مشاوره حقوقی تقسیم ملک مشاع

مشاوره حقوقی تقسیم ملک مشاع

مشاوره حقوقی تقسیم ملک مشاع


امروز با موضوع مشاوره حقوقی تقسیم ملک مشاع همراه شما هستیم.

برای تقسیم ملک مشترک چه باید کرد؟

ملک مشاع، ملکی است که بین چند نفر مشترک است و یک مالک خاص ندارد.

اشخاص می‌توانند از طریق تفکیک یا افراز، ملک مُشاعی (مشترک) خود را تقسیم نمایند.

مال غیرمنقول، مالی است که امکان جابجایی و نقل مکان ندارد، مانند خانه و زمین.

تفکیک ثبت عبارت است از تقسیم مال غیر منقول (مانند اراضی و املاک) به قطعات کوچکتر. مثلاً 5000 مترمربع زمین به قطعات 200 مترمریع تقسیم شود.

ابطال سند قدیم و اخذ سند جدید برای هر قطعه به طور جداگانه انجام شده، تقسیم‌نامه از سوی دفترخانه اسناد رسمی پس از اخذ استعلام‌های رسمی به اداره ثبت محل ارسال می‌شود تا سند جدید صادر گردد.

همچنین اشخاص می‌توانند از طریق اِفراز (تفکیک) ملکِ مُشاعی (مشترک) سند جداگانه‌ای برای هر قطعه اخذ کنند.

به شرط این که عملیات ثبتی پایان رسیده باشد و ملک دارای سند رسمی باشد یا اینکه آگهی‌های نوبتی و تحدید حدود مربوط به قانون ثبت، صورت پذیرفته باشد و ملک تحدید حدود شده باشد.

اِفراز توسط ثبت محل انجام می‌شود مگر اینکه یکی از شرکاء مفقودالاثر یا مَحجور (دیوانه، سَفیه، نابالغ و ..) باشد.

 اگر ملک فاقد سند رسمی یا مراحل فوق باشد برای افراز بایستی به دادگاه محل مراجعه نمود که در صورت عدم امکان تقسیم و عدم توافق شرکاء، توسط دادگاه حکم به فروش ملک داده می‌شود.

تفاوت عمده تفکیک و افراز در این است که شرط تقاضای افراز این گونه می‌باشد که چند نفر شریک وجود داشته باشند ولی در تفکیک ممکن است ملک متعلق به یک نفر باشد که بخواهد ملک را به قطعات کوچکتر تبدیل نماید و عمدتاً تفکیک با رضایت و تفاهم صورت می‌گیرد.

 تفکیک فقط تقسیم ملک است ولی افراز تقسیم ملک توأم با تقسیم سهم مالکان است، سن و شرایط متقاضیان برای تفکیک دخالتی ندارد ولی در افراز اگر فردی از شرکا محجور (نابالغ) باشد توسط دادگاه صورت می‌گیرد.

 نحوه رسيدگي دادگاه به درخواست فروش ملك غير قابل افراز چگونه است؟

 زماني كه يك ملك قابل افراز نباشد و اداره ثبت و دادگاه عدم قابليت افراز را تشخيص دهد مطابق ماده 4 قانون افراز (تفکیک و تقسیم) و فروش املاك مشاع (مشترک) كه مقرر ميدارد:

«ملكي كه به موجب تصميم قطعی غير قابل افراز تشخيص شود با تقاضای هر يك از شركاء و به دستور دادگاه شهرستان فروخته می شود» در پی درخواست فروش از سوی يك يا چند نفر مالكين مشاع (مشترک)، دادگاه صرف يك دستور و اعلام به اجرای احكام نسبت به فروش آن اقدام خواهد نمود.

✍️ نكاتی را كه در خصوص رسيدگی دادگاه به اينگونه درخواستها بايد به آنها توجه بنماييم به طور خلاصه عبارتند از :

۱- دستور فروش ملك غير قابل افراز، با توجه به ماده 4 قانون افراز و ماده 9 آيين نامه اجرايی قانون مذكور نياز به تقديم دادخواست و پرداخت هزينه دادرسی و تعيين وقت رسيدگی و در نهایت صدور حكم نيست زيرا مانند درخواست اجرای حكم است.

۲- تصميمی كه دادگاه در برابر اينگونه درخواستها اتخاذ می‌نمايد در قالب حكم يا قرار نيست، بلكه دستور است و نظر به اينكه تابع تشريفات رسيدگی آيين دادرسی مدنی نمی‌باشد قابل تجديدنظر خواهی و فرجام‌خواهی نمی‌باشد.

اداره حقوقی دادگستری در نظريه شماره 455/7-8/12/66 چنين اظهار نظر نموده است: «با توجه به مقررات ماده 4 قانون افراز مصوب 22/8/57، ملك مشاعی (مشترک) كه در مرجع ثبتی غير قابل افراز (تقسیم و تفکیک) تشخيص داده شده، به دستور دادگاه فروخته می‌شود.

لذا نياز به صدور حكم نيست بنابراين در مرحله اجرا واحد اجرای احكام می‌تواند برای تعيين حدود اربعه (چهار قسمت) و قيمت پايه و تنظيم كروكی و… رأساً اقدام نمايد.

۳- دستور فروش ملك غير قابل افراز، فاقد اعتبار امر مختومه است.

۴- در رسيدگی به تقاضای فروش ملك غير قابل افراز چنانچه تشريفات آيين دادرسی مدنی رعايت گردد يك تخلف انتظامی محسوب می‌گردد.

۵- دستور فروش، نظر به اينكه حكم نمی‌باشد بنابراين مستلزم تقاضای صدور اجرائيه نیست و صرف تقاضای اجرای حكم از ناحيه احدی (یکی) از شركا كافی به نظر می‌رسد.

۶- واحد اجرای احكام مدنی پس از وصول درخواست و ثبت آن طبق ماده 5 قانون افراز و مواد 9 و 10 آيين نامه قانون افراز مكلف به اجرای دستور فروش خواهد بود.

 نشانی و شماره دفتر وکیل آنلاین ملک ونک

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و دکتر محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه وکیل آنلاین ملک تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (115 امتیاز)

5 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر. ما یه قرارداد برای 12 واحد که به صورت 60 به 40 درصده و این 12 واحد 9تا انباری داره که با متراژ مختلفه . به صورت قانونی چطور تقسیم میشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      ماده قانونی خاصی ندارد و تقسیم واحدها بر اساس توافق و رضایت شرکا انجام میگردد، ولی چنانچه هیچ توافقی صورت نپذیرد، طبق مورد و شرایط پرونده از طریق اداره ثبت یا دادگاه انجام میگردد و این تقسیم دادگاه بر اساس افراز، سهم مساوی یا تعدیل میباشد.

  • سلام خدمت شما
    ما یک ملک‌ مشاع داریم ۴۰۰۰ متر باغ میوه است و قصد افراز زمین داریم ولیکن ما سند رسمی نداریم و یک سری اختلاف بین ما شرکا هست ما چه کاری باید انجام بدیم ؟ شما وکالت من رو قبول میکنید؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر ملک فاقد سند رسمی باشد برای افراز بایستی به دادگاه محل مراجعه نمود که در صورت عدم امکان تقسیم و عدم توافق شرکاء، توسط دادگاه حکم به فروش ملک داده میشود.
      در این خصوص نیاز به یک جلسه مشاوره با وکیل متخصص این امر میباشد. شما میتوانید توانید جهت رزرو تایم مشاوره با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *