رسیدگی به دعوای اعسار توسط داور

رسیدگی به دعوای اعسار توسط داور

رسیدگی به دعوای اعسار توسط داور


امروز با بررسی موضوع رسیدگی به دعوای اعسار توسط داور با شما خواهیم بود.

داور مرضی الطرفین و یا داور منتخب از سوی دادگاه با رضایت طرفین یا بدون رضایت آنها، صرفا حق دارد در محدوده توافقنامه داوری یا شرط داوری ورود و اعمال نظر نماید.

در هر موضوعی که داور خارج از توافق طرفین و یا خلاف قوانین موجد حق و قوانین خاص برای رسیدگی داوری، صدور رای را در دستور کار خود قرار دهد، رای داوری با مشکل مواجه بوده و قابلیت ابطال در دادگاه حقوقی را دارد.

سوالی که موجب انجام این تحقیق از سوی دفتر حقوقی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی داوری در ایران شد، امکان رسیدگی داور به دعاوی اعسار از پرداخت یکجای محکوم به و تقسیط آن در صورت عدم توافق طرفین بر رسیدگی این موضوع از سوی داور است که توسط کاربران شبکه های اجتماعی موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان واصل شده است.

 

نکات مهم در موضوع رسیدگی به دعوای اعسار توسط داور

آیا طرح اعسار از پرداخت محکوم‌ به نزد داور قابلیت رسیدگی و صدور رای توسط داور را دارد؟

آیا داور می‌تواند به درخواست «اعسار از پرداخت محکوم‌به» رسیدگی کند؟ یا اینکه این موضوع را فقط می‌توان در دادگاه و نزد قاضی طرح کرد؟

بهترین وکیل و مشاور حقوقی پرونده های داوری در ایران کیست؟

 

شرایط رسیدگی به دعوای اعسار توسط داور

این سوال اخیراً در یکی از پرونده‌های مطروحه نزد شعبه 9 دادگاه عمومی حقوقی تهران مطرح شده است و قاضی رسیدگی‌کننده به موجب دادنامه شماره 9709970226900972 مورخ 29/07/1397 در مقام تحلیل این موضوع، چنین استدلال کرده است:«در خصوص دادخواست آقای … به طرفیت … به خواسته اعسار از پرداخت محکوم‌به (تقسیط) موضوع دادنامه شماره 0577-97 مورخ 029-05-1397 این شعبه (مبنی بر اجرای رأی داور)، از توجه به محتویات پرونده و اظهارات طرفین دعوی و وکلای محترم ایشان، خلاصه جریان دعوی این است که متعاقب تشکیل جلسه رسیدگی، خوانده ضمن ایراد به صلاحیت این دادگاه بیان داشته است که «با توجه به مواد 1 و 27 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، به نظر می‌رسد که دادخواست اعسار باید به خود داور داده شود و در دادگاه قابل رسیدگی نیست».

این دادگاه در مقام بررسی ایراد مزبور بیان می‌دارد که … اصولاً طرفین می‌توانند اصل و شیوه وصول محکوم‌به را هرگونه که بخواهند، مورد توافق قرار دهند.

 

آیا می توان تقسیط محکوم به را به داوری ارجاع نمود؟

 بنابراین تقسیط محکوم‌به را نیز اصولاً می‌توان به داوری ارجاع داد که در این صورت، اگر تقسیط محکوم‌به، در دادگاه مطرح شود عنوانش «دعوی اعسار» است با شرایط شکلی خاص همچون لزوم وجود دو شاهد و لزوم ضمیمه نمودن صورت ریز اموال محکوم‌علیه به دادخواست؛ لیکن با طرح تقسیط محکوم‌به در داوری، دیگری عنوانش را نمی‌توان «دعوی اعسار» دانست و آن را مشمول الزامات خاص مقرر در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی دانست بلکه باید آن را «دعوی تقسیط» دانست که نمونه‌ای از مصادیق موضوع ماده 277 قانون مدنی است و دعوی مزبور، خروج موضوعی از قلمرو اعمال قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی دارد.

 در فرض طرح چنین درخواستی در داوری، داور باید بر اساس اوضاع و احوال پرونده، رأی صادر کند و حتی ممکن است داور اعلام نماید که نیازی به استماع شهادت شهود هم نیست.

رسیدگی به دعوای اعسار توسط داور

 

 بنابراین نمی‌توان آثار رأی داوری در این موضوع را با رأی دادگاه قیاس کرد لذا:

 (اولاً) داور بعداً حق تجدیدنظر در مبالغ تقسیط یا رفع آن را ندارد و باید به قاعده فراغ رسیدگی پایبند باشد.

 (ثانیاً) اشخاص حقوقی و تجار نیز می‌توانند این دعوای تقسیط را به داوری ارجاع دهند چون ماهیتاً نوعی دعوی اعسار نیست تا مواجه با موانع خاص مرتبط با بحث اعسار باشد.

(ثالثاً) با توجه به خروج موضوعی رسیدگی داور از قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، داور حق ممنوع الخروج کردن محکوم‌علیه را ندارد لیکن ممکن است در صورت تصریح به وجود چنین صلاحیتی برای داور، وجه التزامی را در رأی داوری در نظر بگیرد.

(رابعاً) صلاحیت داور در رسیدگی به دعوی تقسیط محکوم‌به، منوط به تصریح آن در شرط داوری است و در غیر این صورت، داور فاقد صلاحیت برای رسیدگی به این موضوع است که در پرونده حاضر نیز خوانده، وجود چنین تصریحی در شرط داوری را به این دادگاه ارائه ننموده است.

 فلذا این دادگاه در رسیدگی به دعوی حاضر، دارای صلاحیت می باشد و ایراد خوانده به صلاحیت این دادگاه، وارد نیست».

 

بهترین وکیل و مشاور حقوقی داوری در ایران

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات و تعیین خسارت در تصادفات رانندگی، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد و تمامی اعضای این گروه حقوقی، دوره های پیشرفته داوری را در مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران گذرانده اند.

جهت انتخاب بهترین وکیل و مشاور حقوقی داوری در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

رسیدگی به دعوای اعسار توسط داور

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

 

 

 

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *