وكالت در طلاق

وكالت در طلاق

وكالت در طلاق


ممکن است وكالت در طلاق هنگام خواستگاری و توافقات برای شروع زندگی مشترک به زن داده شود و از آن تحت عنوان حق طلاق برای زن و یا وکالت زن در طلاق یاد شود.

اگر شرط وکالت ضمن عقد یا واگذاری حق طلاق به زن ضمن سند ازدواج شرط شود، با توجه به عدم امکان واگذاری حق به زن، شرط وکالت در طلاق باطل است.

پس از ازدواج، طرفین می‌توانند با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی، نسبت به اعطا وکالت در طلاق به زن اقدام نمایند. نمونه رای دادگاه تجدید نظر استان تهران در عدم پذیرش واگذاری حق طلاق از سوی مرد به زن و عدم تلقی آن به عنوان وکالت طلاق در سایت گروه وکلای خانواده مهر پارسیان جهت مطالعه خواهد آمد.

شرط مربوط به واگذاری حق طلاق توسط مرد به زن شرطی باطل است و نمی‌توان آن را وکالت در طلاق تلقی کرد.

نمونه رای قطعی عدم پذیرش واگذاری حق طلاق

تاریخ رای نهایی 1391/11/10  شماره رای نهایی: 9109970223001861
رای بدوی (نخستین)

درباره دادخواست خانم ل.ح. فرزند ع. با وکالت ز.الف. به طرفیت آقای ح.پ. فرزند ج. با وکالت ح.ک. به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش جهت طلاق با توجه به مدارک ارائه شده رابطه زوجیت بین طرفین محرز و مسلم است.

زن به شرط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج مبنی بر اینکه، زن شرط نمود که حق طلاق با زن باشد و مرد قبول نمود، تمسک نموده است.

دادگاه با توجه به جامع محتویات پرونده و اظهارات وکیل خواهان و دفاعیات وکیل خوانده مبنی بر اینکه طلاق حق مرد است و شرط مذکور با عبارت فوق اساسا صحیح نیست؛ چرا که حق طلاق قابل واگذاری و انتقال نمی‌باشد لکن دادگاه شرط مذکور را مبتنی بر اراده مرد بر وکالت طلاق به زن تلقی می‌نماید و اعمال شرط مذکور را حق زن می‌داند.

دفتر وکیل طلاق توافقی ونک

لذا دعوی خواهان را وارد دانسته و در اجرای ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق در جهت ایجاد صلح و سازش بین زوجین و ترغیب زن به ادامه زندگی مشترک سعی نموده و با عدم توفیق قرار ارجاع به داوری صادر و اعلام نمود که مساعی داوران منتخب نیز مفید واقع نشد.

دادگاه با توجه به مراتب و مستندا به ماده واحده فوق‌الذکر و ماده 1119 قانون مدنی و با توجه به شرط ضمن عقد، گواهی عدم امکان سازش بین زوجین را صادر و اعلام می‌نماید.

زن می‌تواند به یکی از دفاتر رسمی ثبت طلاق مراجعه و پس از اجرای صیغه طلاق با اعمال وکالت حاصل از طریق تحقق شرط ضمن عقد، نسبت به ثبت رسمی آن اقدام نماید و اسناد و دفاتر مربوطه را اصالتا و نیز به وکالت از شوهرش امضاء نماید.وكالت در طلاق

وکیل طلاق توافقی در اندرزگو

نوع طلاق با توجه به بذل و بخشیدن یک سکه تمام بهار آزادی از مهریه خلع است و در خصوص سایر امور مالی زن در صورت ادعا می‌تواند دادخواست جداگانه بدهد و در خصوص حضانت فرزند مشترک و حق ملاقات با وی، حضانت فرزند مشترک با مادر است و حق ملاقات هر ماه 48 ساعت برای پدر تعیین می‌گردد.

اعتبار اجرایی این رأی تا سه ماه پس از قطعیت آن است؛ این رأی حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و سپس ظرف 20 روز قابل فرجام‌خواهی در دیوان‌ عالی کشور است.
رئیس شعبه 263 دادگاه عمومی خانواده تهران

در ادامه رای دادگاه تجدید نظر در خصوص اعتراض مرد به پذیرش وكالت در طلاق، زن در مرحله بدوی را بررسی می‌نماییم.

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای ح.پ. (مرد) با وکالت آقای ح.ک. به طرفیت خانم ل.ح. نسبت به دادنامه شماره 1146 مورخ 30/7/91 صادر شده از شعبه 263 دادگاه عمومی تهران وارد و موجه است و رای مذکور مغایر با قانون و موازین شرعی و دلایل موجود در پرونده می‌باشد.

زیرا شرط ضمن عقد مندرج در صفحه 15 عقدنامه طرفین، شرط باطلی است چون حق طلاق از حقوق مرد است و با شرط ضمن عقد نیز قابل واگذاری به زن نیست و بر خلاف استنباط و استدلال دادگاه محترم بدوی عبارت «زوجه شرط نمود که حق طلاق با زوجه باشد زوج قبول نمود.» اعطای وکالت در طلاق نیست، بلکه واگذاری حق طلاق است که باطل است.

بنابراین اجازه اجرای صیغه طلاق خلع و ثبت آن به زن به وکالت از طرف مرد، با استناد به شرط مذکور، خلاف بین شرع و قانون است. وكالت در طلاق

وکیل قراردادهای ملکی ونک

به همین سبب با استناد به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی، دادنامه تجدیدنظرخواسته نقض می‌شود و با استناد به مفهوم مخالف ماده 1133 قانون مدنی و تبصره ذیل آن به لحاظ مخالفت مرد با طلاق و عدم انطباق خواسته زن با مواد 1119، 1129 و 1130 قانون مذکور و ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به بطلان دعوی زن (به خواسته تنفیذ شرط ضمن عقد (حق طلاق زوجه) و صدور گواهی عدم امکان سازش) صادر و اعلام می‌گردد.

این رای قطعی است و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل فرجام‌خواهی در دیوان‌عالی کشور می‌باشد.
رئیس شعبه 30 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

بنابراین باید توجه نمود که هرگاه زن می‌خواهد وکالت در طلاق یا به اصطلاح عامه حق طلاق را برای خود بگیرد بهتر است با وکیل خانواده مشورت نماید و عبارت صحیح وکالت در طلاق قید گردد چرا که همان‌گونه که در رای به آن اشاره شده، عبارت حق طلاق، ذکر عنوان غلط ممکن است آثار قابل قبولی در پی نداشته باشد و وجه قانونی و قابلیت اجرا ندارد.

معامله با وکالت بلاعزل

جهت مشاوره درباره شرایط ضمن عقد ازدواج، نحوه اخذ وکالت در طلاق برای زوجه و همچنین مشاوره آنلاین با وکیل خوب طلاق، با موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل وكالت در طلاق در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

به چند طریق زن می‌تواند وکالت در طلاق بگیرد؟

زن می‌تواند به دو طریق، ضمن سند ازدواج یا به صورت جداگانه و با حضور در دفتر اسناد رسمی وکالت در طلاق بگیرد.

چه مدارکی برای گرفتن وکالت در طلاق توسط زن الزامی است؟

سند ازدواج، شناسنامه زن و مرد و رونوشت (کپی) آن‌ها.

5/5 - (1 امتیاز)

7 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر دختر من قصد داره با یک اقایی ازدواج کنه ومن شرط گذاشتم که دخترم حق طلاق داشته باشه ولی از قوانین وشرایط این مورد اطلاعات درستی ندارم میشه لطفا من راهنمایی بفرمایید ؟

    • سلام دوست عزیز
      حق طلاق متعلق به مرد است و قابل واگذاری نیست. آنچه که زوج به زوجه میدهد، وکالت در طلاق است. به این معنی که زن میتواند به وکالت از شوهر، از او طلاق بگیرد. اعطای وکالت طلاق به زوجه، ضرری برای زوج به همراه ندارد. زیرا این وکالت به معنی سلب حق طلاق از مرد نیست. به عبارت دیگر، مرد همچنان میتواند از همسر خود طلاق بگیرد و با وکالت، صرفا به زوجه نیز این امکان را میدهد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر ورزرو تایم مشاوره با وکیل متخصص میتوانید با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید .

    • با سلام، وکالت در طلاق به دو صورت امکانپذیر است.۱.به صورت شرط ضمن عقد در سند ازدواج نوشته شود.دوم اینکه زوج به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه میکندو وکالت در طلاق را به همسرش اعطا میکند.

  • سلام، من با همسرم چندساله مشکل دارم اون هیچ اهمیتی به من و بچه هاش نمیده، ما دو ساله تقریبا توی خونه مشترک ولی به صورت دو تا غریبه زندگی می‌‌کنیم، من یه پسر3 ساله و دختر 15 ساله دارم چندین بار منو کتک زده ولی شکایت نکردم، اما این بار با بچه ها اومدم خونه مادرم و شکایت کردم، برگه پزشکی قانونی هم دارم که هم به سرم ضربه خورده و هم دستم شکسته، می‌خواستم لطف کنید در مورد حضانت بچه‌ها و مراحل بعدی که بتونم طلاق بگیرم راهنماییم کنید.

    • سلام وقت شما بخیر
      حضانت طفل 3 ساله تا سن هفت سالگی با شما است ولی دختر 15 ساله می‌تواند شخصا تصمیم گیرنده باشد که با شما یا پدرش زندگی کند، در خصوص طلاق نیز بهتر است ابتدا از طریق موضوع ضرب و جرح و نامه پزشکی قانونی اقدام کنید و در نهایت دادخواست‌ طلاق را تقدیم نمایید. می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام آقای مهری من یک سوالی داشتم میخواستم بدونم اگر حق طلاق در عقدنامه به من داده بشه و نوشت باشه آقا که حق طلاق به خانم میدم این مورد درست ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر شرط وکالت ضمن عقد یا واگذاری حق طلاق به زن ضمن سند ازدواج شرط شود، با توجه به عدم امکان واگذاری حق به زن، شرط وکالت در طلاق باطل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *