وکیل وصول پذیره در اوقاف

وکیل وصول پذیره در اوقاف

وکیل وصول پذیره در اوقاف


با موضوع وکیل وصول پذیره در اوقاف همراه شما عزیزان هستیم.
هرگونه اقدام در خصوص اموال وقفی و امور مربوط به وقف از جمله پذیره اوقاف، توسط وکیل وصول پذیره و با استفاده از دانش حقوقی ایشان امکان‌پذیر می‌باشد.

وقف به معنی توقف نمودن و حبس کردن ملک می‌باشد، به این صورت که مالک، ملک خود را در راستای اعمال نیکوکارانه و خیرانه حبس می‌کند، یعنی با وقف آن از نقل و انتقال و خرید و فروش آن جلوگیری می‌نماید و از منافع آن در راستای اعمال مورد نظر خود یا سازمان اوقاف استفاده می‌شود.

پذیره وقف، نوعی حق مالی است که اداره وقف در شرایط خاصی از مستأجران یا مالکان اعیان (بنا) وقفی مطالبه می‌کند و در آیین‌نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی، میزان و نحوه دریافت آن پیش‌بینی شده است.

در گروه وکلای حقوقی موسسه حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی انواع پذیره در اوقاف توسط وکیل وصول پذیره در اوقاف پرداخته و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره و پذیرش پرونده در خصوص وکیل وصول پذیره در اوقاف، با شماره تماس‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند تماس برقرار نمایید.

سوالات مهمی که در مقاله وکیل وصول پذیره در اوقاف بررسی می‌شود:

  1. وقف چیست و چگونه واقع می‌شود؟
  2. پذیره وقف چیست و میزان آن چقدر است؟
  3. چه اشخاصی از پرداخت پذیره معاف هستند؟
  4. چه مرجعی به دعاوی مربوط به پذیره در اوقاف رسیدگی می‌نماید؟
  5. بهترین وکیل وصول پذیره در اوقاف چه کسی است؟

وقف چیست و چگونه واقع شدن آن

قانون مدنی در تعریف وقف بیان می‌کند که وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود. منظور قانونگذار از حبس عین، جدا ساختن ملک (فک ملک) از دارایی مالک و مصون داشتن ملک از هرگونه نقل و انتقال است.

تسبیل نیز به این معناست که مالی در راه خدا و یا در راهی که مورد نظر واقف (وقف کننده) بوده قرار بگیرد.

وکیل ملک در قلهک

چگونگی وقوع وقف

به دلیل اینکه وقف یک عمل حقوقی است، بنابراین برای اینکه صحیح واقع شود، وکیل وصول پذیره در اوقاف به بررسی ارکان و شرایط تحقق وقف پرداخته است.

وقف مانند سایر اعمال حقوقی با ایجاب (پیشنهاد) از طرف واقف (وقف کننده) و قبول موقوف ‌علیهم (اشخاصی که وقف به نفع آنها شده است) واقع می‌شود، اما تا زمانی که مال وقفی را به تصرف وقف ندهند، وقف به طور کامل محقق نمی‌شود.

بنابراین برای تحقق وقف سه شرط لازم، ایجاب یا پیشنهاد واقف (وقف کننده) و قبول موقوف علیهم یا افرادی که وقف به نفع آنها شده است و به تصرف وقف درآمدن ملک وقفی یا قبض ملک وقفی.

در خصوص قبول موقوف علیهم باید گفت، ممکن است وقف به نفع افراد خاصی شده باشد، مثلا وقف منزل برای برادرزاده‌، در اینجا موقوف علیهم مشخص است و با قبول آنها شرط قبول وقف محقق می‌شود.

همه چیز درباره وقف

اما در مواردی که موقوف علیهم مشخص نیستند، مثلا گفته می‌شود خانه‌ام را وقف می‌کنم برای زوج های جوانی که خانه ندارند، در اینجا چون موقوف علیهم افراد مشخصی نیستند اصطلاحا گفته می‌شود، وقف عام است که در اینجا قبول با حاکم می‌باشد.

توجه داشته باشید در صورت عدم وجود هر یک از شروط گفته شده، وقف محقق نمی‌شود و در صورت عدم وجود هریک از شرایط گفته شده حتی پس از سالها استفاده از مال وقفی، می‌توان با کمک وکیل متخصص امور وقفی، حکم بطلان وقف را از مراجع قضایی خواستار شد.

پذیره وقف چیست و میزان آن چقدر است

پذیره وجهی است که با اعطای تملک (مالکیت) اعیان (بنا وقفی) به مستأجر به عنوان پذیره ابتدایی و یا به هنگام انتقال رقبات (مدت‌دار) به عنوان پذیره انتقالی، به نفع موقوفه با رعایت آیین‌نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی دریافت خواهد شد.

بنابراین پذیره در سه صورت توسط اداره اوقاف دریافت خواهد شد، پذیره ابتدایی هنگامی دریافت می‌شود که ملک وقفی بدون سند اجاره و با حق مالکیت اعیان (بنا بدون عرصه (زمین)) جهت احداث واحد مسکونی و صنعتی به شخص واگذار می‌گردد، علاوه بر اجاره بهایی که پرداخت می‌کند، باید پرداخت شود و میزان آن 30 درصد قیمت روز زمین طبق نظر کارشناس می‌باشد.

چنانچه مستأجر عرصه (زمین) وقفی که حق تملک اعیان (بنا) را دارد و بخواهد مورد اجاره را به شخص دیگری انتقال دهد، سازمان اوقاف و امور خیریه ممکن است وجوهی هنگام نقل و انتقال رقبات (مدت دار) به عنوان پذیره انتقال به نفع موقوفه دریافت نماید که به آن پذیره انتقالی می‌گویند و میزان آن 15% مابه‌التفاوت ارزش فعلی ‌عرصه (زمین) موقوفه نسبت به ارزش زمان ایجار (اجاره) می‌باشد.

وکیل وقف و موقوفات

چنانچه مستأجر در یک قطعه زمین موقوفه واحدهای متعددی احداث نماید در موقع انتقال قیمت عرصه هر واحد، طبق قانون تملک آپارتمان‌ها تعیین و‌ پذیره انتقالی براساس آن محاسبه و دریافت خواهد شد.

نوع دیگر پذیره بنا بر فرمایشات وکیل وصول پذیره در اوقاف، وجوهی است که به هنگام اجاره قانونی به موقوفه تقدیم می‌گردد و هدایای مستقل عبارت از کمک‌های بلاعوضی است که از طرف اشخاص به ادارات اوقاف و امور خیریه تقدیم می شود که پذیره اهدایی گفته می‌شوند.

چه اشخاصی از پرداخت پذیره معاف هستند

وکیل وصول پذیره در اوقاف در خصوص موارد استثنائی که امکان مطالبه پذیره از آنها وجود ندارد بیان داشتند: چنانچه در وقفنامه قید شده باشد که در نقل و انتقالات مال وقفی، انواع پذیره و حتی حق سرقفلی نباید دریافت شود، امکان اخذ پذیره و سرقفلی توسط متولیان (مسئولان) امور وقفی امکان‌پذیر نیست.

در انتقالات ناشی از ارث، طبقه اول از وراث (افرادی که ارث می‌برند) از پرداخت پذیره انتقالی معاف می‌باشند، همچنین در سایر انتقالات قهری (بدون اراده) مستأجر از پرداخت پذیره معاف است.

چه مرجعی به دعاوی مربوط به پذیره در اوقاف رسیدگی می‌نماید

وکیل وصول پذیره در اوقاف در این خصوص اذعان داشتند، شعبه صلاحیتدار برای رسیدگی به درآمد و هزینه موقوفات و مؤسسات خیریه مشمول قانون تشکیلات و اختیارت سازمان حج و اوقاف و امور خیریه و‌ آیین‌نامه اجرایی آن، شعبه محل مصرف عواید (درآمد) موقوفه و محل ثبت مؤسسه است.

چنانچه محل مصرف عواید (درآمد) یا منطقه فعالیت و عملیات مؤسسه در حوزه‌های ‌مختلف باشد تعیین شعبه رسیدگی‌کننده با سرپرست سازمان خواهد بود.

البته به موجب اصل 159 قانون اساسی مرجع رسمی رسیدگی ب تظلمات و شکایات، دادگستری است، بنابراین می‌توانیم ابتدا از طریق مراجع قضایی (دادگاه) اقدام نماییم.

وکیل وصول پذیره در اوقاف همچنین بیان داشتند که می‌توان ابتدا در شعب تحقیق اوقاف نسبت به این موارد درخواست رسیدگی داد و چنانچه به نتیجه نرسید می‌توان از مراجع قضائی اقدام نمود و اعتراض کرد.

مشاوره حقوقی ملک جردن

بهترین وکیل وصول پذیره در اوقاف چه کسی است

قوانین مربوط به پذیره در اوقاف شامل قانون مدنی، قانون تشکیل سازمان حج و اوقاف، ‌آیین‌نامه کیفیت تحقیق در شعب تحقیق سازمان حج و اوقاف و امور خیریه، ‌آیین‌نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی و… می‌باشند.

با توجه به اینکه در دعاوی مرتبط با وقف، یک طرف این دعاوی سازمان و اداره اوقاف می‌باشد، لذا در خصوص پذیره اوقاف و معافیت از پذیره اوقاف به دلیل اختلاف نظر، در تمام مراحل رسیدگی، دعاوی خود را با وکیل وصول پذیره در اوقاف پیش ببرید.

به همین منظور، موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا مهری، با دارا بودن وکلای متخصص و با تجربه در حوزه وقف و وصول پذیره در اوقاف، به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (56 امتیاز)

5 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که کلمه پذیره به جز اینکه در اوقاف برای اراضی آمده میتونیم برای اجاره آب کشاورزی هم به کار برد؟

    • سلام دوست عزیز
      موضوع کلی پذیره در آئین نامه نحوه وصول پذیره مصوب 1365 پیش بینی گردیده است و به طور کلی، آب از منافع حق رقبه (قطعه زمین مشخص شده یا تقسیم شده) است و جز مال محسوب می‌شود. پس در ارزش‌گذاری زمین موقوفه ملاک و پذیره بر اساس آن قابل محاسبه می‌باشد. البته فقط آب از منافع رقبه است و شامل پذیره نمی‌گردد.

    • سلام دوست عزیز
      پذیره در سه صورت توسط اداره اوقاف دریافت خواهد شد، پذیره با اعطای مالکیت در ملک وقفی به مستاجر به عنوان پذیره ابتدایی، و یا به هنگام انتقال مدت‌دار به عنوان پذیره انتقالی، به نفع موقوفه با رعایت آیین‌نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی دریافت خواهد شد. به طور کلی موارد مرتبط با پذیره و اوقاف باید به صورت تخصصی بررسی شود و پاسخ داده شود، می‌توانید با وکیل متخصص در این زمینه 02188663926 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *