پس گرفتن مال به دلیل عدم تبرع

پس گرفتن مال به دلیل عدم تبرع

پس گرفتن مال به دلیل عدم تبرع


با موضوع پس گرفتن مال به دلیل عدم تبرع با شما هستیم.

در عالم حقوق اصل بر این است که اگر کسی کاری را برای کسی انجام بدهد در مقابل اجرت یا دست مزدی را دریافت کند و ممکن هستش که این روزا کاری را انجام بدهیم اما ان اجرتی که در مورد ان توافق کردیم به دلایل مختلف به ما داده نمیشود تکلیف چیست؟

راه شکایت داریم؟
احتیاج به وکیل داریم؟

امروز ما به همراه دکتر محمد رضا مهری در خدمت شما هستیم تا در مورد این موضوع مهم و پر کاربرد در این روزها با شما دوستان عزیز صحبت کنیم. پس تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

وکیل برای پرونده تامین دلیل

اصل عدم تبرع در قانون مدنی

طبق ماده 265 در قانون مدنی” شخصی که یک مال به دیگری دهد، ظاهر در عدم تبرع می‌باشد.

پس زمانی که کسی چیزی به دیگری بدهد، بدون این که مقروض آن باشد، می‌تواند استرداد کند”. قبل از اینکه بحث را باز کنیم، باید بگوییم که چنین ماده‌ای از بخش اول ماده 1235 در قانون مدنی فرانسه گرفته شده است. در آن ماده عنوان شده است که هر پرداخت مستلزم وجود یک دِین یا ظاهر در وجود دینی است. هر آن چه بدون وجود دین پرداخت شود، قابل استرداد می‌باشد. از طرف دیگر استاد دکتر مهدی شهیدی می‌گوید لغت مقروض در ماده 265 در معنای درست خودش استفاده نشده است و بهتر است به جایش لغت مدیون گفته شود. چرا؟ چون در ادبیات حقوقی کشور ما مقروض از لغت قرض گرفته شده است. به همین دلیل ممکن است تصور شود که این ماده در قانون به عقد قرض ارتباط دارد. در صورتی که چنین چیزی درست نیست.

در ادامه چند مورد که عدم تبرع در ان ها کاربرد دارند را به شما عزیزان معرفی میکنیم.
پس گرفتن مال به دلیل عدم تبرع

شرح ماده 265 قانون مدنی

اصل عدم تبرع در اجرت المثل

اجرت‌المثل جزو حقوق مالی یک زن به حساب می‌آید.

در واقع بهایی است که به عنوان دریافت مزد (عدم تبرع) برای کارهایی که در منزل و برای همسر انجام می‌دهد، پرداخت می‌شود. این کارها همان امور معمول مانند آشپزی، بزرگ کردن بچه‌ها و هر عمل دیگری است که در عرف جامعه بر عهده زن است. اجرت‌‌المثل جزو حقوق زن است و اشاره به آن در شرط‌های ضمن عقد هم لازم نیست. این اصل در واقع بهایی است که در ازای کارهای خانه و به دستور مرد انجام می‌دهد. به بیان ساده، به همه کارهایی که زن بهرای دریافت مزد (عدم تبرع) در خانه خودش و شوهرش انجام می‌دهد، اجرت‌‌المثل گفته می‌‌شود.

اصل عدم تبرع و ادعای پرداخت مهریه

مهریه یکی دیگر از مواردی است که بر گردن مرد می‌باشد و باید به زن داده شود.

در اکثر موارد این موضوع عندالمطالبه است و باید به محض طلب از سوی زن، پرداخت شود. اما ممکن است در طول زندگی مرد علاوه بر پرداخت نفقه، اموالی را به زن بدهد که در ازای آن رسیدی هم دریافت نکند. اگر زن ادعای مهریه کند، مرد ادعا می‌کند که طبق آن اموال، وجه موردنظر پرداخت شده است. اگر یک از ادعاها مانند پرداخت مهریه، پرداخت تبرعی یا پرداخت غیر از مهریه ثابت شود، مؤثر در مقام می‌باشد و آثار حقوقی خود را خواهد داشت.

اختلاف نظر حقوقدانان در مورد ماده ۲۶۵ قانون مدنی

در مورد اصل عدم تبرع حقوقدانان نظریه های مختلفی دادند که چند از نظریه های ان ها را برای شما اماده کرده ام

دیدگاه دکتر شهیدی

ایشان که یکی از اساتید این علم هستند، می‌گویند که چیزی که در ابتدا با خواندن و دیدن این ماده و اصول حقوقی آن به ذهن متبادر می‌شود، این است که برای استرداد مال تنها باید تأدیه‌کننده، تسلیم مال را به گیرنده ثابت کند. همچنین دیگر لازم نیست تعلق مال به خویش یا مدیون نبودن خود به گیرنده را اثبات نماید. در واقع گیرنده می‌بایست برای خودداری از بازگرداندن مال به تأدیه‌کننده علت را بیان کند و ثابت کند نسبت به آن استحقاق کافی را دارد.
زیرا:

اولا از ماده 265 مشخص است که ظاهر از تسلیم مال این است که به طور تبرع نیست؛

اما این امر به این معنی نیست که قصد و نیت دادن مال، ادای دین یا اماره بر مدیون بودن دهنده به گیرنده است. پس مسئله در مورد استرداد مال، تابع قواعد کلی حقوقی می‌باشد.

وکیل گرفتن حق

ثانیا اگر در بخش دوم ماده دقت کنیم، درستی هر آن چه در تفسیر ماده بیان شده است، تایید می‌گردد. به خاطر اینکه در بخش دوم این نتیجه از بخش اول گرفته می‌شود: “اگر فردی که مدیون نمی‌باشد، مالی به دیگری بدهد، می‌تواند آن را استرداد نماید”.

نظریه دکتر شهیدی را دیدیم اما در ادامه دو نظریه دیگر از دو حقوقدان معروف را میبینیم که بسیار جالب و خواندنی است و در اخر نطریه معروف دکتر ناصر کاتوزیان پدر علم حقوق را هم حتما مورد توجه قرار می‌دهیم

دیدگاه مرحوم مصطفی عدل

ایشان در کتاب حقوق مدنی خودشان در مورد اصل عدم در قانون مدنی نوشته است که در صورتی که فردی مالی به دیگری دهد، ظن و گمان غالب در این است که قصد تبرع ندارد و با دادن مال مذبور، قرضش را به طرف مقابل ادا می‌کند. ایشان در واقع پرداخت را دلیلی بر وفای به عهد و عدم قصد تبرع دهنده می‌داند.
پس گرفتن مال به دلیل عدم تبرع

دیدگاه دکتر ناصر کاتوزیان

یکی از افرادی که تحلیل‌های بیشتری در این مورد دارد، دکتر ناصر کاتوزیان است. ایشان می‌گوید که در صورتی که فردی چیزی به شخص دیگر بدهد و بدون آن که مقروض همان چیز باشد، می‌تواند استرداد کند. یعنی هر کس مالی به شخصی بدهد، می‌توان فرض کرد که دینش را ادا می‌کند.

البته اگر او اثبات کند که دینی بر گردن نداشته است، می‌تواند استرداد کند. همچنین ادعای وجود یک عقد یا قرارداد قرض، وکالت و ودیعه نیاز به اثبات دارد.

همانطور که با مفهوم اصل عدم تبرع آشنا شدید، دیدید که اگر کسی مالی به دیگری بدهد، ظاهر در عدم تبرع می‌باشد و حق استرداد دارد.

وکیل پایه یک دادگستری قیطریه

به خاطر اینکه افراد معمولا به صورت مجانی و از روی احسان به کسی چیزی نمی‌دهند، همین غلبه منشا اماره مذکور می‌باشد. البته می‌توان در ادامه این بحث به نکات دیگری هم اشاره کرد:

  • رویه قضایی علی‌رغم درک متفاوت از این ماده مدنی در طول تاریخ قضایی و بعد از گذشت زمان زیاد و داشتن شک و شبهه، به آن تمایل پیدا کرده است. به این صورت که فرد پرداخت‌کننده مدیون است و می‌تواند مدعی شود و استرداد کند.
  • ماده 265 در قانون مدنی کشور به عنوان نخستین ماده مبحث 1 فصل 6 به عنوان یکی از روش‌های سقوط تعهدات در وفای به عهد شناخته می‌شود. در صورتی که پرداخت نشانه‌ای از وفای به عهد نباشد.

کلام اخر این که مسائل تخخصصی همچون اصل تبرع و عدم تبرع پیگیری ان ها در مراجع قضایی بسیار کار سخت و پیچیده ای است، پیشنهادی که ما برای شما داریم مشورت و هماهنگی با وکیل متخصصی است که این راه را چندین بار رفته باشد و پیچ و خم های ان را بشناسد.

دکتر محمد رضا مهری و گروه وکلای مهر پارسیان همان چراغ راهی هستند که شما در مسائل حقوقی و کیفری خود به ان احتیاج دارید.
پس گرفتن مال به دلیل عدم تبرع

تلفن های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین دعاوی ملکی در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین ملک خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی املاک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص ملک

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
پس گرفتن مال به دلیل عدم تبرع

نمونه دادخواست رجوع از هبه

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایم اقتصادی شرق تهران
عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.
امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تایید هیات مدیره.
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
پس گرفتن مال به دلیل عدم تبرع
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور پرونده اقتصادی
بهترین وکیل فرجام خواهی پرونده بانکی
نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

5/5 - (50 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *