کاربرد چک ضمانت تخلیه

نحوه تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

نحوه تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی


امروز با موضوع کاربرد چک ضمانت تخلیه با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

مهدی به اتفاق رضا به صورت شراکتی یک باب مغازه را از محمد جهت تاسیس بنگاه مشاور املاک اجاره می نمایند.

رضا به بهانه اینکه در حال حاضر برگه چکی ندارد از مهدی می‌خواهد تا چک ضمانت تخلیه را او صادر نماید و رضا پشت نویسی نماید و سپس به محمد تقدیم نمایند.

در خلال این شراکت وقایعی سبب می‌گردد تا دیگر حضور این دو نفر کنار یکدیگر میسر نباشد و رضا از مهدی می‌خواهد تا درپشت اجاره نامه بنویسد این اجاره از ناحیه من فسخ گردیده و در قبال چک تخلیه ای که به موجر (محمد) داده ام یک برگ چک از رضا را قبول می‌نمایم.

مع الاوصف مهدی نیز که در شرایط سختی بود مجبور به قبول می شود و از این پس تا زمان تخلیه ملک دچار خواب های آشفته می‌گردد.

چرا که چنانچه رضا در تحویل مغازه به موجر تاخیر کند یا به هر سببی موجب خسران و زیان محمد گردد سرنوشت چک ضمانت تخلیه به کجا خواهد انجامید.

با ما همراه باشید تا در مسیر پر فراز و نشیب به بررسی این قبیل مسایل بپردازیم.

یکی از رایج ترین قراردادها در جامعه کنونی ما عرف بر این است که برخی مالکان چکی را بابت تضمین از مستاجر می گیرند تا به موقع و در زمان مقرر ملک را تخلیه کنند که اصطلاحا به این چک، چک تخلیه گفته می‌شود .

نکات مهم کاربرد چک ضمانت تخلیه

  • چک تخلیه چه کاربردی دارد؟
  • مزایای چک تخلیه چیست؟
  • در چک تخلیه چه عبارتی را بنویسم؟
  • نحوه مطالبه چک تخلیه به چه شکل است؟

چک تخلیه چیست؟

یکی از نگرانی های اصلی موجرین در قراردادهای اجاره این است که آیا مستاجر به موقع منزل را تخلیه می‌نماید یا خیر.

دغدغه دیگر این است که آیا اجاره بها به موقع پرداخت می شود یا این که مستاجر در این رابطه کارشکنی خواهد کرد.

از این روی عرفا مالکین به هنگام انعقاد قرارداد اجاره ، چکی را از مستاجر دریافت می کنند که به آن چک تخلیه گفته می‌شود.

دریافت این چک به خصوص در قراردادهای اجاره املاک تجاری حتی مرسوم تر است و در این موارد به مستاجرین توصیه میگردد که در صورت درخواست مالک به دادن چک تخلیه، در وهله اول به دقت شماره سریال چک و مشخصات کامل آن را در قرارداد اجاره ذکر کنند.

از طرفی دیگر وسیله اظهار و اخطار نیز قید گردد چندان که موجر می‌تواند با ارسال اظهارنامه در نشانی قراردادی به مستاجر این اخطار را نماید که چنانچه در فرحه معین نسبت به تخلیه اقدام ننماید چک او به موقع اجرا خواهد شد.

آیا صدور چک تخلیه در وجه حامل کار صحیحی است؟

توصیه اول ما این است به هیچ وجه چک را در وجه حامل ننویسید و بهتر است در متن چک درج شود که این چک در وجه آقا / خانم ….( مالک ملک ) بابت تضمین تخلیه قرارداد اجاره به شماره …. به تاریخ …. نوشته شود.

در انتها بهتر است قسمت به حواله کرد را در چک موجود است خط بزنید.

توصیه دوم این است که در قرارداد اجاره به روشنی باید تعیین شود که چک گرفته شده ضمانت چه چیزی است.

آیا تنها ضمانت تخلیه به هنگام و سر موقع است یا پرداخت اجاره بهای به تاخیر افتاده و یا خسارات وارد شده به ملک استیجاری ( عین استجاره ) را هم شامل می شود.

دریافت چک تخلیه چه منفعتی دارد؟

مالکین بهتر است در نظر داشته باشند که حتی اگر چک تخلیه را هم دریافت نکنند ، بعد از انقضای زمان اجاره، چنانچه که ملک تجاری، اداری یا مسکونی باشد و قرارداد اجاره را دو نفر شاهد امضاء کرده باشد و بدون سرقفلی باشد، می توانند به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه کنند در کوتاه ترین زمان ممکن ملک را تخلیه کنند.

لیکن این مسئله ، مستلزم آن است که وجه رهن را به حساب صندوق دادگستری که به وسیله شورای حل اختلاف معرفی می‌شود واریز کنند.

اگر مالک ادعا داشته باشد که اجاره به تاخیر افتاده و یا اینکه ملک وی خسارت دیده باشد، می تواند دادخواست خود را تقدیم دادگاه یا شورای حل اختلاف ـ نظر به مبلغ درخواستی ـ کند و به میزان طلب وجه ودیعه را توقیف کند.

مفهوم این عبارت این است که اگر که موجرین درک کنند که اگر هم چک تخلیه دریافت نکنند با شرایط ذکر شده در بالا می توانند به سرعت مستاجر را خلع ید کرده و ملک را باز پس گیرند.

روش های مطالبه چک تخلیه

مالکین در نظر داشته باشند که رویه بدین شکل نیست که به محض تقدیم دادخواست مطالبه چک تخلیه به آسانی بتوانند مبلغ مورد نظر را دریافت نمایند.

محاکم در خصوص مطالبه چک تخلیه با رویکردی سختگیرانه اقدام می‌نمایند و مالک باید پس از انقضای زمان اجاره ثابت کند که تخلیه مستاجر را از وی خواسته و بعد مبلغ ودیعه را در صندوق دادگاه تامین نماید.

پیشنهاد می گردد در هنگام مواجهه با چنین مشکلات حقوقی بی گدار به آب نزنند و پیش از هر چیزی با جستجوی وکیل ، حتما با یک وکیل پایه یک دادگستری که در امور ملکی و بانکی حاذق و ماهر است، مشاوره نمایند و سپس اقدامات قانونی مناسب را انجام دهند.

بهترین وکیل چک در تهران

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

 موسسه حقوقی مهر پپارسیان هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

جهت دریافت وقت مشاوره کاربرد چک ضمانت تخلیه از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره همراه وکیل آنلاین چک تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

شماره تلفن دفتر وکیل چک

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (45 امتیاز)

11 دیدگاه

    • سلام وقت به خیر
      سال جدید رو خدمتتون تبریک میگم

      از سال 1400 امکان اخذ چک سفید بابت ضمانت وجود نخواهد داشت و باید کلیه قسمت های چک صادره از جمله چکی بابت ضمانت داده می شود به صورت کامل بر روی برگه چک وسامانه صیاد درج شود .در واقع چکهای ضمانت هم به صورت کامل تکمیل شده و مانند سایر چکها قابلیت پاس شدن دارند مگر آنکه صادرکننده با طرح شکایت خیانت در امانت و اعمال ماده 14 قانون چک از وصول آن جلوگیری نماید.

      دفتر وکالت محمدرضا مهری

      • سلام و عرض احترام
        منظور از سفید امضاء بودن چک ، امضاء نداشتن چک نمی باشد . زیرا در چنین صورتی سند مزبور چک نمی باشد ( دارای اعتبار نمی باشد ) بلکه حالتی را بیان می کند که چک امضاء دارد اما از جهت محتوا و سایر موارد سفید است .

        در صورت درج شرط در چک ، چک قابلیت تعقیب کیفری خود را از دست می دهد ، اما از طریق اجرای ثبت نیز می توان نسبت به آن اقدام کرد . بنابراین در این حالت مطالب و ادعاهای مربوط به شرط در اداره ثبت قابل رسیدگی نمی باشد و فقط وجه مرقوم در چک قابل صدوراجرائیه در اداره ثبت می باشد .

        چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است ؛ به طور مثال چکی را که مستاجر بابت تخلیه ملک در سر وعده به موجر می دهد ؛
        بنابراین در صورتی که مستاجر با انقضای مدت اجاره ملک را تخلیه نکند ، موجر نمی تواند علیه مستاجر به واسطه داشتن چک تخلیه ، شکایت کیفری مطرح نماید .

        این در حالی است که موجر این امکان را خواهد داشت تا از طریق محاکم حقوقی وجه چک را مطالبه نماید .

        دفتر حقوقی محمد رضا مهری

  • سلام وقت بخیر
    برای اجاره سوله یا مسکونی و… چک تخلیه بگیریم یا سفته؟ و از همه مهمتر مستجر بعد از انقضا قرارداد ،امکان داره مبلغ چک یا سفته را پرداخت کند و ملک را تصاحب کند؟مثلا ۱۰میلیارد ارزش ملک است و مالک ۳میلیارد چک بابت تخلیه یا سفته گرفته باشد.
    لطفا این سوال هم جواب بدین: برای تخلیه و کلیه اقدامات قانونی برای تخلیه یا صدور چک و سفته یا مطالبه اجاره ، مدارک ملک برای دادگاه مهم است یا بدون سند شش دانگ یا با سند اعیانی یا حتی قولنامه ملک یا سند مشاع امکان دارد؟

    • سلام روزتون خوش
      برای مشاوره حقوقی بابت عقد قرارداد اجاره و یا هر نوع قرارداد دیگری و نحوه اخذ تضامین بابت انجام تعهدات بهترین راه مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی قرارداد های ملکی هست.
      امکان پاسخگویی به سوالات درباره نحوه تنظیم قرارداد و یا اخذ چک و سفته بابت تضمین قرارداد صرفا در صورت پرداخت هزینه های مشاوره با وکلای تخصصی ملک به صورت آنلاین و یا حضوری مقدور خواهد بود.
      در صورت تمایل و نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل ملک با شماره های زیر تماس بگیرید.

      09120067661-5

  • سلام خسته نباشید . بنده در تاریخ۲۹/۸/۱۴۰۰ مغازه ای اجاره کردم و بابت تخیله مغازه چک دادم و املاکی چک در در وجه حامل اقای فلانی به عنوان تخلیه مغازه نوشته به مبلغ ۲ میلیارد تومان . و گفته ی ایشان ای است که بنده چک رو باید به اسم صاحب مغازه ثبت بکنم ، آیا باید چک رو به نام صاحب مغازه ثبت کنم ؟ یا نکنم ؟؟؟
    ممنون از سایت خوبتان

    • سلام میتونین چک رو ثبت کنید اما چک حامل قابلیت ثبت نداره و در هر صورت وقتی چک صیادی به نام هر کسی ثبت میشه دارنده چک ایشون خواهد بود

  • با سلام و خسته نباشید.
    بنده حدود ۶ ماه پیش مغازه ایرو که اجاره کرده بودم رو به موجر تحویل دادم ولی موجر گفت سفته های تخلیه رو گم کردم بنده هم دست نوشته گرفتم که موجر چنین ادعایی میکنه و بعد از ۶ ماه از املاکی به من زنگ زدن گفتن چون سیمکشی مغازه اتیش گرفته باید ۵ ملیون به ما بدی تا سفته هات رو برگردونیم وگرنه ازت شکایت میکنیم . ایا این اسمش اخاذی نیست؟ من چه باید بکنم

    • سلام دوست عزیز
      بله، چون تهدید صورت گرفته می‌توانید تحت عنوان جرم اخاذی از ایشان شکایت کنید. ضمنا با تماس با شماره 09120067661 می‌توانید از خدمات وکیل متخصص کیفری بهرهمند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *