توان شکوائیه تنظیم کرد و بنا به شرایط جرم مرجع رسیدگی دادگاه کیفری دو می‌باشد.

چگونه حق خود را در الزام به تحویل اسناد و مدارک تضمین کنیم؟

بهترین وکیل حقوقی شمال تهران توصیه نمودند که وقتی مدرکی را به شخصی ارائه می‌دهیم برای آنکه از بازگرداندن آن مطمئن شویم می‌توانیم از شخص گیرنده رسیدی را دریافت نماییم که هم در تسریع امر رسیدگی به ما کمک کند و هم در صورت امتناع از بازگرداندن دلیلی نیز داشته باشیم.

همچنین وقتی در جایی سفته‌ای جهت تضمین کار خود ارائه می‌دهیم بهتر است در ظهر (پشت) سند توضیح داده شود که برای چه منظوری نزد آن شخص سپرده می‌شود.

وقتی وکالتنامه‌ای تنظیم می‌کنیم ضمن وکالتنامه قید شود که چه مدارکی جهت رسیدگی به پرونده به وکیل سپرده‌اند.

اسناد تجاری

همچنین وقتی معامله‌ای صورت می‌گیرد در هنگام تنظیم قرارداد مواردی که ممکن است قرارداد فسخ شود و… مورد پیش‌بینی قرار بگیرد و همچنین ضمن قرارداد ضمانت اجرایی مبنی بر عدم تحویل اسناد و مدارک نیز پیش‌بینی شود.

همان‌گونه که قبلا اشاره شد یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان به موجب آن طرف مقابل را ملزم به تحویل اسناد و مدارک نماییم، استفاده از حق حبس است.

حق حبس، نوعی حق است که در آن هر یک از طرفین می‌تواند به تعهد خود تا زمانی که طرف دیگر به تعهدش عمل کند، خودداری نماید.

بهترین وکیل در خصوص دعوی الزام به تحویل اسناد و مدارک کیست؟

وکیلی می‌تواند در این امر به شما کمک کند که در این زمینه پرونده‌های زیادی را کارکرده و به نتایج مطلوبی در راه احقاق این حق رسیده باشد.

برای احقاق حق خود در این زمینه با وکلای باسابقه و باتجربه در این امر مشاوره بگیرید و یا تنظیم قرارداد یا پیگیری پرونده‌های خود را به وکلای با تجربه بسپارید.

به همین منظور ما موسسه حقوقی مهرپارسیان،با مدیریت دکتر محمد‌رضا مهری را جهت ارائه این امور به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌کنیم.

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان با بیش از ده سال سابقه در امر وکالت:

معرفی وکیل متخصص مرتبط با هر مشکل حقوقی اعم از ملکی، بانکی، کیفری و…

مطالعه پرونده و تنظیم لایحه در مرحله تجدیدنظر، فرجام‌خواهی، اعاده دادرسی، اعمال ماده 477 و…

پذیرش پرونده در کلیه مراجع قضایی و شبه قضایی و اداری مانند شهرداری، دیوان عدالت اداری و…

بهترین وکیل حقوقی شمال تهران

بهترین وکیل حقوقی شمال تهران کیست؟

وکیل پایه یک دادگستری است که همواره با موکل خود در ارتباط باشد و اصل امانت‌داری را رعایت کند و برای احقاق حق موکل خود از هیچ تلاشی در مراجع قضایی و دادگاه‌ها دریغ نکند.

برای چه مشکلاتی باید به وکیل مراجعه نماییم؟

توصیه می‌شود قبل از بروز هر مشکلی و انجام هرکاری با وکیل مشورت شود تا مشکلی ایجاد نشود و بعد از بروز هر مشکل نیز اولین اقدام مشورت گرفتن از وکیل است.

 

 

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (15 امتیاز)

20 دیدگاه

  • سلام. بیش از 30 سال است که مجرای آب زمین ما از میان زمین کناری عبور می‌کند. در این مدت هیچ مشکلی نداشتیم. ولی اخیرا به دلیل مشکلات فامیلی و خانوادگی که داشتیم، ایشان از روی لجبازی مانع عبور آب به زمین ما می‌شود. آیا او چنین حقی دارد؟

    • سلام. مطابق ماده 97 قانون مدنی، هرگاه كسی از قديم در خانه يا ملک ديگری مجرای آب به ملک خود يا حق مرور داشته صاحب خانه يا ملک نمی‌تواند مانع آب بردن يا‌ عبور او از ملک خود شود و همچنين است ساير حقوق از قبيل حق داشتن در و شبكه و ناودان و حق شرب و غيره.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067661

  • سلام جناب مهری من یک سال قبل وصیت نامه ای رو نوشتم و برادرم رو وصی خودم قراردادم وبه ایشون مدارکی دادم اما امسال از وصیت نامه ام منصرف شدم ایشون اسناد من رو پس نمیده من چه کاری میتونم انجام بدم ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      شما می‌توانید در صورت عدم تحویل مدارک توسط ایشان دادخواستی با عنوان الزام به تحویل اسناد و مدارک تنظیم نمایید و از دادگاه الزام ایشان را تقاضا نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *