وکیل ملک در دماوند


با معرفی بهترین وکیل ملک در دماوند همراه شما هستیم.

هرگونه تغییر کاربری از املاک و اراضی باید با کسب مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه مانند شهرداری باشد. اراضی شهرستان دماوند و روستاهای تابعه عموما با تغییر کاربری غیر مجاز به صورت ویلا در آمده اند.

شهرستان دماوند شامل؛ بخش رودهن، جیلارد، گیلاوند، مشاء و چشمه اعلا، آبسرد، جابان و سربندان، محمود آباد، آیینه ورزان و آبعلی می‌ باشد.

دعاوی حقوقی و کیفری ملکی مطروحه در دادسر و دادگستری شهرستان دماوند حکایت از شایع بودن دعاوی ملکی در این شهرستان و روستاهای اطراف دارد.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی، توسط وکیل ملک در دماوند به بررسی دعاوی ملکی این منطقه پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره از وکیل ملک در دماوند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اراضی شهری معمولا چه کاربری‌ هایی دارند

اراضی که در محدوده‌ شهر قرار گرفتند با توجه به نیازهایی که در درون شهر وجود دارد دارای کاربری‌ های متفاوتی هستند. در تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری قید شده که شهرداری‌ ها باید در پروانه‌ ای که صادر می‌ کنند، نوع کاربری ملک را قید کنند.

براساس این تبصره شهرداری در شهرهایی که نقشه جامع شهر تهیه‌ شده، مکلف است طبق ضوابط نقشه‌ مذکور در پروانه‌ های ساختمانی، نوع استفاده از ساختمان‌ ها را قید کند.

کاربری اراضی در درون شهرها قبلا محدود بود که عمدتا شامل کاربری‌ های مسکونی و تجاری است اما به‌ تدریج با توجه به نیازهای شهری و پیشرفت‌ هایی که در حوزه اراضی و موضوعات شهرسازی ایجاد شده در حال حاضر انواع و اقسام کاربری‌ های اراضی در داخل محدوده شهر وجود دارد که به چند مورد از آن کاربری‌ ها میپردازیم:

۱. کاربری مسکونی.

۲. کاربری تجاری که برای احداث مغازه و فروشگاه و… استفاده می‌ شود.

۳. کاربری اداری که در ادارات دولتی یا دفاتر شرکت‌ ها و… به کار گرفته می‌ شود.

۴. کاربری آموزشی و فرهنگی که برای احداث مساجد، مراکز فرهنگی و فرهنگسراها استفاده می‌ شود.

۵. کاربری بهداشتی و درمانی برای احداث بیمارستان‌ ها و مراکز بهداشتی و درمانی به کار گرفته می‌ شود.

۶. کاربری فضای سبز برای ایجاد پارک‌ ها، تفرجگاه‌ ها و… استفاده می‌ شود.

۷. کاربری تجهیزات شهری.

۸. کاربری خدمات شهری.

۹. کاربری نانوایی.

۱۰. کاربری صنعتی که معمولا در شهرک‌ های صنعتی و بیشتر در خارج از شهرها این نوع از کاربری‌ ها تعریف می‌ شود که براساس آن کارخانه‌ ها، کارگاه‌ ها و… احداث می‌ شوند.

در مجموع این کاربری‌ ها برای اینکه محیط شهری متوازنی داشته باشیم، تعریف می‌ شوند.

اثر این کاربری‌ ها این است که فقط در کاربری مجاز میتوان ملک را احداث کرد یعنی در کاربری مسکونی فقط ملک مسکونی و در کاربری تجاری تنها میتوان بنای تجاری احداث کرد.

مثلا در کاربری آموزشی نمیتوان پاساژ و مغازه احداث نمود، البته برخی کاربری‌ های مختلط نیز داریم یعنی برخی از اراضی تلفیقی از چند کاربری است مثلا یک ملک ممکن است کاربری‌ اش ۸۰ درصد مسکونی و ۲۰ درصد تجاری باشد که برای تامین نیازهای شهری و منعطف‌ شدن کاربری‌ ها پیش‌ بینی شده است مانند اینکه در ملک مسکونی احداث دفتر وکالت شود.

البته این نوع تعیین کاربری قابل تغییر است؛ ممکن است ملکی کاربری تجاری داشته اما با دریافت مجوزهای لازم تغییر کاربری به ملک مسکونی شود؛ در ادامه وکیل ملک در دماوند به بررسی چگونگی تغییر کاربری اموال پرداخته است.

جهت دریافت مشاوره از وکیل ملک در دماوند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آیا امکان تغییر این کاربری‌ ها وجود دارد؟

برای تغییر کاربری ملک به کجا مراجعه کنیم:

به گفته وکیل ملک در دماوند دو اصطلاح در حوزه‌ شهرسازی داریم که شهروندان کم‌ و بیش لازم است با آن آشنا باشند:

۱- طرح جامع

۲- طرح تفصیلی

این دو اصطلاح در قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری تعریف‌ شده که برای اطلاع عموم مفید است.

وقتی بنا شد شهری دارای طرح شهرسازی شود، ابتدا باید طرح جامع برای آن تعریف کنند.

یکی از وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری که در سطح وزارت راه و شهرسازی تشکیل‌ شده، بررسی و تصویب طرح‌ های جامع شهری است.

اگر فردی بخواهد کاربری ملک خود را تغییر دهد مثلا کاربری ملک فضای سبز را به مسکونی تبدیل کند، باید آن را در کمیسیون ماده ۵ مطرح نماید.

این کمیسیون صلاحیت دارد که در رابطه با تغییر کاربری ملک موافقت کند یا نکند؛ البته شرایط و ضوابط خاصی دارد یعنی سرانه‌ های فضای سبز باید حفظ شود.

به‌ عنوان نمونه اگر در منطقه ۵ سرانه فضای سبز زیاد است، امکان دارد این کمیسیون با تغییر بخشی از فضای سبز منطقه ۵ موافقت کند و در مقابل آن را برای تأمین فضای سبز منطقه ۱۲ هزینه کند.

مطابق قانون، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ ها جز در موارد ضروری ممنوع است و در موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ ها بر عهده کمیسیونی است که در آن نمایندگان وزارتخانه‌ های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، جهاد سازندگی و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری حضور دارند که در هر استان زیر نظر وزارت کشاورزی تشکیل می‌ شود.

طرح جامع شهری چیست:

وکیل ملک در دماوند در توضیح طرح جامع شهری بیان داشتند: طرحی است که منطقه‌ بندی، نحوه‌ استفاده از زمین، تعیین مناطق صنعتی، بازرگانی، اداری و مسکونی، تاسیسات عمومی فضای سبز و سایر نیازمندی‌ های عمومی شهر را بیان می‌ کند.

وقتی برای شهری طرح جامع پیش‌ بینی شود کمیسیون ماده ۵ جزئیات استفاده از اراضی را در داخل طرح جامع شهری پیش‌ بینی می‌ کند که این موضوع در ماده ۵ قانون تاسیس شورای شهرسازی و معماری اشاره شده است.

وظیفه کمیسیون ماده ۵ عبارت است از؛ بررسی و تصویب طرح‌ های تفصیلی شهری و تغییرات آن‌ ها در هر استان.

شهروندانی که کاربری ملک‌ شان یک کاربری خاصی است نمیتوانند غیر از آن اقدام به ساخت‌ و ساز کنند و اگر این کار را انجام بدهند، موضوع تخلف آن ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و پیگیری خواهد شد.

هر چند ارتکاب تخلف در ساخت‌ و ساز روند صدور پایان کار و اخذ صورت‌ مجلس تفکیکی و سند را دچار اختلال و روند طولانی خواهد کرد.

مجازات تغییر کاربری چیست؟

تغییر کاربری تنها در فرضی که بدون مجوز باشد غیرقانونی است و دارای ضمانت اجرای قلع و قمع یا تخریب بنا ساخته شده، جزای نقدی و حبس می‌ باشد.

میزان جزای نقدی با توجه به اینکه در چند مرتبه اقدام به تغییر کاربری نموده است، متفاوت خواهد بود، بنابراین اگر برای بار اول مرتکب تغییر کاربری گردد به میزان یک تا سه برابر بهای زمین به جزای نقدی به قیمت روز محکوم می‌ شود اما چنانچه برای مرتبه دوم مرتکب تغییر کاربری گردد، به حداکثر مجازات گفته شده و حبس محکوم می‌ گردد.

جهت دریافت مشاوره از وکیل ملک در دماوند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل تخصصی ملک در دماوند

خدمات تخصصی گروه وکلای ملک و حقوقی شرق تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای تخصصی ملکی در شمال تهران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود:

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل ملک در دماوند

قبول وکالت در پرونده اختلافات ملکی بین مالک و سازنده

قبول وکالت در مطالبه وجه چک و سفته، مطالبات بانکی و اختلافات مالی بین شرکاء

قبول وکالت در پرونده تصرف عدوانی حقوقی، مزاحمت و ممانعت از حق حقوقی، خلع ید

تنظیم دادخواست جهت دعاوی ملکی و حقوقی در تهران

قبول وکالت در پرونده الزام به اخذ پایانکار، صورتمجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی

تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه حقوقی و ملکی در تهران

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی ملک و حقوقی در شرق استان تهران به یکی از راه های زیر اقدام کنید.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده ملکی و حقوقی شرق تهران

5/5 - (27 امتیاز)

5 دیدگاه

  • درود بر شما
    بنده مالک زمینی در زان دماوند هستم.
    چند سال پیش با مالک ملک مجاور تو شورای حل اختلاف توافقنامه ای امضا کردیم که حدود ملک هر کدوم مشخص شد.
    الان مالک ملک مجاور رفته ابطال سند مالکیت ۱۴۷ منو درخواست کرده.
    پرونده تو شعبه دوم دادگاه حقوقی دماوند مطرح شده و نگرانم که حاصل سالها کار و پاداش بازنشستگی منو از چنگم در بیاره.
    ایشون تو شورای ده هست و خیلی تو دادسرای دماوند نفوذ داره

    • سلام روزتون به خیر
      در زمان درخواست صدور سند بر اساس ماده 147 ثبت آگهی های لازم برای اعتراض احتمالی منتظر میشه و بعد از اون کسی نمیتونه اددعایی مطرح کنه.
      بهتون پیشنهاد می کنم حتما با وکیل با تجربه ملکی و ورزیده در این زمینه در دادگاه شرکت کنید.
      شماره تماس وکیل تخصصی ملک شرق استان تهران

      09120067663

  • سلام و عرض ادب من یک ملکی در منطقه نارمک دارم و قواره کناری ملک من یک فضای سبز خیلی کوچیک 80 متری حدودا من میخوام این ملک روهم بخرم که بتونم یک ساختمان 20 واحدی بسازم آیا این مورد ممکن؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر فردی بخواهد کاربری ملک خود را تغییر دهد مثلاً کاربری ملک فضای سبز را به مسکونی تبدیل کند، باید آن را در کمیسیون ماده ۵ مطرح نماید و این کمیسیون صلاحیت دارد که در رابطه با تغییر کاربری ملک موافقت کند یا نکند؛ البته شرایط و ضوابط خاصی دارد یعنی سرانه‌های فضای سبز باید حفظ شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و هماهنگی تایم مشاوره با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *