حقوق مالکیت صنعتی

حقوق مالکیت صنعتی

حقوق مالکیت صنعتی


بهترین وکیل در حوزه مالکیت فکری، صنعتی، ادبی، هنری در این نوشتار به بررسی حقوق مالکیت صنعتی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، انواع حقوق مورد حمایت و مرجع صالح رسیدگی به دعاوی ناشی از حقوق مالکیت صنعتی

حقوق مالکیت صنعتی

حقوق مالکیت فکری بر مبنای مصادیق مورد حمایت به 2 بخش عمده «مالکیت ادبی – هنری» و «مالکیت صنعتی» تقسیم می­ شود. با توسعه اجتماعی موضوع صنعت و تجارت و اختراع­ ها نیز اهمیت زیادی پیدا کرد و از طرفی نیز برای حفظ آثار صنعتی و اختراع­ ها صنعتگران و مخترعین و تشویق آنان مقرراتی بوجود آمد و با توجه به اینکه دامنه اختراعات روز به روز توسعه می­ یافت و صنعتگران از آن اختراع­ ها بهره­ مند می­ شدند، لذا بتدریج در قوانین مربوط به حمایت آثار مخترعین و صنعتگران تحولاتی پدید آمد و مبحث حقوق مالکیت صنعتی با تکامل صنعت رشد و توسعه یافت و قوانینی برای حفظ حقوق مالکیت صنعتی و اختراع­ های اشخاص وضع و به اجرا گذارده شد.

لازم به­ ذکر است­ که، از آنجا که موضوع­ های صنعتی و تجارتی و اختراعی بطور تقریبی در تمام کشورهای صنعتی یک­ شکل است و قوانین و مقرراتی که در زمینه حمایت از آثار و محصول­ های مالکیت صنعتی وضع شده است همه بطور تقریبی دارای مضامین یک­سان و یک­نواخت می­ باشد، به­ استثناء کشورهایی که در آن ها اساس مالکیت خصوصی به اشتراکی و ملی، تغییر ماهیت داده است، که در این­گونه کشورها، مقررات مخصوصی برای حقوق مالکیت صنعتی وضع شده است، تا زمینه تشویق دانشمندان و مخترعان فراهم و حقوق مالکیت آنان حفظ شود.

حقوق مورد حمایت حقوق مالکیت صنعتی

  • حق اختراع

اختراع عبارت است از؛ نتیجه فکر و اندیشه مبتکرانه افراد انسانی که اقدام به ابداع و خلق نوآورانه یک راه حل برای یک حرفه یا صنعتی که با یک مشکل فنی در شیوه های تولیدی یا تولیدات خود با آن مواجه بوده اند، برای اولین بار یک روش یا یک محصولی را ارائه می نماید و گواهی­نامه ثبت اختراع (پتنت) حقی انحصاری است که برای یک محصول یا یک فرآیند به فرد مخترع از طرف دولت اعطا می­ شود که این اختراع، یک راه حل فنی جدید را برای حل یک مشکل یا مسئله پیشنهاد می­ کند.

  • طرح­ صنعتی

این مقوله از مالکیت فکری، فقط به ماهیت زیبایی شناختی و تزئینی یک محصول اشاره دارد و فقط مربوط به شکل و ظاهر یک محصول است. علی­ رغم اینکه محصول ممکن است، ویژگی­ های فنی و نوآورانه نیز داشته باشد، اما اساس طرح­ های صنعتی از ابعاد فنی و عملکردی آن متفاوت است. طرح صنعتی قابلیت اعمال نسبت به طیف وسیعی از محصول­ ها را دارا است، از محصول­ های صنعتی و ابزار فنی و پزشکی گرفته تا جواهر ها و صنایع دستی، پوشاک و منسوجات و در عین حال در رابطه با بسته بندی نیز دارای اهمیت ویژه ای است.

  • علائم تجاری

یک علامت تجاری یا خدماتی، نشانه­ ای متمایز کننده محصول­ ها یا خدمات مشخصی که به وسیله یک شخص حقیقی یا شرکت یا یک گروهی از اشخاص یا شرکت­ ها تولید یا فراهم شده را قابل شناسایی می­ نماید و اجازه می­ دهد تا مشتریان، این کالا ها و خدمات را از کالا ها و خدمات دیگر متمایز سازند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حقوق مالکیت صنعتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

  • علامت یا نشان مبداء جغرافیایی

علامت یا نشان مبداء جغرافیایی مقوله دیگری از حقوق مالکیت صنعتی، اشاره به­ نام مکان جغرافیایی دارد که محصول مورد نظر در آنجا به­ عمل آمده است و تضمین­ کننده کیفیت مشخصی برای یک محصول خاص است. زیرا که به خریدار اطمینان می­ دهد، محصول خریداری شده در مبداء مشخصی با تمامی ویژگی­ های مورد نظر تهیه شده است. بدیهی است محصول کشاورزی مشخصی که در محدوده جغرافیایی مشخصی به­ عمل می­ آید، با محصول مشابهی که در دیگر مناطق ایران تولید می­ شود، از جهت­ های زیادی تفاوت دارد. برای مثال: زعفران قائنات با محصول مشابه در دیگر مناطق ایران تولید می­ شود با توجه به نوع جنس و کیفیت بسیار متفاوت از زعفران­ های مشابه است.

  • مدل­ های مصرفی (اختراع­ های کوچک)

مدل مصرفی یا اختراع کوچک، اختراعی است که از جهت اقدام­ های ابتکاری از سطح پایینی برخوردار است، مثال معروف درب بازکن خودکار بطری نوشیدنی­ ها، یک مدل مصرفی حقی انحصاری است که برای یک اختراع کوچک اعطا می­ شود و به دارنده این حق، امکان موقت و محدود منع استفاده تجاری از این اختراع حمایت شده را بدون جلب موافقت و رضایت وی را برای یک دوره زمانی محدود اعطا می­ کند.

  • مدار های یکپارچه

ریشه حمایت از مدار های یکپارچه در کنوانسیون مستقلی موسوم به «کنوانسیون واشنگتون» است، که به حمایت از مدار های یکپارچه، اصول و استاندارد ها می­ پردازد. ولیکن تا کنون در سطح جهانی به مرحله اجرا نرسیده است. موافقت­نامه جنبه­ های تجاری مالکیت فکری (تریپس) به حمایت از این مدار ها می­ پردازد و حقوق و انحصار های مورد نظر را که در کنوانسیون واشنگتن مطرح شده است در خود گنجانده است.

  • گونه­ های جدید گیاهی

مالکیت فکری از این رو به حمایت از گونه­ های جدید گیاهی می­ پردازد که به تلاش و مطالعه­ های محققان در این زمینه پاسخ مناسبی دهد و در مقابل خطر پذیری و هزینه­ هایی را که کشاوزران نسبت به گونه­ های جدید گیاهی متقبل می ­شوند، جبران مناسبی ارائه کند. مالکیت فکری از طریق ایجاد انحصاری با مدت زمان محدود سعی می­ کند تا حقوق محققان بخش­ های کشاورزی را در این زمینه به رسمیت بشناسد. اتحادیه بین­ المللی حمایت از گونه­ های جدید گیاهی حمایت از گونه­ های جدید را مورد نظارت قرار می­ دهد.

ابداع­ کنندگان گونه­ های جدید گیاهی برای به دست آوردن چنین انحصاری باید گونه مورد ادعای خود را به ثبت برسانند. بر اساس کنوانسیون حمایت از گونه­ های جدید گیاهی این گونه باید جدید باشد، متمایز و یکسان باشد و همچنین پایدار بماند و منطبق با یک گونه ژنتیکی گیاهی باشد تا قابلیت ثبت را به دست آورند.

  • اسرار تجاری

در عرصه رقابت و کسب و کار هر روز مؤلفه­ های بیشتری باعث قدرت گرفتن اصحاب بازار می­ شوند و قدرت چانه زنی صاحبان خود را در بازار افزایش می­ دهند، یکی از مقوله­ هایی که مالکیت فکری نیز حمایت از آن را بر عهده دارد، مسئله اسرار تجاری است، به زبان­ ساده برای مشخص کردن حیطه اسرار تجاری می­ توان گفت اسرار تجاری، فرمول، رویه، فرآیند، طرح، ابزار، الگو یا مجموعه اطلاعاتی است که در یک کسب و کار برای به­ دست­ آوردن مزیت نسبت به رقبا مورد استفاده قرار می­ گیرند و مالکیت فکری انحصاری دائمی را تا آن زمان برای آن در نظر می­ گیرد که افشاء نشود، در صورت افشاء اسرار، اشخاص ثالث قادر خواهند بود از آن بهره­ برداری کنند.

برخلاف هر یک از مقوله­ های مالکیت فکری، اسرار تجاری در هیچ کجا به ثبت نمی­ رسند و این وظیفه صاحبان اسرار است تا به هر نحوی شده از اسرار مورد ادعای خود در مقابل افشا شدن، محافظت نمایند.

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی ناشی از حقوق مالکیت صنعتی

طبق قانون قانون ثبت اختراعات‌، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 مرجع صالح بر رسیدگی به دعاوی ناشی از حقوق مالکیت صنعتی شعبه یا شعب دادگاه­ های حقوق تهران است.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های حقوق مالکیت صنعتی پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی ثبتی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حقوق مالکیت صنعتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل حقوق مالکیت صنعتی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید با من قرارداد بستن که اگر اسرار کسب و کار را فاش کنم چکمو اجرا می ذارن خواست بپرسم اسرار کسب یعنی چی دقیقا

    • سلام وقت شما بخیر
      اسرار تجاری، فرمول، رویه، فرآیند، طرح، ابزار، الگو یا مجموعه اطلاعاتی هستند که در یک کسب و کار برای به دست آوردن مزیت نسبت به رقبا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *