ضرب و جرح عمدی

ضرب و جرح عمدی

ضرب و جرح عمدی


امروز با موضوع ضرب و جرح عمدی با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

وقتی در درگیری‌های خیابانی و یا نزاع دسته جمعی یا دعوا و کتک کاری بین دو نفر آسیبی بر جسم شخص وارد می‌شود با پدیده اجتماعی جرم ضرب و جرح روبرو هستیم، اما همیشه ضرب و جرح به صورت عمدی نمی‌باشد و ممکن است برای دفاع از خود و در نتیجه تعرض شخص دیگری باشد.

برای درک بهتر مفهوم ضرب و جرح عمدی، باید تعریف بهتری از ضرب و جرح و عمدی بودن آن ارائه گردد.

وکیل حرفه ای شکایت درگیری در خیابان

ضرب همان ضربه زدن است در ضرب خونریزی ایجاد نمی‌شود و در ظاهر بدن کبودی، سرخ شدگی یا تورم ایجاد می‌شود اما جرح به معنای زخم شدن است و صدماتی است که با شکستگی استخوان یا صدمه به یکی از حواس پنجگانه یا خونریزی، خراش، همراه است.
عمدی بودن نیز به معنی قصد داشتن برای انجام رفتار اعم از ضربه یا جراحت زدن یا علم به وقوع نتیجه یعنی علم به آسیب رساندن است.

وسیله‌ای که ضارب به واسطه آن آسیب وارد می‌کند در مجازات او تاثیر گذار است برای مثال اگر ضارب با دندان یا دست و پا مرتکب جرم شود علاوه بر دیه مطابق ماده ۵۶۷ احتمال دارد به حبس یا شلاق نیز محکوم شود.

تعیین مجازات حبس برای درگیری و ضرب و شتم

اگر ضارب به وسیله سلاح مرتکب جرم شود مطابق تبصره ماده ۶۱۴ احتمال دارد حبس محکوم شود؛ بنابراین اگر ضرب و جرح عمدی اتفاق بیفتد احتمال دارد قصاص، دیه یا تعزیر در پی داشته باشد.

اگر به دنبال بهترین وکیل متخصص ضرب و جرح عمدی هستید؛ با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید تا با وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص مشورت نمایید.

هم اکنون می‌توانید جهت دریافت تایم مشاوره با وکیل ضرب و جرح عمدی با خطوط  موسسه تماس حاصل نمایید و نوبت مشاوره خود را ثبت نمایید.

سرقت و ضرب جرح پرونده های عاطفی

فواید مشاوره حقوقی ضرب و جرح عمدی:
اشخاصی که با یکدیگر دچار نزاع شده‌اند و از این طریق آسیب‌هایی به وجود آمده و یا در حین نزاع و درگیری از سلاح استفاده شده است در این صورت نتایج پرونده متفاوت خواهد بود.

مشاوره با وکیل متخصص کیفری به شما این کمک را می‌کند که بدانید چگونه می‌توان از از مهلکه نجات پیدا کرد یا متهم را به دام انداخت.

‏گاهی اوقات طول مدت یک پرونده می‌تواند سرنوشت این پرونده را تغییر دهد برای همین پیش از ورود به محاکم و دادسراها پیشنهاد می‌کنیم اگر دچار ضرب و جرح عمدی شده‌اید یا به نوعی درگیر پرونده ضرب و جرح عمدی هستید قبل از هر اقدامی با وکیل متخصص کیفری مشاوره نمایید.

نحوه طرح شکایت ضرب و جرح عمدی

اگر آسیب  جزئی باشد که صرفاً دیه در پی داشته باشد باید حتماً شخص شکایت خود را از طریق پلیس یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نمایید همچنین می‌توانند شکایت خود را به دادستان اعلام نماید.

اما چنانچه ضرب و جرح منتهی به یکی از آسیب‌های شدید شود در این صورت مقام قضایی از جهت جنبه عمومی مرتکب را تعقیب خواهد نمود.

همچنین در مواردی که شخص از سلاح سرد یا گرم استفاده کرده باشد نیازی به شکایت شاکی خصوصی ندارد؛ پس اگر ضرب و جرح منتج به جراحت شدید نشده باشد یا از چاقو استفاده نشده باشد به شکایت شاکی خصوصی در این مورد نیاز است و فقط می‌تواند مطالبه دیه نماید.

چه اشخاصی قصاص نمی‌شوند؟  

قصاص در صورتی ثابت و اجرا می‌شود که مرتکب، پدر یا از پدربزرگ پدری مجروح نباشد و فرد آسیب‌دیده، عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد یعنی اگر مسلمانی به فرد بی‌دینی آسیب وارد کند؛ قصاص نمی‌شود.

در صورتی که فرد آسیب‌دیده دارای یکی از حالات زیر باشد، مرتکب به قصاص و پرداخت دیه، محکوم نمی‌شود:

الف- متهم از قبل جرم حدی انجام داده که مجازات آن سلب حیات است.

ب- متهم مرتکب جرم حدی شده است که مجازات آن قطع عضو است، مشروط بر اینکه جنایت وارد شده، بیش از مجازات حدی او نباشد، در غیر این صورت، مقدار اضافه بر حد، حسب مورد، دارای قصاص و یا دیه و تعزیر است.

پ- مستحق قصاص نفس یا عضو، فقط نسبت به صاحب حق قصاص و به مقدار آن قصاص نمی‌شود.

ت ـ متجاوز و کسی که تجاوز او قریب‌الوقوع است و در دفاع مشروع به شرح مقرر در ماده (۱۵۶) این قانون جنایتی بر او وارد شود.

ث- زانی (مرد) و زانیه (زن) در حال زنا نسبت به شوهر زانیه در غیر موارد اکراه و اضطرار به شرحی که در قانون مقرر است.

اقدام در مورد بندهای(الف)، (ب) و (پ) این ماده بدون اجازه دادگاه جرم است و مرتکب به مجازات مقرر در کتاب پنجم «تعزیرات» محکوم می‌شود.

در مورد بند(ت) چنانچه نفس دفاع صدق کند ولی از مراتب آن تجاوز شود قصاص منتفی است، لکن مرتکب به شرح مقرر در قانون به دیه و مجازات تعزیری محکوم می‌شود.

مجازات شخص مست در ضرب و جرح عمدی

ارتکاب جرم و جنایت در حال مستی و عدم تعادل روانی در اثر مصرف مواد مخدر، روانگردان و مانند آنها، موجب قصاص است.

مگر اینکه ثابت شود بر اثر مستی و عدم تعادل روانی، مرتکب به کلی مسلوب الاختیار بوده است که در این صورت، علاوه بر دیه به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم«تعزیرات» محکوم می شود.

همچنین اگر ثابت شود که مرتکب قبلاً خود را برای چنین عملی مست کرده و یا علم داشته که مستی و عدم تعادل روانی وی ولو نوعاً موجب ارتکاب آن جنایت یا نظیر آن از جانب او می‌شود، جنایت، عمدی محسوب می‌گردد.

مجازات جرح به وسیله چاقو

هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقص عضو یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی‌ یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه گردد؛ در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد؛ چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم‌ و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست فرد آسیب دیده مرتکب‌ به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.

در صورتی که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس ‌محکوم خواهد شد.

نزاع بدون جرح چه حکمی دارد 

در مواردی که رفتار مرتکب نه موجب آسیب و عیبی در بدن گردد و نه اثری از خود در بدن برجای بگذارد ضمان منتفی است؛ لکن در موارد عمدی در صورت عدم تصالح، مرتکب به حبس یا شلاق تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود.

ضرب و جرح عمدی همسر

طلاق به موجب قانون ایران از اختیارات مرد است و زن بدون دلیل قانونی نمی‌تواند طلاق بگیرد؛ یکی از دلایلی که با اثبات آن زن می‌تواند اقدام به طلاق نماید همین ضرب و جرح عمدی می‌باشد.

بنابراین زن پس از اینکه مورد ضرب و جرح عمدی همسر خود قرار بگیرد باید با تنظیم استشهادیه از افرادی که شاهد ضرب و جرح آنها بوده‌اند و همینطور با مراجعه به پزشکی قانونی و دریافت گواهی ضرب و جرح می‌تواند با استناد به این مدارک عسر و حرج (سختی غیرقابل تحمل) و خطر جانی خود را اثبات نماید و با استناد به آنها درخواست طلاق بدهد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل ضرب و جرح عمدی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

مجازات ضرب و جرح عمدی چیست؟

با توجه به میزان خسارت وارد شده ممکن است هر یک از مجازات حبس، شلاق، دیه و جزای نقدی و ارش را در پی داشته باشد.

وکیل متهم در ضرب و جرح عمدی چگونه دفاع می‌کند؟

با استناد به مواد قانونی سعی در اثبات غیرعمدی بودن رفتار یا بی‌گناهی و تبرئه یا کاهش مجازات متهم خواهد داشت.

5/5 - (20 امتیاز)

حقوق خانوادهمقالات کیفری

آیا ضرب و جرح عمدی حبس داردآیا ضرب و جرح عمدی زندان دارداثبات ضرب و جرح عمدیایراد ضرب و جرح عمدیایراد ضرب و جرح عمدی با چاقوپرداخت دیه ضرب و جرح عمدیپرونده ضرب و جرح عمدیتعریف ضرب و جرح عمدیتفاوت ضرب و جرح عمدی و غیر عمدیتقسیط دیه در ضرب و جرح عمدیتقسیط دیه ضرب و جرح عمدیتکرار ضرب و جرح عمدیجرم ایراد ضرب و جرح عمدیجرم ضرب و جرح عمدیجرم ضرب و جرح عمدی با چاقوجرم ضرب و جرح عمدی چیستجنبه عمومی جرم ضرب و جرح عمدیجنبه عمومی ضرب و جرح عمدیحبس ضرب و جرح عمدیحكم ضرب و جرح عمديحکم ضرب و جرح عمدیحکم ضرب و جرح عمدی چیستدفاع از اتهام ضرب و جرح عمدیدفاع در پرونده ضرب و جرح عمدیدیه ضرب و جرح عمدی در ماه حرامرابطه سببیت در ایراد ضرب و جرح عمدیرای در رابطه با ضرب و جرح عمدیرای ضرب و جرح عمدیرضایت شاکی در ضرب و جرح عمدیشرایط قسط بندی دیه ضرب و جرح عمدیشکایت ضرب و جرح عمدیشکایت کیفری ضرب و جرح عمدیشکواییه ضرب و جرح عمدیشکواییه ضرب و جرح عمدی توسط شوهرشکواییه ضرب و جرح عمدی و توهینضرب و جرح شبه عمدضرب و جرح عمدیضرب و جرح عمدی با چاقوضرب و جرح عمدی با خودروضرب و جرح عمدی با سلاح سردضرب و جرح عمدی با قمهضرب و جرح عمدی بدون آثارضرب و جرح عمدی بدون اثرضرب و جرح عمدی بدون شاهدضرب و جرح عمدی جرم قابل گذشتضرب و جرح عمدی چه حکمی داردضرب و جرح عمدی چه مجازاتی داردضرب و جرح عمدی چیستضرب و جرح عمدی حبس دارد؟ضرب و جرح عمدی در حد لوثضرب و جرح عمدی در قانونضرب و جرح عمدی در قانون جدیدضرب و جرح عمدی در قانون مجازات اسلامیضرب و جرح عمدی در قانون مجازات جدیدضرب و جرح عمدی در نیروهای مسلحضرب و جرح عمدی درجه چند استضرب و جرح عمدی زندان داردضرب و جرح عمدی سادهضرب و جرح عمدی فاقد اثرضرب و جرح عمدی قابل گذشتضرب و جرح عمدی قابل گذشت استضرب و جرح عمدی قانونضرب و جرح عمدی کیفریضرب و جرح عمدی مامور دولت حین انجام وظیفهضرب و جرح عمدی مجازاتضرب و جرح عمدی منجر به شکستگیضرب و جرح عمدی نوجوانانضرب و جرح عمدی همسرضرب و جرح عمدی و توهینضرب و جرح عمدی و سرقتضرب و جرح عمدی یعنی چهضرب و جرح غير عمديضرب و جرح غیر عمدضرب و جرح غیر عمدیعنصر قانونی جرم ضرب و جرح عمدیعنصر مادی ضرب و جرح عمدیقابل گذشت بودن ضرب و جرح عمدیقسامه در ضرب و جرح عمدیقوانین ضرب و جرح عمدیگذشت شاکی در ضرب و جرح عمدیلایحه در خصوص ضرب و جرح عمدیلایحه دفاعی ضرب و جرح عمدیلایحه دفاعیه در ضرب و جرح عمدیلایحه دفاعیه ضرب و جرح عمدیلایحه دفاعیه ضرب و جرح عمدی با چاقولایحه دفاعیه کیفری ضرب و جرح عمدیلایحه ضرب و جرح عمدیلوث در ضرب و جرح عمدیماده ضرب و جرح عمدیماده قانوني ضرب و جرح عمديماده قانونی ایراد ضرب و جرح عمدیماده قانونی ضرب و جرح عمدیمتن شکایت ضرب و جرح عمدیمجازات ایراد ضرب و جرح عمدیمجازات ایراد ضرب و جرح عمدی با اسلحهمجازات ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقومجازات تعزیری ضرب و جرح عمدیمجازات جرم ضرب و جرح عمدیمجازات جنبه عمومی ضرب و جرح عمدیمجازات ضرب و جرح عمدی با چاقومجازات ضرب و جرح عمدی با سلاح سردمجازات ضرب و جرح عمدی در قانون مجازات اسلامی جدیدمجازات ضرب و جرح عمدی سادهمجازات ضرب و جرح عمدی منجر به شکستگیمجازات ضرب و جرح عمدی همسرمجازات ضرب و جرح عمدی و تهدیدمجازات ضرب و جرح غیر عمدیمجازات عمومی ضرب و جرح عمدیمنع تعقیب در پرونده ضرب و جرح عمدیمهلت پرداخت دیه ضرب و جرح عمدیمواد قانونی ضرب و جرح عمدینحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدینمونه حکم ضرب و جرح عمدینمونه دادخواست ضرب و جرح عمدینمونه دفاعیه ضرب و جرح عمدینمونه رای ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقونمونه رای برائت ضرب و جرح عمدینمونه رای ضرب و جرح عمدینمونه رای ضرب و جرح عمدی با چاقونمونه رای ضرب و جرح عمدی زوجهنمونه رای ضرب و جرح عمدی همسرنمونه رای ضرب و جرح غیر عمدینمونه شکایت ایراد ضرب و جرح عمدینمونه شکایت کیفری ایراد ضرب و جرح عمدینمونه شکایت کیفری ضرب و جرح عمدینمونه شکواییه ضرب و جرح عمدینمونه لایحه دفاعیه در ضرب و جرح عمدینمونه لایحه دفاعیه ضرب و جرح عمدینمونه لایحه ضرب و جرح عمدینمونه متن شکایت کیفری ضرب و جرح عمدی

6 دیدگاه

    • سلام وقت به خیر

      قانون مجازات اسلامی در فصل سوم و طی ۸ ماده راه‌های اثبات دیه را عنوان کرده است.

      🟡 ماده ۴۵۴ از فصل سوم قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد ادله اثبات دیه، علاوه بر قسامه (قسم یاد کردن گروهی از افراد)، همان ادله اثبات دیون و ضمان مالی است.

      🟡 بر اساس ماده ۴۵۵، در قتل عمدی موجب دیه، به شرح مقرر در باب قصاص با قسم ۵۰ مرد و قتل غیرعمدی با قسم ۲۵ مرد، تنها درصورت حصول لوث (وجود قرائن و دلایلی که برای اثبات وقوع جرم کافی نباشد ولی ظن به راست بودن آن وجود داشته باشد) و فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر، اثبات می‌شود.

      🟡 همچنین در ماده ۴۵۶ عنوان شده که در جنایت بر اعضاء و منافع اعم از عمدی و غیرعمدی درصورت لوث و فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر، مجنیٌ علیه می‌تواند با اقامه قسامه به شرح زیر، جنایت مورد ادعا را اثبات و دیه آن را مطالبه کند. لکن حق قصاص با آن ثابت نمی‌شود.

       الف- شش قسم در جنایتی که دیه آن به مقدار دیه کامل است.

       ب- پنج قسم در جنایتی که دیه آن پنج ششم دیه کامل است.

       پ- چهار قسم در جنایتی که دیه آن دو سوم دیه کامل است.

       ت- سه قسم در جنایتی که دیه آن یک دوم دیه کامل است.

       ث- دو قسم در جنایتی که دیه آن یک سوم دیه کامل است.

       ج- یک قسم در جنایتی که دیه آن یک ششم دیه کامل یا کمتر از آن است.

      🟡 تبصره ۱: در مورد هر یک از بندهای فوق در صورت نبودن نفرات لازم، مجنیٌ علیه، خواه مرد باشد خواه زن، می‌تواند به همان اندازه قسم را تکرار کند.

      🟡 تبصره ۲: در هر یک از موارد فوق چنانچه مقدار دیه، بیش از مقدار مقرر در آن بند و کمتر از مقدار مقرر در بند قبلی باشد، رعایت نصاب بیشتر لازم است.

      🟡‌ در ماده ۴۵۷ قانون مجازات اسلامی عنوان شده که اگر مدعی به ترتیب فوق، اقامه قسامه نکند، می‌تواند از مدعی علیه، مطالبه قسامه کند و در این صورت مدعی علیه با قسامه تبرئه می‌شود.

      🟡 طبق ماده ۴۵۸ قانون مجازات اسلامی مقررات سوگند در قسامه همان مقررات کتاب قصاص است.

      🟡 همچنبن در ماده ۴۵۹ بیان شده هرگاه در اثر جنایت واقع شده مجنیٌ علیه یا ولی او مدعی زوال یا نقصان منفعت عضو شود در صورت لوث و عدم دسترسی به کارشناس مورد وثوق و عدم امکان آزمایش و اختبار موجب علم، ادعای مجنیٌ علیه یا ولی او با قسامه به ترتیبی که ذکر شد، اثبات می‌شود.

      🟡 در ماده ۴۶۰ قانون مجازات اسلامی هم آمده در اختلاف میان مرتکب و مجنیٌ علیه یا ولی او نسبت به بازگشت تمام یا بخشی از منفعت زائل شده یا نقصان یافته، درصورت فقدان دلیل اثباتی، قول مجنیٌ علیه یا ولی او با سوگند مقدم است و نوبت به اجرای قسامه نمی‌رسد.

      🟡 بر اساس ماده ۴۶۱ قانون مجازات اسلامی هرگاه مجنیٌ علیه در ایامی که کارشناس مورد وثوقی برای بازگشت منفعت زائل شده تعیین کرده است، فوت نماید و مرتکب، مدعی بازگشت منفعت قبل از وفات بوده و اولیای میت، منکر آن باشند، در صورتی که مرتکب نتواند ادعای خود را ثابت کند، قول اولیاء با سوگند مقدم است و نوبت به اجرای قسامه نمی‌رسد و چنانچه تنها برخی از اولیاء سوگند بخورند، دیه نسبت به سهم آنان ثابت می‌شود.

      موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

  • با سلام و احترام، من در ضرب و جرح عمدی استخوان پام شکسته، از ضارب شکایت کردم و ایشان محکوم شدند، و حکمی که پزشکی قانونی صادر کرده، 50 روز طول درمان و از بابت شکستگی و پرداخت 25 میلیون دیه هست. سوالی که من دارم این است که آیا من بعد از گرفتن دیه می‌تونم برای روزهای بیکاریم که طول درمان 50 روز بوده دادخواست خسارت ناشی از جرم بدم چون شغل من رانندگی هست؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، بر اساس ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری زیان دیده از جرم می‌تواند تمام خسارت‌های مادی و معنوی را مطالبه نماید. مسلما ایام بیکاری شما باعث زیان مادی خواهد بود که می‌توانید دادخواست خود را تنظیم نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام خداقوت
    سوالم این اگر دو شخص باهم دعوا کنن و. در اون دعوا یکی از طرفین دیگری رو هل بده و فرد زمین بخوره ولی هیچ گونه اسیبی نبینه و پزشکی قانونی تایید کنه اسیبی ندیده ولی طرف به خاطر درد و زمین خوردن میتونه تقاضای دیه کنه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، به موجب قانون در مواردی که رفتار مرتکب نه موجب آسیب و عیبی در بدن گردد و نه اثری از خود در بدن برجای بگذارد ضمان منتفی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *