مرخصی کارگران و کارمندان

مرخصی کارگران و کارمندان

مرخصی کارگران و کارمندان


امروز در خصوص موضوع مرخصی کارگران و کارمندان همراه شما هستیم.

طبق آن چه در قانون کار پیش بینی شده است، کارگران یا کارمندان در هر شرکت یا موسسه ای که فعالیت دارند دارای مزایایی از جمله مرخصی می‌باشند که در آن کارگر یا کارفرما طبق قواعدی می‌توانند از این مرخصی‌ها استفاده نمایند یا وجه آن را اخذ نمایند.

نکات مهم در خصوص مرخصی کارگران و کارمندان

چند نوع مرخصی برای کارگران و کارمندان وجود دارد؟

حداقل و حداکثر میزان مرخصی کارمندان و کارگران چه مقدار است؟

نحوه‌ی محاسبه مرخصی کارگران و کارمندان به چه نحو است؟

ذخیره مرخصی استحقاقی به چه نحوی محاسبه می‌گردد؟

چنانچه کارفرما نیرویی را از اول سال جاری استخدام نموده باشد و کارگر تا پایان سال فعالیت داشته و تصمیم بر تسویه حساب با کارگر را داشته باشد، نسبت به کل ایام مرخصی های استحقاقی که استفاده ننموده است، کارفرما وجه آن را به نسبت روزهای کارکرد کارگر به همراه مزایا پرداخت می‌نماید.

آیا مرخصی اجباری کارگران وجاهت قانونی دارد؟

به هیچ وجه این موضوع وجه قانونی ندارد، زمانی که کارگری به مرخصی اجباری فرساده شده باشد، آن چه که صورت گرفته است تعلیق قرارداد است، که در این‌جا کارگر می‌تواند شکایت نماید و دوران تعلیقی که اتفاق افتاده، کلیه حقوق و بیمه وی باید پرداخت شود.

آیا این امکان وجود دارد تا کارگران تمامی مدت مرخصی خود را ذخیره نمایند؟

مرخصی کارگر 30 روز در سال است، که تنها در صورتی که هنگام عقد قرارداد کاری توافقی در این خصوص صورت گرفته باشد، در غیر این صورت تا 9 روز از 30 روز را می‌تواند ذخیره نماید.

آیا تعطیلات نوروزی جزء مرخصی استحقاقی محسوب می‌شود؟

همان 4 تا 5 روز تعطیلی که در ابتدای سال در تقویم درج شده است برای کارگرانی که نیروی دائم هستند یا ادامه قرارد آن‌ها به سال بعد به طول می‌انجامد، در این صورت کارفرما مکلف است تعطیلات رسمی نوروز با احتساب مزد، مزایا و همچنین بیمه برای کارگران منظور کند و به هیچ وجه قابل کسر از مرخصی استحقاقی نیست.

کارگران برای اینکه از مرخصی استحقاقی استفاده نمایند به چه نحوی ملزم هستند اقدام نمایند؟

چنانچه کارگران بخواهند از مرخصی استحقاقی خود استفاده نمایند ملزم هستند موافقت کارفرما را جلب نمایند، در غیر این صورت عمل کارگر در حکم ترک کار است.

از جمله مصادیقی است که کارفرما می‌تواند به صورت یکجانبه قرارداد کار با کارگر را فسخ نماید، زمانی که کارگری می‌خواهد از مرخصی استحقاقی استفاده نماید مکلف است چند روز قبل کارفرما را در جریان تصمیم خود قرار دهد یا روز قبل کارفرما را در جریان بگذارد در غیر این صورت یکی از تخلفات قانون کار خواهد بود.

تا چه میزان پرداخت حقوق مرخصی استعلاجی، بر عهده کارفرما است؟

در این خصوص هیچ الزامی برای کارفرما مطرح نشده است که می‌تواند از مرخصی استحقاقی سالیانه خود استفاده کند یا کارفرما مرخصی بدون حقوق برای کارگر رد نماید بدلیل اینکه تکلیفی به عهده کارفرما و سازمان تامیین اجتماعی نیست.

کارگران و کارمندان تا چه میزان می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده نمایند؟

در قانون کار و همینطور در قانون تامین اجتماعی به هیچ وجه مدت زمان خاصی تعیین نشده است، و به هر مدت که پزشک تعیین کند کارگر یا کارمند می‌تواند از مرخصی استعلاجی استفاده نماید، در مرخصی استعلاجی حتما باید مدت استفاده از مرخصی استعلاجی به تایید سازمان تامیین اجتماعی برسد، پرداخت حقوق مدت زمان دوره‌ی استعلاجی که توسط کارگران و کارفرمایان استفاده می‌شود به عهده سازمان تامیین اجتماعی و پرداخت مزایای استفاده از مزایای استعلاجی بر عهده کارفرما است.

مرخصی مدت ایام بارداری و همچنین شیر دهی مادر در قانون کار به چه نحوی است؟

مرخصی زایمان مرخصی ایام بارداری و شیر دهی مادر است و البته در قانون فعلی مدتی هم برای پدر تعطیلی کاری با این عنوان در نظر گرفته شده است.

این نوع تعطیلی کاری حداکثر 6 ماه است و خانم ها می‌توانند قبل از زایمان و یا بعد از زایمان از آن استفاده نمایند، یعنی می‌توانند بخشی از آن را در ماههای پایانی بارداری و بخشی دیگر را بعد از زایمان استفاده نمایند و حقوق و مزایا هم به آن تعلق می‌گیرد.

خانم ها پس از اتمام دوران تعطیلی کاری باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و برای دریافت حق و حقوق خود اقدام نمایند، ضمن آن که کارفرما اجازه اخراج شخص را نداشته و موظف است پس از پایان تعطیلی کاری وی را به کار برگرداند مگر آنکه خود فرد تمایلی به بازگشت نداشته باشد.

مشاوره حقوقی مرخصی کارگران و کارمندان

نشانی وکیل و مشاور حقوقی

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران، وکیل همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری، وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه مشاوره حقوقی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *