الزام به تنظیم سند رسمی ملک قولنامه ای

الزام به تنظیم سند رسمی ملک قولنامه ای

الزام به تنظیم سند رسمی ملک قولنامه ای


با بررسی امکان طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک قولنامه ای همراهتان هستیم.

طبق قانون ثبت، املاکی که سابق بر این در دفتر املاک ثبت شده باشند و برای آن­ها سند رسمی صادر شده باشد، می­توانند موضوع دعوای الزام به تنظیم سند رسمی باشند. اگر ملک موضوع اختلاف فاقد سابقه ثبتی باشد، الزام به تنظیم سند رسمی مصداق ندارد و ذی‌نفع باید دادخواست اثبات مالکیت تنظیم نماید.

فرآیند طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی انتقال ملک قولنامه ای

در مواردی که فروشنده ملک دارای سند رسمی خود را به موجب مبایعه نامه عادی می­فروشد و علی‌رغم تعهدات قانونی خود از انتقال سند رسمی ملک به نام خریدار استنکاف ورزد خریدار می­تواند ضمن ارسال اظهارنامه به فروشنده با تقدیم دادخواست الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی انتقال را از دادگاه تقاضا نماید.

یکی از شرایط پیروزی در این دعوا، وجود سند عادی معتبر است که بتواند وقوع بیع به نحو صحیح و قانونی را اثبات نماید و اگر مبایعه‌نامه‌ای در بین نباشد، خواهان باید قبل از هرچیز وقوع بیع به صورت قانونی و قطعی را بین خود و خوانده اثبات نماید. داخواست اثبات وقوع بیع باید پیش از الزام به تنظیم سند رسمی انتقال مطرح شود.

در برخی از نمونه‌ها ممکن است پیش بیاید که فردی یک ملک را خریده است و در قولنامه با توافق طرفین(مالک و خریدار) تاریخ مشخصی ذکر شده است که در آن تاریخ فروشنده باید در دفتر ثبت اسناد رسمی حاضر شود و سند ملک را به نام خریدار منتقل کند اما فروشنده به تعهد خود عمل نمی‌کند و در تاریخ مشخص شده به دفتر اسناد مراجعه نمی‌کند.

الزام به تحویل ملک قولنامه ای

دلایل مختلفی برای عدم مراجعه فروشنده وجود دارد. برای مثال: بالا رفتن ارزش ملک بعد از قرارداد، اختلاف حساب و غیره. در چنین مواردی خریدار می‌تواند از مراحل قانونی تنظیم و انتقال سند بهره گیرد. وی باید به دادگاه مراجعه کرده و دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک قولنامه‌ای را مطرح کند. با تنظیم و طرح این دادخواست، می‌تواند به سند ملک خریداری شده خود برسد.

بطور کلی خوانده این دعوا فروشنده‌ای است که سند رسمی ملک به نام او باشد. اما در صورتی که میان مالک رسمی و آخرین خریدار، ایادی متعدد وجود داشته باشند، که ملک را به موجب اسناد عادی از قبیل مبایعه‌نامه انتقال داده‌اند، خواهان موظف است تمام مالکین سابق را به عنوان خوانده دعوا معرفی کند تا به مالک رسمی سند برسد.

نکته: چنانچه در پاسخ استعلام دادگاه از اداره ثبت اسناد و املاک مشخص شود ملک به نام شخصی است که در ردیف خوانده نیامده، دادگاه وارد رسیدگی نخواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند رسمی و نحوه طرح آن در دادگاه­ها با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

اقدامات مربوط به طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک قولنامه ‌ای

  1. خواهان باید از طریق دفاتر خدمات قضایی، پیش از تشکیل پرونده در سامانه ثنا ثبت‌نام کند.
  2. کارت ملی و شناسنامه(مدارک احراز هویت) برای شروع روند اداری و تشکیل پرونده حقوقی دادخواست.
  3. ضرورت حضور خریدار ملک قولنامه‌ای و یا وکیل او.
  4. ارائه اصل مبایعه‌نامه ،کپی آن با اصل برابر می‌شود و ضمیمه پرونده خواهد شد.
  5. فرم تایید ارزش ملک: برای اینکه پرونده تایید و ثبت شود این فرم باید ضمیمه شود. خواهان باید فرم مورد نظر را از دفتر خدمات قضایی دریافت کند و آن را تکمیل کند و یا آن را برای تکمیل به وکیل خود ارائه دهد. اطلاعاتی که در این فرم وجود دارد عبارت است از: آدرس دقیق ملک، پلاک ثبتی ملک، مساحت زمین، نوع سازه ملک(آهنی یا بتنی و غیره).
  6. دفتر خدمات قضایی: هزینه‌های مربوط به روند دادرسی را محاسبه و دریافت خواهد کرد.
  7. در صورتی که مطابق قرارداد و عرف معمول در جامعه، مبلغی از ثمن معامله(قیمت توافق شده) می باید از جانب خریدار و در زمان تنظیم سند به فروشنده پرداخت گردد، دادگاه ممکن است پس از احراز این شرط تنظیم سند را منوط به پرداخت باقی ثمن نماید.
  8. لازم به ذکر است در پرونده الزام به تنظیم سند رسمی ملک های قولنامه ای، الزامی است که سلسله ایادی(خریداران قبلی ملک و شخصی که ملک در اداره ثبت به نام وی ثبت شده است) نیز طرف دعوا قرار گیرند و جزء خواندگان باشند و تمام مبایعه نامه های قبلی نیز در اولین جلسه رسیدگی ارائه شود. زیرا طرف دعوا یا قاضی رسیدگی کننده مطابق قانون می تواند اصول مبایعه نامه ها را بررسی و حتی در صورت لزوم برای بررسی اصالت آن­ها از کارشناس جعل یا کارشناس حسابداری و حسابرسی و… مدد خواسته تا نسبت به اصول مبایعه نامه ها اظهارنظر نمایند.

نکات اصولی انتقال سند رسمی

انتقال سند رسمی مالکیت ملکی ممکن نیست مگر موارد بارعایت نکات ذیل؛

  1. پایان کار،
  2. صورت­مجلس تفکیکی،
  3. مفاصاحساب مالیاتی
  4. و مفاصا حساب تامین اجتماعی ندارد.

دادگاه صالح به رسیدگی، دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک قولنامه ای

قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه صالح در خصوص دعاوی منقول و غیر منقول را مشخص کرده و بسته به موضوع دعوا، محل وقوع مال یا محل اقامت خوانده دعوا را صالح به رسیدگی به دعوای مطروحه و صدور حکم در خصوص آن، می داند.

در خصوص این پرسش که دادگاه صالح برای دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک کدام دادگاه است، باید گفت که با توجه به اینکه ملک، مالی غیر منقول است و دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی مربوط به مال غیر منقول ، دادگاه محل وقوع مال می باشد، دادگاه صالح به رسیدگی دعوای الزام به تنظیم سندرسمی ملک نیز دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌های الزام به تنظیم سند ملک قولنامه ای پیچیدگی­ های زیادی دارند. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌  و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته  باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط ،پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند رسمی با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک قولنامه ای در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *