وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان

وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان

وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان


وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان در این نوشته با نگاهی قانونی و تخصصی، به روش‌های تشخیص اراضی ملی و رسیدگی به اعتراضات آرای کمیسیون ماده 56 پرداخته است.

دعاوی اراضی ملی و مستثنیات در سالیان گذشته و حتی امروزه جزو بالاترین آمار دعاوی منابع طبیعی به حساب می‌آید.
وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان در تشریح مفهوم اراضی ملی به زبان ساده اذعان داشتند:

کلیه اراضی (زمین‌ها) به سازمان منابع طبیعی، سازمان محیط زیست و دولت تعلق دارند؛ مگر اینکه مالکیت اختصاصی افراد نسبت ملکی اثبات گردد که به آن مستثنیات گفته می‌شود.
به تعبیری دیگر این ملک از املاک ملی استثنا شده است و این اراضی ملی می‌توانند خارج از شهرها باشند و یا داخل شهرها قرار بگیرند.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی، توسط وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان، به بررسی این دعاوی پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان که در انتهای مقاله درج شده‌اند، تماس حاصل نمایید.

سوالات مهمی که توسط وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان بررسی خواهند شد:

  • چه زمین‌هایی مشمول اراضی ملی و مستثنیات می‌شوند؟
  • مواد قانونی مرتبط با اراضی ملی.
  • اعتراض به اراضی ملی چگونه است؟
  • برگ تشخیص اراضی ملی از مستثنیات چیست؟
  • بهترین وکیل متخصص در زمینه تشخیص اراضی ملی گیلان کیست؟

اراضی ملی

وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان با استناد به مواد قانونی در خصوص اراضی ملی بیان داشتند: کلیه اراضی (زمین‌های) موجود در مرزهای زمینی ایران متعلق به دولت است مگر اینکه مالکیت اختصاصی آنها توسط افراد اثبات گردد.
اراضی را که به موجب سند رسمی دارای مالک اختصاصی می‌باشند؛ مستثنیات یا استثنا شده از اراضی ملی می‌گویند.
اراضی ملی که بیرون از محدوده شهری واقع شده باشند؛ وابسته به اداره منابع طبیعی و اراضی ملی که داخل محدوده شهری می‌باشند، به سازمان مسکن و شهر سازی وابسته هستند.
زمین‌هایی که هنوز هیچ تصرفی در آن صورت نگرفته و فرم ابتدایی و طبیعی خود را حفظ نموده‌اند، در شمار زمین‌های ملی قرار داده می‌شوند؛ بنابراین زمین‌ها در اختیار دولت و منابع طبیعی قرار خواهند گرفت.
تعداد زیادی از زمین‌هایی که اسناد آنها متعلق به افراد بوده است، پس از اثبات ملی بودن، از تعلق و مالکیت آن‌ها خارج گردیده و به دولت یا سازمان جنگل‌داری واگذار می‌گردند.

تشخیص ملی بودن اراضی

طبق مصوبه‌ سال 1341 قانون ملی شدن جنگل‌های کشور، سابقه‌ احیای زمین، ملاک تشخیص اراضی ملی از مستثنیات است و سند مالکیت بدون تاریخ احیا فاقد اعتبار خواهد بود.
وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان اظهار داشتند: مورد فوق به این معناست که اگر پیش از تاریخ تصویب قانون ملی شدن جنگل‌ها زمینی احیا شده باشد، در شمار اراضی ملی قرار نخواهد گرفت.

وکیل تضمینی منابع طبیعی و اراضی ملی

هر نوع سند مالکیتی که از طرف افراد، بعد از این تاریخ ارائه شود، هیچ ارزش قانونی ندارد؛ اما اگر سند ارائه شده تا قبل از این تاریخ بوده باشد، در کمیسیون‌های مربوط به آن رسیدگی می‌شود.
چنانچه زمینی پس از تشخیص و طی مراحل در شمار اراضی ملی قرار بگیرد، طبق قانون آگهی خواهد شد و مدت زمانی به عنوان مهلت اعتراض برای اشخاص در نظر گرفته می‌شود.

مواد قانونی مرتبط با زمین‌های ملی

ماده‌های مرتبط با زمین‌های ملی کشور را، وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان در متن زیر بیان نموده‌ است:
ماده 1 قانون ملی شدن جنگل‌های کشور در سال ۱۳۴۱ به تصویب رسید.
از زمانی‌ که قانون مذکور به تصویب رسیده است؛ اگر عرصه و اعیان تمامی جنگل‌ها و بیشه‌ها و مراتع طبیعی دست نخورده ماند، از اموال دولت محسوب خواهند شد.

حتی اگر افراد قبل از این تاریخ، آن اراضی را تصرف کرده و سند مالکیت برای آنان صادر شده باشد، باز هم نمی‌توانند هیچ ادعایی مبنی بر تصرف اراضی مورد نظر داشته باشند.

در ماده ۲۰ آیین‌نامه اجرایی این قانون مصوب ۶/۶/۱۳۴۲، هیئتی متشکل از رئیس کل کشاورزی استان، سرپرست جنگل‌داری و بازرس رئیس جنگل‌داری برای رسیدگی به شکایت افراد و سازمان جنگل‌بانی که در خصوص منابع ملی مندرج در ماده 1 قانون ملی شدن جنگل ها اعتراض داشتند، تعیین شد تا با رعایت آیین‌نامه، به شکایت رسیدگی و نظر خود را اعلام نمایند.

وکیل شکایت از اراضی ملی

لازم به ذکر است که رای و نظر این هیئت، از اعتبار بالایی برخوردار و اجرای دستورات آن الزامی می‌باشد.
به دنبال آن با تصویب قانون حفاظت و بهره‌برداری از مرتع‌ها و جنگل‌ها مصوب ۲۵/۵/۱۳۴۶، در ماده ۵۶ آن که در سال ۴۸ اصلاح شد:
تشخیص و تعیین منابع ملی شده با رعایت تمام بندها و تعاریف اعلام شده در اختیار وزارت منابع طبیعی قرار داده شد تا افرادی که در این مسئله ذینفع بودند، در کمتر از یک ماه اعتراض خود را با بیان دلیل و مدرک به مراجع صادر کننده اخطار تحویل دهند.

برای رسیدگی به این شکایت، کمیسیونی با حضور رئیس دادگاه شهرستان، فرمان‌دار، سرپرست منابع طبیعی و نمایندگان آن‌ها تشکیل می‌گردید.
تصمیم نهایی این هیئت با اکثریت اعضا، قطعی و حتمی بود اگر هیئت، نظر به ملی بودن محل و اراضی مورد مناقشه می‌داد، رای بر رفع تصرف صادر می‌شد و ماموران انتظامی نیز مکلف به اطاعت و اجرای دستور بودند و امکان تجدیدنظر، لغو و تغییر رای وجود نداشت.

وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان در خصوص این اعتراض بیان داشتند: تصور نمایید که یک زمین جزو اراضی ملی تشخیص داده می‌شود؛ اکنون در صورتی که این زمین قبلا در مالکیت شخص حقیقی یا حقوقی بوده باشد، سند مالکیت باطل می‌شود و زمین در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

اعتراض به تشخیص اراضی ملی

مالک می‌تواند اعتراض خود را نسبت به تشخیص اراضی ملی به شعب ویژه‌ای از دادگاه حقوقی در هر استان با طرح دادخواست، اعلام نماید.
شعب دادگاه حقوقی رسیدگی نموده و پس از صدور رای، این رای مانند سایر آرای حقوقی قابل تجدیدنظر در مرجع تجدیدنظر استان و … است.

نمونه اعتراض به نظریه کارشناس منابع طبیعی

مالک پیشین می‌تواند از مبایعه‌نامه یا سند خود به عنوان مدرک، به خصوص اگر مفاد این اسناد با شرایط زمین اراضی ملی مغایرت داشته باشند، در محاکم دادگستری استفاده نماید.
ارائه چنین مدارکی و جمع‌آوری قرائن دیگر، به اثبات ادعای فرد در غیر ملی بودن زمین مورد نظر قرار می‌گردد.

برگ تشخیص اراضی از مستثنیات

به عقیده وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان، برگ تشخیص اراضی ملی از مستثنیات، از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مراحل ایجاد مالکیت عمومی بر اراضی ملی است و همچنین به نوعی زیربنای مالکیت اراضی ملی محسوب می‌گردد.

تشخیص به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود: که به منظور شناسایی، تمییز و تفکیک اراضی ملی از مستثنیات، موضوع ماده 1 قانون ملی شدن جنگل‌ها، موضوع تبصره 3 ماده 2 قانون یاد شده توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور انجام می‌گردد.
برگ تشخیص نهایتا به جداسازی و ترسیم مرز دائمی بین اراضی ملی و مستثنیات اشخاص، ابطال مالکیت قبلی و اخذ سند رسمی مالکیت اراضی ملی به نام دولت می‌گردد.

در طی مرور زمان انسان‌ها در منابع طبیعی دخل و تصرف نموده و ماهیت آن را از طبیعی و بایر بودن خارج کرده‌اند. قانون‌گذار به چنین تصرفاتی که قبل از ملی شدن جنگل‌ها و مراتع واقع شده باشد، تحت عنوان مستثنیات بر اراضی، احترام گذاشته و آن را سبب مالکیت می‌داند.

بهترین وکیل متخصص در زمینه تشخیص اراضی ملی گیلان کیست؟

بهترین وکیل اراضی ملی گیلان، شخصی است که تا به حال پرونده‌های بسیاری با موضوعیت ملی بودن یا نبودن یک زمین در بخش‌های مختلف کشور را داشته است.
با تمامی قوانین خاص حفاظت از جنگل‌ها و اراضی ملی و آیین‌نامه‌های مصوب شده در این حوزه آشناست.

چالش‌های پرونده‌های اراضی ملی را پشت سر گذاشته و تخصص کامل و تجربه مورد نیاز را در این حوزه داراست.
اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد موضوع وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان هستید، می‌توانید از وکلای متخصص و با تجربه در این زمینه کمک دریافت نمایید تا شما را از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمایی و کمک نمایند.

بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، را معرفی می‌کنیم که دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در این زمینه می‌باشد.
جهت دریافت نوبت مشاوره در زمینه تشخیص اراضی ملی گیلان، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

وکیل پرونده های اراضی ملی

مرتع چیست؟

زمین‌هایی که دارای پوشش طبیعی بوده و برای زراعت یا تولید چوب مناسب نیست، اما می‌توان از آن زمین جهت چرای دام، آبخیزداری، توسعه حیات وحش یا تفرجگاه استفاده کرد.

احيای اراضی چیست؟

احیای اراضی به اقدامات و عملیاتی گفته می‌شود، که باعث تغيير وضع طبيعي زمين جهت بهره‌برداری از آن شده و در عرف به عنوان آباد کردن به حساب می‌آید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل وکیل تشخیص اراضی ملی گیلان

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (93 امتیاز)

14 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر برای اراضی املاک وکیل میخواستم و اینکه آیا کاهش مساحت در سامانه بعد از موافقت با انتقال اراضی و واریز مبلغ فروش امکان پذیر هست؟

  • سلام.میخوام بدونم که زمین چمنی یا خرمنگاه از اراضی ملی یا مستثنیات از اراضی ملی سند داره ومنابع طبیعی میتونه دخالت کنه؟

  • سلام. ما یه زمین در گیلان از پدرمون به ارث بردیم که سال 1366 خریدیم.الان میخایم بفروشیمش چون مشکل شهرداری داره هر کی میاد بخره تا میفهمه منصرف میشه. خودمون شهرداری هم رفتیم ولی جوابگو نیستن اگر از شهرداری شکایت کنیم نتیجه ای داره؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، میتوانید از شهرداری شکایت کنید. همچنین اگر زمین شما از اراضی ملی باشد، امکان دارد زمین جز مستثنیات قرار گیرد و باید اقامه دعوا و دادخواست به طرفیت اداره منابع طبیعی مطرح نمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      اراضی ملی که بیرون از محدوده شهری واقع شده باشند؛ وابسته به اداره منابع طبیعی و اراضی ملی که داخل محدوده شهری می‌باشند، به سازمان مسکن و شهر سازی وابسته هستند.

  • سلام وقتتون بخیر . سوالی داشتم که ممنون میشم پاسخگو باشید. اداره منابع طبیعی بدون در نظر گرفتن اراضی و چشمه مالکی و مستثنیات، آن را جزء اراضی ملی پلاکی دیگر منظور نموده و سند به نام سازمان جنگل‌ها صادر کرده است. الان مالکین چگونه از حقوق خود میتوانند دفاع کنند و سند منابع طبیعی را باطل کنند؟ چه مرجعی صلاحیت رسیدگی دارد؟

    • سلام وقت شما بخیر
      شما می‌توانید به رای کمیسیون اعتراض کنید و یکی از شعب دادگاه حقوقی استان به این منظور اختصاص یافته است. مطابق رای دیوان، اعتراض به رای این کمیسیون فاقد مهلت است. می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *