کلاهبرداری با جعل مدرک تحصیلی

کلاهبرداری با جعل مدرک تحصیلی

کلاهبرداری با جعل مدرک تحصیلی


با موضوع کلاهبرداری با جعل مدرک تحصیلی همراهتان هستیم.

تبلیغات گسترده اخذ مدرک تحصیلی در مقاطع مختلف در فضای مجازی بیانگر وجود اشکال در سیستم های نظارتی آموزش است. بسیاری از واحدهای پولی دانشگاهی این امکان را برای متقاضی فراهم نموده اند که بدون حضور در کلاسها و با شرایط آسان امتحان داده و مدرک تحصیلی بگیرند.

در این میان کلاهبرداران و جاعلین نیز بیکار ننشسته اند. یکی از این جاعلین  کلاهبرداران در تلگرام موسسه راه سبز است. ادمین و مالک این کانال که خود را دکتر موسوی معرفی می کند مدعیست مدرک دیپلم تا دکترا قابل استعلام ارائه می دهد. نکته جالب اینکه این مجموعه سایر مدعیان را کلاهبردار می داند. اما بعد از دریافت وجه تلفن شما دیگر پاسخ داده نمی شود. معمولا نشانی دفتر یا محل کار وجود ندارد. همه چیز به صورت تلفنی و با ارسال پیامک انجام می شود.

تفاوت استخدام پیمانی و استخدام رسمی آزمایشی

بعد از تماس با این کلاهبرداران، فرم امضای قرارداد برای شما ارسال می شود. شما باید فرم را پرینت گرفته و بعد از امضا برای آنها مجدد ارسال نمائید.

در نمونه پرونده های مشابه کلاهبرداری با جعل مدرک تحصیلی متاسفانه سفارش دهنده مدرک اولین متهم است. چرا که قطعا از این مدرک در جائی استفاده خواهد کرد. اما آیا نبود اصل مدرک می تواند اثبات کننده جعلیت آن باشد؟ در موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان به زوایای مختلف جرم کلاهبرداری با جعل مدرک تحصیلی خواهیم پرداخت.

سوالات مهم در موضوع کلاهبرداری با جعل مدرک تحصیلی

  • آیا خرید مدرک تحصیلی بدون شرکت در کلاس جرم است؟
  • از چه موسسه یا سازمانی مدرک تحصیلی بدون حضور بخریم؟
  • برای جستجوی بهترین وکیل کیفری پرونده جعل، استفاده از سند مجعول و کلاهبرداری چه باید کرد؟
  • چگونه از اصالت مدرک تحصیلی صادر شده مطمئن شویم؟
  • آیا خرید مدرک تحصیلی دانشگاههای خارج از کشور جرم است؟
  • برای شکایت کلاهبرداری با جعل مدرک تحصیلی به کدام مرجع برویم؟

نمونه لایحه دفاعیه کلاهبرداری با جعل مدرک تحصیلی

رئیس محترم شعبه 1084 دادگاه كیفری دو تهران
موضوع: شرح و دلایل واخواهی

با سلام و احترام، اینجانب محمدرضا مهری متانكلائی با اجازه حاصل از وكالتنامه پیوست، به وكالت از سوی سركار خانم…، مراتب واخواهی نسبت به حكم صادر شده به شماره  140168390007520039 مورخ 1401/06/01 كه در تاریخ 5 شهریور 1401 در پرونده شماره 140030920004827493 در فرجه مقرر قانونی اعلام و تقاضای رسیدگی به مستندات و دلایلی كه در ادامه عرض خواهد شد را دارم:

شرح مختصری از آنچه رخ داده است:

اول: موكل دارای بیش از ده سال سابقه كاری در حوزه پیراپزشكی و خدمات علوم پزشكی(غیر از پزشكی) در حوزه بهداشت، درمان و سلامت دارد كه تمامی مستندات آن در پرونده محاكماتی موجود و قابل مطالعه و استعلام است. حسب اطلاعات ارائه شده از سوی دوستان و همكاران و با این باور كه در صورت داشتن بیش از ده سال سابقه كاری مرتبط در حوزه پیراپزشكی، امكان منتطبق كردن تجربیات كاری و با داشتن مدرك كارشناسی ارشد، امكان معادل سازی با دكتری حرفه ای پزشكی عمومی ( معادل كارشناسی ارشد) را دارد، در موتور جستجوگر گوگل به دنبال موسسه یا شخصی بود تا بتواند به دلیل مشغله كاری ( مدیریت كلینیك پزشكی) امور مربوط به ثبت نام، پیگیری و انطباق مدرك با معادل آن را انجام دهد.

شکایت از دندانپزشکان

در این راستا در سایت های مختلف، تبلیغات گروهی نظر وی را جلب كرد كه مدعی اخذ پذیرش و انجام خدمات مورد نیاز موكل بودند. موكل نیز طی تماس تلفنی و همچنین رد و بدل كردن پیامهای بازنویسی و مستند شده موجود در پرونده و با توجه به اینكه كلاهبرداران و جاعلین اینبار با شماره ثابت همراه اول اقدام به برقراری تماس و ارسال پیام نموده بودند به آنها اعتماد نموده و برای آغاز پروسه و عزیمت آنها به تبریز و جلفا، مبلغ یكصد میلیون ریال به شماره كارتهای اعلامی آنها واریز نمود.

عدم اطلاع از جعلی بودن مدرک تحصیلی

بعد از مدتی آقای …، ضمن تماس از طریق واتس آپ و با شماره به موكل اعلام نمود كه مراحل معادل سازی و صدور مدرك به پایان رسیده و لازم است با وی تسویه حساب كامل شود. موكل نیز پرداخت باقیمانده مبلغ و تسویه حساب را منوط به اخذ استعلام درباره اصالت و صحت مدركی كه صادر خواهد شد، نمود.

دوم: بر همین مبنا درخواست استعلام از دانشگاه علوم پزشكی… به صورت تلفنی نمود كه اظهار داشتند به شخص پاسخ استعلام نمی دهند و لازم است تا مرجع رسمی استعلام بگیرد. لذا موكل با توجه به آشنائی با سیستم مركز پزشكی هسته ای بیمارستان …كه سابق بر این در همین بخش شاغل بود، به صورت تایپی و در لپ تاب شخصی، نامه ای بدون تاریخ و بدون شماره، كه صرفا تصویری ساختگی بود را برای دانشگاه ارسال نمود. “عدم وجود شماره و تاریخ در نامه مذكور از سوی دانشگاه علوم پزشكی … به صورت صریح تاكید شده است.”

نمونه اظهارنامه خیانت در امانت

سوم: بعد از تحویل نامه بدون وجود اصل یا فیزیك، به صورت برخط، امور آموزشی دانشگاه با موكل تماس گرفته و خواستار ارسال اصل مدرك شد. با عنایت به عدم وجود هیچ اصل یا مدركی، موكل تصویر دریافتی مدرك در واتس آپ را عینا برای مدیر آموزش باز ارسال نمود. )اصل مدرك مورد ادعای شاكی هیچ وجود خارجی ندارد.)

دلایل واخواهی از رای دادگاه محترم

الف: عدم انطباق شكایت اولیه و ادعاهای بعدی شاكی با واقع

در برگ 6 پرونده، نماینده حقوقی شاكی در دو سطر آخر برگ اظهارات، ادعا كرده موكل، در سازمانهای مختلف از جمله بیمارستان … تهران از مدرك استفاده نموده و نیز مدعی شده است كه اصل مدرك دانشنامه مجعول، حسب استعلام از بیمارستان …، در اختیار بیمارستان مذكور است. این امر در برگ 7 پرونده توسط اداره آگاهی تاكید و از قول شاكی در گزارش نهائی آمده است.

همچنین در صفحه 55 پرونده محاكماتی در تاریخ 1401/03/23 نماینده حقوقی دانشگاه، در پاسخ به سوال بازپرس محترم، به صراحت عنوان داشت” كه اصل مدرك و استعلام در اختیار ایشان است و به پیوست ارائه خواهد نمود”

اما همانگونه كه حضرتعالی در مقام تمییز اظهارات طرفین و بررسی مستندات له و عله متهم مستحضر هستید، هیچگاه اصل مدرك مورد شكایت و استعلام پیرو آن به هیچ مرجعی ارائه نشده و مورد بررسی قرار نگرفته است.

چرا كه اصل مدرك وجود خارجی نداشته و اصل استعلام نیز هیچ وجود خارجی و بروز عینی و فیزیكی نداشته است.
برابر نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه به مجعول بودن سند بدون وجود اصل نمی توان رسیدگی نمود.

ظریه مشورتی شماره 888/98/7 مورخ1398/10/17

ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﺮرات ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻮاد 278 و 279 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﻧﯽ و ﻣﻮاد 1284 و ﺑﻌﺪ اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن و ﻣﻮاد 223، 307 و 311 ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺠﺎرت و ﻣﻮاد 63 و 65 ﻗﺎﻧﻮن ﺛﺒﺖ اﺳﻨﺎد و اﻣﻼك ﻣﺼﻮب 1310 ﺑﺎ اﺻﻼﺣﺎت و اﻟﺤﺎﻗﺎت ﺑﻌﺪی، ﮐﭙﯽ ﯾﺎ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﯾﺎ روﻧﻮﺷﺖ ﺳﻨﺪ، ﺳﻨﺪ ﻣﺤﺴﻮب ﻧﻤﯽﺷﻮد و اﻋﺘﺒﺎر ﺳﻨﺪ را ﻧﺪارد و اراﯾﻪ ﮐﭙﯽ ﯾﺎ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﯾﺎ روﻧﻮﺷﺖ ﻣﺼﺪق ﺳﻨﺪ در دادﮔﺎه ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی اﻋﺘﺒﺎر آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﻨﺪ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﻠﮑﻪ آنﭼﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻨﺎد ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد، اﺻﻞ ﺳﻨﺪ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻋﻠﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺎده 96 ﻗﺎﻧﻮن آﯾﯿﻦ دادرﺳﯽ دادﮔﺎهﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﻧﻘﻼب در اﻣﻮر ﻣﺪﻧﯽ ﻣﺼﻮب1379 خواهان باید اصل اسنادی را که رونوشت آن را ضمیمه دادخواست کرده است،در جلسه دادگاه حاضر نماید و ﺧﻮاﻧﺪه ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ اﺻﻞ و روﻧﻮﺷﺖ اﺳﻨﺎدی را ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻪ آنﻫﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﻧﻤﺎﯾﺪ، در ﺟﻠﺴﻪ دادرﺳﯽ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

وکیل اعاده دادرسی کیفری کرج

ﺑﺮای رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ اﺻﺎﻟﺖ ﺳﻨﺪ ﻣﻮرد ادﻋﺎی ﺟﻌﻞ، وﺟﻮد اﺻﻞ آن ﺟﻬﺖ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ﺿﺮورت دارد. رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ اﺻﺎﻟﺖ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﯾﺎ ﻓﺘﻮﮐﭙﯽ ﯾﺎ روﻧﻮﺷﺖ ﻣﺼﺪق ﯾﺎ ﻏﯿﺮﻣﺼﺪق ﺳﻨﺪ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ اﺻﺎﻟﺖ ﺳﻨﺪ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﻮد و ﻣﺎده 220 ﻗﺎﻧﻮن آﯾﯿﻦ دادرﺳﯽ دادﮔﺎهﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﻧﻘﻼب در اﻣﻮر ﻣﺪﻧﯽ ﻣﺼﻮب 1379 ﻧﯿﺰ ﻣﺆﯾﺪ ﻫﻤﯿﻦ ﻧﻈﺮ اﺳﺖ.

این مهم در بخشنامه کانون کارشناسان رسمی دادگستری در منع انجام کارشناسی جعل بر روی کپی اسناد نیز تاکید شده است.

ب: عدم استفاده موكل از سند ابرازی

معنی استفاده در فرهنگ فارسی معین، سود بردن و  فایده خواستن درج شده است. استعمال، كاربرد، بهره جویی، بهره گیری، بهره وری، تمتع، سود، فایده ستانی، از دیگر كلمات مترادف استفاده هستند.

موكل جهت اطمینان از فرآیند ثبت نام و صدور مدرك، صرفا با هدف استعلام و احراز اصالت، اقدام به  ارسال نامه از طریق واتس آپ نموده است.

لذا انگیزه بهره بردن و سود و فایده بردن از مدرك موضوعیت ندارد. چرا كه استفاده از مدرك پزشكی عمومی حرفه ای، منوط به صدور شماره نظام پزشكی و صدور پروانه طبابت می باشد. بنابراین هیچ استفاده ای از تصویر سند ارسالی توسط موكل نشده و بنا به قواعد عام حقوق كیفری، از جمله قاعده درا، تفسیر به نفع متهم و تفسیر مضیق قوانین كیفری به نفع متهم، استفاده ای از تصویر سند مورد تنازع توسط موكل نشده است.

ج: نقص در تحقیقات دادسرا

موكل در برگ 28 پرونده در پاسخ به سوال بازپرس محترم صراحتا نام شخصی كه تصویر مدرك را از طریق واتس آپ برای وی ارسال نموده با قید شماره تلفن همراه، اعلام نموده است. تمام پیامهای رد و بدل شده از تلفن همراه شماره 09120804 كه در اختیار جاعلین قرار داشته رد و بدل شده است.

تصویر پرداخت مبلغ حق الزحمه پیگیری انطباق و معادل سازی مدرك تحصیلی به نام آقای هدایت الله به مبلغ30/000/000 ریال به كارت 3208-****-**33_6104 بانك ملت و آقای… به مبلغ 70/000/000 ریال به كارت 5560–****-**99-6037 بانك ملی از حساب بانك آینده، نیز توسط موكل ضمیمه شده است.

اعلام شكایت بابت كلاهبرداری و ارائه تصویر مجعول مدرك نیز توسط موكل ثبت و پیگیری شده است.

دفتر وکیل طلاق توافقی پاسداران

اما در كمال تعجب بازپرس محترم بدون توجه به دفاعیات موجه متهم، بلافاصله با دریافت پاسخ استعلام از شاكی!!! موكل را برای اخذ آخرین دفاع احضار نمود. در آخرین دفاع نیز موكل در كمال صداقت تمامی جزئیات موضوع را طی لایحه مبسوط اعلام نمود و بازپرس در قرار جلب به دادرسی، دفاعیات موكل را فاقد ادله اثباتی دانسته است.

آیا ارائه ادله اثباتی به عهده متهم است؟ چرا شاكی علیرغم ادعای در اختیار داشتن اصل مدرك و استعلام هیچگاه ادله اثباتی خود را به دادسرا و دادگاه ارائه نداده است؟ چون اصلی وجود ندارد و این ادعای كذب موجب گمراه كردن مرجع تحقیق و تعقیب شده است.

مقام دادیار اظهارنظر نیز عینا قرار جلب به دادرسی را به عنوان كیفرخواست كپی نموده و باز هم به دفاعیات كاملا موجه متهم توجهی ننمودند.

دلیل عدم استعلام از همراه اول درباره مالك تلفن همراه متعلق به جاعلین و كلاهبرداران و عدم شناسائی آنها چیست؟ چرا پرونده برای استخراج ادله الكترونیك به نفع متهم .و در جهت احراز واقع به آزمایشگاه پلیس فتا ارجاع نشده و آسانترین كار، یعنی صدور كیفرخواست برای متهم بی گناه در دستور كار قرار گرفت؟

(تقاضای تكمیل تحقیقات در موارد اعلامی را دارم.)

د: عدم توجه به پاسخ معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی

در برگ 109 پرونده پاسخ معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی …، صراحتا قید شده است “عطف به نامه بدون شماره و بدون تاریخ در خصوص استعلام صحت (تصویر دانشنامه) ارسالی ……”

رئیس محترم دادگاه

ملاحظه میفرمائید كه صرفا تصویری از دانشنامه و مدرك مورد بحث بدون پیوست نمودن ریز نمرات و سایر مدارك، جهت استعلام ارسال شده است. این مهم در پاسخ رسمی دانشگاه علوم پزشكی، مضبوط در صفحه 109 پرونده، اعلام شده و دلیل دیگری بر عدم وجود هیچگونه مدركی در دنیای واقعی و قصد استفاده از آن توسط موكل است.

ه: عدم شمول ماده 527 قانون مجازات کتاب تعزیرات به موکل

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد و در تمام طول تعقیب، تحقیق و رسیدگی به پرونده توسط موکل بیان شد و بر همین اساس نیز شکوائیه علیه اشخاص کلاهبردار در حال پیگیری است، موکل علم به جعلی بودن مدرک نداشته و تصور می کرد که با توجه به پیامک های رد و بدل شده، واقعا آقای… برای انجام امور پرونده تحصیلی ایشان به .. سفر کرده و کارها به روال قانونی انجام شده است.

در قرار جلب به دادرسی نیز قصد موکل که استعلام مدرک تحصیلی می باشد، احراز و در سطر دوم قرار توسط بازپرس محتر عینا جمله” استفاده از آن از طرق استعلام از دانشگاه مذکور” قید شده است.

در کیفرخواست صادر شده توسط دادستان نیز، استفاده از مدرک از طریق استعلام از دانشگاه علوم پزشکی تبریز درج شده و مقام محترم مدعی العموم نیز عدم استفاده به قصد انتفاع از مدرک مذکور که هیچ نمود خارجی ندارد را احراز نموده است.

ضمن اینکه رای وحدت رویه شماره 6339 هیات عمومی دیوان عالی کشور به تاریخ 1342/09/27 اشعار می دارد:

جعل در فتوکپی یا رونوشت اسناد مصداق ندارد و از مصادیق جعل سند به معنی و مفهوم ماخوذ در قانون محسوب نمی شود.

مقام محترم رئیس دادگاه کیفری
با توجه به مطالب پیش گفته و دلائل موجود در پرونده به نفع متهم، تقاضا دارم نسبت به بازنگری در حکم صادر شده از سوی دادگاه محترم، و ارزیابی ادله و دفاعیات مطرح شده، در صورت اقناع دادگاه محترم، رای برائت موکل را از اتهام استفاده از سند مجعول صادر و امر به ابلاغ فرمائید.
منوط به نظر و امر عالیست. با احترام مجدد. محمدرضا مهری متانکلائی

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (6 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *