ممانعت از حق در ملک ورثه ای

ممانعت از حق در ملک ورثه ای

ممانعت از حق در ملک ورثه ای


با موضوع ممانعت از حق در ملک ورثه ای با شما هستیم.

ملک موروثی چیست؟

املاک موروثی در واقع املاکی است که صاحب آن فوت شده است و مطابق با قوانین و مقررات، به وراث شخص فوت شده رسیده است. در صورتی که بیش از یک ورثه وجود داشته باشد، وراث نسبت به اموال به جای مانده از فرد فوت شده، ماکیت مشاع دارند.

هنگامی که مالک فوت می‌کند مطابق با قانون انحصار وراثت، اموال وی به وراث منتقل می‌شوند، مگر این که وصیت‌نامه رسمی تنظیم شده باشد و یا شرایط خاصی برای ملک تدوین شده باشد.

ممانعت از حق به چه معناست؟

ممانعت از حق یعنی اینکه کسی مانع استفاده از حق قانونی فرد دیگری در ملکی شود. در دعوای ممانعت از حق، خواهان از دادگاه صالح می خواهد که حکم به رفع مانعی دهد که باعث جلوگیری از استفاده وی از حق قانونی اش شده است.

جهت ارائه دادخواست الزام به رفع ممانعت از حق لازم است که خواهان دعوا، سابقه تصرف در ملک را داشته باشد. یعنی اینکه باید ثابت نماید که از حق مورد نظر در گذشته استفاده می نموده است.

مضاف بر اینکه خواهان باید ثابت نماید که خوانده اکنون باعث جلوگیری وی در استفاده از حق قانونی اش شده است و همچنین لازم است که ثابت نماید این ممانعت از حق، بدون رضایت او انجام شده است.

گروه وکلای تخصصی ملکی

در دعوای الزام به رفع ممانعت از حق، خواهان دعوا کسی است که صاحب حق است و از آن محروم شده است.

خوانده دعوا، کسی است که از حق خواهان جلوگیری نموده است. مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای الزام به رفع ممانعت از حق، دادگاهی است که ملک در حوزه قضایی آن واقع شده است.

نکته مهم در دعوای الزام به رفع ممانعت از حق این است که این رأی به محض صدور رأی بدوی قابلیت اجرا دارد و حتی تجدیدنظرخواهی از آن، مانع اجرای حکم نمی شود.
ممانعت از حق در ملک ورثه ای

نکات مهم مرتبط با دعوای الزام به رفع ممانعت از حق در دادگاه حقوقی

ممانعت از حق، می تواند واجد وصف کیفری نیز باشد.

در دعوای الزام به رفع ممانعت از حق همانند دعوای تصرف عدوانی، دادگاه صرفاً به این موضوع رسیدگی می نماید که آیا خواهان دارای حق است و آیا خوانده مانع استفاده از حق وی شده است یا خیر؟

در دعوای الزام به رفع ممانعت از حق، دادگاه وارد دلایل مالکیت ملک نمی شود.

عدم شناسایی سبق تصرف خواهان در دعوای رفع ممانعت از حق، یک استدلال شکلی محسوب می‌شود، لذا مقتضی صدور قرار عدم استماع دعوا و یا رد دعوا را فراهم می‌نماید و نه حکم به بی حقی خواهان.

فروش ملک موروثی مشترک

با توجه به اینکه هرگونه دعوای راجع به مال غیرمنقول به‌ ویژه دعوای مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق، تصرف عدوانی و سایر حقوق راجع به آن باید در دادگاهی اقامه شود که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع است هر چند که مدعی علیه (خوانده) در آن حوزه مقیم نباشد و از آنجا که تقاضای ابطال سند مالکیت رسمی به‌ نوعی عود به ادعای مالکیت و راجع به دعوی مالکیت راجع به آن است، رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول است.

ارتکاب تصرف عدوانی و ممانعت از حق، مصداق تعدد معنوی است.
نصب دوربین مدار بسته در مشاعات ساختمان بدون رضایت همسایگان، مصداق بزه ممانعت از حق محسوب نمی‌شود.
ممانعت از حق در ملک ورثه ای

مصادیق جرم ممانعت از حق

ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی میگوید:

«هر کس به وسیله صحنه سازی از قبیل پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و زراعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی، جنگلها و مراتع ملی شده، کوهستان‌ها، باغ ها، قلمستان ها، منابع آب، چشمه سارها، آنهار طبیعی و پارکهای ملی، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکتهای وابسته به دولت یا شهرداری یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث باقیه که برای مصارف عام المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذی حق معرفی کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید.

یا بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذیصلاح دیگر مبادرت به عملایتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی با ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید.»

طبق ماده ۶۹۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

هر کس به قهر و غلبه، به ملکی داخل شود که در تصرف دیگری است اعم از آنکه محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود به قهر و غلبه نبوده، ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد، علاوه بر رفع تجاوز، حسب مورد به یک تا شش ماه حبس محکوم می شود. هر گاه مرتکبان دو نفر یا بیشتر بوده و دسته کم یکی از آن ها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند شد.

وکیل برای ابطال سند رسمی

مطابق ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

هرگاه کسی ملک دیگری را به قهر و غلبه تصرف کند، علاوه بر رفع تجاوز به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد،

ممکن است مرتکب یکی از جرایم فوق به لحاظ تخفیفات قانونی به جای حبس به پرداخت جریمه (جزای نقدی)، آن هم به لحاظ تخفیفات قانونی به جای حبس به پرداخت جریمه (جزای نقدی) آن هم به مبلغ ناچیزی محکوم شود و بدین ترتیب از کرده خود و محکومیت صادره عبرت نگرفته و علی رغم اجرای حکم، مجدداً به ارتکاب یکی از جرایم یادشده مبادرت کند؛ قانونگذار به خوبی چنین فرضی را پیش بینی کرده است.

ماده ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی 

«اگر کسی به موجب حکم قطعی، محکوم به خلع ید از مال غیرمنقولی یا محکوم به رفع مزاحمت یا رفع ممانعت از حق شده باشد، بعد از اجرای حکم مجدداً مورد حکم را عدواناً تصرف یا مزاحمت یا ممانعت از حق نماید علاوه بر رفع تجاوز به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

چنانچه ورود به ملک دیگری با زور و تهدید باشد، به استناد ماده ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی مرتکب به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکبان دونفر یا بیشتر باشند و دست کم یکی از آنها حامل سلاح باشد، به حبس از یک تا شش سال محکوم می شوند. چنانچه جرایم مذکور در مواد ۶۹۲ و ۶۹۳ در شب واقع شده باشد، مرتکب به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

برای راحتی و سرعت بخشیدن به کار خود در موضوع ممانعت از حق در ملک ورثه ای چه باید بکنیم؟

پس از فوت یک فرد معمولا نزیکان آن فرد در شرایط روحی نامساعدی قرار می گیرند. ضمن اینکه گاهی به دلیل عدم هماهنگی و وجود مشکل میان ورثه مشکلاتی در طول صدور گواهی انحصار وراثت پدید می آید، به همین دلیل کمک گرفتن از یک وکیل انحصار وراثت زبده می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری و با کاهش فشار روحی در این شرایط به وراث کمک کند، برای انتخاب یک وکیل انحصار وراثت خوب لازم است سابقه وکیل انحصار وراثت، موفقیت های قبلی او در پرونده های مشابه و متعهد و منصف بودن او بررسی شود.

شما عزیزان میتوانید در مورد ممانعت از حق ورثه ای و تمامی موضوع های حقوقی خود با موسسه مهر پارسیان و دکتر محمد رضا مهری مشورت و همکاری نمایید و راه را برای خود باز کنید.

تلفن های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین املاک موروثی در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین ارث و میراث خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی تقسیم املاک ارثی

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص تقسیم ملک موروثی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین ملک در تهران

بهترین وکیل ملکی تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایم اقتصادی شرق تهران
عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.
امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تایید هیات مدیره.
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
ممانعت از حق در ملک ورثه ای
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور پرونده اقتصادی
بهترین وکیل فرجام خواهی پرونده بانکی
نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

5/5 - (51 امتیاز)

9 دیدگاه

    • سلام و عرض احترام بله

      بزه ممانعت از حق در اموال مشاع قابل تحقق است.

      🔹مستندات:
      ماده 690 قانون مجازات اسلامی 1375
      🔹شماره دادنامه قطعی :
      9209970222001189
      🔹تاریخ دادنامه قطعی :
      1392/08/29

      ✅رأی دادگاه بدوی

      در خصوص شکایت خانم ز.ج. با وکالت آقای الف.ب. علیه آقایان 1- ه.م.2 – ح.م. 3- خانم ه.م. دایر به اتهام ممانعت از حق، نظـر به این که حسب محتویات پرونده از جمله صورت جلسه مورخ 30/8/91 این دادگاه، ملک متنازع فیه مشاعی می باشد و در مال مشاعی اشاعه مالکیت برای هر کدام از شرکاء در جزء جزء آن وجود دارد و رأی وحدت رویه شماره 10-21/7/1350 هیأت عمومی دیوان عالی کشور فقط ناظر به بزه تخریب در مال مشاعی آن هم مشروط به احراز قصد اقرار می باشد، و در مانحن فیه، سهم مفروزی نیز برای هیچ یک از شرکاء (طرفین پرونده) تعریف و مشخص نشده، بنابه مراتب و به نظر این دادگاه، بزه معنونه در اموال مشاعی مصداقی نداشته و موضوع پرونده فاقد وصف کیفری بوده و صرفاً واجد جنبه مدنی می باشد، علی هذا و با استظهار از اصل برائت، دادگاه متهمین موصوف را از بزه انتسابی تبرئه می نماید و شاکی توجهاً به ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، در صورت تمایل با مراجعه به محاکم حقوقی رهنمون می شود. رأی صادره، ظرف 20 روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
      🔹رئیس شعبه 1166 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ اسماعیل نژاد
       
      ✅رأی دادگاه تجدیدنظر استان

      در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ز.ج. نسبت به دادنامه شماره 601370 مورخ 30/8/91 صادره از شعبه 1166 دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن تجدیدنظـرخـواندگان به نام های آقایان ه. و ح. و خانم ه. جملگی م. از اتهام ممانعت از حق (تعویض قفل های ورودی آموزشگاه رانندگی دلیجان) موضوع شکایت تجدیدنظرخواه تبرئه گردیده اند و علی رغم ابلاغ قانونی در هیچ یک از جلسات دادرسی حضور نیافته و لایحه ای نیز ارائه نکرده اند اعتراض را وارد دانسته چرا که حسب اظهارات گواهان تعرفه شده و تصویر فروش نامه و نظریه کارشناس به شرح اوراق 75 و 76 پرونده تجدیدنظرخواه مالک سه دانگ آموزشگاه مارالذکر بوده که با فوت مرحوم ی.ق. مالک سه دانگ دیگر آموزشگاه، مشتکی عنهم با تعویض قفل های ورودی آموزشگاه مانع ورود تجدیدنظرخواه گردیده، لذا با احراز بزه انتسابی مستنداً به بند 4 از شق ب ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومـی و انقلاب در امور کیفری رأی معترض عنه را نقض و به استنـاد مـاده 260 همـان قانـون و مـاده 690 قـانون مجـازات اسـلامی هر یـک از تجدیدنظرخواندگان فوق الذکر را به تحمل شش ماه حبس و رفع ممانعت از حق محکوم می نماید. رأی صادره غیابی ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه می باشد.
       🔹مستشاران دادگاه شعبه 20 تجدیدنظر استان تهران
       آروین ـ رضایی

      ✅در خصـوص واخـواهی خانم ه.م. نسبـت به دادنامـه شمـاره 2000966 مورخ 14/7/92 صادره از این دادگاه که به موجب آن نامبرده به اتهام ممانعت از حق (تعویض قفل های ورودی آموزشگاه رانندگی دلیجان) موضوع شکایت خانم ز.ج. به تحمل شش ماه حبس و رفع ممانعت از حق محکوم گردیده که با توجه به محتویات پرونده و مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی نظر به این که بزه منتسبه حسب اوراق و مندرجات پرونده و دلایل منعکس در رأی محرز بوده و ایراد و اعتراض موجه و مؤثری که موجبات نقض و بی اعتباری دادنامه معترض عنه را ایجاب نماید ابراز و اقامه نشده و از حیث رعایت تشریفات قانونی و مبانی استنباط و توجه به مستندات فاقد اشکال می باشد، لذا با رد اعتراض به استناد ماده 260 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه واخواسته در محدوده واخواهی تأیید می گردد. رأی صادره قطعی است. 
      🔹مستشاران دادگاه شعبه 20 تجدیدنظر استان تهران

      در صورت نیاز به مشاوره با وکیل تخصصی امور ملکی تهران با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.
      09120067669

  • سلام برادرم که مجردبودسال۸۲فوت کردوتنهامن خواهرتنی ایشان هستم دوسال بعدبرادرهای ناتنیم ملکی که سندش به نام برادرمرحومم بودفروختن وپولش رابین تمام خواهران وبرادان تقسیم کردن ایا میتوانم شکایت کنم ممنون

    • سلام بله در صورتی که اسم شما رو تو گواهی حصر وراثت نیاورده باشن و یا ملک رو بدون امضای شما فروخته باشند مرتکب کلاهبرداری شدند.

  • پدرم ۳ ماه قبل از فوتش آپارتمام را بنام بنده کرده و برادرم نیز ۶ ماه بود با پدرم زندگی میکرد و بعد از فوتش برادرم از آپارتمانی ک بنام من هست نمیرفت و ب زور بیرونش کردم و با دریافت رسید لوازمهایش را تحویل دادم ،
    الان از بنده ب اتهام ممانعت از حق کیفری شکایت کرده ، آیا ب نتیجه خواهد رسید ؟

  • سلام میخواستم بدونم خواهرم در ورودی پشت بام ودر انباری بالا پشت بام رو قلف کرده واجازه استفاده رو به بقه ورثه نمیده ایا میشه بابت ممانعت از حق ازش شکایت کنم ایا حرف به جای میرسه

    • سلام و عرض احترام
      بله استفاده از مشاعات حق همه شرکای ملک هست و کسی نمیتونه جائی از مشاعات ملک رو برای خودش بدون اجازه دیگران تصرف کنه.
      ممانعت از حق میتونین طرح شکایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *