پرسش و پاسخ حقوقی با وکیل ملکی

پرسش و پاسخ حقوقی با وکیل ملکی

پرسش و پاسخ حقوقی با وکیل ملکی


امروز با پرسش و پاسخ حقوقی با وکیل ملکی در خدمت عزیزان هستیم.

دفتر حقوقی و وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، در راستای تکریم عزیزانی که از طریق شبکه های اجتماعی گروه وکلای مهر و سایت موسسه حقوقی مهر پارسیان اقدام به طرح شوالات خود می نمایند، پاسخ به تعدادی از اسوالات ملکی عزیزان را با مشاوره حقوقی به صورت پرسش و پاسخ حقوقی با وکیل ملکی به عزیزان ارائه خواهد نمود.

 

سوال درباره ساخت ملک بدون پروانه

ملکی بدون مجوز در سال 96 ساخته شده و پس از ارجاع پرونده به کمیسیون منجر به رای جریمه شده است، مالک در اواخر سال 96 اقدام به پرداخت تمام جریمه و بخش اندکی از عوارض، نموده است (این پرونده 57 میلیون جریمه و هشتاد میلیون عوارض داشته است )، مالک تا آذر ماه 97 نسبت به پرداخت عوارض اقدامی نموده است و پرونده ایشان در کمیسیون 77 طرح و رای صادر می گردد.

لازم به ذکر که در دفتر چه عوارضی سال 97 مجوزهای ساختمانی که نقدا و یک جا پرداخت عوارض داشته باشند را مشمول 20 درصد تخفیف نموده است.

مالک بعد از صدور رای کمیسیون 77 که مبلغ کل بدهی به ایشان ابلاغ شد نسبت به پرداخت عوارض با احتساب 20 درصد تخفیف نقدی واریز نمود. حال آیا باید ایشان کل مبلغ عوارضی که در کمیسیون رای برایش صادر شده را بپردازد و یا تخفیف شامل ایشان، هم میشود؟

 

جواب

برخی معتقدند نمی شود در این حالت تخفیف عوارض را اعمال نمود چون رای کمیسیون 77 قطعی و لازم الاجراست.

اما به نظر ما این امر امکان پذیر است چون عموم و اطلاق ماده 59 قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394 این اجازه را داده است.

مسئولیت شهرداری در تخریب گودبرداری

ملکی در اثر گودبرداری غیر اصولی ساختمان مجاور فرو ریخته و تقریبا ۸۰ درصد تخریب شده است. اثبات مسئولیت شهرداری، سازمان نظام مهندسی و سایر نهادهای ذی مدخل چگونه است؟

 

جواب

گام اول: احراز تکلیف شهرداری و نهادهای دیگر در خصوص موضوع و اثبات نقض تکلیف (ترک فعل مبتنی بر تکلیف)

گام دوم: احراز رابطه سببیت میان تقصیر مذکور و ورود خسارت.

گام سوم: اثبات اجتماع سبب و مباشر یا اجتماع اسباب با تقاضای کارشناسی.

گام چهارم: تبیین عنصر قانونی مستند به ماده 526 قانون مجازات اسلامی سال 92 به بعد.

عدم تمکین به رای کمیسیون ماده صد

بعد از رای کمیسیون ماده صد مبنی بر ابقای بنا و حکم به جریمه، بخشی از جریمه پرداخت شده آیا شهرداری می تواند برای الباقی مبلغ پرداخت نشده باز هم پرونده را برای صدور رای عدم تمکین و تخریب به کمیسیون ماده 100 ارسال کند؟

 

جواب

بله. الفاظ قوانین به صورت «صحیحی» وضع می شوند نه «اعمی» – اعم از صحیح و فاسد-

لذا زمانی بر موضوعی اثر بار می شود که تمام و کمال محقق گردد و تا جریمه تمام و کمال پرداخت نشده ضمانت اجرای عدم پرداخت جریمه یعنی رای تخریب ثانویه پابرجاست.

نحوه ابلاغ رای کمیسیون ماده صد شهرداری

آیا رای کمیسیون ماده ۱۰۰ بدوی هم باید به طرف مقابل ابلاغ شود؟ در صورت مثبت بودن پاسخ چنانچه به طرف مقابل ابلاغ نشده باشد و رای کمیسیون رفته باشد اجرا، نحوه اعتراض به چه نحو و چه مرجعی می باشد؟

 

جواب

بله باید ابلاغ شود و مهلت اعتراض -ده روز در کمیسیون تجدیدنظر ماده صد و سه ماه در دیوان عدالت اداری- از تاریخ ابلاغ محاسبه می گردد نه صدور رای.

اعتراض خود را به شهرداری طی اظهارنامه ای اعلام تا پرونده مذکور به کمیسیون دیگر ماده صد جهت تجدیدنظر ارسال شود در صورت عدم تمکین به قانون ظرف مهلت سه ماهه به دیوان عدالت اداری اعتراض کنید.

ضمنا بازرسی کل کشور را از سوء جریان پیش آمده در سامانه رسیدگی به شکایات آن مرجع مطلع کنید.

دریافت سند ملکی طبق قانون تعیین وضعیت املام فاقد سند

اراضی ای که طبق قانون تعیین وضعیت املاک فاقد سند رسمی، سند دریافت میکنند اگر در طرح مصوب ان شهر کاربری غیر مسکونی داشته باشند مثلا باغ یا آموزشی یا ورزشی داشته باشند، در زمان انتقال سند که استعلام از شهرداری گرفته میشود مشمول پرداخت عوارضات تفکیک هستند؟

جواب

خیر قانون تعیین وضعیت املاک فاقد سند رسمی مصوب 1391 یک سال بعد از قانون اصلاحی ماده 101 قانون شهرداری آمده است و به عنوان قانونی خاص در مقام بیان بوده و لذا شهرداری استحقاقی برای اعمال ماده 101 نسبت به آنها ندارد ضمن اینکه شرایط و ارکان اعمال ماده 101 نیز در این خصوص جریان ندارد.

پرسش و پاسخ حقوقی با وکیل ملکی درباره تبدیل تعداد پارکینگ ها

اگر یک ساختمان 5 واحد مسکونی داشته باشد و سازنده ان ساختمان در جانمایی 6 واحد پارکینگ را بیاورد و پارکینگ ها هم مورد تایید شهرداری باشد، میتواند یکی از واحدها را با دو پارکینگ پایان کار بگیرد؟ اگر اینکار را بکند قدرالسهم واحدهای مسکونی از مشاعات متفاوت نمیشود؟

 

جواب

منعی در این خصوص وجود ندارد. قدرالسهم واحدها از عرصه ملک بر اساس متراژ واحدها می باشد و بزرگتر یا کوچکتر بودن پارکینگ به عنوان توابع مبیع تأثیری در قدرالسهم نخواهد داشت.

سوال حقوقی درباره تغییر کاربری

وقتی کاربری زمینی، در طرح تفصیلی فضای سبز اعلام می شود آیا بعد ۵ سال مانند کاربری آموزشی به مسکونی تبدیل می شود؟ در کاربری های دیگر در صورت عدم نیاز پروانه صادر می شود، در فضای سبز هم همینطور هست؟

جواب

  1. هیچ مستندی و الزامی وجود ندارد که کاربری آموزشی لزوما بعد از گذشت 5 سال تبدیل به کاربری مسکونی بشود.
  2. در صورت گذشت 5 سال از ابلاغ طرح، می توان مستند به قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های عمومی و عمرانی دولت و شهرداری سال 1367 از کلیه حقوق مالکانه برخوردار بود و بدین ترتیب تقاضای الزام شهرداری به صدور پروانه را در دیوان عدالت اداری ارائه نمود، در این خصوص هیچ تفاوتی میان طرح فضای سبز با دیگر طرح ها وجود ندارد.
  3. پروانه مذکور با کاربری مجاورین (نه لزوما کاربری مسکونی) و تراکم پایه (نه کاربری مجاورین) خواهد بود.

وکیل خوب ملکی در تهران

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

09121281014

پرسش و پاسخ حقوقی با وکیل ملکی

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

5/5 - (21 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *