بررسی ادله اثبات در دعاوی حقوقی

 بررسی ادله اثبات در دعاوی حقوقی

 بررسی ادله اثبات در دعاوی حقوقی


با بررسی ادله اثبات در دعاوی حقوقی با شما همراه هستیم.

دلیل عبارت از امری است که اصحاب دعوا برای اثبات یا دفاع از دعوا به آن استناد می نمایند بنابراین هر شخص باید قبل از اقامه دعوا ادله مکفی برای احقاق حق یا ادعا خود داشته باشد و سپس اقدام به طرح دعوا کند وگرنه بدون داشتن ادله کافی و قوی بدیهی است با شکست مواجه خواهد شد.

ادله اثبات در تمام دعاوی اعم از حقوقی و مالی و کیفری و… رکن اساسی رسیدگی در مراجع مختلف رسیدگی  می باشند.

برای رسیدگی به هر پرونده بر اساس موضوع رسیدگی ادله متفاوتی ارائه داده می شود، در حقوق ایران نظام حاکم بر ادله اثبات، نظام قانونی می باشد، یعنی برای اثبات دعوی ادله ای پذیرفته می شود که در قانون با توان اثباتی مشخصی، پیش بینی شده است.

در گروه حقوقی وکلای مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی ابعاد مختلف ادله اثبات رسیدگی در دعاوی حقوقی پرداخته‌اند.

سوالاتی که در بررسی ادله اثبات در دعاوی حقوقی بررسی می‌شوند:

  1. ادله اثبات دعاوی حقوقی کدامند؟
  2. در چه دعاوی چه ادله ای باید ارائه شود؟
  3. آیا در جریان رسیدگی اضافه کردن یا کاهش ادله ممکن می باشد؟
  4. کدام یک از از ادله اثبات دعوا قابل اعتراض هستند؟

ادله اثبات دعاوی حقوقی

در حقوق ایران که  نظام حاکم بر ادله، نظام قانونی می باشد، ادله اثبات همان هایی می باشند که در قانون بیان شده اند که عبارتند از: سند، اقرار، گواهی، سوگند، امارات، معاینه محل، تحقیق محلی و کارشناسی.

اقرار

عبارت است از اعترافی  به ضرر خود و به نفع دیگری که با هر لفظی ممکن است به شرط آنکه اقرار کننده بالغ، عاقل،قاصد و مختار باشد.

هرگاه کسی اقرار به امری  نماید که دلیل ذی حق بودن طرف او باشد، دلیل دیگری برای ثبوت آن امر لازم نیست.

سند

نوشته ای است که در مقام دعوی و دفاع قابل استناد باشد. اسناد به لحاظ اعتبار قانونی به اسناد رسمی و اسناد عادی تقسیم می‌شوند.

اسناد رسمی اسنادی می باشند که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد. و اسناد غیر رسمی (اسناد عادی ) اسنادی می‌باشند که از جانب اشخاص غیر رسمی بدون دخالت مأمورین رسمی تنظیم شده و تابع تشریفات خاص نمی‌باشند.

گواهی

در دانش حقوقی، عبارت است از گواهی کتبی یا شفاهی دادن در محضر دادگاه که یا ناشی از دیده ها و شنیده ها و یا سایر محسوسات مستقیم و بی واسطه گواه، از امر مورد اختلاف است که به آن گواهی مستقیم یا اصلی می گویند و یا ناشی از گفته ها و شنیده هایی است که شخص گواه مستقیما ناظر بر آن نبوده بلکه شنیده ها و گفته های کسی را نقل می نماید، که آن شخص ناظر آن امر مورد اختلاف بوده که به آن گواهی غیر مستقیم یا گواهی بر‌گواه می‌گویند.

امارات

اوضاع و احوالی است که به حکم قانون یا به نظر قاضی دلیل بر امری شناخته شود.

سوگند

سوگند (قسم ) عبارت است از گواه قراردادن خداوند بر درستی گفتار ادا کننده سوگند.

تقریبا تمامی دعوی قابلیت استناد به سوگند را داشته جز ادعاهایی که می بایست با سند رسمی اثبات شود اما زمانی می توان به سوگند متوسل شد که دعوی به موجب اقرار یا شهادت یا علم قاضی بر مبنای اسناد یا امارات ثابت نشده باشد.

معاینه محل و تحقیق محلی

چنانچه طرفین دعوا در دادخواست خود به معاینه یا تحقیق محلی استناد نموده باشند یا دادگاه تحقیق و معاینه محل را در رسیدگی به امری موثر بداند  قرار معاینه محل یا تحقیق محلی صادر می کند که عبارتند از حضور مقام قضایی در محل و تحقیق از مطلعین و یا افراد ساکن در محله که به موجب صدور قرار و در محلی که در قرار مشخص شده انجام می‌گیرد.

کارشناسی

چنانچه طرفین دعوا در دادخواست خود ارجاع امر به کارشناسی را خواستار باشند یا دادگاه موضوع را دارای جنبه فنی و تخصصی تشخیص دهد  راسا  قرار ارجاع امر به کارشناسی صادر می‌شود.

در چه دعاوی چه ادله ای باید ارائه شود؟

به طور کلی نمی‌توان گفت که در تمام دعاوی کلیه ادله باید ابراز گردد یا خیر، در هر دعوا بر اساس دانش وکیل، موضوع پرونده،ادله موجود و… ادله مربوط به آن خواسته ارائه می‌گردد، اما در برخی از دعاوی بر اساس قانون یکسری از ادله باید ارائه گردند تا امر رسیدگی صورت بگیرد و در برخی موارد نیز نمی‌توان برخی ادله را ایراد نمود، اما در کلیه امور حقوقی، دادگاه علاوه بر رسیدگی به دلایل مورد استناد طرفین دعوا، هر گونه تحقیق یا اقدامی که برای کشف حقیقت لازم باشد، انجام خواهد داد. بررسی ادله اثبات در دعاوی حقوقی

آیا در جریان رسیدگی اضافه کردن یا استرداد ادله ممکن است؟

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی درمرحله بدوی تا زمان اعلام ختم دادرسی ادله جدید می توان ارائه نمود و در مرحله تجدید نظر نیز می توان ادله جدید ارائه نمود.

 اما در خصوص استرداد ادله از بین ادله اثبات دعوی فقط اسناد هستند که در قانون آیین دادرسی مدنی مطابق با ماده 218: (در مقابل تردید یا انکار، هرگاه ارائه کننده سند، سند خود را استرداد نماید، دادگاه به اسناد و دلایل دیگر رجوع می‌کند. استرداد سند دلیل بر بطلان آن نخواهد بود.

چنانچه صاحب سند، سند خود را استرداد نکرد و سند موثر در دعوا باشد، دادگاه مکلف است به اعتبار آن سند رسیدگی نماید.). امکان استرداد آن به صراحت بیان شده است.

اعاده دادرسی پس از صدور قرار منع تعقیب

 در جای دیگر از همان قانون نسبت به سند عنوان شده است که طرف استناد کننده به آن حق استرداد آن را ندارد. که آن مورد نیز ماده 207 قانون فوق الذکر می باشد، که عنوان نموده اند (سندی که در دادگاه ابراز می شود ممکن است به نفع طرف مقابل دلیل باشد در این صورت هر گاه طرف مقابل به آن استناد نماید ابراز کننده سند حق ندارد آن را پس بگیرد ) که از مفهوم مخالف این ماده نیز استنباط می شود که امکان استرداد سند برای ابراز کننده آن مقدور می باشد مگر اینکه شرایط عنوان شده در ماده (طرف مقابل به آن استناد نماید ) وجود داشته باشد که در این صورت دیگر امکان استرداد آن سند وجود ندارد.

وکیل کیفری در قلهک

 اما در خصوص سایر ادله اثبات دعوی اعم از اقرار، سوگند،نظر کارشناسی،تحقیق محلی و…. در هیچ یک از مواد قانونی صحبت از امکان استرداد آنها نشده است و هر چند که این ادله ممکن است در صورت نداشتن شرایط قانونی مورد توجه قاضی صادر کننده رأی قرار نگیرند اما امکان استرداد آنها وجود ندارد مگر اینکه مطابق ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی دادخواست یا دعوی خود را به طور کلی استرداد نماید.

وکیل برای پرونده تامین دلیل

کدام یک از ادله اثبات دعوی قابل اعتراض می‌باشند؟

اعتراض به ادله اثبات دعوی در قانون آیین دادرسی مدنی با عناوین متعددی بیان شده است، در خصوص سند از ادعای جعل یا تردید و انکار نام برده شده است.

نسبت به اسناد عادی ادعای انکار و تردید وجعل پذیرفته شده است که در همین راستا قانون آیین دادرسی مدنی بیان می‌دارد: (کسی که علیه او سند غیر رسمی ابراز شود، می تواند خط یا مهر یا امضا و یا اثر انگشت منتسب به خود را  انکار نماید و احکام منکر بر او مترتب می‌گردد و اگر سند ابرازی منتسب به شخص او نباشد می‌تواند تردید کند.) که باید تا اولین جلسه دادرسی به عمل آید.

نسبت به اسناد رسمی فقط ادعای جعل پیش بینی شده است درصورت ادعای جعل دادگاه مکلف است نسبت به سندی که در آن ادعای جعل شده تعیین تکلیف نماید، اگر آن را مجعول تشخیص ندهد، دستور تحویل آن را به صاحب سند صادر نماید و در صورتی که آن را مجعول بداند، تکلیف اینکه باید تمام سند از بین برده شود و یا قسمت مجعول در روی سند ابطال گردد، یا کلماتی محو و یا تغییر داده شود، تعیین خواهد کرد.

دفتر وکیل متخصص شهرک غرب

نسبت به گواهان نیز می‌توان جرح گواه نمود، جرح: بی اعتباری و مردود دانستن شهادت شهود به علت فقدان شرایط قانونی است که اگر معلوم شود که قبل از ادای گواهی جهات جرح وجود داشته ولی برای دادگاه مخفی مانده و رای هم مستند به آن گواهی بوده از موارد نقض رأی می‌باشد.

نسبت به نظر کارشناس نیز می توان اعتراض نمود، به این صورت که پس از وصول نظر کارشناس، به طرفین دعوا ابلاغ می‌شود که ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ می‌توانند نسبت به نظر کارشناس اعتراض نمایند یا اگر نظری دارند اثباتا یا نفیا به طور کتبی اظهار نمایند.

نمونه لایحه اعتراض شخص ثالث اجرایی

آنچه در امر رسیدگی در دادگاه در هر دعوایی حائز اهمیت است چگونگی استناد به چه ادله ای می باشد، آنچه بدیهی است چه در دعاوی داخلی و چه در دعاوی بین المللی هر چه ادله ما قوی تر باشد امکان پیروزی و احقاق حق موکل هم امری سهل تر و میسرتر می باشد، موسسه حقوقی و بین المللی مهر پارسیان آمادگی خود را در جهت ارائه  خدمات مشاوره در خصوص ادله اثبات دعوی و قبول وکالت در امور حقوقی را اعلام می‌دارد.

بهترین وکیل در زمینه ادله اثبات در دعاوی حقوقی کیست؟   

بهترین وکیل در زمینه اثبات دعاوی حقوقی، وکیلی است که پرونده‌های موفق بسیاری در دادگاه ها و مراجع قضایی مختلف در این زمینه دارد و به واسطه تجربه خود می‌تواند ادله مورد نیاز هر دعوایی را در پرونده مورد نظر ارائه نماید.

موسسه حقوقی مهرپارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان می‌باشد. برای دریافت نوبت مشاوره، می‌توانید با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (52 امتیاز)

2 دیدگاه

    • سلام، به طور کلی هر دلیلی که بتواند موجب اقناع وجدانی قاضی و در پی آن علم قاضی را به همراه داشته باشد می‌تواند مستند شکایت شما قرار بگیرد. با توجه به سوق دادرسی به سمت دادرسی الکترونیکی می‌تواند جز ادله مثبته ابراز شود اما صرف اسکرین شات نمی‌تواند مبنای صدور رای قرار بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *