تبانی برای بردن مال غیر

تبانی برای بردن مال غیر

تبانی برای بردن مال غیر


با موضوع شرایط تحقق تبانی برای بردن مال غیر همراهتان هستیم.

تبانی برای بردن مال غیر به این معناست که دو یا چند نفر با یکدیگر برنامه‌‌ریزی کنند که چگونه مال دیگری را تصاحب نمایند و مالک شوند.
قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی، شرایط تحقق تبانی برای بردن مال غیر و ضمانت اجرای تبانی برای بردن مال غیر را مشخص نموده است.

جهت شکایت بایستی ارکان جرم مزبور وجود داشته باشد؛ در ارکان این جرم بایستی عناصر تشکیل دهنده این جرم در کنار یکدیگر جمع باشند، جرم تبانی برای بردن مال دیگری از مصادیق جرم کلاهبرداری است و مجرم در حکم کلاهبردار است و مجازات کلاهبرداری نیز در پی خواهد داشت.

وکیل کیفری میدان آرژانتین

در این مقاله تیم تحقیقاتی در امور کیفری موسسه مهر پارسیان ضمن تعریف جرم تبانی برای بردن مال غیر، به بررسی شرایط تحقق تبانی برای بردن مال غیر و ارکان آن و نحوه شکایت منطبق با قانون مجازات که از مصادیق کلاهبرداری است و لزوم مشاوره با وکیل کلاهبرداری پرداخته می‌شود.
این جرم یکی از شاخه‌های جرم کلاهبرداری است که در این مقاله به صورت مختصر توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

جرم کلاهبرداری

کلاهبرداری جرمی است که در آن شخصی با فریب و انجام اعمال فریب‌کارانه و متقلبانه، مال و دارایی شخص دیگر را به تصاحب خود در بیاورد.
در این روش شخص از طریق یک دروغ و صرفا دادن وعده‌ای دروغین اموالش را با رضایت شخصی در اختیار کلاهبردار قرار نمی‌دهد.

منظور از کلاهبرداری این است که شخص مال باخته با رضایت و آگاهی خود و همچنین بدون هیچ اجبار و یا زوری و یا حتی استفاده از وسایل خشونت آمیز در اختیار فرد کلاهبردار قرار می‌دهد.

در ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری جرم کلاهبرداری طبق تعریف قانون گذار این گونه است:

ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین جرم کلاهبرداری

هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا موسسات موهوم (غیرواقعی) یا به داشتن اموال و اختیارات واهی (الکی) فریب دهد.

یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیشامدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر، وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها را تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب می‌شود.

علاوه بر رد (بازگرداندن) اصل مال به صاحبش به حبس از 1 تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده محکوم می‌شود.

اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم

شرایط تحقق تبانی برای بردن مال غیر

این جرم با روش‌های مختلفی ممکن است رخ دهد؛ گاهی ممکن است اشخاصی با یکدیگر تبانی نمایند و برای بردن مال دیگری بر علیه همدیگر اقامه دعوای صوری (ساختگی و غیرواقعی) نمایند.

در این مواقع دعوای صوری (غیرواقعی) که مطرح می‌گردد در حقیقت ابزاری جهت بردن مال دیگری است.
گاهی نیز ممکن است دعوایی در محکمه مطرح باشد و فرد با تبانی یکی از طرفین دعوا بر علیه طرف دیگر دعوا به عنوان شخص ثالث وارد دعوا گردد.

ماده 2 قانون مجازات تبانی برای بردن مال دیگری

اشخاصی که به عنوان شخص ثالث در دعوایی وارد شده یا به عنوان شخص ثالث بر حکمی اعتراض کرده یا بر محکوم‌به (مال مورد حکم دادگاه) حکمی‌ مستقیماً اقامه دعوی نمایند و این اقدامات آنها ناشی از تبانی با یکی از اصحاب دعوی برای بردن مال یا تضییع حق طرف دیگر دعوی باشد، کلاهبردار ‌محسوب می‌شود.

این فرد علاوه بر تأدیه (پرداخت) خسارات وارده به مجازات کلاهبرداری محکوم خواهند بود.
تبانی هر یک از طرفین دعوای اصلی با اشخاص فوق نیز در حکم کلاهبرداری است و مرتکب به مجازات مذکور محکوم می‌گردد.

بهتر است از آنجایی که دعاوی این جرم در حکم کلاهبرداری است، جهت اقامه این دعاوی از وکیل کلاهبرداری مشاوره حقوقی گرفته شود و جهت شکایت تبانی برای بردن مال دیگری و رسیدن به نتیجه مطلوب صفر تا صد دعوای مذکور به وکیل کلاهبرداری سپرده شود.

ارکان و شرایط تحقق تبانی برای بردن مال غیر

تحقق این جرم همچون همه جرایم کیفری دارای 3 رکن است:
1- عنصر قانونی جرم
2- عنصر مادی جرم
3- عنصر معنوی جرم

قانون‌گذار در قانون مجازات تبانی برای بردن مال دیگری در ماده 1 قانون مزبور این جرم را در حکم کلاهبرداری قلمداد نموده و چنین مقرر داشته است که:

هرگاه اشخاصی با یکدیگر تبانی کرده و برای بردن مالی که متعلق به غیر (دیگری) است بر همدیگر اقامه دعوی نمایند، این اقدام آنها جزء تشبث‌ (متوسل شدن) به وسایل متقلبانه برای بردن مال دیگری که به موجب ماده 238 قانون مجازات عمومی پیش‌بینی شده است محسوب و به مجازات مندرج در ماده‌ مزبور محکوم خواهند شد.

عنصر مادی جرم

به هر عمل یا رفتاری گفته می‌شود که به وسیله آن جهت بردن مال دیگری شراکت و همکاری و در کل تبانی صورت گیرد.

عنصر معنوی جرم

اثبات وجود عنصر معنوی از وجود سایر شرایط تحقق تبانی برای بردن مال غیر به مراتب سخت‌تر و نیازمند وکیل حرفه‌ای و متخصص است و این عنصر بدین معناست که مجرم  قصد و نیت مجرمانه در ارتکاب جرم تبانی برای بردن مال دیگری داشته باشد و با انگیزه به این عمل اقدام نماید.

در ارتکاب جرم مزبور بایستی ارکان تبانی برای بردن مال دیگری در کنار یکدیگر جمع باشند تا بدین وسیله امکان شکایت تبانی برای بردن مال دیگری وجود داشته باشد.

شکایت تبانی برای بردن مال دیگری

از جمله جرائمی که در حکم کلاهبرداری هستند، تبانی برای بردن مال دیگری است که اگر چه شکایت تبانی برای بردن مال دیگری بایستی اقامه شود اما مجازات جرم مزبور، مجازات جرم کلاهبرداری می‌باشد.

در قانون مجازات عمومی در سابق، ماده 238 قانون مزبور به مجازات جرم کلاهبرداری اشاره داشت و جرائمی نیز که در حکم کلاهبرداری بوده‌اند نیز با همین ماده مورد مجازات قرار می‌گرفتند.

اما با توجه به اینکه قانون مجازات عمومی منسوخ شده است، افرادی که مستند به ماده 238 قانون مجازات عمومی مورد حکم واقع می‌شدند، در حال حاضر مجازات ماده 1 قانون مجازات مرتکبین کلاهبرداری و اختلاس و ارتشاء نسبت به آنها حکم فرماست.

در قانون مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری مجازات کلاهبرداری ساده از 1 تا 7 سال و مجازات کلاهبرداری مشدد از 2 تا 10 سال در نظر گرفته شده است.

مدارک لازم جهت اثبات کلاهبرداری

در قانون مجازات اسلامی، ضمانت اجرای عمل مزبور، ماده 238 قانون مجازات عمومی است که در حال حاضر چنانچه شکایت تبانی برای بردن مال دیگری مطرح شود، مجرمین جرم مزبور طبق ماده 1 قانون مجازات ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مورد محاکمه قرار می‌گیرند.

قانون مجازات تبانی برای بردن مال دیگری مصوب 3/5/1307 مشتمل بر دو ماده است.

در این قانون با توجه به اینکه این جرم از مصادیق کلاهبرداری است؛ مجازات کلاهبرداری در قانون مجازات عمومی برای جرم مزبور در نظر گرفته شده است که البته در حال حاضر مجازات این جرم با توجه به قانون مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری تعیین می‌گردد.

مشاوره حقوقی جرم تبانی برای بردن مال دیگری

جرم تبانی برای بردن مال دیگری از جرائمی است که در حکم کلاهبرداری هستند، محسوب می‌گردد؛ مجازات جرم کلاهبرداری برای جرم مزبور در نظر گرفته می‌شود.

اما گاهی در عمل اثبات این امر و شرایط تحقق تبانی برای بردن مال غیر بسیار دشوار می‌گردد و لازم است که جرم مذکور با قانون مجازات تبانی برای بردن مال دیگری منطبق باشد و ارکان و شرایط تحقق تبانی برای بردن مال دیگری جمع باشد.

این امر در واقع، امر ساده‌ای نیست؛ گاهی اثبات اینکه افرادی با تبانی برای بردن مال غیر، اموالی را تصاحب نموده‌اند در عمل دشوار است.
از این رو توصیه می‌شود پیش از هر اقدامی در این باره با وکیل کلاهبرداری، مشاوره و هم فکری انجام گیرد.

حبس مشارکت در کلاهبرداری

وکیل کلاهبرداری به فردی گفته می‌شود که بر قوانین جزایی و کیفری اشراف کامل دارد و می‌تواند با اثبات جرم تبانی برای بردن مال دیگری، حق را به صاحب حق برساند.

تیم وکلای مهر پارسیان با دارا بودن کادر تخصصی در دعاوی کیفری، مفتخر هستند با تکیه بر دانش و تجربه حقوقی خویش، در کلیه دعاوی کیفری از جمله شکایت به وسیله وکیل کیفری و وکیل کلاهبرداری متخصص دعاوی ارجاعی را به سهولت به سر منزل مقصود برسانند.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

مجازات تبانی برای بردن مال غیر چیست؟

تبانی برای بردن مال غیر از جرایم در حکم کلاهبرداری و مجازات آن مجازات کلاهبرداری یعنی حبس، جزای نقدی و بازگرداندن مال برده شده، خواهد بود.

مجازات تبانی برای بردن مال غیر قابل گذشت است؟

قابل گذشت و غیرقابل گذشت بودن جرم تبانی برای بردن مال غیر بر اساس میزان مال تصاحب شده است؛ بنابراین اگر میزان مال برده شده بیش از صد میلیون تومان باشد، غیرقابل گذشت خواهد بود.

4.8/5 - (55 امتیاز)

17 دیدگاه

  • سلام
    اگه چند نفر با هم بدون اینکه پرونده ای مطرح کنن که تبانی برای بردن مال غیر باشه به دروغ بیان خودشون رو صاحب یه کارخونه نشون بدن که ورشکسته بوده ولی روزی که ما برای بازدید رفتیم کلی کارگر اونجا بودن و مثلا داشتن کار میکردن.
    بعد کا کارخونه رو خریدیم‌معلوم شد اون کارگرا رو برای امون روز فقط آوردن و دستگاه‌ها هم فقط یه روز اجاره کرده بودن نا که پول رو دادیم و قولنامه کردیم هر چی زنگ زدیم که برای تحویل کارخونه بدیم شهرک صنعتی عباس آباد نزدیک ورامین دیگه جواب ما رو ندادن.
    رفتیم کارخونه دیدیدم تعطیله
    الان هم سالهاست دنبالشون هستیم.
    این تبانی برای بردن مال غیر توسط اون چند نفر نیست؟
    ما اگه بخوایم وکیل عوض کنیم آقای دکتر مهری حاضره وکیل ما بشه؟

    • سلام این موضوع میتونه ازمصادیق جرم کلاهبرداری شبکه ای باشه و ارتباطی به تبانی برای بردن مال غیر نداره.
      بهتره پرونده رو با مشاوره وکیل تخصصی کلاهبرداری شبکه ای جلو ببرین.

  • سلام
    بنگاه دار و یه زن شوهر تبانی کردن مباینامه نامه ای را امضا کنم ملک منم 300میلیونه، 39 میلیون تومان تو بنگاه کارت کشیدن بعنوان جزئی از پیش پرداخت و جزیی دیگه پیش پرداخت هم فردایش بیاره برای واریز به حساب من که مرحله اول میباشد، قرار بود من هم دنبال کار های اداری انجام برم. بعد از یک هفته تماس گرفت گفت پیش پرداخت امادست یه شماره کارت بده و 15 م واریز کرد گفتم چرا گفت این برای تفکیک سنده انجام بده بعد حساب میکنیم. یک ماه منو سر کار گذاشتن تو این مدت مبایعه نامه رو پر کردن بعدشم رفتن دادخواست تحویل بیع و سند دادن منو محکوم کردن العان نشستن. العان 4 ساله تو دادگاهم حرفم نرسیده.
    ملک من العان 2 میلیارد ارزش داره ایا شما میتونید کاری کنید. 09153818595

    • سلام. بنده قولنامه ای حدود ۱۰،۰۰۰ متر زمین بیست و دو سال پیش در اصفهان توسط پردرمرحوم که از آمریکا برایش پول فرستادم خریدم و با درخواست جواز از شهرداری دیوار دورش کشیدم. ۱۳۵۰ مترش را بخشیدم به آموزش و پرورش منطقه.از آن ببعد فروشنده با احداث جوب و انداختن آب پشت قسمتی از دیوار موجب فروریختگی دیوار شدو با ایجاد مزاحمت با ترقیب فامیل درخواست چهار هزار متر زمین طلب کرد تااجازه دهد دیوار خراب را ترمیم کنم. بنده با دستور دادستانی وقت دیوار را کشیدم ودرب زمین را قفل کردم. ولی باره از دیوار بالا رفته درب را باز کرده و حتی مقداری از زمین راحصار کرده و فروخته. چند سال اخیر با تبانی با برادران و خواهران خود ادعایی علم کردند که فروشنده سم الارث برادران و خواهران خود را از پدری که بالغ بر ۵۰ سال پیش فوت کرده فروخته بدون اجازه انها. و علیه بنده و فروشنده شکایت کردند. بنده هم علیه فروشنده برای فروش مال غیر شکایت کردم توسط وکیلی در محل ولی یکی از برادران آمده و امضا داده که حقی از ارث ندار و خود فروشنده هم به بنده اقرار کرده که خودش برادران و خواهرانش را جمع کرده و سوری خواستند قسمتی از زمین را پس بگیرند ولی حالا خواهران و برادرانش جدی طمع کردند برای قسمتی از زمین. وکیل بنده می‌گوید که به هیچ کدام از مدعین مصاحبه نکرده و نیاورده دادگاه قسم بخورند ولی در غیاب بنده دادگاه گفته فروشنده می‌توانسته فقط سهم خودش را بفروشه که ۲۰۰۰ متر میشه در صورتی که نه اسم و آدرس مدعین تو پرونده هست نه کسی از اونها در دادگاه با قسم احضاریه گرفته!؟ چطور بدون حضور مدعین ارث در دادگاه و قسم خوردن برای ادعای خود زمین به آنها اده می‌شود و وکیل بنده اعتراضی نمی‌کند و به بنده هم نمی‌گوید که یکی از مدعین آمده دادگاه امضا داده که ادعایی ندارد. فکر می‌کنم وکیل بنده کوتاهی یا خدای نکرده تبانی کرده با آنطرف که نه با مدعین مصاحبه نکرده و نه آنها را برای قسم خوردن به دادگاه احضار کرده. بنده تحقیق کردم و اطلاعاتی دارم که بیشتر مدعین سوری هستند و ادعایی ندارند پس کسانی دگر در این جریان دنبال نفع خلاف قانون هستند. آیا شما می‌توانید کمک کنید؟ لطفا از طریق ایمیل تماس بگیرید ممنون میشم.

      • سلام ما با شما تماسی نخواهیم گرفت.
        در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی با وکلای موسسه مهر پارسیان دارید از طریق شماره زیر هماهنگ بفرمائید.
        09120067664

  • با سلام، اگر خریدار خودش بداند مالی که می خرد مال غیر است و فروشنده و مالک اصلی آن فوت شده باشند دادگاه چه تصمیمی می‌گیرد؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سلام وقت شما بخیر
      ایشان در دعوای کیفری متهم هستند به مشارکت در فروش مال غیر، و در دعوای حقوقی نیز پول و ثمن معامله از ایشان دریافت میشود. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام روز بخیر اگر در جریان دعوایی در دادگاه فردی به عنوان شخص ثالث ورود کنه و با تبانی بخواد حق من ببره مجازاتش چیه؟ 

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، مبلغ مشخص شدهای ندارد. متهم باید معادل مالی که برده است، خسارت یا همان جریمه نقدی را پرداخت نماید.

  • سلام وقت بخیر
    من یک پرونده کلاهبرداری مطرح کردم آقایی اومدن ملک خانومشون رو به من فروختن و الان خانم با علم بر اینکه میدونست اوده دعوای ثالث مطرح کرده که ملکش بگیره هم زمان هم پولم رفت و هم خونه مال من نیست آیا من میتونم از خانم هم شکایت کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      با اثبات مسئله تبانی می‌توانید به وصف مجرمانه و زاویه کیفری موضوع بپردازید، همچنین می‌توانید از فروشنده استرداد وجوه پرداختی را به استناد مستحق للغیر واقع شدن ملک مطرح نمایید.

  • سلام وقت بخیر اگر پدر من چک من را برگشت بزنه و حسابم را توقیف بکنه و همسرم نتونه به مهریه اش برسه آیا می تونه علیه پدرم یا من شکایت کنه

    • سلام وقت شما بخیر
      ابتدا باید مشخص شود که همسر شما اجراییه مهریه را اخذ کرده‌اند یا خیر و در غیر اینصورت به سبب عدم ذی نفعی حقی به همسر شما تعلق نمی‌گیرد که در پی اثبات آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *