تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری

تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری

تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری


بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در این نوشتار به بررسی موضوع تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری

ممکن است بر اثر اجرای یک طرح ملی خسارت قابل جبرانی به افراد وارد شود، برای جبران خسارت باید تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری محرز گردد.

مسئولیت جبران خسارت وارده به اشخاص در هر صورت با مجری و اجرا کننده طرح می‌ باشد.

معمولا نیز اجرای طرح‌ های دولتی به پیمانکاران واگذار می‌ شود، در این بین باید قائل به تفکیک شد و نحوه مطالبه خسارت را مورد بررسی دقیق قرار داد.

در صورتی که قصد طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری را دارید پیشنهاد ما این است که با وکیل متخصص این امور مشورت نمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نکات مهمی که در این مقاله پیرامون موضوع تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری، توسط وکیل پایه یک دادگستری بررسی خواهند شد؛

تبصره یک ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1390:

تعیین میزان خسارات وارده از ناحیه موسسات و اشخاص مذکور در بندهای ۱ و ۲ این ماده پس از صدور رای در دیوان عدالت اداری بر وقوع تخلف، با دادگاه عمومی است.

در مواردی امکان دارد که اعمال عمومی، موجب ورود زیان به دیگران شود.

از آنجا که هیچ خسارتی نباید جبران نشده باقی بماند افراد میتوانند با مراجعه به مراجع قضائی این خسارت را مطالبه کنند.

در این راستا دو مرجع قضایی دیوان عدالت اداری و دادگاه عمومی در تبصره فوق ذکر شدند و این صلاحیت را در دو حوزه به عهده دارند.

صلاحیت دیوان عدالت اداری در مطالبه خسارت

با مجوز حاصل از تبصره ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری، تعیین میزان خسارت وارده از ناحیه موسسات مذکور در بندهای ۱ (خسارت ناشی از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی و مامورین آن ها) و 2 (خسارت ناشی از آراء مراجع شبه قضایی) توسط دادگاه عمومی وابسته به تصدیق ورود خسارت توسط دیوان عدالت اداری است.

تصدیق خسارت وارده به اشخاص توسط دستگاه‌ های دولتی و شهرداری‌ ها توسط دیوان عدالت را باید با توجه به صلاحیت این مرجع در نظر گرفت.

در صورتی که تصمیم اداره موضوع بحث نباشد و ذی نفع نیز مدعی غیرقانونی بودن اقدام اداره نمی‌ شود، برای مثال زمانی که اراضی اشخاص توسط شهرداری تملک می‌ شود اعم از اینکه تملک قانونی یا غیرقانونی باشد، ولی ذی نفع صرفا خسارت ناشی از آن را مطالبه می‌ کنند، موضوع قابل ارجاع به دیوان جهت احراز اساس استحقاق فرد به دریافت خسارت نیست.

لذا محاکم عمومی صلاحیت رسیدگی به تقاضای اشخاص در این موارد را دارند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اما خسارات موضوع این تبصره ممکن است از سه مرجع ناشی شود:

الف: خسارات ناشی از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی و شهرداری‌ ها

در صورتی که به دلیل تصمیم و اقدام سازمان‌ های دولتی و شرکت‌ های دولتی، شهرداری‌ ها و نهادهای انقلابی، خسارتی متوجه اشخاص شود، در اینجا دیوان باید ورود خسارت به لحاظ تصمیمات را تصدیق نماید، تا افراد ذی نفع بتوانند از دادگاه حقوقی آن را مطالبه نماید.

اگر تصمیم به اقدام دستگاه طرف شکایت قانونی باشد بحث ورود خسارت لزوم و تصدیق دیوان عدالت ادرای در این مورد نیز موضوعیت دارد.

مفهوم تبصره ۱ ماده ۱۰ خسارت موضوع این تبصره را تنها در فرضی که تصمیم و اقدام به دستگاه دولتی غیرقانونی باشد مطرح ندانسته است.

ولی اگر عمل دستگاه دولتی قانونی هم باشد امکان ورود خسارت و لزوم تصدیق دیوان موضوعیت دارد، ممکن است به دلیل اعمال قانونی یک دستگاه دولتی، خسارت قابل جبرانی به اشخاص وارد شود.

در اینجا ذی نفع بایستی با طی تشریفات آئین دادرسی، تصدیق خسارت را از دیوان تقاضا نماید، در فرض تصدیق، ذی نفع میتواند برای مطالبه و تعیین میزان خسارت به دادگاه عمومی مراجعه کند.

ب: خسارت ناشی از تصمیمات و اقدامات مامورین واحدهای دولتی و موسسات عمومی

رسیدگی به شکایت اشخاص از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی و موسسات عمومی در صلاحیت دیوان است و مانند بند قبلی در تصدیق خسارت عمل می‌ شود.

ج: خسارت ناشی از تصمیمات مراجع شبه قضایی

در مورد تصدیق دیوان در ورود خسارت وارد شده از ناحیه تصمیمات مراجع شبه قضایی، ذی نفع نخست بایستی طبق بند ۲ ماده به رای قطعی مراجع شبه قضایی در دیوان شکایت نماید.

در فرض ابطال یا نقض رای یا تصمیم مرجع طرف شکایت، تصدیق ورود خسارت توسط آن مراجع در دیوان عدالت اداری موضوعیت پیدا می‌ کند.

به نظر می‌ رسد اگر رای موضوع شکایت جنبه مالی داشته باشد مانند آراء مراجع حل اختلاف مالیاتی موضوع قانون مالیات مستقیم چنانچه دیوان عدالت آراء مراجع مذکور را نقض کند، ولی دستگاه دولتی به استناد رای مراجع مذکور، از ذی نفع مالیاتی گرفته باشد، برای مطالبه مبلغ مازاد که رای هیات حل اختلاف مالیاتی ناظر بر آن، توسط دیوان عدالت اداری نقض شده است، نیازی به احراز مجدد ورود خسارت در دیوان عدالت نیست.

ذی نفع میتواند از طریق محاکم عمومی مالیات مبلغ برداشت شده مازاد را مطالبه کند، اما اگر موضوع مالی نباشد باید تصدیق خسارت در دیوان انجام شده و سپس خسارت مذکور مطالبه شود.

د: خسارت ناشی از تضییع حقوق استخدامی

اگر به دنبال تضییع حقوق استخدامی فرد از سوی اداره، خسارتی به شخص وارد شود، دیوان باید ورود خسارت را تصدیق نماید، تا از این طریق بتواند از دادگاه‌ های عمومی میزان آن را مشخص و مطالبه نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

حوزه صلاحیت محاکم عمومی

در صورت تصدیق خسارت در دیوان، دادگاه عمومی دادگستری صلاحیت ورود به تعیین میزان خسارت و محکومیت موسسات دولتی و عمومی و مراجع شبه قضایی را دارد.

محاکم عمومی حق ورود به اساس استحقاق ذی نفع به دریافت خسارت و یا احراز ورود خسارت را ندارند.

فقط مانند یک کارشناس، پس از تصدیق دیوان عدالت در ورود خسارت به خواهان، صرفا میزان آن را اعلام می‌ کنند، بنابراین حق ورود در ماهیت رسیدگی شده توسط دیوان را ندارند.

صلاحیت عام محاکم عمومی در برابر صلاحیت خاص دیوان عدالت اداری قرار گرفته است.

بنابراین اصل بر این است که کلیه دعاوی ناظر بر احراز و دریافت خسارت از خسارت موضوع مسئولیت قراردادی و یا مسئولیت مدنی در محاکم عمومی رسیدگی می‌ شود، مگر در موارد خاصی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

شرایط تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری

رای به تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری شرایطی دارد؛

اول: اثبات ورود خسارت.

دوم: احراز وقوع قصور یا تقصیر از ناحیه خوانده (نهاد دولتی و اجرایی).

سوم: مباشرت یا سببیت وی در ورود خسارت.

وکیل تخصصی تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری متانکلائی، با به کارگیری برترین وکلای تخصصی ملکی در شمال تهران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود:

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری

قبول وکالت در پرونده اختلافات ملکی بین مالک و سازنده

قبول وکالت در مطالبه وجه چک و سفته، مطالبات بانکی و اختلافات مالی بین شرکاء

قبول وکالت در پرونده تصرف عدوانی حقوقی، مزاحمت و ممانعت از حق حقوقی، خلع ید

تنظیم دادخواست تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری

قبول وکالت در پرونده الزام به اخذ پایانکار، صورتمجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی

تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری

مطالبه خسارت از شهرداری و دولت

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری در تهران به یکی از راه‌ های زیر اقدام کنید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تصدیق خسارت دیوان عدالت اداری چیست؟

چنانچه بر اثر اجرای تصمیمات دولتی، خسارتی به فردی وارد شود، برای مطالبه آن خسارت باید وقوع خسارت در دیوان عدالت اداری تصدیق (تائید) شود.

برای مطالبه خسارت از نهادهای دولتی به کجا باید مراجعه نماییم؟

پس از تائید خسارت در دیوان عدالت اداری، برای مطالبه و تعیین میزان خسارت به دادگاه عمومی مراجعه شود.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر بهترین وکیل دیوان عدالت اداری ایران

جهت دریافت مشاوره در خصوص تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

4.9/5 - (20 امتیاز)

5 دیدگاه

  • درود جناب وکیل اگر فردی از اداره خودش به دلیل مشکلاتی که با ایین نامه ها در مبحث مرخصی براش به وجود آوردن متضرر بشه میتونه مطالبه خسارت کنه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، چنانچه حقوق استخدامی فرد از سوی اداره تضییع گردد و خسارتی به فرد وارد شود، حسب مورد اداره کار و یا دیوان عدالت اداری باید ورود خسارت را تصدیق نماید، تا از این طریق شخص بتواند از دادگاه‌های عمومی میزان آن را مشخص و مطالبه نماید.

  • سلام وقتتون بخیر، یه سوال در مورد دیوان عدالت اداری داشتم، هر وقت دستگاه‌های دولتی از اجرای رأی هیات عمومی دیوان امتناع کنند، چه ضمانت اجرائی برای این موضوع پیش بینی شده است؟

    • سلام وقت شما بخیر
      چنانچه دستگاه‌های دولتی پس از انتشار رأی هیأت عمومی دیوان در روزنامه رسمی کشور از اجرای آن استنکاف نمایند به تقاضای ذی نفع یا رییس دیوان و با حکم یکی از شعب دیوان، مستنکف به انفصال موقت از خدمات دولتی از سه ماه تا یک سال خسارت وارده محکوم می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *