وکیل تجدید نظر شمال تهران

وکیل تجدید نظر شمال تهران

وکیل تجدید نظر شمال تهران


با معرفی وکیل تجدید نظر شمال تهران با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

تجدیدنظر یکی از مراحل رسیدگی به رای جهت قطعیت آن است؛ در بیشتر موارد مقطع تجدیدنظر آخرین جرعه باقی مانده از جان دعوی است که باید با احتیاط هر چه بیشتر نسبت به آن اقدام صورت گیرد.
در مقطع تجدید نظر پرونده احیا می‌شود یا از طریق فرجام‌خواهی و اعاده دادرسی که بسیار دشوار و سخت‌تر هستند؛ سپرده خواهند شد.
در این مقاله با معرفی بهترین وکیل تجدیدنظر شمال تهران، دکتر محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و قاضی سابق با شما هستیم.
دکتر محمدرضا مهری با سابقه قضاوت دادگستری به عنوان یکی از پنج وکیل برتر تهران به عنوان وکیل تجدیدنظر شناخته شده هستند.
وکیل تجدیدنظر دکتر محمدرضا مهری در این نوشتار از شگردهای خاص وکلا در پرونده‌های حقوقی پرده برمی‌دارد و شما را با مسیر تجدیدنظرخواهی برخی دعاوی شایع در دادگستری آشنا می‌نماید.
اگر به دنبال بهترین وکیل تجدید نظر شمال تهران هستید در حال حاضر می‌توانید برای دریافت رزرو وقت مشاوره با وکیل تجدیدنظر دکتر محمدرضا مهری با تلفن‌های موسسه حقوقی مهرپارسیان تماس بگیرید.

سوالات مهمی که در این مقاله وکیل تجدیدنظر شمال تهران پاسخ می‌دهند:

ورود ثالث و جلب ثالث در دعاوی چگونه صورت می‌پذیرد؟

وکیل تجدید نظر شمال تهران در پاسخ به این سوال بیان داشتند: توجه داشته باشید که دعوی ورود ثالث و جلب ثالث محدودیت زمانی ندارد.
منظور از ورود ثالث یا جلب ثالث، وارد شدن یا جلب افرادی به جز طرفین دعوا و اختلاف به پرونده است که در دعوای ورود ثالث غالبا فرد وارد شونده ادعای زایل شدن حق خود را دارد یا در نفع بردن یکی از طرفین خود را محق و دارای حق می‌داند.
اما مجلوب ثالث به معنی جلب شدن فردی به رسیدگی در دادگاه می‌باشد و یکی از طرفین دعوا درخواست جلب می‌دهد.
اعتراض به رای در مرحله بدوی، به صورت واخواهی و یا تجدید نظر است.
اما دقت داشته باشیم که دعوی ورود ثالث تا قبل از ختم دادرسی است و جلب ثالث، متقاضی (جالب) باید تا پایان جلسه اول دادرسی جهات و دلایل جلب را اظهار کند و سپس ظرف سه روز دادخواست بدهد.

در خصوص جلب ثالث در مرحله واخواهی از ناحیه واخواه:

واخواه باید دو دادخواست را همزمان (توامان) تقدیم کند؛ اما در سایر مراحل طبق مورد مذکور می‌باشد.
قانون‌گذار در خصوص تعداد و نسخه‌های دادخواست گفته که تعداد نسخ باید به تعداد خوانده‌ها + یک باشد؛ اما در ورود ثالث و جلب ثالث گفته تعداد اصحاب دعوی + یک مورد باشد.

دادگاه چه اقداماتی در خصوص ورود ثالث و جلب ثالث به قصد اطاله خواهد کرد؟

وکیل تجدید نظر شمال تهران در خصوص اطاله دادرسی بیان داشتند: اطاله به معنی طولانی شدن است و اطاله دادرسی به معنی طولانی شدن غیرمتعارف دادرسی و رسیدگی به پرونده‌ای می‌باشد.
توجه داشته باشید چنانچه ورود ثالث در دعوی به جهت اطاله دادرسی و تاخیر در رسیدگی باشد؛ دادگاه ملکف به تفکیک خواسته ورود ثالث از دعوی اصلی و رسیدگی مجزا است.
اگر جلب ثالث به جهت اطاله دادرسی و تاخیر در رسیدگی باشد؛ دادگاه می‌تواند یعنی مخیر است دعوی اصلی و جلب ثالث را از هم جدا و به صورت مجزا رسیدگی نماید.

تجدیدنظرخواهی توسط وارد ثالث به چه شکل است؟

وکیل تجدیدنظر به بیان این نکته ظریف پرداخت که اگر نسبت به دعوای ورود ثالث قراری مانند رد دعوی، عدم استماع دعوی، سقوط دعوی، رد دادخواست یا قرارهای از این قبیل صادر شود؛ قرار مستقل از دعوی اصلی قابل رسیدگی تجدیدنظر است.

به عبارت دیگر وارد ثالثی که قصد اقدام به ورود ثالث نماید ولی دادگاه جلوی او را گرفته و نگذاشته ورود کند می‌تواند نسبت به قرار صادره تجدیدنظرخواهی نماید؛ مستقل از دعوی اصلی قابل تجدیدنظرخواهی است.
اما اگر همین قرارهای فوق نسبت به جلب ثالث صادر شود در این صورت مستقل از دعوی اصلی قابل تجدیدنظر خواهی نیست و باید منتظر صدور رای در مورد دعوی اصلی شود در همین راستا وکیل تجدید نظر شمال تهران به ماده 140 قانون آیین دادرسی مدنی، پرداخته است.

ماده 140 قانون آیین دادرسی مدنی: قرار رد دادخواست جلب شخص ثالث با حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر است.

در صورتی که قرار در مرحله تجدیدنظر فسخ شود؛ پس از فسخ قرار، رسیدگی به آن با دعوای اصلی، در دادگاهی است که به‌ عنوان تجدیدنظر رسیدگی‌ می‌نماید، به‌ عمل می‌آید.

در چه جاهایی باید دعوی متقابل طرح شود؟

وکیل تجدید نظر شمال تهران درباره دعوی متقابل بیان داشتند: آنچه که صرفاً دفاع ماهوی است نیازی به طرح در قالب دعوی متقابل ندارد
کلیه دفاعیات از قبیل دفاع ناظر به فسخ قرارداد بطلان قرارداد ایفای (انجام) تعهدات، صلح و رد خواسته این‌ها صرفاً دفاع ماهوی هستند و در قالب دعوی متقابل قابل طرح نیست.
در مواردی که علاوه بر اینکه می‌خواهیم پاسخ خواهان را بدهیم خودمان می‌خواهیم یک ادعا جدید مطرح نماییم و به کرسی بنشانیم.
دعوای تهاتر یک دفاع ماهوی محسوب می‌شود؛ اما تهاتر زمانی نیاز به طرح دعوی ندارد که نیازمند رسیدگی قضایی نباشد.
اگر چنانچه نیازمند رسیدگی قضایی باشد؛ باید در قالب دعوی متقابل طرح گردد.
تهاتر زمانی اتفاق می‌افتد که یک نفر از یک نفر دیگر طلبکار باشد و همزمان اتفاقی بیفتد که بدهکار آن فرد نیز بشود مانند اینکه الف از ب 20 میلیون طلبکار است و همزمان با ب تصادف می‌کند و باید 20 میلیون خسارت به ب بپردازد.
تهاتری که یکی از این سه شرط را داشته باشد نیاز به رسیدگی قضایی ندارد: مسلم بودن، مورد قبول طرف مقابل، مستند به سند رسمی باشد.
تامین دلیل چیست؟

آیا تامین دلیل به طرف مقابل ابلاغ می‌شود؟

وکیل تجدیدنظر شمال تهران شگردهای خاص تامین دلیل را تبیین داشت:
وقتی از دادگاه درخواست تامین دلیل به عمل می‌آید؛ دادگاه این درخواست را به خوانده ابلاغ نمی‌کند؛
دادگاه بدون تشکیل جلسه دادرسی و بدون لزوم به دعوت از طرف، راساً به تامین دلیل رسیدگی و قرار تامین دلیل صادر می‌کند.
قرار تامین دلیل هم به خوانده ابلاغ نمی‌شود؛ اما برای اجرای قرار تامین دلیل خوانده احضار می‌شود.

ماده 152 قانون آیین دادرسی مدنی

برای تامین دلیل خوانده را احضار نمی‌کنیم؛ منظور از عبارت تامین دلیل اینجا یعنی تامین کردن دلیل و صورت برداری از ادله موجود است؛ پس برای صدور قرار تامین دلیل نیاز به ابلاغ به طرف مقابل نیست، خود قرار تامین دلیل هم به خوانده ابلاغ نمی‌شود.
اما برای صورت برداری و تامین کردن ادله طرف مقابل باید دعوت شود، البته عدم حضور او مانع از انجام تامین دلیل نیست.

مهم‌ترین نکات در خصوص دعوای 3 گانه تصرف که لازم است بدانید:

در دعاوی تصرف با مقوله مالکیت کاری نداریم و سند در دعاوی سه گانه تصرف الزامی نیست اما اگر کسی سند مالکیت ارائه کند سند نوعی اماره قانونی محسوب می‌شود مبنی بر سبق تصرف.
دعوی ممانعت از حق همیشه همراه با حق اتنفاع یا حق ارتفاق است و اگر شخصی مانع این حق‌ها و استفاده‌ها شد دعوی ممانعت از حق قابل طرح است؛ در غیر این دو حق دعوی ممانعت از حق معنا پیدا نمی‎کند.

توجه داشته باشید قانون گذار در ماده 163 اعلام داشته‌اند:
‌کسی که راجع به مالکیت یا اصل حق ارتفاق (عبور و مرور) و انتفاع (استفاده) اقامه دعوا کرده است، نمی‌تواند نسبت به تصرف عدوانی و ممانعت از حق، طرح‌ دعوا نماید.
اگر چنانچه شخصی ابتدا دعوی مالکیت مطرح کرد و سپس راجع تصرف عدوانی طرح دعوی کرد:
نسبت به دعوی تصرف عدوانی قرار عدم استماع (عدم شنیدن و رسیدگی) صادر می‌شود؛ طبق قاعده هر کجا که قانون‌گذار قرار مقتضی و مناسب پیش‌بینی نکرده قرار عدم استماع دعوی صادر می‌شود.

دعوی تصرف عدوانی علیه امین

در خصوص طرح دعوی تصرف عدوانی علیه امین جایی امکان‌پذیر است که قراردادی حاوی موعد تخلیه میان خواهان و امین نباشد.
در این صورت باید به امین اظهارنامه بفرستیم و 10 روز به امین مهلت رفع تصرف بدهیم؛ چنانچه ظرف 10 روز رفع تصرف ننمود ظرف یک ماه از تاریخ انقضای این 10 روز می‌توانیم علیه او دعوی تصرف عدوانی مطرح کنیم.
این یک ماه را ما از قانونی به نام قانون اصلاح قانون جلوگیری از تصرف عدوانی ‌مصوب 1352.12.6 برداشت کردیم که بنا بر نظر دکتر مهری این قانون هنوز منسوخ نشده است.

ماده 10 – مستأجر پس از انقضاء مدت اجاره همچنین سرایدار (‌خادم) (‌کارگر) و به طور کلی هر امین دیگری که در صورت مطالبه مالک یا مأذون از‌طرف او یا کسی که حق مطالبه دارد از عین مستأجر یا مال امانی رفع تصرف ننماید با رعایت بندهای زیر متصرف عدوانی محسوب می‌شود.

مطابق‌ مقررات این قانون با او رفتار خواهد شد.

  • مستأجر در صورتی که اظهارنامه رسمی خلع (تخلیه) نماید حداقل یک ماه قبل از انقضاء مدت اجاره ابلاغ شده باشد پس از انقضاء مدت اجاره والا‌یک ماه پس از ابلاغ اظهارنامه رسمی.
  • در مورد سایرین ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه رسمی.

‌ابلاغ اظهارنامه رسمی فوق به وسیله دادگاه بخش یا شهرستان یا اداره ثبت اسناد یا دفتر اسناد رسمی و یا ژاندارمری محل به عمل می‌آید.

در دعوی تخلیه عین مستأجر از طرف موجر در نقاطی که قانون روابط مالک مالک و مستأجر اجرا می‌شود.
در دعوی تخلیه در معاملات‌رهنی و شرطی و یا حق استرداد و نیز در مواردی که بین صاحب مال و امین یا متصرف، قرارداد و شرایط خاصی برای تخلیه یا استرداد باشد مقررات‌ این ماده اجرا نخواهد شد.

اجرای حکم در دعاوی 3 گانه تصرف در صورت تچدیدنظرخواهی به چه شکل است؟

وکیل تجدید نظر شمال تهران در خصوص اجرای حکم در دعاوی سه‌گانه تصرف بیان داشتند: در خصوص دعوای سه گانه تصرف به نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم این است که اجرای احکام صادره نسبت به آن‌ها فوراً و قبل از قطعیت به عمل می‌آید و نیاز به صدور اجراییه ندارد منتهی رای باید به محکوم علیه ابلاغ گردد.

البته توجه داشته باشید قانون گذار صراحتاً گفته تجدیدنظرخواهی مانع اجرای حکم نیست و در مورد واخواهی سکوت کرده در نتیجه واخواهی در دعاوی سه گانه دارای اثر تعلیقی است و مانع اجرای احکام است.

وکیل تجدید نظر شمال تهران

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دادگاه تجدید نظر شمال تهران با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

ورود ثالث چیست؟

هرگاه فردی به جز طرفین دعوا در رسیدگی به پرونده‌ای خود را ذینفع بداند با طرح دعوا، به آن پرونده ورود پیدا می‌کند که ورود ثالث است.

جلب ثالث چیست؟

هرگاه یکی از اصحاب دعوا حضور شخص سومی را در دادگاه لازم بداند؛ باید دادخواست جلب ثالث ارائه نماید.

5/5 - (228 امتیاز)

7 دیدگاه

  • سلام آقای دکتر روزتون بخیر من در یک پرونده الزام به تنظیم سند رسمی دعوای ورود ثالث مطرح کردم اما قرار عدم استماع خورده و این پرونده در مرحله تجدید نظر ایا من میتونم کاری کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر نسبت به دعوای ورود ثالث قراری مانند رد دعوی، عدم استماع دعوی، سقوط دعوی، رد دادخواست یا قرارهای از این قبیل صادر شود؛ قرار مستقل از دعوی اصلی قابل رسیدگی تجدیدنظر است.

  • با سلام و وقت بخیر، خواهان دعوی قبلا علیه من همین دعوی فعلی رو مطرح کرده که منتهی به صدور حکم بی‌حقی شد، اما بعد از چند سال دوباره با عوض کردند یک سری الفاظ همان دعوی را طرح کرده و علی رغم اینکه به دادگاه بدوی این موضوع را متذکر شدم، دادگاه از پذیرش دلیل من امتناع نمود. آیا امکان طرح این موضوع را در دادگاه تجدید نظر دارم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *