اجرای حکم در دیوان عدالت اداری

اجرای حکم در دیوان عدالت اداری

اجرای حکم در دیوان عدالت اداری


بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در این نوشتار به بررسی نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری، با مراجع قضایی متفاوت است، چرا که دیوان عدالت اداری بالاترین مرجع اداری جهت رسیدگی به تخلفات اداری می‌ باشد.

بر اساس قانون همه دستگاه‌ های دولتی موظف به اجرای رای قطعی دیوان عدالت اداری هستند.

اما گاهی نیز ممکن است در مرحله اجرای رای دیوان عدالت با کاستی‌ هایی مواجه شویم، یا مقام مسئولی از اجرای رای دیوان خودداری نماید.

ضمانت عدم اجرای رای دیوان عدالت اداری، در قانون آئین دادرسی این مرجع به درستی تعیین شده است بر این مبنا مجازات کیفری و اداری در انتظار استنکاف کننده (خودداری کننده از اجرای حکم) است.

تیم پژوهشی موسسه حقوقی مهر پارسیان، در این مقاله به بررسی نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری و نمونه لایحه اجرایی دیوان عدالت اداری پرداخته و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی در زمینه جرائم کیفری، ملکی، بانکی، اداری، ثبتی و… می‌ باشد.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره از وکیل متخصص با شماره‌ های مندرج در سایت تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نمونه لایحه اجرایی دیوان عدالت اداری

ریاست محترم اجرای احکام شعبه…. دیوان عدالت اداری

سلام علیکم – با احترام.

اینجانب… به وکالت از طرف محکوم له (کسی که حکم به نفع او صادر شده است) دادنامه (حکم) شماره… مورخ… خاطر عالی را به آگاهی میرسانم:

اولا: در مواردی که محكوم علیه (کسی که در حکم محکوم شده است) در مقام اجرای احکام قطعی دیوان به موانع قانونی استناد مینماید و یا قائل به عدم امکان عملی جهت اجرای حکم است.

اجرای حکم را خارج از حیطه اختیارات و وظایف قانونی دانسته و یا موکول به تمهید مقدماتی از سوی مرجع دیگری غیر از محكوم علیه باشد و یا اساسا حکم را خلاف بین شرع یا قانون تشخیص دهد، مجاز به استنکاف صریح یا ضمنی و یا عملی نبوده و موظف است با رجوع به مقامات ذی صلاح (دارای صلاحیت) و از طرف پیش‌ بینی در قانون موجبات توقف حکم را تا رفع مانع قانونی و چنانچه حکم را نیز لازم النقض (باید نقض شود) تشخیص دهد.

اقدام قانونی معمول داشته و تحت هیچ شرایطی مگر با موافقت مقامات قضایی ذی صلاح مجاز به استنکاف (خودداری) از اجرای رای دیوان نمی‌ باشد.

ثانیا: طبق قانون هیچ مقام رسمی یا سازمان یا اداره دولتی نمیتواند از حکم مراجع قضایی جلوگیری کند، مگر دادگاهی که حکم صادر نموده و با مرجع بالاتر آن هم در مواردی که قانون معین نموده باشد.

در این موضوع، شهرداری برخلاف مفاد حکم دیوان عمل نموده و تحقق شرایط مندرج در مواد قانونی ذیل‌ الذکر، در تعقیب عملیات اجرایی و بازخواست از شهرداری محکوم علیه در مورد علت عدم اجرای حکم و دلیل وجود تفاسیر گوناگون از منطوق صریح حکم، مورد استدعاست.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مواد قانونی از قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری:

مواد 107 تا 110 قانون تشکیلات و آئین دادرسی مدنی:

کلیه اشخاص و مراجع مذکور در ماده (10) این قانون مکلف اند آراء دیوان را پس از ابلاغ به فوریت (فوری) اجراء نمایند.

شعب دیوان پس از ابلاغ رای به محکوم علیه یک نسخه از آن را به انضمام (همراه) پرونده به واحد اجرای احکام دیوان ارسال می‌ نمایند.

محکوم علیه مکلف است ظرف مدت یک ماه نسبت به اجرای کامل آن یا جلب رضایت محکوم ‌له اقدام و نتیجه را بطور کتبی به واحد اجرای احکام دیوان گزارش نماید.

هرگاه پس از انتشار رای هیات عمومی دیوان در روزنامه رسمی کشور مسئولان ذی‌ ربط از اجرای آن استنكاف (خودداری) نمایند، به تقاضای ذی‌ نفع (شخصی که از اجرای رای سود و نفعی می‌ برد) یا رئیس دیوان و با حكم یكی از شعب دیوان، مستنكف (خودداری کننده از اجرای حکم) به انفصال (محرومیت/ خودداری) موقت از خدمات دولتی به مدت سه‌ ماه تا یک ‌سال و جبران خسارت وارده محكوم می‌ شود.

تقاضای ذی‌ نفع برای اجرای آراء هیات عمومی، باید به صورت تقدیم دادخواست باشد.

افرادی که از عدم اجرای آراء هیات عمومی در مورد ابطال مصوبه مطلع می‌ شوند، میتوانند موضوع را به رئیس دیوان منعکس نمایند تا رئیس دیوان نسبت به پیگیری موضوع از طریق شعب دیوان اقدام نماید.

در صورت استنکاف (خودداری) شخص یا مرجع محکوم علیه از اجرای حکم قطعی، واحد اجرای احکام دیوان، مراتب را به رئیس دیوان گزارش می‌ کند.

رئیس دیوان بلافاصله پرونده را به شعبه صادر کننده رای قطعی ارجاع می‌ نماید.

شعبه مذکور موظف است خارج از نوبت به موضوع استنکاف رسیدگی و رای مقتضی صادر و پرونده را جهت اقدامات بعدی به واحد اجرای احکام دیوان ارسال نماید.

در مواردی که اجرای حکم، مستلزم اتخاذ تصمیم توسط شورا، هیات و یا کمیسیونی متشکل از دو یا چند نفر باشد و اعضاء آن ها از تبعیت حکم صادر شده استنکاف نمایند، تمامی اعضاء موثر در مخالفت با حکم دیوان، مستنکف شناخته می‌ شوند.

مرجع رسیدگی به استنکاف از رای هیات عمومی، شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

شعبه رسیدگی‌ کننده به استنکاف ابتداء شخص یا اشخاص مستنکف را احضار و موضوع را به آن ها تفهیم می‌ نماید، چنانچه مستنکف استمهال (درخواست مهلت) کند، حداکثر یک هفته جهت اجرای حکم و اعلام به دیوان به وی مهلت داده می‌ شود.

در غیر این صورت و یا پس از انقضای مهلت، مشمول حکم مقرر در ماده (112) قانون دیوان عدالت اداری قرار می‌ گیرد.

بر اساس ماده 111 دادرس اجرای احکام با شیوه‌ های زیر مبادرت به اجرای حکم می‌ کند:

احضار مسئول مربوط و اخذ تعهد بر اجرای حكم یا جلب رضایت محكوم له (کسی که حکم به نفع او صادر شده است) در مدت معین.

دستور توقیف حساب بانكی محكوم ‌علیه و برداشت از آن به میزان مبلغ محكوم به (چیزی که به آن محکوم شده است) در صورت عدم اجرای حكم یک ‌سال پس از ابلاغ.

دستور توقیف و ضبط اموال شخص متخلف به درخواست ذی‌ نفع طبق مقررات قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب (در امور مدنی).

دستور ابطال اسناد یا تصمیمات اتخاذ شده مغایر با رای دیوان با رعایت لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌ های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب 17/11/1358 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی آن و قانون تعیین تکلیف اراضی واگذاری دولت و نهادها مصوب 15/12/1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام.

در صورتی كه محكوم ‌علیه از اجرای رای، استنكاف نماید (خودداری نماید) با رای شعبه صادركننده حكم، به انفصال (محرومیت/ برکناری) موقت از خدمات دولتی تا پنج سال و جبران خسارت وارده محكوم می‌ شود.

رای صادر شده ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در شعبه تجدیدنظر دیوان می‌ باشد و در صورتی که رای مذکور در شعبه تجدیدنظر صادر شده باشد به شعبه هم عرض ارجاع می‌ گردد.

با تشکر و تجدید احترام

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری متانکلائی، با بیش از ده سال سابقه کار وکالت:

ارائه منظم اطلاعات و مشاوره حقوقی رایگان صرفا از طریق درج مقالات علمی حقوقی.

امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.

مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی پس از تعیین وقت قبلی.

عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.

امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تائید هیات مدیره.

قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

در صورت نیاز به خدمات مشاوره حقوقی، تهیه و تنظیم لوایح و دادخواست و شکواییه های حقوقی، تنظیم قراردادهای حقوقی، مالیاتی و اداری با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

مجازات اجرا نکردن حکم دیوان عدالت اداری چیست؟

اگر فردی حکم دیوان عدالت اداری را اجرا ننماید، مرتکب تخلف شده و مجازات انفصال (برکناری) و جبران خسارت در پی خواهد داشت.

مهلت اجرای حکم دیوان عدالت اداری چقدر است؟

مهلت اجرای حکم در دیوان عدالت اداری یک ماه می‌ باشد.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین دیوان عدالت در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین دیوان عدالت در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده دیوان عدالت اداری تهران

4.2/5 - (15 امتیاز)

مقالات حقوقیمقالات کیفری

بهترين وكيل ديوان عدالت اداريبهترین وکیل برای دیوان عدالت اداریبهترین وکیل تضمینی دیوان عدالت اداریبهترین وکیل دیوان عالی کشوروكيل براي ديوان عدالت اداريوكيل ديوان عدالت اداريوکیل آشنا به دیوان عدالت اداریوکیل باسابقه دیوان عدالت اداریوکیل برای دیوان عالی کشوروکیل برای دیوان عدالت اداریوکیل برای دیوان محاسباتوکیل پایه یک دیوان عالیوکیل پایه یک دیوان عدالتوکیل پایه یک دیوان عدالت اداریوکیل پرونده دیوان عدالتوکیل تخصصی دیوان عدالت اداریوکیل تخصصی دیوان عدالت تهرانوکیل تضمینی دیوان عالی کشوروکیل تضمینی دیوان عدالتوکیل تضمینی دیوان عدالت اداریوکیل جهت دیوان عدالت اداریوکیل حقوقی دیوان عدالت اداریوکیل خانواده دیوان عالی کشوروکیل خبره دیوان عدالت اداریوکیل خوب دیوان عدالت اداریوکیل دادگستری دیوان عدالتوکیل در دیوان عالی کشوروکیل در دیوان عدالتوکیل در دیوان عدالت اداریوکیل در زمینه دیوان عدالت اداریوکیل دعاوی دیوان عدالت اداریوکیل دیوانوکیل دیوان اداریوکیل دیوان تهرانوکیل دیوان عالیوکیل دیوان عالی کشوروکیل دیوان عالی کشور در تهرانوکیل دیوان عدالتوکیل دیوان عدالت شیرازوکیل شهرداری دیوان عدالتوکیل قاضی بازنشسته دیوان عدالت اداریوکیل متخصص در دیوان عدالت اداریوکیل متخصص دیوانوکیل متخصص دیوان عالی کشوروکیل متخصص دیوان عدالتوکیل متخصص دیوان عدالت اداریوکیل مجرب دیوان عدالت اداریوکیل های دیوانوکیل های دیوان عدالتوکیل های دیوان عدالت اداری

8 دیدگاه

  • سلام جناب وکیل روزتون بخیر من یک رای از دیوان عدالت دارم برای بحث سنوات و سالهای خدمتم منتها اداره مطبوع این مورد رو اجرا نمیکنه میخوام بدونم مجازاتش چیه و آیا شما پرونده شکایت را قبول میکنید؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر فرد یا دستگاهی حکم دیوان عدالت اداری را اجرا ننماید؛ مرتکب تخلف شده و مجازات انفصال و جبران خسارت در پی خواهد داشت. بله برای هماهنگی زمان مشاوره با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام آقای مهری وقتتون بخیر، سوال داشتم از حضورتون ممنون میشم پاسخگو باشید، باجه‌های پست بانک از بانک مرکزی مجوز فعالیت بانکی دارند و طبق قانون خدمات بانکی از پرداخت ارزش افزوده معافند. در حال حاضر اداره مالیات بر ارزش افزوده، در حال گرفتن ارزش افزوده و جریمه آن از باجه‌های بانکی پست بانک که در بخش خصوصی در حال فعالیت می‌باشند و بابت انجام کلیه خدمات بانکی از بانک کارمزد دریافت میکنند می‌باشد. آیا میتوان با همان برگه پرداخت ارزش افزوده که به نام هر باجه ثبت شده به دیوان عدالت اداری شکایت نمود؟

    • سلام وقت شما بخیر
      طبق قانون نظام ارزش افزوده در حال حاضر خدمات بانکی از ارزش افزوده معاف هستند، لذا می‌توانید نسبت به اعتراض به اخذ مالیات بر ارزش افزوده در خصوص خدمات بانکی علیه اداره دارایی در دیوان عدالت اداری اقدام قانونی را معمول نمایید. برای دریافت اطلاعات و مشاوره با وکیل متخصص در امور دیوان عدالت اداری با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام
    در جلسه رسیدگی به استنکاف شهردار
    شهرداری بر خلاف واقعیت عنوان نمود که آماده اجرای حکم می باشد و شاکی به دنبال اجرای رای نیست و مدارک را ارائه نمیدهد
    و پس از یه هفته استنکاف شهردار از اجرای رای در شعبه رسیدگی و رد گردد و گفته شده که حکم رد استنکاف قطعی می باشد

    حال شاکی باید چه کار بکند

    آیا دوباره باید تقاضا اجرای رای را بکند ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      پرسش مفهوم نیست باید مدارک بررسی شود، در صورت استنکاف شهرداری و سازمان های عمومی می‌توانید به مراجع قضایی مراجعه نمایید و علیه فرد مستنکف شکایت طرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *