ماهیت نهاد ضبط اموال

ماهیت نهاد ضبط اموال

ماهیت نهاد ضبط اموال


با بررسی ماهیت نهاد ضبط اموال در نظام حقوقی ایران همراهتان هستیم.

ضبط اموال

معنی لغوی ضبط مساوی است با حفظ ­کردن، نگاه­ داشتن و تصرف­ کردن و در قبضه ­آوردن است و منظور از ضبط اموال در نظام حقوقی ایران عبارت ­است از؛ توقیف مال موجود و کشف شده یا حاصل از جرم، موقت و بدون حق برداشت است. در اموال و اشیاء مربوط به ارتکاب جرم و یا حاصل از جرم، توقیف مال به موجب دستور یا قرار یا حکم مقام صالح قانونی است و درنتیجه نفع و حقوق مالک و متصرف به شکل قانونی محفوظ و به شکل امانت در توقیف خواهدبود.

ماهیت ضبط اموال

گاه نوعی ضمانت اجرای عدم حضور متهم است،که به نفع دولت صورت می­گیرد؛

بازپرس یا دادستان درصورت صدور قرارمنع یا موقوفی تعقیب باید تکلیف اشیاء و اموال کشف شده را که دلیل یا وسیله ارتکاب جرم بوده و یا از جرم تحصیل شده یا حین ارتکاب، استعمال و یا برای استعمال اختصاص داده شده است تعیین کند تا حسب مورد مسترد، ضبط یا معدوم شود.

گاه نوعی ضمانت اجرای عدم حضور متهم است که به نفع و برای حفظ حقوق شاکی صورت می­گیرد؛

بازپرس مکلف است ضمن صدور قرار قبولی کفالت یا وثیقه، به کفیل یا وثیقه­ گذار تفهیم کند که درصورت احضار متهم و عدم حضور او بدون عذرموجه و عدم معرفی وی از ناحیه کفیل یا وثیقه ­گذار، وجه­ الکفاله وصول یا وثیقه طبق مقررات این قانون ضبط می­شود.

نکته: درمورد ضبط، دادگاه تکلیف اموال و اشیاء را تعیین می­کند.

رد اموال و اشیاء ضبط شده

لازم به ذکر است که، بازپرس و یا دادستان مکلف است مادام که پرونده نزد وی جریان دارد به تقاضای ذی­نفع و با رعایت شرایط زیر دستور رد اموال و اشیاء مذکور را صادرنماید؛

  • وجود تمام یا قسمتی از آن اشیاء و اموال در بازپرسی یا دادرسی لازم نباشد.
  • اشیاء و اموال، بلامعارض باشد.
  • جزء اشیاء و اموالی نباشد که باید ضبط یا معدوم شود.

مفهوم ضبط اموال

عبارت ضبط که در قانون مجازات اسلامی آمده است، دارای دو مفهوم می­باشد؛

1.ضبط اموال موقت

هنگامی­که مراجع صلاحیت ­دار اشیا و اموال را ضبط می­کنند، این نوع ضبط اموال بر اساس دستور یا قرار خاص صورت می­گیرد و بر حسب مورد ضبط مال از تاریخ وقوع ضبط تا رسیدگی به موضوع در دادگاه عمومی و صدور حکم ممکن است ادامه یابد و چه­ بسا در این فاصله از سوی بازپرس یا دادستان و حتی درمواردی از سوی خود مأموران کشف جرم، اشیا و اموال ضبط شده به صاحب آن مسترد شود و توقیف مال پایان یابد.

جهات و علل ضبط موقت اموال

ضبط موقت اموال به جهات و علل زیر صورت می­گیرد

به عنوان دلیل

برخی مواقع اشیاء و اموال که برای اثبات اتهام متهم در مرحله تحقیق یا دادرسی صورت می­گیرد، که پس از رفع احتیاج به صاحب آن بازگردانده می­شود.

برای بازگرداندن

برخی مواقع اشیاء و اموال از این جهت که از جرم حاصل شده و کشف و یا از متهم به­ دست آمده و باید به صاحب آن بازگردد، ضبط می­شوند که در این موارد با مراجعه و به تقاضای مالک یا ذی­نفع در جریان تحقیق و یا محاکمه از سوی قاضی دادگاه از مال رفع توقیف شده و به صاحب آن مسترد می­شود.

برای نابود کردن

برخی مواقع اشیاء و اموال از این جهت که باید به حکم قانون معدوم شوند و یا به احتمال شمول حکم قانون برای معدوم کردن آن­ها ضبط می­شوند، که در این موارد ضبط مال ادامه پیدا می­کند تا دادگاه تکلیف آن را از این جهت که ضبط و معدوم شود تعیین کند.

برای جلوگیری از خطر به عنوان یک اقدام تأمینی

برخی مواقع اشیاء و اموال به جهت جلو­گیری از وقوع جرم و خطر جانی و مالی برای افراد و یا ورود ضرر به جامعه و به جهت خطرناک و مضر بودن ضبط می­شوند، که در این موارد ممکن است، پس از رفع حالت و یا وضع خطرناک و احتمال رفع ضرر از اشیا و اموال رفع توقیف و به صاحبان آن مسترد شوند و یا اینکه به جهت بقای وصف خطرناک و مضر بودن توقیف آن­ها ادامه یابد تا دادگاه حکم به ضبط دائم آن­ها بدهد.

برای حفظ حقوق زیان­دیده از جرم

برخی مواقع اشیاء و اموال از این جهت که حق زیان­دیده از جرم ضایع نشود و برای رفع ضرر از متضرر از جرم به­ صورت موقت ضبط می­شوند، تا زمانی­که دادگاه حکم به پرداخت حق زیان دیده از جرم صادره کند و مابقی به مالک و صاحب آن مسترد می­شود.

بنابراین ضبط اموالی که در مرحله تحقیق و کشف جرم و گاهی محاکمه متهم صورت می­گیرد، از موارد ضبط موقت اموال است که در اکثر موارد نیز به استرداد می ­انجامد و تا قبل از محاکمه متهم و یا در جریان محاکمه و صدور حکم از سوی دادگاه منجر به استردادمال به صاحب آن و به ­ندرت منجر به صدور حکم به ضبط دائم و یا نابودکردن مال ضبط شده می­شود.

2.ضبط اموال دائم

زمانی­که امکان بازگرداندن اموال حاصله از جرم به محکوم­ علیه وجود ندارد، ضبط دائم محقق شده است. در ضبط اموال دائم، مال حاصل از جرم یا مالی که وسیله ارتکاب جرم بوده توقیف شده و مالکیت آن به دولت منتقل می‌گردد. درواقع در ضبط مال به­طور دائم گرفته و ضبط می‌شود و رابطه مالکیت مالک با مال از بین می‌رود.

نکته: برخی بر این اعتقادند که ضبط دائم اموال همان مصادره اموال است. با این حال برخی از صاحب­ نظران معتقدند ماهیت ضبط دائم اموال با مصادره اموال تفاوت دارد. مصادره اموال نوعی مجازات است که به موجب حکم دادگاه بر بزهکار تحمیل می­شود. اما ضبط اموال دائم مال علی­رغم نتیجه مشابه آن با مصادره اموال دارای فرآیندی متفاوت با مصادره اموال است.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل ماهیت نهاد ضبط اموال در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام بنده ۳ سال پیش طلاق گرفتم و برای من مهریرو قسط بندی کردن برای پرداخت نتونستم پرداخت کنم و الان حساب های من رو بستن چه جوری میتونم اقدام کنم واقعاا خیلیی فشار میاد حتی تقسیطش هم و وااقعا در توانم نیست چی کار میتونم بکنم ؟

    • سلام وقت بخیر
      شما باید برای حکم اعسار قدام بفرمایید که توانایی پرداخت ندارید و شرایط خاص برایتون صادر بشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *