مشاوره حقوقی روابط موجر و مستاجر

مشاوره حقوقی روابط موجر و مستاجر

مشاوره حقوقی روابط موجر و مستاجر


امروز با موضوع مشاوره حقوقی روابط موجر و مستاجر همراه شما هستیم.

موضوعی که در مشاوره های حقوقی وکلای مهر پارسیان بسیار پرسیده می‌شود، قوانین مرتبط با موجر و مستاجر است.

در این راستا تعدادی از سوالات عزیزان درباره اختلافات بین موجر و مستاجر توسط محمدرضا مهری برتین وکیل پایه یک دادگستری در تهران پاسخ داده شده است.

پرسش: آیا امکان فسخ قرارداد قبل از تاریخ انقضاء مدت اجاره وجود دارد؟

پاسخ: قرارداد اجاره از جمله عقودی است که طرفین آنرا متعهد و پای بند به ادامه آن تا پایان انقضاء مدت اجاره می‌نماید و طرفین نمی توانند تا پایان قرارداد آن را فسخ نمایند مگر آنکه با هم به تفاهم برسند.

?مگر در مواردی مانند عدم امکان بهره برداری از ملک بلحاظ عیبی قابل استفاده نباشد، یا اینکه طرفین توافق دیگری نموده باشند.

?البته در قرارداد‌های اجاره امکان گنجاندن این شرط وجود دارد که در صورتی که هر یک از طرفین مایل به فسخ و بر هم زدن اجاره باشند، یک یا دو ماه از قبل اعلام کنند، که در اینصورت با تسویه حساب موجر و مستاجر قرارداد اجاره به پایان می‌رسد.هم چنین تراضی طرفین حین قرارداد که اصطلاحاً به آن اقاله می‌گویند، یکی از عوامل خاتمه دادن به قرارداد اجاره است.

پرسش: اگر موجر مدعی ورود خسارت به مورد اجاره از سوی مستأجر یا عدم پرداخت اجاره بها، هزینه شارژ و … باشد، می‌تواند از مبلغ ودیعه کم کند؟

پاسخ: در صورتیکه در قرارداد شرط نشده باشد، مؤجر نمی‌تواند رأساً نسبت به برداشت موارد فوق از مبلغ ودیعه که نزد اوست اقدام کند، بلکه باید با تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی و مطالبه ضرر و زیان به میزان مورد ادعا، پس از حکم قطعی به دایره اجراء مراجعه تا مطالبات وی از مبلغ ودیعه کسر و مانده آن به مستأجر مسترد شود.

پرسش: در صورت تخلف از مفاد قرارداد، حقوق و تکالیف مؤجر و مستأجر چیست؟

پاسخ: مالک می‌تواند در صورت استفاده مستأجر مغایر با موضوع قرارداد و بر خلاف توافق، مثلاً انتقال محل اجاره به دیگری، تخریب و صدمه به محل اجاره، عدم پرداخت اجاره بها و همچنین پایان یافتن مدت اجاره در محل مسکونی با مراجعه به شورای حل اختلاف، در باره محل تجاری به دادگاه عمومی حقوقی، دادخواست تخلیه بدهد.

 

?به علاوه، مستاجر هم می‌تواند در مواردی مثل عدم تنظیم قرارداد اجاره یا سند رسمی اجاره (درباره محل اجاره تجاری) و یا خرابی عمده محل اجاره یا مانعی که از جانب مالک برای استفاده از محل اجاره ایجاد شده و همچنین در صورت انتقال محل اجاره به دیگری بدون در نظر گرفتن منافع و حقوق مستاجر، همچنین عدم بازگرداندن مبلغ رهن، قرض الحسنه یا هر عنوان دیگری که در هنگام تخلیه باید پس داده شود به مراجع قانونی و قضایی یادشده مراجعه و دادخواهی کند.

پرسش: صدور و اجرای دستور جلب در دعاوی حقوقی چگونه است؟

پاسخ: برای گرفتن دستور جلب ابتدا باید بدانیم که دستور جلب در دعوا‌های حقوقی و کیفری با یکدیگر متفاوت است.

?اولین نکته‌ای که باید بدانیم این است که در دعوا‌ها و پرونده‌های کیفری همیشه بحث از وقوع یک جرم است. در دعوا‌های حقوقی حتما لازم است که حکمی قطعی صادر شده و به مرحله اجرا رسیده باشد و مالی از محکوم‌علیه یافت نشده باشد تا بتوان از دادگاه برای او درخواست جلب نمود. اما در دعوا‌های کیفری گاهی دستور یا قرار جلب اشخاص حتی پیش از صدور هرگونه حکم یا احراز مجرمیت، صادر می‌شود.

نشانی و شماره دفتر وکیل آنلاین موجر و مستاجر

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای مشاوره حقوقی دریافت وقت مشاوره حقوقی روابط موجر و مستاجر با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه مشاور حقوقی روابط موجر و مستاجر

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

3 دیدگاه

  • سلام. یک واحد مسکونی را به شخصی اجاره داده ام. چند وقت پیش متوجه شدم که یکی از سنگهای دیوار منزل که مدتی لق بوده و مستاجر از آن با خبر بوده بر روی ماشین فردی افتاده است و منجر به خساراتی شده. با توجه به این که مستاجر از خرابی سنگهای دیوار مطلع بوده ولی به من خبر نداده آیا او مقصر است یا من؟

    • سلام. با توجه به مواد 486 و 493 قانون مدنی، هزینه تعمیرات و امکان بهره بداری از عین مستاجره با موجر بوده و مستاجر نسبت به عین مستاجره در صورتی که تعدی و تفریط نکرده باشد، ضامن نیست. پس شما باید ضمن جبران خسارت زیان دیده، نسبت به وضعیت عین مستاجره آگاهی و تسلط داشته باشید. جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *